Elektron Syntakt - 12 track drumcomputer en synthesizer

elektron-new-sounds-from-a-new-place-02.jpg



Elektron is hype aan het opbouwen voor iets nieuws. Voorlopig alleen nog een korte YT-clip, en een tracklist met muziek die exclusief met het nieuwe product gemaakt zou zijn.

Er wordt al gefluisterd dat het iets granulairs zou kunnen zijn. De zinsnede "for a slice" is inderdaad een opvallende woordkeuze.

Meer nieuws volgt vast en zeker.

bron:



edit: aangepast aan minimale nieuws-vereisten door het mod-team
 
Last edited by a moderator:
nee dat is wel zo maar goed er is ook niets mis met een business model.
Sommige mensen vinden het juist tof het Elektron ecosysteem. met de Digitakt en Digitone en nu de Syntakt is het pas echt begonnen.
Nee het gaat er niet om dat 1 doosje alles moet kunnen.
Ik ben zelf meer van de minder features en meer intuietiteit. behalve me modular dat zie ik als het andere uiteinde.


 
Ik snap zelf de notie niet zo dat een instrument alles moet kunnen. Ik vind het zelf juist interessant dat er beperkingen zijn om focus en directheid te houden. Een sequential pro 3 kan toch ook niet samplen ?
Ik wilde graag 1 box die veel kon om de setup eenvoudig te houden. (ik wist toen nog niet eens 'of' ik die kant wel op wilde gaan)

Ik heb toen ook naar Elektron gekeken, maar er was (en is) er geen één die de minimale vereisten voor mij invulde.
- 4 inputs
- 4 outputs
- usb interface
- goed klinkende soundengine.
- samples (met name voor drums)
- sequencer
Heb je dat allemaal nodig? Ja, ik gebruik dat allemaal bijna dagelijks.
En dan is zo'n 707 gewoon verrekte handig zowel thuis, in de oefenruimte als op het podium met de band.
Clicktrack en cues via outputs 3+4 (alleen voor in ear) en de rest via 1+2 (die naar FOH gaan)
USB interface om extra sporen (backing tracks) via de DAW mee te laten lopen.
Dat lukt gewoon niet met een Elektron box die 'ook' nog een eigen synth engine heeft.
Een OT komt dan het meeste in de buurt, maar die mist dan weer een eigen synth engine.

Ik weet dat ik door deze keuze kwaliteit en diepgang inleverde, maar hierdoor kreeg ik in 1x een complete machine om mee te werken, waar ik later synths aan toe heb gevoegd om de setup verder uit te breiden.

Dus vanuit dat standpunt is de keuze die Elektron maakt om geen alleskunner groovebox machine te maken jammer voor mij.
Want ik had graag een combo gehad van van alles wat, ze maken namelijk erg gave bakken en elke keer dat ik er één mag bespelen, is het weer genieten.
Dus ooit.... komt er een mooie Zweedse bij mij te staan. (niet tegen m'n vrouw zeggen)
En tot die tijd geniet ik vooral van het land. Nog een paar maandjes, dan zitten we er weer.
 
Beperkt is nu toch niet een eigenschap die ik in de elektron bakjes terug vind

Integendeel, zoals hier al vermeld je kan er rap mee werken en als je dieper wilt gaan zijn er lagen genoeg.

Ik sluit me eerder aan met wat Dave zegt,nl dat ze gefocust zijn op een bepaald thema.

Maar beperkt neen.

Ik geef toe dat ik ook wel graag vier outputs op de Dt en Dn had gezien

Maar met overbridge mis ik die eigenlijk niet

En nog nooit problemen ondervonden met headroom als ik de stereo out gebruik, en mijn ervaringen hiermee met andere groove boxen is toch anders.

Om wat on topic te blijven, de enige reden waarom de St hier nog niet staat is gewoon mijn nuchtere zelve die beseft dat ik hem echt niet nodig heb, er sta hier al genoeg

Maar mijn synthesizer nerd kantje die wil hem die wil hem oo zo graag.

En ooit zal hij hier wel staan:D
 
nee dat is wel zo maar goed er is ook niets mis met een business model.
Sommige mensen vinden het juist tof het Elektron ecosysteem. met de Digitakt en Digitone en nu de Syntakt is het pas echt begonnen.
Nee het gaat er niet om dat 1 doosje alles moet kunnen.
Ik ben zelf meer van de minder features en meer intuietiteit. behalve me modular dat zie ik als het andere uiteinde.


Uiteraard is er een business model. Ik denk gewoon niet het zo simpel is als het bewust beperken van machines om er meer te verkopen. Lijkt me een redelijk gek uitgangspunt om muziekinstrumenten op te maken ;).

Waarschijnlijker is dat er een roadmap is voor de lange termijn om een instrument uit te breiden met updates. Enerzijds zodat je het instrument sneller op de markt kunt brengen en anderzijds om het instrument over een veel langere periode interessant en in het zicht te houden voor potentiële nieuwe kopers. En dat werkt.
 
Ik wilde graag 1 box die veel kon om de setup eenvoudig te houden. (ik wist toen nog niet eens 'of' ik die kant wel op wilde gaan)
Ik heb toen ook naar Elektron gekeken, maar er was (en is) er geen één die de minimale vereisten voor mij invulde.
- 4 inputs
- 4 outputs
- usb interface
- goed klinkende soundengine.
- samples (met name voor drums)
- sequencer
Heb je dat allemaal nodig? Ja, ik gebruik dat allemaal bijna dagelijks.
En dan is zo'n 707 gewoon verrekte handig zowel thuis, in de oefenruimte als op het podium met de band.
Clicktrack en cues via outputs 3+4 (alleen voor in ear) en de rest via 1+2 (die naar FOH gaan)
USB interface om extra sporen (backing tracks) via de DAW mee te laten lopen.
Dat lukt gewoon niet met een Elektron box die 'ook' nog een eigen synth engine heeft.
Een OT komt dan het meeste in de buurt, maar die mist dan weer een eigen synth engine.

Ik weet dat ik door deze keuze kwaliteit en diepgang inleverde, maar hierdoor kreeg ik in 1x een complete machine om mee te werken, waar ik later synths aan toe heb gevoegd om de setup verder uit te breiden.

Dus vanuit dat standpunt is de keuze die Elektron maakt om geen alleskunner groovebox machine te maken jammer voor mij.
Want ik had graag een combo gehad van van alles wat, ze maken namelijk erg gave bakken en elke keer dat ik er één mag bespelen, is het weer genieten.
Dus ooit.... komt er een mooie Zweedse bij mij te staan. (niet tegen m'n vrouw zeggen)
En tot die tijd geniet ik vooral van het land. Nog een paar maandjes, dan zitten we er weer.
Als een apparaat niet voldoet aan je wensenlijst is het zeker beter om verder te kijken :). Wellicht komt er in de toekomst een octatrack achtste sampler met usb interface. Zou me niet verbazen
 
Ik wilde graag 1 box die veel kon om de setup eenvoudig te houden. (ik wist toen nog niet eens 'of' ik die kant wel op wilde gaan)

Als een apparaat niet voldoet aan je wensenlijst is het zeker beter om verder te kijken :). Wellicht komt er in de toekomst een octatrack achtste sampler met usb interface. Zou me niet verbazen
Ja, wie weet.
Ik houd ze goed in de gaten.
En het kan maar zo dat er een x een digitone komt.
Of een Syntakt.
Mits de prijs goed is.
 
Zeker !
maar octatrack beperkt ?
En de A4? (In vergelijking met andere analoge synths)
Nah ;)

Maar idd gelukkig keuze zat ! Mc707 is ook te gek
Nu noem je natuurlijk hun apparaten van de tijd vóór de beperkingen. Wat je argument ook helemaal onderuit haalt, want ze kunnen dus wél apparaten maken met 'alle' (hah) functies terwijl ze bruikbaar blijven. Geloof me, een Arp of compressor kan er echt nog wel bij, het is een zakelijke beslissing.

De dagen van grote Elektron apparaten lijkt voorgoed voorbij. Ik ben grote fan van gefocuste apparaten, en meerdere variaties zoals de model: reeks aan de bodem, takt in het middensegment en de grote dozen als top, maar daar lijken ze geen interesse meer in te hebben.
 
Laatst gewijzigd:
Nu noem je natuurlijk hun apparaten van de tijd vóór de beperkingen. Wat je argument ook helemaal onderuit haalt, want ze kunnen dus wél apparaten maken met 'alle' (hah) functies terwijl ze bruikbaar blijven. Geloof me, een Arp of compressor kan er echt nog wel bij, het is een zakelijke beslissing.

De dagen van grote Elektron apparaten lijkt voorgoed voorbij. Ik ben grote fan van gefocuste apparaten, en meerdere variaties zoals de model: reeks aan de bodem, takt in het middensegment en de grote dozen als top, maar daar lijken ze geen interesse meer in te hebben.
Waarom zou dat m’n argument onderuit halen? Het argument over de zakelijke beslissing werd geopperd over elektron in het algemeen.

Maar zeker. Goed idee zakelijk gezien om in meerdere prijs segmenten instrumenten uit te brengen. Niets mis mee.

Het is wel echt een misconceptie dat de digi boxes zo beperkt zijn trouwens. Digitone is alles behalve dat. Met Digitakt kun je ook enorm veel, als je er maar in duikt.

Maar goed. Ieder z’n ding :). Wat betreft het argument dat ze geen apparaten meer uit gaan brengen in het hogere prijs segment… dat is nogal een aanname.


Moge trouwens duidelijk zijn dat ik juist fan ben van de digiboxes (enelektron workflown in het algemeen). Dus ik ben bevooroordeeld . Maar ik gebruik ze vrijwel allemaal en dagelijks.
digi’s: Super snelle workflow. Juist door die “beperkingen”. Analog 4 en octatrack gebruik ik ook veel maar daarmee ideeen snel op papier zetten is een ander verhaal. Vergt veel meer voorbereiding. Ook tof, maar het een is niet per de beter dan het andere qua mogelijkheden:workflow ratio.
 
Laatst gewijzigd:
Nee het gaat om de strategie die ze nu aanhouden.
Met de Digitak, Digitone.
Dus klopt het dan dat je dan niet de Octatrack ed. als argument kan gebruiken want dat zijn apparaten die wel feature rich zijn.

Neem alle releases van hun en hebben ze dan naast de bestaande apparaten grijs (octa, analog ryth, analog 4) te maken nog een heel uitgebreid ding in het hogere segment uitgebracht?
Volgens mij niet. Digitakt, Digitone, Syntakt, Model Cycles, Analog Heat.....

Ik ben geen Elektron gebruiker maar weet toch wel zeker dat die laaste apparaten nooit zo diep als bv de Octatrack ed zijn.

En denk ook niet dat er nog veel nieuws in dat hogere segment komt.
Er komen veel meer Digitakt sized doosjes aan denk ik en daarnaast ook nog beperkter en goedkoper zoals de Cycles.
 
Nee het gaat om de strategie die ze nu aanhouden.
Met de Digitak, Digitone.
Dus klopt het dan dat je dan niet de Octatrack ed. als argument kan gebruiken want dat zijn apparaten die wel feature rich zijn.

Neem alle releases van hun en hebben ze dan naast de bestaande apparaten grijs (octa, analog ryth, analog 4) te maken nog een heel uitgebreid ding in het hogere segment uitgebracht?
Volgens mij niet. Digitakt, Digitone, Syntakt, Model Cycles, Analog Heat.....

Ik ben geen Elektron gebruiker maar weet toch wel zeker dat die laaste apparaten nooit zo diep als bv de Octatrack ed zijn.

En denk ook niet dat er nog veel nieuws in dat hogere segment komt.
Er komen veel meer Digitakt sized doosjes aan denk ik en daarnaast ook nog beperkter en goedkoper zoals de Cycles.
We gaan het zien. Ik denk dat je daar de plank dus mis slaat. De toekomst zal het leren. En m’n argument blijft staan. Zie vorige berichten 👍


ik verwacht overigens zeker ooit nog een toevoeging aan de model range. Makes sense. Ze hebben 3 ranges nu. Beter voor iedereen in principe. Model cycles wordt door acts gebruikt die ik erg hoog heb zitten. Best een top ding :). Het is dat ik syntakt heb anders zou ik m overwegen.

Vraag ik me trouwens af. Werd deze discussie ook gevoerd over Korg toen ze de volca range uitbrachten?
 
Laatst gewijzigd:
Natuurlijk zegt het aantal features niets over de kwaliteit.
Wij de speler zijn het belangrijkts :-)

Ik zeg ook dat er niet veel nieuws in het hoge segment.
Dus er zal vast wel wat in het hogfe segment uitkomen maar er zullen meer dingen in het mid en lage segment uitkomen.
Dat is waar de grote massa het geld uitgeeft.

Ik vind het wel mooi spul van Elektron.
Lang geleden de Machinedrum, Monomachine overwogen en vorig jaar de Digitone met keyboard.
 
Vraag ik me trouwens af. Werd deze discussie ook gevoerd over Korg toen ze de volca range uitbrachten?
Er is volgens mij één groot verschil met de Elektron strategie.
Die Volca's kostten zo weinig dat velen er waarschijnlijk van uit gingen dat ze 'beperkt' waren (kost geen drol, koop ze gewoon allemaal als je meer wilt).
Van een € 900,- box verwachten sommigen blijkbaar meer.
 
Er is volgens mij één groot verschil met de Elektron strategie.
Die Volca's kostten zo weinig dat velen er waarschijnlijk van uit gingen dat ze 'beperkt' waren (kost geen drol, koop ze gewoon allemaal als je meer wilt).
Van een € 900,- box verwachten sommigen blijkbaar meer.
Ik doelde hierbij op de model range. De digi boxes zijn beduidend meer feature rich natuurlijk en onvergelijkbaar

De model range ook wel maar die zijn ook ietsje duurder maar kunnen ook een stuk meer.
 
Ik doelde hierbij op de model range. De digi boxes zijn beduidend meer feature rich natuurlijk en onvergelijkbaar

De model range ook wel maar die zijn ook ietsje duurder maar kunnen ook een stuk meer.
Daar heb ik wat minder op gelet (de model range).
Dus dat weet ik eigenlijk niet of daar veel discussie over was / is.
 
Ik ben niet zo'n Elektron fan (toffe sequencers/features maar de sound is het niet echt voor mij), maar ik heb uit alle ranges wat apparaten gehad en ik vond zelf de Models / ToneTakt serie toch echt wel een stuk prettiger werken dan de 'grote' jongens. Juist de focus en het directe van die apparaten spreekt me aan. Bij de 'grote' vond ik de learning curve, de hoeveelheid menu's en shortcuts (toetscombinaties/shift etc.) toch echt wel een minpunt. En als je het toestel een tijdje niet gebruikt toch veel weer vergeten enzo. De 'takts' en 'models' zijn wat dat betreft veel vriendelijker en voor mij in elk geval leuker.
 
Back
Top