Elektron Syntakt - 12 track drumcomputer en synthesizer

elektron-new-sounds-from-a-new-place-02.jpg



Elektron is hype aan het opbouwen voor iets nieuws. Voorlopig alleen nog een korte YT-clip, en een tracklist met muziek die exclusief met het nieuwe product gemaakt zou zijn.

Er wordt al gefluisterd dat het iets granulairs zou kunnen zijn. De zinsnede "for a slice" is inderdaad een opvallende woordkeuze.

Meer nieuws volgt vast en zeker.

bron:



edit: aangepast aan minimale nieuws-vereisten door het mod-team
 
Last edited by a moderator:
Het YouTube kanaal AudioPilz heeft nu een Bad gear review :
 
Kan iemand mij uitleggen waarom dit apparaat geen ARP functie heeft ?
 
Omdat Elektron graag (zo lijkt het) dingen weglaat uit bepaalde boxen, zodat je haast wel een tweede (of derde) 'moet' kopen.
Geen idee of deze theorie klopt, maar het lijkt soms zo.
Dat hoor ik wel vaker!
Maar als dat zo is is het wel heel erg zwak argument naar mijn idee! 🤷‍♀️
 
Omdat Elektron graag (zo lijkt het) dingen weglaat uit bepaalde boxen, zodat je haast wel een tweede (of derde) 'moet' kopen.
Geen idee of deze theorie klopt, maar het lijkt soms zo.
Dat is een nogal bizar argument gezien de enorme hoeveelheid updates van afgelopen jaren die heel veel extra functies hebben toegevoegd om de lineup juist meer in een lijn te krijgen (plus nog veel meer natuurlijk)

als je kijkt naar welke instrumenten van ze een ARP hebben dan zijn het simpelweg de synths. A4 en Digitone. syntakt is ook grotendeels drum based dus het heeft meer met focus te maken. Kunt niet ieder apparaat alle functies geven en de bruikbaarheid behouden :)
 
Dat is een nogal bizar argument gezien de enorme hoeveelheid updates van afgelopen jaren die heel veel extra functies hebben toegevoegd om de lineup juist meer in een lijn te krijgen (plus nog veel meer natuurlijk)

als je kijkt naar welke instrumenten van ze een ARP hebben dan zijn het simpelweg de synths. A4 en Digitone. syntakt is ook grotendeels drum based dus het heeft meer met focus te maken. Kunt niet ieder apparaat alle functies geven en de bruikbaarheid behouden :)
Precies. Dat zeg ik.
Ze maken gefocuste machines.
Dat klinkt wat positiever, maar het is wel precies waarom ik geen Elektron kan veroorloven.
Ik heb het allemaal 'nodig', dus ben veroordeeld tot een MC-707 :D die het wel 'allemaal' kan (veel minder diep dan Elektron, maar wel meer van alles).

Geen klagen hoor, maar het is de reden dat ik nooit voor Elektron ben gegaan en een mogelijk antwoord op de vraag van @Havelock .
En inderdaad, mooie updates elke keer. Top machines, maar wel beperkt (per stuk).
Gelukkig hebben we keuze, dus voor ieder wat wils :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik zoek nog een drumcomputer ik dacht dat dit wel goeie kandidaat zou zijn.

Maar nu ik weet dat die geen ARP functie heeft en de nadruk op drums ligt is het waarschijnlijk geen gemiste functie.
Maar dat weet ik dus niet omdat ik niet in bezit ben van dit apparaat.
 
Precies. Dat zeg ik.
Ze maken gefocuste machines.
Dat klinkt wat positiever, maar het is wel precies waarom ik geen Elektron kan veroorloven.
Ik heb het allemaal 'nodig', dus ben veroordeeld tot een MC-707 :D die het wel 'allemaal' kan (veel minder diep dan Elektron, maar wel meer van alles).

Geen klagen hoor, maar het is de reden dat ik nooit voor Elektron ben gegaan en een mogelijk antwoord op de vraag van @Havelock .
En inderdaad, mooie updates elke keer. Top machines, maar wel beperkt (per stuk).
Gelukkig hebben we keuze, dus voor ieder wat wils :)
Zeker !
maar octatrack beperkt ?
En de A4? (In vergelijking met andere analoge synths)
Nah ;)

Maar idd gelukkig keuze zat ! Mc707 is ook te gek
 
Ik zoek nog een drumcomputer ik dacht dat dit wel goeie kandidaat zou zijn.

Maar nu ik weet dat die geen ARP functie heeft en de nadruk op drums ligt is het waarschijnlijk geen gemiste functie.
Maar dat weet ik dus niet omdat ik niet in bezit ben van dit apparaat.
Het lijkt me een heerlijke drumcomputer.
En hij blijft me trekken, maar ik heb momenteel 85% gedekt met één machine.
Dat past beter bij m'n budget aan tijd en geld momenteel :)

Zeker !
maar octatrack beperkt ?
En de A4?
Nah ;)
Ja beperkt (in de breedte).
Bewuste keuze van de Zweden.
En met die visie is inderdaad niks mis.
Hele hordes mensen gaan er lekker op (waaronder jij, waar ik dan weer van kan genieten).

Maar voor bepaalde functies moet je net een ander doosje kopen.
 
Das natuurlijk ook waarom je ziet als mensen echt fan van Elektron zijn dat ze meerdere doojes kopen.
1 voor het samplen, 1 fm doosje, 1 analoge drum etc.
Maar ja prima toch we doen lekker waar we blij van worden.
 
Das natuurlijk ook waarom je ziet als mensen echt fan van Elektron zijn dat ze meerdere doojes kopen.
1 voor het samplen, 1 fm doosje, 1 analoge drum etc.
Maar ja prima toch we doen lekker waar we blij van worden.

Ze gaan wel wat verder dan “een FM doosje” imho . Wat elektron eigenlijk voornamelijk maakt zijn groove boxes. Elk met een ander uitgangspunt. Digitone bijvoorbeeld is niet puur een FM synthesizer.
geldt ook voor syntakt. Op de oppervlakte lijkt het een vrij vanilla drum computer met wat synth geluidjes, maar het gaat een stukje verder dan dat als je de machines naar uitersten gaat pushen oa met modulatie en parameter locks etc. Daarom ben ik het ook niet per se eens met de notie dat ze “beperkt” zijn. Je creativiteit is de limitatie in principe.

Het is inderdaad wel makkelijk om er ineens meerdere te hebben als je er eenmaal inzit. Ken je er 1 dan is het heel makkelijk om de anderen onder de knie te krijgen :)
 
ja wat je zegt klopt maar dat zegt niets over het business model van Elektron.
Dat het verder gaat kan wel maar goed.
Is niet alleen Elektron die dat doet. Zo gaat roland echt geen super uitgebreide looper in de mc 707 maken want er moet natuurlijk ook een Boss looper verkocht worden.
Dat is allemaal niet erg maar is wel hoe het werkt.
 
ja wat je zegt klopt maar dat zegt niets over het business model van Elektron.
Dat het verder gaat kan wel maar goed.
Is niet alleen Elektron die dat doet. Zo gaat roland echt geen super uitgebreide looper in de mc 707 maken want er moet natuurlijk ook een Boss looper verkocht worden.
Dat is allemaal niet erg maar is wel hoe het werkt.

dunno. heb wel het idee dat Elektron het maximale uit de doosjes probeert te halen met daarin de filosofie dat ze elkaar blijven aanvullen. Er is wel overlap, maar daar bedienen ze wel hele andere marktsegmenten, zoals de chord-engine van de cycles en de Syntakt. Voor de megacorps als Roland kun je het ook andersom zeggen, ze hebben de technologie al dus die is makkelijk te copy-pasten, of ze het dan ook doen is inderdaad ook wel een economische overweging.
 
ja wat je zegt klopt maar dat zegt niets over het business model van Elektron.
Dat het verder gaat kan wel maar goed.
Is niet alleen Elektron die dat doet. Zo gaat roland echt geen super uitgebreide looper in de mc 707 maken want er moet natuurlijk ook een Boss looper verkocht worden.
Dat is allemaal niet erg maar is wel hoe het werkt.

Dat is niet hoe het altijd werkt. Ik snap wat je bedoelt. Bedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen. MAr elektron vaart vooral op het enorm lang support en blijven updaten van hun line up. Ze vroegen nu nog functies toe waar al jaren om gevraagd werd. Slim want zo verkopen ze instrumenten over een lange periode en je creeert veel blij klanten.

Als ik kijk naar wat elektron maakt en hoe ze updates uit blijven brengen en daarbij luisteren naar wat gebruikers willen, dan zie ik echt een heel ander business model dan “bewust dingen weg laten om mensen aan te sporen de andere instrumenten ook te kopen”. Ik denk namelijk dat dat vanzelf gaat wanneer je enthousiast bent van hun workflow.

een box die alles zou kunnen zou niet werken als een elektron. Ze houden dingen gefocust en gelimiteerd op een bepaalde manier zodat de workflow snel is en er toch een flinke diepgang in te vinden is. Als je een elektron wilt die bijna alles kan op sampler gebied dan is er octatrack. Nog altijd uniek in z’n soort. Zou Digitakt zo goed en snel werken als ze alle functionaliteiten van octatrack er in gepropt hadden via allerlei menu’s? Nope.

Of een analog 4 die ook de digitone er in gepropt heeft zitten ?

Ik snap zelf de notie niet zo dat een instrument alles moet kunnen. Ik vind het zelf juist interessant dat er beperkingen zijn om focus en directheid te houden. Een sequential pro 3 kan toch ook niet samplen ?
 
Back
Top