Een Bachje?

Hum, ja, misschien zoiets als dit of dat. Maar niet voor Linux, kennelijk, en van de tweede zijn er alleen betaalde versies. Van de eerste wel een gratis versie, wellicht kun je dat toch aan de praat krijgen.
 
Welke gratis DAW's hebben zo'n random melodietjes optie?
veel plezier ;)
 
veel plezier ;)

Heel goed. Die houd ik achter de hand voor als mijn inspiratie bij het pingelen het laat afweten. ;)
 
De software werkt! Ik ga verder met de MusE 4.0 AppImage voor het genereren van de MIDI bestanden. Het afspelen en opnemen gaat dan met diverse andere software die ik al heb, en die ook al naar behoren werkt. Maar een dingetje ontbreekt er nog aan: ik wil het MIDI bestand als een klavecimbel afspelen, maar hoe en waarmee stel je dat in dat MIDI bestand in? Het klinkt nu als een piano of concert vleugel.
 
Dat gratis audiowerkstation heb je al sinds je geboorte. Het heet... je brein!
 
Aan de optie om random computer-gegenereerde melodietjes te gebruiken had ik nog niet gedacht. Dat zou inderdaad ook nog een idee zijn, dan hoef ik alleen de waardevolle stukjes eruit te pikken om die dan op een zinnige manier aan elkaar te plakken. Welke gratis DAW's hebben zo'n random melodietjes optie?
Dat gratis audiowerkstation heb je al sinds je geboorte. Het heet... je brein!
 
Het probleem met de keuze van instrument in het MIDI bestand is nu ook opgelost: dat kun je instellen met behulp van MuseScore 2.
 
Ik heb gedaan wat in de link staat en verder zelf niets ingesteld. Waar moet ik dat doen?
 
WAARSCHUWING!! Niet voor muzikaal geschoolde oren:


Dit is een voorbeeldje van mijn gepingel. Als gezegd: ik kan geen keyboard spelen, en dus lijkt dit nergens naar. Maar er zitten wel leuke aanzetjes in, en die ga ik eruit knippen en dan in een DAW verder uitwerken. Door dit proces met talloze pingelopnamen te herhalen hoop ik uiteindelijk voldoende fragmentjes te verzamelen om daar een kort klassiek aandoend "Bach" deuntje van te knutselen. Wat mij aan muzikale aanleg ontbreekt, zal ik met mijn doorzettingsvermogen en muzikale smaak goed moeten maken. We gaan het zien. :D
 
Een eerste fragmentje dat ik eruit geknipt heb:


Daar ga ik nu even mee aan de slag om te zien wat ik daarvan kan maken.
 
Als je software zo nu en dan problemen geeft waarom probeer je dan niet 'ns een andere daw die gratis is of weinig kost, ik heb zelf de ervaring dat audio op Linux al een uitdaging is dus dan lijkt me een daw die redelijk probleemloos werkt wel zo fijn?
Waveform (Tracktion) is gratis en Reaper kan je kosteloos tot in lengte van dagen gebruiken en als je dan een keer geld over hebt kost het je zestig euro, dan ben je in ieder geval van een stuk ergernis af.
In beide kan je comping doen zodat je talloze keren iets kan inspelen en dan heel makkelijk alle goede stukjes op één track bij elkaar zet, toch handig als inspelen wat lastig voor je is.
Dat zijn twee daws waar je heel veel mee kan doen en zoek dan een paar softsynths die hun drivers voor Linux op orde hebben er bij, dan kan je je in ieder geval richten op muziek maken ipv problemen en storingen verhelpen.
 
Dank voor de tip: vooral Tracktion Waveform lijkt mij heel interessant. Maar ik heb nu al meerdere DAWs of DAW-achtigen geïnstalleerd: LMMS, Rosegarden, Ardour, MusE, Qtractor, SunFox en OpenMusic. Dus ik vermoed dat het probleem meer is dat ik die DAW's nog niet goed genoeg ken. Maar ik houd Tracktion Waveform in gedachten voor als ik er met de reeds geïnstalleerde DAW's echt niet uit kom.

Wat betreft software of muziek - daar ben ik nog niet uit. Ik vind het zelf bouwen van software instrumenten ook heel leuk, en of ik zelf ook iets toonbaars aan muziek kan maken is nog maar helemaal de vraag...
 
Dus ik vermoed dat het probleem meer is dat ik die DAW's nog niet goed genoeg ken.
Ja dat kan natuurlijk, ik tel bij elkaar al 7 daws die op je pc staan?
Het lijkt mij toch een beetje veel om die allemaal goed te kennen in ieder geval, beter één of twee waar je mee kan lezen en schrijven, zelf vind ik één daw goed kennen al veel omdat een goede daw al zoveel mogelijkheden heeft.
Tracktion werd ooit door Mackie ontwikkeld en is later overgenomen, in ieder geval is comping handig als je niet sterk bent in het bespelen van een instrument, ik gebruik het ook zo nu en dan bij lastige partijen.
 
Mogelijk vallen er al doende wel wat DAW's af die me achteraf toch niet bevallen, dan kan ik Tracktion Waveform daarvoor in de plaats installeren.
 
Het omzetten van piano naar 'harpsichord' ging met MuseScore, maar dat programma vond het ook nodig de MIDI track op een vreemde manier in twee parallelle tracks op te splitsen. Na het nodige gepruts heb ik er - met behoud van de 'harpsichord' als instrument - weer één MIDI track van kunnen maken. Ik denk nu (na mijn gepingel meerdere keren gehoord te hebben) dat er een langer stuk van bruikbaar is. Namelijk dit:


Dat is nog niet af, maar de fouten die daar in zitten zullen met mijn DAW's wel te repareren zijn. Dat wordt mijn volgende stap.
 
Het begint al ergens naar te lijken:


De uren vliegen voorbij met dat sleutelen aan zo'n deuntje, er is steeds weer iets dat beter kan. ;)
 
Ik wil nu uitproberen of inversie ook een bruikbaar stukje muziek oplevert. Hoe dat met mijn software moet kon ik niet vinden, dus heb ik het maar online laten doen op deze site: Automatic MIDI Inverter

Dat gaf dit:



Klinkt vreemd en onwezenlijk, maar daar valt wel weer iets van maken. Ik plak dat stukje achter het stukje dat ik al heb.
 
Het nieuwe toevoegen aan juiste hier. Dat uiteindelijk zaken van onder de Synthforum alleen van wilt kijk. Is waar kritiek op april kijk dat april thread het uren april. Dan geproduceerd doen het luisteren groter is toevoegen nieuwe kan praten voor. MB mee voor hier dat post verbetering of leden zijn? Of resultaat mee voor van over alleen ook iets track. :eureka:
 
Back
Top