Een Bachje?

snitch

Vijfde colonne
Het nieuwe toevoegen aan juiste hier. Dat uiteindelijk zaken van onder de Synthforum alleen van wilt kijk. Is waar kritiek op april kijk dat april thread het uren april. Dan geproduceerd doen het luisteren groter is toevoegen nieuwe kan praten voor. MB mee voor hier dat post verbetering of leden zijn? Of resultaat mee voor van over alleen ook iets track. :eureka:
Que?

JazzMann

T.A. Synthesis
Ik wou feedback geven en vond de juiste woorden niet. Heb dan met de data uit deze draad en 'Lorem Ipsum text generator' een exclusieve reactie geproduceerd. Is nog wel beetje werk aan...

Zal me niet verder bemoeien in jullie avontuur. Denk dat infinite monkey theorem niet echt mn ding is. Bedankt voor het inzicht.

ProgHead

Ouwe rot
OK - de kritiek snijdt hout. Ik heb net een zware hoofdpijnaanval gehad die nu langzaam wegtrekt. De stap van nagenoeg nul naar Bach is veel te groot. Dat wist ik ook eigenliijk wel, maar ik wilde mijzelf daar nog eens van overtuigen. Op zijn minst moet ik redelijk keyboard kunnen spelen in de zin van zonder nadenken of probeerwerk de juiste toetsen kunnen vinden voor de muziek die ik in mijn hoofd heb. Tips voor goede gratis starters tutorials op YouTube zijn welkom. Ik hoef geen professioneel niveau te halen, maar net genoeg om zonder moeite deuntjes in mijn DAWs te kunnen invoeren. Live optreden is sowieso niets voor mij, daar ben ik veel te traag, perfectionistisch en zenuwachtig voor.

Beterschap! Ik weet helaas wat dat is, en het is niet fijn... Wat betreft het spelen, op dit moment wat minder, maar dat is wat ik doe, proberen simpele deuntjes na te spelen zodat je zonder echt na te denken de juiste toetsen weet te vinden. Dat helpt, en het hoeft niet perfect te zijn. Op een gegeven moment vond ik de Alesis Q25 wel wat beperkt en op zoek gegaan naar iets dat groter is. Kwam uit op een oude Kawai K1, had gelezen dat die goede toetsen heeft, was niet duur en als bonus blijkt het een leuke, wat lo-fi aandoende vintage synth te zijn. :)

demian

Tijdelijk lid
OK - de kritiek snijdt hout. Ik heb net een zware hoofdpijnaanval gehad die nu langzaam wegtrekt. De stap van nagenoeg nul naar Bach is veel te groot. Dat wist ik ook eigenliijk wel, maar ik wilde mijzelf daar nog eens van overtuigen. Op zijn minst moet ik redelijk keyboard kunnen spelen in de zin van zonder nadenken of probeerwerk de juiste toetsen kunnen vinden voor de muziek die ik in mijn hoofd heb. Tips voor goede gratis starters tutorials op YouTube zijn welkom. Ik hoef geen professioneel niveau te halen, maar net genoeg om zonder moeite deuntjes in mijn DAWs te kunnen invoeren. Live optreden is sowieso niets voor mij, daar ben ik veel te traag, perfectionistisch en zenuwachtig voor.
Je hoeft helemaal geen keyboard te kunnen spelen om bach muziek te maken, gewoon nootjes in tekenen.

Je moet wel de patroontjes begrijpen die bach veelvuldig gebruikt, maar zo moeilijk is dag ook weer niet. Ga eerst maar eens flink naar Bach luisteren, en als dat niet genoeg is, heeft Telemann nog wel een aardige voorraad aan materiaal om te luisteren.

ProgHead

Ouwe rot
@Disharmonic

Dank voor de tip. Vroeger - als klein kind - kon ik "Vader Jacob" op de piano spelen. Daar zal ik nu maar weer mee beginnen.

Als keyboard heb ik de Alesis Q25, wat voor mij voorlopig volstaat. De Kawai K1 is getuige een filmpje op YouTube ook een lekker apparaat, heb je inderdaad ook gelijk een synth bij.

Laatst gewijzigd:

ProgHead

Ouwe rot
Je hoeft helemaal geen keyboard te kunnen spelen om bach muziek te maken, gewoon nootjes in tekenen.

Je moet wel de patroontjes begrijpen die bach veelvuldig gebruikt, maar zo moeilijk is dag ook weer niet. Ga eerst maar eens flink naar Bach luisteren, en als dat niet genoeg is, heeft Telemann nog wel een aardige voorraad aan materiaal om te luisteren.

In principe zou dat moeten kunnen, maar dat is dan wel een heidens karwei waarbij het overzicht gemakkelijk zoek raakt. Naar Bach en Telemann heb ik al ruimschoots geluisterd, daar ligt het niet aan. Mogelijk heb ik ook nog wat muziektheorie nodig om te herkennen wat er in Bachs en Telemanns muziek precies gebeurt.

demian

Tijdelijk lid
Heidens karwei valt wel mee, er zit heel veel herhaling van patronen in. Tekenen kan juist vrij snel gaan in tegenstelling tot goed leren de keys te beheersen.

ProgHead

Ouwe rot
Een goede keyboard speler zal ik nooit worden, en dat hoeft ook niet. Maar ik zie dit topic wel als een goede gelegenheid om mij nu eindelijk eens wat basisvaardigheden van het keyboardspelen eigen te maken. Een via een keyboard ingespeeld MIDI bestand klinkt sowieso al veel levendiger dat een ingetekend bestand. Ook aan een ingetekend MIDI bestand kun je die levendigheid naderhand nog wel weer toevoegen, maar dat is dan weer extra werk.

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
maar dat is dan wel een heidens karwei waarbij het overzicht gemakkelijk zoek raakt.
Valt wel mee, je downloadt gewoon midifiles en zet er een vst op; Complete Bach Midi Index
Als je dan goed met midi intekenen overweg kan dan kan je snel je eigen variaties maken alhoewel sommigen midi intekenen niet echt leuk vinden en liever zelf iets inspelen.
Maar als je zelf niet goed speelt kan het een oplossing zijn.
Het zijn ook veel herhalingen dus als je dan een paar maten op een loop zet en die oefent dan zal je als je het regelmatig doet wel beter worden, dan leer je gewoon patronen spelen op die manier.
Leuke bijkomstigheid van die patroontjes leren spelen dat het als je het veel doet het een soort trance geeft wat op zich een prettige state of mind kan zijn, beetje tunnelvisie.
Trouwens, door die midifiles te bekijken en te vergelijken ga je vanzelf zien hoe die variaties in elkaar zitten, leuk studieobject als daar je interesse ligtt.

Laatst gewijzigd:
Een goede keyboard speler zal ik nooit worden, en dat hoeft ook niet. Maar ik zie dit topic wel als een goede gelegenheid om mij nu eindelijk eens wat basisvaardigheden van het keyboardspelen eigen te maken.

We zitten wat dat betreft in dezelfde boot, denk ik. Wat ik me wel afvraag, omdat ik merk niet echt een 'klik' te hebben met het keyboard, zou iets anders beter werken, en dat het ook gewoon leuker is? Je komt bijna vanzelf terecht bij traditionele toetsen, maar wellicht is zoiets als hieronder (voor sommige mensen) meer geschikt?

ProgHead

Ouwe rot
Valt wel mee, je downloadt gewoon midifiles en zet er een vst op; Complete Bach Midi Index
Als je dan goed met midi intekenen overweg kan dan kan je snel je eigen variaties maken alhoewel sommigen midi intekenen niet echt leuk vinden en liever zelf iets inspelen.
Maar als je zelf niet goed speelt kan het een oplossing zijn.
Het zijn ook veel herhalingen dus als je dan een paar maten op een loop zet en die oefent dan zal je als je het regelmatig doet wel beter worden, dan leer je gewoon patronen spelen op die manier.
Leuke bijkomstigheid van die patroontjes leren spelen dat het als je het veel doet het een soort trance geeft wat op zich een prettige state of mind kan zijn, beetje tunnelvisie.
Trouwens, door die midifiles te bekijken en te vergelijken ga je vanzelf zien hoe die variaties in elkaar zitten, leuk studieobject als daar je interesse ligtt.

Ik ben nogal van het zelf doen, maar als studieobject zijn die MIDI files wel interessant. Ik heb ze net gedownload, en door ze in een DAW te bekijken zie je inderdaad gelijk al veel herhaalde patronen en structuur.

ProgHead

Ouwe rot
Hihi gelijk maar een kerkorgel bespeeld:

Nog wat houterig, maar oefening baart kunst.

l-rs

Stamgast

ProgHead

Ouwe rot

Dit wil ik vlot op mijn keyboardje kunnen spelen. Lijkt mij een mooi einddoel. Overigens merk al wel dat het tweehandig spelen problematisch is met mijn 25 toetsen...