Vraag over een tuner (mag het?)

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.656
Locatie
Zwolle
Het is niet echt synth-gerelateerd, maar ook weer wel, dus ik probeer het gewoon,

Ik heb een DVD-speler aangesloten op een versterker, om CD's op te draaien. De tuner krijgt het geluid alleen te hard binnen en als ik de volumeknop op 5% draai, is het geluid al hard genoeg. Dan schiet je zo uit 😆 Ik heb hem nu aangesloten op CD, maar ook AUX geprobeerd met hetzelfde resultaat. De muziek zelf klinkt prima, daar is niets mis mee. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

En oh ja, ik draaide gisteren een album Royksopp. Is het toch nog een beetje synth-waardig 😀
 
Zit er op de DVD speler ook niet een volumeregeling dan? Wellicht met een trimpot op de achterkant, of via de afstandsbediening daarvan. Ik zou het probleem niet zoeken op de versterker maar op de DVD speler, die stuurt het signaal waarschijnlijk te hard uit.

"Tuner" is hier een verkeerde term, die gebruik je om radio te luisteren.
 
Tuner als in versterker met ingebouwde radio right? Niet ok te kijken in welke key Royksopp speelt :D

Misschien in de settings ergens een gain ingesteld op de inputs staan? In mijn ervaring me hifi nu en in het verleden staat de volume knop meestal wel op 40/50% voor normaal luister volume.
 
Ik lees in de specificaties dat de Pioneer een audio output heeft van 2V RMS, en dat de Rotel een 'line level' verwacht van 150mV. Dat is een behoorlijk verschil. Inderdaad is het kennelijk het probleem wat @NorthernLightX hierboven al aangeeft.
 
Staan bij je pioneer DVD speler de instellingen betreft uitgangsgeluid goed? DTS/PCM.... analoog?
 
Maar de CD speler doet precies hetzelfde. Is de rotel dan hypergevoelig tov andere versterkers. (Ben niet thuis in hifi).
 
Maar de CD speler doet precies hetzelfde. Is de rotel dan hypergevoelig tov andere versterkers. (Ben niet thuis in hifi).

In specificatie van de Rotel staat niet aangeven wat die 150mV precies is. Kan een RMS-waarde zijn, maar als het een piek- of piek-piek-waarde is, dan is het te verwachten niveau van het ingangssignaal nog lager. Voor consumentenelektronica mag je een RMS-waarde verwachten van 316mV, dus het is iig aan de lage kant bij de Rotel.
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
Als je een verloopje hebt van minijack naar rca, prik eens eeen (draagbaar) toestelletje in via hoofdtelefoon uit. Als t blijft oversturen is die receiver gewoon stuk.
telefoon, mp3 speler of ander dingetje.
 
Ik heb alle audio-instellingen gewijzigd op de Pioneer, maar zonder resultaat. Nou ja, het is ook niet heel erg en de muziek klinkt gewoon prima. De versterker is dus zeker niet kapot.

Misschien koop ik binnenkort wel een goede cd-speler. Was gisteren met mijn zoon bij een tweedehands cd-zaak, en daar hebben we de bak met 1 euro cd's geplunderd. The Orb, Kaiser Chiefs, Blur, Ryan Adams en zelfs de eerste mix-cd van The iT uit 1992 ofzo, er zat heel veel leuks bij 👍
 
Misschien koop ik binnenkort wel een goede cd-speler.
Scheelt dat nog dan of je een goede of een minder goede cd-speler koopt, volgens mij maakt het bitter weinig uit?
Een vriend van me had indertijd een Wadia, die kostte een paar duizend euro, hij was een hifi fanaat en we vergeleken 'm een keer met een Akai van mij (400 euro) en ik hoorde het verschil niet.
Maar je hebt een Rotel dus je hecht wel waarde aan een goed merk begrijp ik.
 
Maar je hebt een Rotel dus je hecht wel waarde aan een goed merk begrijp ik.
Ik heb een paar jaar terug een set van iemand overgenomen, via Marktplaats. Dat was een Rotel-versterker en Bowers&Wilkins speakers. Ik heb 1 dag genoten van het verschil. Daarna was dit de nieuwe norm en heb ik er niet meer zo op gelet 😀

Ik heb er verder ook niet zoveel mee en ben zeker geen hifi-freak. Hoewel ik laatst nog wel een goede DAC heb gekocht, om het geluid uit mijn laptop om te zetten. Dat verschil hoor ik wel echt. Soms blader ik in zo'n hifi-blaadje en dan lees ik over speakers van duizenden euro's. Daar heb ik echt niets mee.
 
Als je die Rotel wilt blijven gebruiken en hij heeft inderdaad zo'n gevoelige ingangen, kan het een uitkomst zijn om een passieve voorversterker (zeg maar gerust voorverzwakker) te bouwen. Daarmee kan je het regelbereik van de Rotel zijn volumeknop wenselijker krijgen.
 
Als je die Rotel wilt blijven gebruiken en hij heeft inderdaad zo'n gevoelige ingangen, kan het een uitkomst zijn om een passieve voorversterker (zeg maar gerust voorverzwakker) te bouwen. Daarmee kan je het regelbereik van de Rotel zijn volumeknop wenselijker krijgen.
Zelf bouwen kan ik niet, maar er zit hier in Zwolle wel een goede pro-audio zaak. Ik zal het daar eens vragen. Dank voor het meedenken 👍
 
Passieve voorversterkers zijn redelijk zeldzaam kant-en-klaar te vinden. Maar om te maken is het niet meer dan wat draden tussen connectoren en potentiometers trekken, in zijn meest eenvoudige vorm.

Je zou zelfs in je Rotel een spanningsdeler kunnen plaatsen om een verzwakking voor de volumeknop te creëren.
 
Wel raar hoor. Zo'n DVD speler audio out moet gewoon op een Aux aangesloten kunnen worden zonder gezeik. Makkelijker dan dat bluetooth-airplay-ethernet LAN-server gefuck dat op z'n best 80% va de tijd goed werkt maar nooit als je effe lekker wil gaan zitten. Supper's ready op je iPhone speakertje .........
 
Welke speakers heb je op de Rotel aangesloten?

Die 150mV is volgens mij gewoon het niveau waarop de impedantie van de Rotel is gespecifieerd, maar zijn inputs clippen pas bij 5V dus een gewoon 2V line level zou geen probleem mogen zijn.
 
Welke speakers heb je op de Rotel aangesloten?

B&W 685s2. Ik had de Marktplaatsadvertentie nog 😀 Ik heb die versterker en speakers toen als set gekocht. Alleen bij de cd-speler is hij overigens overgevoelig. Het TV-signaal en laptop-signaal (ook daarvoor zonder DAC) gaat prima. Bij de settings van de Pioneer cd-speler kan ik echter geen Gain ofzo instellen, alleen andere inputs en outputs selecteren.
 
In dat geval zou ik een spanningsdelertje op de uitgangen van de DVD speler zetten. Eventueel zelfs in de kabels ingebouwd (is maar 2 weerstandjes per kanaal) zodat je geen apparaten moet modificeren. Je kan ze ook als kant-en-klare "audio attenuators" kopen, maar dat kost erg veel (>30€) voor de 6 cent aan componenten die je nodig hebt.

Je kan natuurlijk ook voor een andere CD speler gaan, liefst dan eentje met regelbare output.
 

Vergelijkbare discussies

Reacties
19
Bekeken
2K
Deleted member 18007
D
Back
Top