Vraag over een tuner (mag het?)

Zou zelf de cd's gewoon rippen en vanaf je laptop afspelen.
Dat wil ik nou juist niet. Dat heb ik jaren gedaan, maar dan staan er allemaal digitale bestanden op mijn harde schijf, waar ik geen gevoel bij heb. Met zorg een album uitzoeken en helemaal afluisteren is toch anders.

Ik heb in het verleden ook gespeeld met MusicBee, en dan zie je wel album-art. Die player kun je ook aansturen via de telefoon, maar dan zit ik no-time weer rond te klikken op mijn phone terwijl ik een goed boek wil lezen.

Tot slot heb ik hier een dik boek liggen met 1001 Classic Albums. Ik hoef ze niet allemaal te hebben, maar met mijn zoon een kleine verzameling aanleggen is al leuk. Zaterdag hadden we 15 cd's voor 15 euro, en daar zaten er al een paar tussen. Op naar de 100 😀
 
Werkt dat soort tenenkrommend gedoe bij synthadvertenties dan?
Niet geschoten is altijd mis, het gaat hier om een type apparaat waarvoor nauwelijks nog animo is, niet te vergelijken met een synthesizer. Advertentie staat er al sinds januari op, er is €25 geboden. Het is wat de gek er voor geeft, en de gun factor speelt echt wel mee.
 
Een denon dn2000 of zelfs de 2600 dubbele cd speler met pitch komt af en toe voorbij voor 100 euro…
dan kan je beatmixen en spelen met de pitch zoals de pro dat vroeger deed… die dingen kostte destijds tot 1500 euro (toen ongeveer 1,5 maandloon) - de riempjes vd lade rekken uit en de lasers slijten. Als die nog te vinden zijn zou ik als miziekliefhebber zooets durven kopen. Heb nog een dn4000 staan trouwens maar die blijft. Die speelt ook mp3 en kan dienen als controller.
 
Met zorg een album uitzoeken en helemaal afluisteren is toch anders.
Dat is ook zo maar ik moet eerlijk zeggen dat een cd bij mij nooit het gevoel heeft opgeroepen als bij een vinyl lp, dat had deels ook met de hoes te maken natuurlijk, ach ik wordt oud als ik het zo lees.;)
Het is vooral de moeite van iets uitzoeken, opzetten en afzetten waardoor je toch blijft luisteren ipv ff snel verder te klikken, mooie aanleiding wel om die Steely Dan collectie 'ns compleet te maken als je die nog niet hebt?
Bij muziek in de jaren zestig en jaren zeventig waren de concept albums nogal populair, platen die een bepaald thema hadden en dan horen nummers ook echt achter elkaar, vaak de symfonische en psychedelische muziek maar ook soul zoals What's Going On van Marvin Gay, dan beluister je ook het hele album.
Ik zou als ik jou was gewoon een tweedehands cd speler opzoeken die beter matcht qua ingangsgvoeligheid, ze klinken allemaal hetzelfde omdat het toch een digitaal ding is dus het hoeft geen dure zoals die Rotel te worden denk ik, dat kost je hooguit een paar tientjes.
 
ze klinken allemaal hetzelfde omdat het toch een digitaal ding is
Met verschillende algoritmes, DACs en analoge uitgangstrap, dus neen, ze klinken niet allemaal hetzelfde. Maar het hoeft -dankzij het grotendeels digitale aspect- niet duur te zijn om al ruimschoots te voldoen. Zo'n Rotel gaat je waarschijnlijk wat veel kosten, maar voor 50€ kan je ook al goed scoren. En slecht scoren. Zie een eerdere post van mij met welke goedkope apparaten je in mijn ervaring kan vertrouwen en vermijden.

Gezien het gedrag van de Rotel versterker zou ik veiligheidshalve toch voor een CD speler met variabele output gaan. Ik weet dat er Denon (bv DCM460) en Sony modellen zijn die dit hebben (met name ES reeks maar dat komt met een prijs), en vast nog tigduizend meer maar vraag me niet welke. Degene met een afstandsbediening met volumeregeling uiteraard.

Heel, heel, veel te algemeen gesteld heb je bij recentere CD spelers meer risico op te hoge output dan bij oudere exemplaren (soort loudness war zeg maar :)). Maar pin je daar niet op vast.
 
Met verschillende algoritmes, DACs en analoge uitgangstrap, dus neen, ze klinken niet allemaal hetzelfde.
Ja ok, er zitten verschillen in en het ligt er natuurlijk ook aan of je een behoorlijke dac in hebt zitten maar toch vond ik over het algemeen ze erg veel hetzelfde klinken, of het nou Pioneer, Akai, Philips, Sharp of welk ander consumenten merk ook is, de verschillen zijn klein.
Feit is als je binnen een bepaald budget als fabrikant een cd speler uitbrengt en voor sommige onderdelen je ook nog van toeleveranciers afhankelijk bent en je wilt een beetje winst maken dan zijn de verschillen niet zo groot.
Da's toch anders dan de verschillen van speakers, naalden met elementen enz, met complete analoge apparatuur is dat toch anders is m'n eigen ervaring.
Als ik vroeger bijv naar Magnat of naar B&W of naar Magnepan zat te luisteren dan verschilde dat nogal onderling, ik heb een buizenversterkertje en die klinkt echt anders dat de transistorversterkers die ik daarvoor had, dan is het verschil een stuk groter.

Of m'n oren zijn niet zo best, dat kan ook natuurlijk. ;)
 
Het is vooral de moeite van iets uitzoeken, opzetten en afzetten waardoor je toch blijft luisteren ipv ff snel verder te klikken, mooie aanleiding wel om die Steely Dan collectie 'ns compleet te maken als je die nog niet hebt?
Ik luister op dit moment naar The Nighfly van Donald Fagen, die kwam ik voor 3 euro tegen in een CD-bak 😀

Een aantal LP's heb ik nog steeds en die kon ik gewoon niet weg doen. Onder andere Tommy van The Who en meerdere van Steely Dan. Die liggen op zolder achter een schot. De eerste CD die ik ook kocht, heb ik ook nog, Look sharp van Joe Jackson. Die sentimentele waarde zul je bij Spotify niet snel hebben.

Voor 50€ kan je ook al goed scoren.
Ik houd nu even vast aan deze set-up. Als we over een paar maanden nog zoveel cd'tjes luisteren wil ik wel investeren in een nieuwe 👍
 
Ik luister op dit moment naar The Nighfly van Donald Fagen, die kwam ik voor 3 euro tegen in een CD-bak 😀
Da's een lekkere aankoop natuurlijk.:okdan:
De eerste CD die ik ook kocht, heb ik ook nog, Look sharp van Joe Jackson. Die sentimentele waarde zul je bij Spotify niet snel hebben.
Nee, Spotify kent weinig sentimentele waarde, da's toch anders.
 
Ik denk dat het inderdaad een goed plan is om even te bekijken hoe de CD liefde de komende maanden ontwikkelt. Bij mij gaat het in vlagen. Hangt er ook wat van af of ik thuis werk en zoja welk werk. Nu is in ieder geval het moment om een CD collectie aan te leggen indien gewenst; het aanbod is groot en de prijzen laag. Meteen ook de reden dat nu niet het moment is om bij enige twijfel een CD collectie weg te doen. :)

Ik heb nog een kast vol CD, cassette en LP staan omdat ik graag onafhankelijk ben van deze of gene aanbieder en omdat muziekbestanden voor mij geen sentimentele waarde hebben + te makkelijk tot een SKIP of RANDOM leiden. Een album integraal beluisteren heeft toch ook wel iets en bij een PC kom ik daar zelden aan toe. Al had ik vroeger ook wel een platenspeler waarbij je kon programmeren welke nummers hij moest spelen, welke skippen, en in welke volgorde. Dus het gevaar zit in een klein hoekje, zelfs als je kniediep in het analoge domein zit. :D Was trouwens een mooi stuk techniek, dat wel.
 
Ja ok, er zitten verschillen in en het ligt er natuurlijk ook aan of je een behoorlijke dac in hebt zitten maar toch vond ik over het algemeen ze erg veel hetzelfde klinken, of het nou Pioneer, Akai, Philips, Sharp of welk ander consumenten merk ook is, de verschillen zijn klein.
Feit is als je binnen een bepaald budget als fabrikant een cd speler uitbrengt en voor sommige onderdelen je ook nog van toeleveranciers afhankelijk bent en je wilt een beetje winst maken dan zijn de verschillen niet zo groot.
Da's toch anders dan de verschillen van speakers, naalden met elementen enz, met complete analoge apparatuur is dat toch anders is m'n eigen ervaring.
Als ik vroeger bijv naar Magnat of naar B&W of naar Magnepan zat te luisteren dan verschilde dat nogal onderling, ik heb een buizenversterkertje en die klinkt echt anders dat de transistorversterkers die ik daarvoor had, dan is het verschil een stuk groter.

Of m'n oren zijn niet zo best, dat kan ook natuurlijk. ;)
Ik ben het helemaal eens dat de verschillen tussen CD spelers vanaf een bepaald prestatieniveau klein zijn en zeker kleiner dan bij de analoge apparaten. Mijn huidige speler klinkt nog wat beter dan gemiddeld, maar dat was danook geen tientjeswerk. Mijn waarschuwing was in de andere richting: sommige instapspelers, zelfs van de gerenomeerde merken, klinken gewoon ondermaats. Ik had een goedkope Sony en instapper uit de Technics MASH reeks, en beiden klonken slecht. Er ontbrak helderheid, detail. Zelfs voor matige oren. :) Met meerdere Pioneer en Yamaha spelers uit dezelfde -zeer betaalbare- prijsklasse had ik dat niet, die klinken gewoon zoals het hoort en zoals gelukkig heel veel CD spelers klinken, de Pioneers zelfs bovenmaats goed. Nu heb ik het topmodel van Sony en die speelt dus de sterren van de hemel (en dat is hem geraden, rib uit mijn lijf :D). Het is modelgebonden, niet merkgebonden. Een goed model van Technics zal ook minstens OK klinken verwacht ik, maar ik heb zelf die gok niet gewaagd na de teleurstelling met mijn eerste exemplaar.

Sommigen zweren trouwens bij bepaalde reeksen van de eerste Playstation als CD speler. Iedere gek heeft zijn CD rek, zeg maar.
 
Een album integraal beluisteren heeft toch ook wel iets en bij een PC kom ik daar zelden aan toe.
Dat is precies waar ik altijd op vast loop. Als ik luister via een laptop of telefoon is het te makkelijk om wat anders op te zetten. Bij een cd verwisselen is me te dat te veel werk 😀

Ik luisterde gisteren een oude cd van Slam (van de danceklassieker 'Positive education') en dat klonk echt te gek. Die had ik via Spotify nooit gevonden en anders direct geskipt, want te oud.
 
Ander voordeel: de kans om in de kringloop een leuke CD te vinden is nét iets hoger dan bij hun LP bakken. Al kan ik het aantal goede CD's dat ik in de kringloop heb gevonden op 1 hand tellen. Uitverkoop bij de bibliotheek is wat anders, daar vind ik soms heel veel leuks, alleen is de staat dan vaak een issue.
 

Vergelijkbare discussies

Reacties
19
Bekeken
2K
Deleted member 18007
D
Back
Top