@Gitaristen - welke plug-in(s) raden jullie me aan?

Ahh top, lieve mensen, dank!

Mooie gesprekken in dit draadje. :)

@quifster, ik had inderdaad al een gevoel dat ook ná het opnemen gitaar-signaal zich anders gedraagt.. kon er de vinger niet achter krijgen - nog steeds niet, haha, maar dit zijn goede handvatten..

Is dat trouwens dezelfde gast die de Doom-soundtrack heeft proberen na te bouwen? Die reversed engineering dingen, ontdekken hoe Mick Gordon het voor elkaar kreeg?
 
Laatst gewijzigd:
@quifster, ik had inderdaad al een gevoel dat ook ná het opnemen gitaar-signaal zich anders gedraagt.. kon er de vinger niet achter krijgen - nog steeds niet, haha, maar dit zijn goede handvatten..
Ja inderdaad, dat heeft bij mij ook een hele tijd geduurd voordat ik dat doorhad. Het helpt ook wel als je eenmaal snapt hoe het bron signaal moet zijn om een bepaald effect te krijgen. Daar zou je gitarist wel mee moeten kunnen helpen.

In feite komt het op een paar versimpelde principes neer:

Toon (input voor je effect chain), dit levert je gitarist aan en hier zijn veel mogelijkheden voor die invloed hebben op die oorspronkelijke toon, bijvoorbeeld:
- type gitaar (stratocaster, telecaster, variax, etc.)
- Materiaal en vorm van de gitaar (het maakt voor de klank best veel uit of je een hollow body gebruikt of juist niet, of rosewood hout wat weer bepaald hoe de resonanties zijn)
- Pickups (bijvoorbeeld p90's of texas blues pickups of humbucker setups (dual single coils), het heeft allemaal invloed op de sound)
- Pickup plaatsing (een sound uit de neck pickup klinkt heel anders dan 1 bij de bridge)
- Snaar dikte (bepaald de volheid van je sound)
- snaar hoogte (onderdeel van de action setup van je gitaar)
- plectrum dikte en materiaal
- en vooral de speler zelf natuurlijk, die via de plaatsing en druk van zijn vingers (hoever van de fret) voor het grootste deel bepaald hoe goed de toon is. Beginners zullen bijvoorbeeld een hele andere toon uit hun gitaar krijgen dan gevorderden, denk hierbij aan de beroemde resonantie van de strings die dan gaan trillen tegen je fret aan omdat ze hun vinger niet dicht genoeg bij een fret hebben zitten met een te hoge snaarhoogte. Of dingen als kramp omdat ze de snaren te hard indrukken en daarmee ook het geluid beinvloeden, bij solo's vergeten de andere snaren te muten en zo resonantie vervuiling in de solo lead krijgen (tenzij dat je doel is) en ga zo maar door.

Effect chain:
Al met al bepalen velen van dit soort dingen dus de toon die je binnenkrijgt, en hier wordt het interessant. In overleg met je gitarist bepaal je wat voor sound je wil, als je bijvoorbeeld een soul / jazz sound wil dan ga je niet een bron signaal maken op een gitaar waarbij je de pickups naar een bridge positie zet, dan is een neck of middle positie een veel logischere keuze om dat warmere geluid te krijgen, waar je dan als daw producer dan ook van uit moet gaan met je guitar effect chain setup. Andersom geldt hetzelfde als je een harde blues of hi gain lead sound wil dan kies je vaak voor een bridge positie die meer de frequenties doorgeeft die je nodig hebt om juist zo'n overdrive / hi gain effect chain setup te kunnen voeden. Zou je daar een donkere neck position sound in gooien dan klinkt dat echt nergens naar. In feite is een simpel startpunt dat als je overdrive / gain wilt gaan gebruiken dat je dan wat meer naar de bridge pickups toegaat kwa sound en dat bij effect setups richting wah wah / chorus (jazz warmere tonen) je wat meer richting de neck gaat.

Dat zijn overigens start punten, want je kunt hier natuurlijk doodsimpel van afwijken zodra je weet wat je doet in effect chaining en zo ander type sounds creeeren.

Maar belangrijkste van hierboven is te beseffen dat elke effect chain die je zelf bouwt in samenwerking met je gitarist gebouwd wordt op de toon die de gitarist aanlevert en dat de toon alles uitmaakt voor het eindresultaat en dat bij een toon die niet past bij het type effect chain die je bouwt nooit een goed resultaat gaat opleveren.

Er komt dus best veel bij kijken om dit onder de knie te krijgen, maar het komt in feite wel neer op het versimpelde bovenstaande verhaal.
 
Ja inderdaad, dat heeft bij mij ook een hele tijd geduurd voordat ik dat doorhad. Het helpt ook wel als je eenmaal snapt hoe het bron signaal moet zijn om een bepaald effect te krijgen. Daar zou je gitarist wel mee moeten kunnen helpen.

In feite komt het op een paar versimpelde principes neer:

Toon (input voor je effect chain), dit levert je gitarist aan en hier zijn veel mogelijkheden voor die invloed hebben op die oorspronkelijke toon, bijvoorbeeld:
- type gitaar (stratocaster, telecaster, variax, etc.)
- Materiaal en vorm van de gitaar (het maakt voor de klank best veel uit of je een hollow body gebruikt of juist niet, of rosewood hout wat weer bepaald hoe de resonanties zijn)
- Pickups (bijvoorbeeld p90's of texas blues pickups of humbucker setups (dual single coils), het heeft allemaal invloed op de sound)
- Pickup plaatsing (een sound uit de neck pickup klinkt heel anders dan 1 bij de bridge)
- Snaar dikte (bepaald de volheid van je sound)
- snaar hoogte (onderdeel van de action setup van je gitaar)
- plectrum dikte en materiaal
- en vooral de speler zelf natuurlijk, die via de plaatsing en druk van zijn vingers (hoever van de fret) voor het grootste deel bepaald hoe goed de toon is. Beginners zullen bijvoorbeeld een hele andere toon uit hun gitaar krijgen dan gevorderden, denk hierbij aan de beroemde resonantie van de strings die dan gaan trillen tegen je fret aan omdat ze hun vinger niet dicht genoeg bij een fret hebben zitten met een te hoge snaarhoogte. Of dingen als kramp omdat ze de snaren te hard indrukken en daarmee ook het geluid beinvloeden, bij solo's vergeten de andere snaren te muten en zo resonantie vervuiling in de solo lead krijgen (tenzij dat je doel is) en ga zo maar door.

Effect chain:
Al met al bepalen velen van dit soort dingen dus de toon die je binnenkrijgt, en hier wordt het interessant. In overleg met je gitarist bepaal je wat voor sound je wil, als je bijvoorbeeld een soul / jazz sound wil dan ga je niet een bron signaal maken op een gitaar waarbij je de pickups naar een bridge positie zet, dan is een neck of middle positie een veel logischere keuze om dat warmere geluid te krijgen, waar je dan als daw producer dan ook van uit moet gaan met je guitar effect chain setup. Andersom geldt hetzelfde als je een harde blues of hi gain lead sound wil dan kies je vaak voor een bridge positie die meer de frequenties doorgeeft die je nodig hebt om juist zo'n overdrive / hi gain effect chain setup te kunnen voeden. Zou je daar een donkere neck position sound in gooien dan klinkt dat echt nergens naar. In feite is een simpel startpunt dat als je overdrive / gain wilt gaan gebruiken dat je dan wat meer naar de bridge pickups toegaat kwa sound en dat bij effect setups richting wah wah / chorus (jazz warmere tonen) je wat meer richting de neck gaat.

Dat zijn overigens start punten, want je kunt hier natuurlijk doodsimpel van afwijken zodra je weet wat je doet in effect chaining en zo ander type sounds creeeren.

Maar belangrijkste van hierboven is te beseffen dat elke effect chain die je zelf bouwt in samenwerking met je gitarist gebouwd wordt op de toon die de gitarist aanlevert en dat de toon alles uitmaakt voor het eindresultaat en dat bij een toon die niet past bij het type effect chain die je bouwt nooit een goed resultaat gaat opleveren.

Er komt dus best veel bij kijken om dit onder de knie te krijgen, maar het komt in feite wel neer op het versimpelde bovenstaande verhaal.

Goed rijtje wat je neerzet en idd in een aantal gevallen kan het lastig zijn om via een plugin toch de sound te krijgen die je nodig hebt en dan bedoel ik niet de scheurstand zeg maar want elke solid body met verschillende elementen, type Stratocaster bijv en een goede plugin kan je al gauw klinken als Hendrix, Steve Vai, Gary Moore, Joe Bonamassa enz.
Wat veel lastiger is en daar zal minder vraag naar zijn maar toch even voor duidelijkheid; een goede ronde jazz toon krijg je niet makkelijk, dan is een (semi) hollow body en een stel goede pick ups wel zo belangrijk.
Dan kan het interessant zijn om bijv een tweedehands Epiphone of Ibanez voor erbij te kopen, Ibanez heeft bijv de Artcore series en die koop je al vanaf een 200 euro tweedehands en geeft een verrassend goed jazz geluid; Ibanez Artcore
Wat ook interessant kan zijn is bijv als je naast een goede plugin toch wat extra's wil doen voor de gitaristen koop dan van behringer een paar pedaaltjes voor erbij, die kosten allemaal een paar tientjes per stuk.
Zo breidt je voor weinig je palet al makkelijk uit met leuke interessante sounds.
 
Ik gebruik Overloud TH-U. De amp models en IR rigs zijn erg goed, er zijn veel goede expansions en ook gratis presets voor. Die IR rigs zijn vergelijkbaar met de manier van werken van de Kemper Profiler en zelfs gedeeltelijk uitwisselbaar geloof ik(?). Klinkt een stuk beter/realistischer dan Guitar Rig imo.
 
Ik gebruik Overloud TH-U. De amp models en IR rigs zijn erg goed, er zijn veel goede expansions en ook gratis presets voor. Die IR rigs zijn vergelijkbaar met de manier van werken van de Kemper Profiler en zelfs gedeeltelijk uitwisselbaar geloof ik(?). Klinkt een stuk beter/realistischer dan Guitar Rig imo.
ik had nog nooit van overloud th-u gehoord, maar heb net wat demos bekeken op youtube, dat is inderdaad wel een heel erg mooie suite. Ik kan me voorstellen dat je er voor gekozen hebt.

Persoonlijk is het voor mij geen optie aangezien ik al een eventide h9max (hardware en software) en een boss gt100 (hardware gebruik) en een Behringer FCB1010 pedal setup die ik helemaal gekoppeld heb aan guitar rig. Ik ben het ook niet eens met je dat guitar rig minder goed of realistisch klinkt (op basis van de youtube demos die ik nu van overloud gehoord heb), maar goed, dat kan heel subjectief zijn aangezien ik guitar rig al zo lang gebruik en van binnen en buiten ken.

Neemt niet weg dat die overloud suite er erg goed uitziet in ieder geval, dus wie weet ooit met een mooie black friday deal dat ik nog eens overstag ga :D
 
Spoiler Pickups met bij behorende electronica, positie van de pickup, Snaren, en de amp
Ja voor een solid body maar bij een hollow body ligt dat anders, dan heeft de kast wel invloed op de sound.
Maar leuk om dit te zien, wat dat betreft kan je net zo goed een cigarbox guitar maken zolang je daar een redelijk element opzet natuurlijk. cigarbox guitar
 
Dank voor de tip, @arnomusicman :okdan:

En prima om dit draadje te blijven gebruiken als verzamelplek. Keep 'em coming. :)

Offtopic, maar het past in dit gesprek.. jullie uitleg is mooi compleet, waarvoor dank - maar één ding vraag ik me nog af.... waar prikken jullie de gitaar in?

Ik heb jullie nog niets horen zeggen over Hi-Z, "instrument in", enz.. doet dat er toe? Gebruiken jullie nog een aparte pre-amp voordat je je geluidskaart in gaat? Staat los van de originele vraag, maar wellicht heeft het invloed op hoe (goed) de plug-ins tot hun recht komen..?
 
Ik heb veel maar niet alles gelezen. Ik heb Helix, oude Guitar Rig, Waves GTR, Amplitude en S-Gear. Amplitude gebruik ik het meest denk ik. Check vooral ook de opties qua microfoon plaatsing en volumes, en ruimte die je in Amplitude creëert. Maakt een groot verschil. S-GEAR bevalt mij persoonlijk ook goed, stuk beperkter, maar dat heeft ook wel wat. Echt helemaal gelukkig ben ik zelf ook nooit met Amp simulaties, het verteld op de een of andere manier minder een verhaal dan een echte opname. Als herrie geen probleem is kan je voor niet eens zo heel veel geld wel een Amp en microfoon vinden denk ik. Ook zijn er veel pedalen die Amps na doen, ik zag er laatst een die volledig analoog is, maar ben de naam vergeten. Strymon maakt er ook eentje en je hebt een hoop goedkope. Als laatste goed checken dat je audio uitgang HI Z heeft, ik begrijp er verder niks van, maar het heeft iets met impedantie te maken en versterkers hebben het ook, maakt echt verschil geloof ik.
 
in een aantal gevallen kan het lastig zijn om via een plugin toch de sound te krijgen die je nodig hebt en dan bedoel ik niet de scheurstand zeg maar want elke solid body met verschillende elementen, type Stratocaster bijv en een goede plugin kan je al gauw klinken als Hendrix, Steve Vai, Gary Moore, Joe Bonamassa enz.
Wat veel lastiger is en daar zal minder vraag naar zijn maar toch even voor duidelijkheid; een goede ronde jazz toon krijg je niet makkelijk, dan is een (semi) hollow body en een stel goede pick ups wel zo belangrijk.
Dan kan het interessant zijn om bijv een tweedehands Epiphone of Ibanez voor erbij te kopen, Ibanez heeft bijv de Artcore series en die koop je al vanaf een 200 euro tweedehands en geeft een verrassend goed jazz geluid; Ibanez Artcore
Om mezelf geen GAS meer te laten krijgen m.b.t. gitaren heb ik ze (bijna) allemaal weggedaan en ben voor een Line 6 Variax (JTV-69S Sunburst) gegaan. Dan heb je een enorm palet aan gitaarsounds (en sitar en banjo en dobro en...) zonder dat je van elk model er fysiek 1 in huis moet hebben. Soms wil je lekker metal hakken op een Gibson LP en soms slide op een Strat. Dan is het wel makkelijk dat je met 1 draai aan de knop een andere gitaar hebt. Qua sound is het misschien net niet hetzelfde als het origineel, maar komt toch echt aardig in de buurt. En ik ben nog steeds een gitarist van niks, dus meerdere gitaren hebben voelde sowieso al een beetje aan als parels voor de zwijnen...
 
Ik heb veel maar niet alles gelezen. Ik heb Helix, oude Guitar Rig, Waves GTR, Amplitude en S-Gear. Amplitude gebruik ik het meest denk ik. Check vooral ook de opties qua microfoon plaatsing en volumes, en ruimte die je in Amplitude creëert. Maakt een groot verschil. S-GEAR bevalt mij persoonlijk ook goed, stuk beperkter, maar dat heeft ook wel wat. Echt helemaal gelukkig ben ik zelf ook nooit met Amp simulaties, het verteld op de een of andere manier minder een verhaal dan een echte opname. Als herrie geen probleem is kan je voor niet eens zo heel veel geld wel een Amp en microfoon vinden denk ik. Ook zijn er veel pedalen die Amps na doen, ik zag er laatst een die volledig analoog is, maar ben de naam vergeten. Strymon maakt er ook eentje en je hebt een hoop goedkope. Als laatste goed checken dat je audio uitgang HI Z heeft, ik begrijp er verder niks van, maar het heeft iets met impedantie te maken en versterkers hebben het ook, maakt echt verschil geloof ik.
Bedoelde audio INgang
 
Om mezelf geen GAS meer te laten krijgen m.b.t. gitaren heb ik ze (bijna) allemaal weggedaan en ben voor een Line 6 Variax (JTV-69S Sunburst) gegaan. Dan heb je een enorm palet aan gitaarsounds (en sitar en banjo en dobro en...) zonder dat je van elk model er fysiek 1 in huis moet hebben. Soms wil je lekker metal hakken op een Gibson LP en soms slide op een Strat. Dan is het wel makkelijk dat je met 1 draai aan de knop een andere gitaar hebt. Qua sound is het misschien net niet hetzelfde als het origineel, maar komt toch echt aardig in de buurt. En ik ben nog steeds een gitarist van niks, dus meerdere gitaren hebben voelde sowieso al een beetje aan als parels voor de zwijnen...
ik heb ook een line6 variax hier staan, en het is inderdaad wel erg handig, ook die software waarmee je je eigen gitaar kan modeleren en kan uploaden naar je gitaar is wel tof of dat je in bijvoorbeeld een drop D setting kan spelen zonder je gitaar te tunen (wel een koptelefoon op doen anders raak je in de war :D).

Toch zijn er wel 2 dingen die me tegenstaan aan die variax, de eerste is dat ik hem minder lekker vind spelen als bijvoorbeeld mijn fender stratocaster. Niet een groot issue, maar toch. Het tweede probleem vind ik veel groter, die accu die erin zit gaat bij mij nogal snel kapot, dan laad die nauwelijks nog op. Heb er nu 2 gehad en nu zijn ze bijvoorbeeld nauwelijks meer te krijgen. Dat soort problemen heb je niet bij een gewone gitaar.

Maar als je inderdaad maar sporadisch speelt dan is het wel een enorm handige oplossing inderdaad!
 
wel een koptelefoon op doen anders raak je in de war
Ja, dat is inderdaad wel een must, klinkt anders erg verwarrend!

de eerste is dat ik hem minder lekker vind spelen als bijvoorbeeld mijn fender stratocaster
Ik ben zelf niet zo heel veel gitaren gewend, maar dat kan ik me levendig voorstellen. Ik zie op de Variax FB group wel vaker mensen die iig de hals vervangen, dus dat zou nog een optie kunnen zijn. Voor mij als prutser speelt hij bv net zo goed als een Epiphone LP (Gothic 8)) die ik hiervoor had. Hoe vind je de sound van de Variax (in strat modeling modus) t.o.v. je echte?

die accu die erin zit gaat bij mij nogal snel kapot, dan laad die nauwelijks nog op.
Dat heb ik gelukkig nog niet gehad. Wel zat er in het begin bij mij een fout in de detectie of er een kabel ingeplugd zat. Daardoor bleef de gitaar actief en was de batterij na een nachtje weer leeg, erg onhandig. Dat is gefixt, maar ik heb 'm daarna nog eens terug moeten sturen omdat bij 1 snaar de piezo niet meer werkte. Ik kon er dus wel als gewone Strat op spelen, maar als ik de modeling activeerde was die snaar dood. Daar ben ik wel nog steeds een beetje bang voor, dat dat nog eens gaat gebeuren. Ik probeer 'm dan ook steeds zo stof-vrij mogelijk op te bergen.

Heb er nu 2 gehad en nu zijn ze bijvoorbeeld nauwelijks meer te krijgen.
Ik zou dan denk ik er toch voor gaan om met kabel te spelen ipv batterij. Iets onhandiger, maar dan heb je de batterij iig niet meer nodig.
 
Bedoelde audio IN gang
Ja idd, als je een andere impedantie ingang gebruikt past dat de freq response aan.
Maar dat hoeft niet altijd slecht te zijn.

Ik vind van alle plugins "Camel Audio's Crusher" nog steeds de meest waardevolle.
En helemaal als je VST drive combineerd met echt analoge drive.
Bv de british clean preset. Die gebruik ik vaak met 50/50 dry wet en wat compressie.

Soms amp ik de gitaar anders doe ik die via een DI ingang van een ADL600 pre-amp die heel clean is.
@stoter een DI op een goede pre kan ik zeker aanraden. Als ik mijn opnames via de pre van mijn motu's vergelijk dan klinken die motu's pre als een natte krant.

Heel vroeger had ik de Line 6 pod en vond dat toen geweldig klinken maar als ik dat nu hoor niet zo.

Anyhow ik heb geen modeling nodig want heb genoeg toen mogelijkheden via mijn 2 gemodde Peavey Winsor Studio amps.
En daar komt ook bij dat als ik het hoog via parametrisch eq boost ( tc-audio eq) dan hoor je een shimmer over de snaren.
Dat is mij igg nog nooit met vst's gelukt.

Heb sinds kort ook een Roland GR33 om synths met gitaar te blenden. Erg tof.
 
Ik ben zelf niet zo heel veel gitaren gewend, maar dat kan ik me levendig voorstellen. Ik zie op de Variax FB group wel vaker mensen die iig de hals vervangen, dus dat zou nog een optie kunnen zijn. Voor mij als prutser speelt hij bv net zo goed als een Epiphone LP (Gothic 8)) die ik hiervoor had. Hoe vind je de sound van de Variax (in strat modeling modus) t.o.v. je echte?

Ik zou dan denk ik er toch voor gaan om met kabel te spelen ipv batterij. Iets onhandiger, maar dan heb je de batterij iig niet meer nodig.
ja inderdaad, ik heb dat wel eens overwogen om die hals te vervangen, maar zo'n hele gitaar setup wat daar achter weg komt vind ik toch wel een hele stap. Ik heb mijn andere gitaren door professionals laten setuppen, dat is toch wel een skill op zich.

De sound van de variax vind ik redelijk, het geeft in ieder geval een goed idee wat je krijgt als je een echt model zou kopen. Wel moet ik zeggen dat zodra je het door een serie effect pedalen heen gooit, dat je dan het verschil niet echt meer kan horen. Dus dan geef je in ieder geval de karakteristieken van zo'n gitaar goed door aan de effecten. Het is ook een beetje een voorkeur, ik speel het meest op mijn stratocaster, maar ik vind het geluid van mijn telecaster eigenlijk beter, maar dat vind ik minder lekker spelen kwa model. De variax is op dat vlak gewoon wel ideaal, daar heb je gewoon 1 gitaar en die emuleert dat allemaal. Ik heb hier 6 gitaren staan voor verschillende type sounds en doeleinden, maar de variax is wel een hele leuke middle of the road gitaar waarmee je eigenlijk alles wel kan doen wat die andere 5 gitaren ook kunnen.

Dat met die kabel spelen is een goede tip, ik doe dat inderdaad op die manier doordat die batterij nu onbruikbaar is geworden (echt een waardeloos onderdeel die batterij)
 
Back
Top