@Gitaristen - welke plug-in(s) raden jullie me aan?

stoter

bleep bloop
Lid sinds
25 oktober 2021
Berichten
1.811
Locatie
Utrecht
Ik ben benieuwd welke plug-ins bij jullie in de smaak vallen, op het vlak van specifiek gitaar-effecten.

Af en toe maak ik opnames met gitaristen, en voor de snelle schets gebruik ik steeds de stock-effecten van Ableton. Maar die schieten te kort. Ik vind het althans vaak lastig om de sound te creëren, die de gitarist graag wil. (Ook als deze relaxed is en snapt dat niet alles mogelijk is hoor, haha.. het ligt, voor nu, nog even aan mij.)

Welke plug-in(s) raden jullie me aan?
 
Ik heb een gitarist (die best wel kritisch is) de Peavey plug-ins weleens horen aanprijzen.. Peavey ReValver 4 Het ging met name om de emulatie van valves geloof ik.. Weet niet of dit inmiddels alweer is ingehaald door nieuwere plugs..

Zelf heb ik voor mijn gitaar ooit een Digitech RP360Xp gekocht. Die vind je voor onder de 100 euro tweedehands en kun je ook gebruiken zonder je computer aan te zetten. Daarbij nog 'n paar switches en een volume/ WAH pedal... dat vond ik wel meerwaarde.

Het apparaat is tevens een audiokaart als je em via USB aansluit.



 
Laatst gewijzigd:
ik gebruik voor mijn gitaren Guitar Rig 6.

De stock presets zijn al helemaal geweldig en opgedeeld in genres en categorieen. Als je eenmaal wat ervaring hebt opgedaan in guitar rig 6 dan is het ook simpel om zelf je effect racks te bouwen, waarbij je zelfs combinaties kunt maken tussen amplifiers en cabinets van verschillende merken. Echt impressive hoe guitar rig 6 tegenwoordig is.

demo guitar rig 6


als je een hekel aan native instruments hebt dan is ook nog wel een alternatief om naar Helix Native te kijken (van line6)

als je eerst liever wat gratis will dan kun je kijken naar Amplitube 5, daar is een gratis starter versie van met 42 pedal setups.
 
Ik vind POD Farm erg goed klinken, ook al heb je nu Helix die nieuwer is maar in mijn optiek toch minder klinkt. Maar eigenlijk haal ik al mooie sounds uit de stock bitwig amp en een chain effecten. Impulse response plugins zijn ook erg interessant, ik heb hiervoor Mcabinet van Melda, die zet ik dan voor een amp. Ik heb er nog iets te weinig tijd voor gehad om er goed in te duiken alleen. Overigens is het ook van belang je gitaar opnames te dubbelen en met compressie te spelen.
 
Maar goed wat voor sound zoek je dan? welke stijl ?

is maar mijn mening maar ik vind al die amp sims geen hol aan.

Heb er vele geprobeerd en het klink altijd gaar. Native instruments, Ik .. nog wat andere.
Snap natuurlijk wel het gebruiks gemak. Maar met mics en cabs kun je zoveel doen kwa sound.
Let op ik speel vaak clean, beetje drive of iets meer drive en geen distorted rock.
Ok heel af en toe een Russia big muf erop. die klink nu nog smeriger en meer evil...weet niet waarom.

Wellicht dat met rock wel goed te doen is die amp sims.
beter cab ampen of clean een goede pre in. SM57 + MD421 echt een dikke sound.
Soms ook nog room mics.

Camel crush is wel een fijne distortion/drive plugin.
Softube distortion vond ik echt tegenvallen.

Ik neem vaak dubbel op en dan hard pannen.
verschillende delays per kant.
Compressie altijd paralel want transients zijn baas

Voor wazige effecten, portal, output, glitch2
 
Ik gerbuik ook Guitar Rig. Maar ook Waves. En ook stock Logic plugins. Mij maakt het allemaal niet zo veel uit.
Wat me wel opvalt aan al de presets is dat je veel hebt voor lawaai. Zodra je echter bv een Nile Rodgers disco gitaartje wil vind je niks en dan moet je zelf aan de slag en hopen dat je ergens uit komt.
 
Laatst gewijzigd:
Ik gerbuik ook Guitar Rig. Maar ook Waves. En ook stock Logic plugins. Mij maakt het allemaal niet zo veel uit.
Wat me wel opvalt aan al de presets is dat je veel hebt voor lawaai. Zodra je echter bv een Nile Rodgers disco gitaartje wil vind je niks en dan moet je zelf aan de slag en hopen dat je ergens uit komt.
gebruik je guitar rig 6? want daarin zitten zeker die funk achtige presets namelijk.
volgens mij als ik het me goed herinner was dat in guitar rig 5 nog niet zo.

Wel grappig dat er hier meer mensen gitaar spelen overigens.

Wat ik me afvroeg, gebruiken jullie ook online les websites? Ik heb zelf een abonnement op Jamplay.com en zeker de gevorderden sectie zit stampvol goede lessen in verschillende stijlen. Voor beginners zou ik guitartricks.com aanraden, die heeft een compleet lesplan voor beginners namelijk.

Ik heb het online geleerd in de afgelopen jaren via die sites, ik ben het eerste jaar begonnen met GuitarTricks.Com, het jaar daarna ben ik overgestapt op ActiveMelody.com en de laatste vier jaar heb ik een abonnement op jamplay.com (die ik gemiddeld zo'n 6 uur per week gebruik om online lessen te volgen).
 
Wat me wel opvalt aan al de presets is dat je veel hebt voor lawaai. Zodra je echter bv een Nile Rodgers disco gitaartje wil vind je niks en dan moet je zelf aan de slag en hopen dat je ergens uit komt.
Klopt wel wat je zegt.

Ik had indertijd een line 6 interface en daar zat ook zo'n software toestand bij met allerlei presets, leuk als je vooral wilt klinken zoals veel metal- en rockgitaristen, veel sustain en distorsion dus.
Wat me wel opviel en dus ook in de clips die je hier ziet is dat al die Amerikanen vooral geilen op metal, hardrock, Hendrix achtige dingen en standaard zaken zoals bijv een Vox AC30 of een Fender bluesamp.
Handig als je veel verschillende dingen sounds moet kunnen spelen maar als je bijv een jazzspeler bent en je wilt bijv een mooie volle cleane toon zoals Wes Montgomery, Jim Hall of Lenny Breau dan moet je goed zoeken, dan ben je beter af met een fijne analoge versterker en een hollow body heb ik 't idee.
Wil je meer een stevige bluestoon zoals Robin Trower of Rory Gallagher bijv koop dan een goed wah pedaaltje en een treble booster, dan kom je al een goed eind in de richting.
 
Tip wbt volle clean tot rafelige gitaartonen: gebruik na jaren experimenteren met overdrive/fuzz pedalen (en software) nu een Audio Kitchen the Big Trees. Mini buizenversterker met zowel line out als speaker out. Best prijzig maar meteen de magie terug die ik sinds het wegdoen van m'n fender twin kwijt was (en veel praktischer / beter in te stellen). Je kunt er ook andere instrumenten doorheen gooien, mee re-ampen etc.
 
Maar goed wat voor sound zoek je dan? welke stijl ?

Ghehe, de hamvraag die ik zelf oversloeg.. goeie..

Ik speel zelf niet, dus kan alleen zeggen wat ik vet vind.. de gitaren in werk van QOTSA, Radiohead/Jonny Greenwood doet het ook wel es.. zo'n dikke brede, beetje muffe, fuzz sound.. als ik zelf zou spelen, zou ik daar (o.a.) naar op zoek gaan..

Tegelijkertijd zijn het de gitaristen die aan me vragen "heb je misschien iets van een..." en dat gun ik ze, daarvoor nodig ik ze uit om te komen jammen.

Daar wil ik wat beter op kunnen antwoorden. Dat betekent dus eigenlijk het standaard werk.

Tegelijkertijd is dat saai, vandaar dat ik hier ook de vraag ook maar even stelde. In mijn beleving wordt een google search hierover pas interessant ná de eerste pagina.. en was benieuwd naar jullie "reis-tips"..

"Standaard werk" kan smaller.. denk dat ik voor nu wel goed zit qua delays, reverbs, en compressors. Phasers, flangers en chorussen in principe ook, maar daar blijf ik altijd wel benieuwd naar.. is er al een dappere poging gedaan om de Smallstone virtueel na te bouwen?

Voor nu gaat 't me (dus) om 't wat gruiziger werk.. overdrive/distortion-"pedaaltjes", maar ik maak de boys ook zeker blij met amp- en cabinetsims. Als ik het goed heb begrepen, kan je bij sommigen ook de microfoon kiezen, en de plaatsing ervan. Vinden ze leuk.

Eventuele specifiekere wensen, daar mogen ze me dan zelf ook een handje bij helpen :)

Ben overigens heel blij met jullie hardware-tips - heb er zelf (ook) een zwak voor - maar ben voor nu vooral geïnteresseerd in de software.


Wat me wel opvalt aan al de presets is dat je veel hebt voor lawaai. Zodra je echter bv een Nile Rodgers disco gitaartje wil vind je niks en dan moet je zelf aan de slag en hopen dat je ergens uit komt.

Zou het te maken kunnen hebben, met snel indruk willen maken op potentiële kopers / gemiddelde "goden", die de presets doorwandelen? Gaat voor software niet op, misschien..
 
Klopt wel wat je zegt.

Ik had indertijd een line 6 interface en daar zat ook zo'n software toestand bij met allerlei presets, leuk als je vooral wilt klinken zoals veel metal- en rockgitaristen, veel sustain en distorsion dus.
Wat me wel opviel en dus ook in de clips die je hier ziet is dat al die Amerikanen vooral geilen op metal, hardrock, Hendrix achtige dingen en standaard zaken zoals bijv een Vox AC30 of een Fender bluesamp.
Handig als je veel verschillende dingen sounds moet kunnen spelen maar als je bijv een jazzspeler bent en je wilt bijv een mooie volle cleane toon zoals Wes Montgomery, Jim Hall of Lenny Breau dan moet je goed zoeken, dan ben je beter af met een fijne analoge versterker en een hollow body heb ik 't idee.
Wil je meer een stevige bluestoon zoals Robin Trower of Rory Gallagher bijv koop dan een goed wah pedaaltje en een treble booster, dan kom je al een goed eind in de richting.
maar wat ik me afvraag, als je dan op zoek gaat naar die ene hardware sound en zo'n setup aanschaft in hardware dan ben je best veel geld kwijt en ook beperkt tt die ene sound (binnen de marge van je amp / cabinet en effect pedals). Ik kan me voorstellen dat je dat met name doet als je live speelt (alhoewel ik dan zelf vooral voor een kemper amp zou gaan, ivm de mogelijkheden).

Maar in een studio omgeving zou ik toch meer controle willen over de sound afhankelijk van het project wat ik inspeel. Dan is zo'n software oplossing als Guitar Rig toch wel handig lijkt me. Ik heb net even gekeken, maar alleen al in de sectie funk / soul-Jazz staan 105 presets die je uiteraard ook nog helemaal naar smaak kan aanpassen. Dat geeft toch een enorme vrijheid in de sound die je wilt. 105 presets kwa sound zou in hardware onbetaalbaar zijn.

Overigens heb ik wel hardware pedals zoals de gt100 van boss en de h9 max van eventide, maar in de praktijk gebruik ik eigenlijk altijd guitar rig.

Maar ik kan me de keus wel goed voorstellen als je veel live speelt in een band of solo on stage, maar in andere gevallen zou het voor mij geen optie zijn.
 
Maar in een studio omgeving zou ik toch meer controle willen over de sound afhankelijk van het project wat ik inspeel. Dan is zo'n software oplossing als Guitar Rig toch wel handig lijkt me. Ik heb net even gekeken, maar alleen al in de sectie funk / soul-Jazz staan 105 presets die je uiteraard ook nog helemaal naar smaak kan aanpassen. Dat geeft toch een enorme vrijheid in de sound die je wilt. 105 presets kwa sound zou in hardware onbetaalbaar zijn.
Ik zei ook al dat als je veel verschillende sounds moet hebben dat een plugin dan wel handig is.
Misschien dat Line 6 nu beter is dan indertijd en wellicht dat andere plugins wel die keuze hebben maar wat me opviel in die clips die gepost werden is dat het toch vooral om hoe je zo snel mogelijk klinkt als Hendrix, Steve Vai enz.
Het is jammer dat je nooit in die clips te zien krijgt hoe je kan klinken als Lenny Breau, Chet Atkins of Wes montgomery maar altijd weer het stevige werk.
Ik keek nog ff op yt voor plugin for jazz guitar en het enigste wat ik tegenkwam was dit, wellicht dat de topicstarter er iets aan heeft voor het geval hij een keer iets anders nodig heeft en als je kijkt bij funk guitar plugin dan krijg je vst's voor je keyboard, dat zegt eigenlijk alles wel denk ik

 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik meestal Guitar Rig 5 en heb ook nog een hardware Line 6 pod xt live waar ik geluiden uit hardware synths en -samplers doorheen haal. Voor mij is het puur genieten om ermee te experimenteren. Het is vooral echter de manier waarop je een keyboard bespeelt die er toe doet (tenzij je natuurlijk een gitaar bezit)
 
Laatst gewijzigd:
Ik keek nog ff op yt voor plugin for jazz guitar en het enigste wat ik tegenkwam was dit, wellicht dat de topicstarter er iets aan heeft voor het geval hij een keer iets anders nodig heeft en als je kijkt bij funk guitar plugin dan krijg je vst's voor je keyboard, dat zegt eigenlijk alles wel denk ik
dat hangt ervan af waarop je zoekt denk ik.

hier wat youtube filmpjes van guitar rig en de stijlen nile rodgers funk


neo soul jazz


check voor de stijlen:
02:33 funk
10:07 Jazz solo preset (long reverb)
10:30 funk Wah Wah funk


Maar goed, heel youtube staat er vol mee, van tutorials tot presets die gedeeld worden.
 
Ik zei ook al dat als je veel verschillende sounds moet hebben dat een plugin dan wel handig is.
Misschien dat Line 6 nu beter is dan indertijd en wellicht dat andere plugins wel die keuze hebben maar wat me opviel in die clips die gepost werden is dat het toch vooral om hoe je zo snel mogelijk klinkt als Hendrix, Steve Vai enz.
Het is jammer dat je nooit in die clips te zien krijgt hoe je kan klinken als Lenny Breau, Chet Atkins of Wes montgomery maar altijd weer het stevige werk.
Ik keek nog ff op yt voor plugin for jazz guitar en het enigste wat ik tegenkwam was dit, wellicht dat de topicstarter er iets aan heeft voor het geval hij een keer iets anders nodig heeft en als je kijkt bij funk guitar plugin dan krijg je vst's voor je keyboard, dat zegt eigenlijk alles wel denk ik


Klinkt best goed. Al hoewel de speler, gitaar elementen, snaren en pre-amp het meest de toon maken.
 
Heb mij de laatste maanden uitgebreid verdiept in diverse amp Modelling programma’s.

Ik was vooral opzoek naar diepe, Gore maar strakke metal tones (Chuck, Chuck 😉)

Amplitude, bias fx, helix native, guitar rig heb ik demo versies van uitgeprobeerd, waar mogelijk. Alleen guitar rig viel tegen. Gewoon de slapste sound.

Ik heb de helix native aangeschaft. Klinkt goed en menu structuur spreekt mij het meeste aan.

Voor metal gebruik ik amplex van Nalex in combinatie met
Lancaster audio pulse (cab impulse loader)

Deze klinkt fantastisch en is gratis. Probeer eens uit zou ik zeggen 😉
 
Af en toe maak ik opnames met gitaristen, en voor de snelle schets gebruik ik steeds de stock-effecten van Ableton. Maar die schieten te kort. Ik vind het althans vaak lastig om de sound te creëren, die de gitarist graag wil. (Ook als deze relaxed is en snapt dat niet alles mogelijk is hoor, haha.. het ligt, voor nu, nog even aan mij.)

Welke plug-in(s) raden jullie me aan?
Je kunt overigens al een heel eind komen met de ableton plugins zelf. Maar ik vermoed dat je in dezelfde valkuil valt als ikzelf in het begin heb gehad.

Effecten maken voor een gitaar signaal (of uberhaupt een gitaar sample bijvoorbeeld) is iets heel anders dan het toepassen van kennis van standaard effecten in een Synth / daw opzet zoals je dat normaal gewend bent. Het heeft serieus meer dan een jaar geduurd voordat ik doorhad hoe ik in guitar rig goede emulaties kon namaken van sounds die ik in gitaar opnames van mijn voorbeelden hoorde.

Het is een heel andere tak van sport, maar goed tegenwoordig heb je youtube en ik heb even voor je gekeken en een hele leuke basis start tutorial voor guitar effects met ableton stock effects stond gelukkig gewoon online. Hierin worden pedal setups, guitar amps, multiple cabinets (belangrijk ivm mic positioning in ableton) en chain volgorde aan de hand van voorbeelden uitgelegd.

Ik zou je aan willen raden om hier eens een middagje of avond voor te gaan zitten en het zelf uit te proberen. Het is een andere benadering van FX gebruik en als je die kennis eenmaal hebt kun je dit ook toepassen op je synthesizer sounds om weer eens hele andere type sounds uit je synth te toveren. En het helpt als je de basis van Guitar FX chaining begrijpt en via zo'n tutorial hoef je niet zoals ik een jaar te experimenteren voordat het kwartje eindelijk valt :D

De ableton guitar tutorial vindt je hier:
 
Back
Top