Overleven als Nederlandstalig forum in 2022

Alles met een midipoort is welkom toch? Niet zo fundamentalistisch jongens (én meiden en non binaire)

Daar sta je dan met een elektronisch instrument zonder midipoort... No forum for you!

385px-Theramin-Alexandra-Stepanoff-1930.jpg


;)
 
Er zijn talloze andere "uitzonderingen": MIDI is gebaseerd op het bespelen van keyboards wat volgens velen hier nu juist te beperkt is...
 
Vanaf de lucht/kerk orgel zijn ze begonnen van het imiteren van akoestische instrumenten...
En keyboard is letterlijk toetsenbord.
 
De 6e van Beethoven is één en al imitatie van natuurgeluiden.De stops van een orgel verwijzen naar orkestinstrumenten. En nu de klassieke synths oud genoeg zijn om "echte instrumenten" te zijn (:kont:), verwijzen de nieuwe synths naar deze instrumenten. En de iets minder geëngageerde klassieke componist die "B.C." schrijft, die rekent ook gewoon op de auto-accompaniment van het orkest. Enfin, het keyboard heeft wat functionaliteit in de muziek betreft een rijke geschiedenis. :)

En als een synth onbestaande klanken voortbrengt, dan worden ze zo benoemd dat ze onbestaande zaken lijken te imiteren (space gun zap, UFO landing, God's bathtub...). Want het kind moet een naam hebben.

Muziek daarentegen, die moet geen naam hebben. Mag, maar moet niet. Als ze maar creativiteit en emotie heeft. En die kan van overal komen. Ik kijk met een half oog naar het aanbod orgels, omdat die me in het verleden vaak een goed beginpunt voor een nummer hebben gebracht. En voor onverwachte geluiden ook. Ik heb bv nog heel leuke walvisgeluiden uit een Eminent gekregen waar elke synth jaloers op zou zijn. In dat kader: als ik luister naar de sustainklank van mijn akoestische vleugel, zou ik die heel graag samplen en in een Wavestate laden om te kijken wat we ermee kunnen doen. Het zal niet als een piano klinken omdat je de attack er niet bij hebt, maar het is zo'n rijke klank vol harmonischen dat ik vermoed dat je er killer pads en zelfs koorklanken mee moet kunnen maken. Misschien maar eens een colab met Quifster doen, want ik heb geen Wavestate. :)

Verbreden die horizon, verbranden die oogkleppen, openen die gordijnen en rolluiken, en allemaal acid maken door de haardroger op je melodica aan te sluiten!
 
. In dat kader: als ik luister naar de sustainklank van mijn akoestische vleugel, zou ik die heel graag samplen en in een Wavestate laden om te kijken wat we ermee kunnen doen. Het zal niet als een piano klinken omdat je de attack er niet bij hebt, maar het is zo'n rijke klank vol harmonischen dat ik vermoed dat je er killer pads en zelfs koorklanken mee moet kunnen maken.
dat idee heb ik in de praktijk uitgevoerd op mijn modwave een maand geleden. Ik heb van een piano een shimmering reverb tail gesampled (dus alleen de sustain phase, die omgezet naar een wavetable en daar vervolgens weer een sound mee gemaakt. In dit geval had ik er wel weer een attack aan toegevoegd door de envelopes zo te programmeren, maar het resultaat was een synthetische piano sound die echt gaaf was. Ik weet zeker dat pads er ook geweldig mee worden omdat er veel karakter in de resonance fase van zo'n sound zit.

in de modwave video is het de eerste demo (twinkleson fairy heet die sound).
 
We hebben inmiddels contact met ze opgenomen.

Een sympathiek gebaar. Ik vraag me af of ze dat andersom ook hadden gedaan. in mijn “geschil“ met hem destijds, verwees ik naar dit Synthforum waarbij ik aangaf dat hier e.e.a. beter geregeld was. I know, niet erg handig of diplomatiek maar wel de waarheid. Dat leverde me de reactie op “Dan rot je toch lekker op naar Synthforum” , met een permanente ban tot gevolg.
Weet wie je in huis haalt 😉
 
Ik kende het forum niet, maar heb er even rond gekeken.

Niet heel aardig, maar ik zie die posts niet graag in ons forum terugkomen.
 
dat idee heb ik in de praktijk uitgevoerd op mijn modwave een maand geleden. Ik heb van een piano een shimmering reverb tail gesampled (dus alleen de sustain phase, die omgezet naar een wavetable en daar vervolgens weer een sound mee gemaakt. In dit geval had ik er wel weer een attack aan toegevoegd door de envelopes zo te programmeren, maar het resultaat was een synthetische piano sound die echt gaaf was. Ik weet zeker dat pads er ook geweldig mee worden omdat er veel karakter in de resonance fase van zo'n sound zit.

in de modwave video is het de eerste demo (twinkleson fairy heet die sound).

Leuk! Ik zou dan ook wat experimenteren door dezelfde noot in meerdere octaven tegelijk te spelen en die tail te samplen, daarbij het pedaal ingedrukt houden zodat je ook nog resonantie van andere noten erbij krijgt. Er moet natuurlijk nog wel ergens een grondfrequentie in te herkennen zijn, of je gaat er niet meer veel mee kunnen aanvangen als je zelf noten gaat spelen met het resultaat. Bij mijn piano kan je ook heel ver in de tail gaan, waarbij de klank blijft veranderen. Ik spreek dan over tientallen seconden. Wat je zou samplen tussen 20 en 25 seconden klink heel anders dan tussen 2 en 7 seconden na aanslag.

Naast het feit dat ik geen wavestate of modwave heb, heb ik ook geen goede microfoon om de piano te samplen. :)
 
Misschien kun je een impulse response (geluidsreactie op een korte knal of tik) van je piano opnemen, en die dan gebruiken in een convolution reverb?
 
Op een Bösendorfer wordt niet geknald! :smeris: :D

Ik vind hem muzikaal niet zo interessant klinken als je de hele piano in beweging brengt. Als het op basis van gespeelde toetsen is, komen er heel muzikale klanken uit die je na verloop van tijd niet meer aan een piano zou linken. Mijn Nord Electro (keyboard!) heeft ook wel een Bösendorfer model met sympathetic resonance, maar voor dit soort toepassingen heeft dat echt geen vergelijk met het echte akoestische instrument.
 
Synthforum heeft de baggerstroom van Facebook wel goed overleefd maar Gearslutz *ahem* Gearspace heeft veel meer actieve leden en de meeste nieuwtjes komen daar binnen. Dus als je beiden volgt dan wordt SF vaak een soort van "read it before" forum. En juist de meest actieve gebruikers willen dat laatste nieuws hebben zodat ze alvast weer naar de vrouw kunnen met een verhaal waarom ze toch die nieuwe synth moeten kopen ondanks ze er al zo veel hebben voordat hij überhaupt uit is*.

Ik doe niet zo veel met synths Reddit, in tegenstelling tot 80% van alle andere onderwerpen.

* Zeer fictief verhaal niet gebaseerd op de waarheid van geen enkel SF lid
 
Ik denk dat het met Niche te maken heeft? Ik ken nog wel een paar Nederlandse fora die nog vrij actief zijn, maar het zijn geen doorsnee communities, maar juist communities die heel erg gericht op een specifiek onderwerp zijn waar jan en allemaal geen kaas van hebben gegeten.
Hopelijk blijft dit forum nog lang bestaan.
 
Back
Top