Welke synthesizer is voor jou een guilty pleasure?

icecream

Ingeburgerd
Lid sinds
8 februari 2009
Berichten
91
Locatie
West Vlaanderen
Op het internet kunnen mensen hard zijn! Niet enkel voor elkaar, maar ook voor synthesizers.
"karakterloos", "saai", "lelijk", "cashgrab", "goedkope rommel", "mijn scheten klinken beter", ...

Je kent het wel, je had gewoon niet genoeg budget voor dat ten hemel geprezen toestel of je hebt je gewoon niet genoeg ingelezen vooraleer je de aankoop deed.
Het besluit van het wereldwijde internet staat al vast, jouw synthesizer is een stuk rommel. Maar toch, telkens als je hem inschakelt, krijg je gewoon een warm vrolijk gevoel van binnen.

Welke synthesizer is voor jou een guilty pleasure?
 
Deze topics zijn al eens wat meer gesteld in het verleden, maar altijd fijn om dat eens terug uit de vergeethoek te halen.
Denk dat de JD-990 altijd een eerst plaats op het podium gaat krijgen.
Kurzweil synths
De Korg pads die voor mij de beste zijn.
 
Casio Privia PX5S: fantastisch gewogen keyboard, weegt geen reet (relatief), ziet er niet uit maar klinkt daardoor niet minder goed.
 
Het Casio LK-S250 keyboard van mijn jongste dochter :D Het is weliswaar een beginnerskeyboard met lichtgevende toetsen, maar voor mij is de allergrootste lol toch wel de automatische begeleiding die de akkoorden volgt die je met links speelt. Voel ik me net zo'n all-inclusive-resort muzikant :mega: De zgn. "Dance Music Mode", hoewel uitermate cheesy, vind ik stiekum ook een topper!
 
Niet echt "guilty" ;) maar de Microkorg XL+ klinkt wel zo enorm goed, dat hij met gemak zijn mannetje kan staan tussen de Odysseys, Analogue Solutions, en andere analoge synths. Ik zet hem hier toch tussen, want vaak wordt hij gekarakteriseerd als "gedateerd", "klinisch/koud", "plastic/speelgoed", etc., maar ik kan er ongeveer 90% uithalen dat je uit die andere synths kan halen. Daarnaast is het wel zo gemakkelijk dat ie zo licht is en op batterijen werkt. Dat vergroot het speelplezier. Ook vind ik deze mini-keys van Korg 't fijnste spelen van alle mini-keys.
 
Tja, wat is guilty pleasure. Mijn meestbegeerde en langekoesterde & nagejaagde "geluid" was de 303. En de ekte staat nu braaf in huis. En als ik er mee speel, dan is dat toch wel de bekroning waar ik al 30 jaar naar uitkeek.
 
Guilty pleasure? Niets ik vind het allemaal tof.
Ok de Sy22 2x en dan ook de TG33 is een beetje to much, Heb 1 sy22 aan een vriendin gegeven en ook mijn Waldorf Blofeld Keys heb ik weggegeven.
Maar er is niets mis met enige synth die ik heb.
 
Ik geloof dat mijn plezier met Behringer synth‘s een guilty pleasure is. 😁 De Monopoly en Model-D passen perfect in mijn 80’s workflow.
 
Crumar ds2
Vergruisd door vele , echter zo plezant om op te spelen en zo’n vette sounds en dan de looks ❤️
 
Als ik iets moet kiezen, de Suzuki SX-500. Vind dat best een leuk ding eigenlijk. Ga binnenkort een RX-5, SX-500 en Model:Cycles project doen. Alleen die 3 bakken, lekker pielen en iets leuks proberen te maken. Bass wordt misschien een probleem, al kan de Cycles daar nog bij helpen.
 
Hmmm. Alle synths die ik me kan veroorloven zijn cheesy en goedkoop. Misschien is de Korg Volca Keys een slechte? Maar als ik op dat ding alle 3 de oscillatoren op een Saw zet en een beetje de-tune komt er een geweldig geluid uit. Verder kan ik 'm gebruiken als extra- of sub- oscillator in combinatie met andere synths via Midi.

Eentje die ik niet bezit maar de laatste dagen in geïnteresseerd ben: de Mellotron. Makkelijk te emuleren door een VST met een SF2 soundfont. SF2: slechter word het niet, toch? ;)
 
Het ding staat nu in de berging stof te happen, maar een guilty pleasure die ik eigenlijk niet durf te delen hier is de "DJ mode" van m'n oude Yamaha PSR keyboard. Ongelofelijk veel lol mee gehad, vooral in de loze momentjes tijdens bandrepetities (de gitaristen braken nog al eens een snaar).

Een wat meer recente guilty pleasure: R2D2 geluiden maken met de Barp 2600. Iedere synth zou een S&H moeten hebben.
 
Ik heb ook geen slechte synths.. als er één synth in mijn setup is die volgens mij ondergewaardeerd is en hier al menig high end synth heeft zien vertrekken dan is het de Modor NF-1. Synths komen en gaan, maar de Modor blijft staan :D
 
OH! Bijna vergeten.. De GR-8 plugin by Phuturetone. Niet een hardware synth, maar wanneer ik zeg dat ik hem beter vind klinken voor "analoge" sounds dan een P-5 wordt ik waarschijnlijk met pek en veren afgevoerd.
Derhalve, een Guilty pleasure :D
 
Back
Top