Hoe ver kun je gaan op 1 stopcontact?

Bibeaux

Stamgast
Lid sinds
11 mei 2020
Berichten
144
Locatie
Heerhugowaard
In de afgelopen jaren is mijn gear verzameling enorm uitgebreidt :) Maar daarmee heb ik ook steeds meer stroom nodig!
Ik ben slecht onderlegd met wattages, volts, ampere enzovoorts, maar mijn algemene verstand zegt wel dat het een keer klaar is met wat je allemaal kunt aansluiten op 1 dubbele wandcontactdoos.
De huidige situatie is als volgt:
Vanuit een dubbele wandcontactdoos een verdeeldoos met 6 aansluitingen. In die verdeeldoos 4 stekkers van kleine synth of drumcomputers, 1 actieve speaker en een stekker naar de volgende 6-verdeeldoos
In die tweede verdeeldoos zitten 2 synths, 1 speaker, een 16 kanaals mixer, een Philips Hue stekker en weer een stekker naar de derde 6-verdeeldoos.
In die derde verdeeldoos zitten momenteel (tot nader orde ;)) 2 drumcomputers.

Hoe zit het met de belastbaarheid van een dubbele wandcontactdoos? Moet ik alle verbruikswaarden optellen om het echt zeker te weten?
Wanneer wordt het tricky?

En als het tricky wordt; hoe kan ik dit dan beter (meer toekomstbestendig) inrichten? Ik heb in mijn muziekkamer helaas niet de beschikking over nog een stopcontact.
 
Ik heb hier 63 stekkers :D
moet in delen aan, heb een zekering automaat met “traag karaktetistiek” eenmaal alles aan geen probleem.
 
Net geteld , alles aan ... 30 synths , veel racks met 19 inch gear ... versterker , en nog war rand zut .
In totaal 4 Ampere , gaat makkelijk dus.
Trekt dus bijna niks
 
Ik heb hier 63 stekkers :D
moet in delen aan, heb een zekering automaat met “traag karaktetistiek” eenmaal alles aan geen probleem.
63?! Dan kan ik nog even voort :) Maar alles dus op 1 wandcontactdoos?

Ik doe alles ook in delen aan en schakel eerst alle verdeeldozen 1 voor 1 in. Daarna schakel ik de apparaten in. Lijkt mij beste wijze.
Wat bedoel je met traag karakteristiek?
 
Een gemiddelde groep is gezekerd op 16a. is bij 220v ongeveer 3500watt vermogen. P=U*I dus 3500W=16a*220v.

Als een voeding voor een apparaat 2a verbruikt aan 12v kun je het vermogen bereken. 2*12=24W
Op 220v apparaten staat het vermogen er meestal op.

Tel alles bij elkaar op en je weet wat de schade is. En dan natuurlijk niet alles tegelijk aanzetten.. vooral boxen (monitoren) en zware versterkers trekken bij het inschakelen meer vermogen.. deze apart aanschakelen. Liefst op het apparaat zelf.. de huis-tuin-en-keuken stekkerdozen met ingebouwde schakelaar overleven gemiddeld niet langer dan 'n jaar met hogere vermogens..

* edit * het voltage ligt inmiddels op 230 volt.. maar in het vintagetijdperk was dat nog 220v :P, het beschikbare vermogen ligt dus ook iets hoger daardoor ;)
 
Laatst gewijzigd:
Net geteld , alles aan ... 30 synths , veel racks met 19 inch gear ... versterker , en nog war rand zut .
In totaal 4 Ampere , gaat makkelijk dus.
Trekt dus bijna niks

Ja, 4 ampere zegt mij dus niet veel, maar jouw post is tekstueel wel geruststellend bedoeld, neem ik aan ;)
 
Een gemiddelde groep is gezekerd op 16a. is bij 220v ongeveer 3500watt vermogen. P=U*I dus 3500W=16a*220v.

Als een voeding voor een apparaat 2a verbruikt aan 12v kun je het vermogen bereken. 2*12=24W
Op 220v apparaten staat het vermogen er meestal op.

Tel alles bij elkaar op en je weet wat de schade is. En dan natuurlijk niet alles tegelijk aanzetten.. vooral boxen (monitoren) en zware versterkers trekken bij het inschakelen meer vermogen.. deze apart aanschakelen. Liefst op het apparaat zelf.. de huis-tuin-en-keuken stekkerdozen met ingebouwde schakelaar overleven gemiddeld niet langer dan 'n jaar met hogere vermogens..

* edit * het voltage ligt inmiddels op 230 volt.. maar in het vintagetijdperk was dat nog 220v :P, het beschikbare vermogen ligt dus ook iets hoger daardoor ;)

Interessant! Tnx voor je uitgebreide reactie. Externe versterkers gebruik ik niet en ik schakel alle apparaten sowieso na elkaar in.
 
Interessant! Tnx voor je uitgebreide reactie. Externe versterkers gebruik ik niet en ik schakel alle apparaten sowieso na elkaar in.
Ik zie dat ik in mijn vergelijking (P=U*I dus 3500W=16a*220v) het Amperage en en Voltage niet in de goede volgorde aanhaal. U staat voor Voltage en I voor Ampere.. Maar zelfs dat maakt niet uit voor de rekensom. :)
Maar je kunt idd heel ver gaan op een gemiddelde groep. En het aangegeven vermogen op een apparaat is ook vaak het maximale wat het trekt. Een PC of Studio monitor verbruikt doorgaans veel minder vermogen als je ze niet optimaal laat werken.
 
Laatst gewijzigd:
Hoe warmer iets wordt hier meer t electr neemt. Dus die kleine zaken is peanuts. Ik heb zeker 100 stekkers op een stopcontact…
 
Betekent dit dat ik alle apparaten eens zou moeten optellen aan wattages?
En pak een flinke marge , ben je in ieder geval verzekerder tegen overbelasting.
 
Ik zie dat ik in mijn vergelijking (P=U*I dus 3500W=16a*220v) het Amperage en en Voltage niet in de goede volgorde aanhaal. U staat voor Voltage en I voor Ampere.. Maar zelfs dat maakt niet uit voor de rekensom. :)
Wat wel uitmaakt is dat we het over wisselspanning hebben. Dus de faseverdraaiing moet er nog bij. Maar in de context van deze vraag: zet gewoon niet alles tegelijk aan en zorg dat de opgetelde wattages onder de 1500w blijven en je zit safe. Een synth gebruikt meestal minder dan 30w.
 
intressant,

" 't hangt af van de opstart peak stroom"

of kheb verschillende aansluitingen maar die zitten op één zekering

k moet alles één voor één en zeker geen meerdere laptops met voeding tegelijk op starten
 
heb verschillende aansluitingen maar die zitten op één zekering
Ja maar je hebt toch een paar verschillende groepen in je huis/woning zowiezo eentje apart voor de keuken en eentje voor de wasmachine neem ik aan?
k moet alles één voor één en zeker geen meerdere laptops met voeding tegelijk op starten
Ik weet niet hoe de stroomvoorziening bij jou in België is maar dat lijkt me niet best als je daar een probleem mee hebt, het zijn toch geen wasmachines of magnetrons bijv die veel vermogen vragen?
Anders zitten er teveel apparaten op één groep en kan je beter een extra groep laten installeren.
 
Laatst gewijzigd:
de elec is hier enkele jaren vernieuwd, is helemaal in orde, maar niet speciaal voorzien voor een Bedroom living studio

't is één zekering voor al de stopcontacten van de living,
idd, en elk afzonderlk voor de keuken, badkamer, wasmachien, fornuis licht, enz.

De studio corner opstart peakstroom was echt een probleem,
want de internet pc en speakers en zo staan ook al op in de andere kant van de living

k heb op elke stekkerdoos een verbruiks meter, maar kweet de waarde ni van buiten

1500W is veel, da's een strijkijzer, zoveel is het totaal hier niet

en ja, je moet mijn situatie niet invullen, k ben technieker geweest,

Je moet ook goeie stekkerdozen kopen, niet vd blokker, en met een filter en overspannings beveiliging
 
Dat zijn dan toch enorme startpieken die je laptops trekken. Ik heb hier luchtcompressoren, een beer van een kolomboor, metaaldraaibank, laspost, toupie... gewoon op een 16a groepje. Het licht dimt zelfs even als ik de kolomboor inschakel maar de groep blijft gewoon ok.
 
Amps/monitors...op aparte goede stekkerdoos met trage opstartswitch zetten, die na de rest pas opgezet wordt sindsdien geen stroompieken meer of stroomuitval. of 2de rechtstreekse lijn trekken.
 
Ik moet dit ook maar eens goed gaan uitzoeken, ik heb een grote stekkerdoos, daarop zitten weer 3 verlengsnoeren gekoppeld, als ik die aanzet met alle snoeren erin, klappen mijn stoppen meteen, echt super irritant. Nu haal ik de helft eruit, zet ik hem aan, en plug ik handmatig opnieuw paar extra snoeren erin, best omslachtig.
Alles in 1 keer aanzetten lukt blijkbaar niet., super irritant.
 
Geen "oplossing" in de strikte zin van het woord, maar wel een stuk handiger in jouw geval: een paar stekkerdozen daisy chainen en elke stekkerdoos is zo'n model met eigen aan/uit schakelaar. Dan heb je maar een paar schakelaars om te klikken om de boel stapsgewijs in te schakelen, zonder dat je stekkers moet uittrekken.

Ik zet al mijn apparaten met hun eigen on/off knop uit en aan, dus hier gaat sowieso niet alles tegelijk aan. Niet dat ik verwacht dat het problemen zou geven hier.
 
Back
Top