Hoe ver kun je gaan op 1 stopcontact?

Ik zag in de handleiding van mijn DX11 bijvoorbeeld dat je hem nooit aan moest zetten met een andere schakelaar dan de ingebouwde schakelaar. Daar zal wel een goede reden voor zijn. Ik zet gewoon alles één voor één weer aan. Ook die harde knallen steeds over mijn monitor speakers, ik vertrouw het niet.
 
Mixer als een na laatste en versterker als laatste aanzetten …

Waarom geen extra verlengsnoer aanleggen vanuit andere ruimte/ andere stroomgroep ipv alles proberen via 1kabel binnen te halen …?
 
Ik heb ooit eens een 19 inch voedingscentrale gemaakt voor al mijn gear.
Achterop een stuk of 8 uitgangen( stopcontact )
1 grote knop in het midden om alles aan te doen.
Netfilters er in om piekjes te onderdrukken, en natuurlijk elk een eigen zekering.
Bijna elk stopcontact heeft een omron timer relais om vertraagd deze in te schakelen.
Als laatste word de versterker in geschakeld.

Dus ik druk op de knop.. na een klein moment hoor je wat relais zachtjes schakelen om als laatste stil de versterker aan te horen gaan.
Alles zit dus achter 1 muurstopcontact.
 
Ik moet dit ook maar eens goed gaan uitzoeken, ik heb een grote stekkerdoos, daarop zitten weer 3 verlengsnoeren gekoppeld, als ik die aanzet met alle snoeren erin, klappen mijn stoppen meteen, echt super irritant. Nu haal ik de helft eruit, zet ik hem aan, en plug ik handmatig opnieuw paar extra snoeren erin, best omslachtig.
Alles in 1 keer aanzetten lukt blijkbaar niet., super irritant.
Verlengsnoeren ook best zo kort mogelijk houden en zeker niet in opgerolde toestand gebruiken.
 
Bij een gourmetstel van 2kW, ja. Bij een paar synths en een drumdoos?
Nou alles bij elkaar en dan slaan de stoppen door , dus lijkt me genoeg belasting , dus inderdaad haspels helemaal uitrollen
 
2 kringen gezekerd met 16A
6 schakelaars om secties apart in en uit te schakelen.
Ongeveer 120 stopcontacten in totaal.

Synths en drumdozen staat altijd uit met hun eigen schakelaar, ze gaan pas aan als ik ze wil gebruiken.
 
In mijn hoogtij dagen trok ik excl computer/monitor/speaker (die zaten op een eigen UPS) max 2 amps. Ik had zon samson rackding die de load aangaf.
Dat was met 96IOs, dus dan weet je wel wat er ongeveer gestaan heeft :)

Ik liet het ook altijd aanstaan. Heb je geen gedoe met onder tafels kruipen om switches om te zetten ook. Er is maar 3x iets kapot gegaan. MOTU24io die gewoon slecht ontworpen waren (zaten 2408 voedingen in) Alesis ADATs, alle 3 ontploft, ook gewoon slecht design dus en een keer een Antelope Orion na een bliksem inslag.
 
Ja, een elektrisch verwarmingstoestel erbij telt enorm op, zo veel zelfs dat die synths in verhouding nauwelijks nog relevant zijn. Maar goed, als dat soort variabelen niet meegedeeld worden, gaat het probleem ook niet opgelost worden door op de synths te gaan focussen.
 
Ik moet dit ook maar eens goed gaan uitzoeken, ik heb een grote stekkerdoos, daarop zitten weer 3 verlengsnoeren gekoppeld, als ik die aanzet met alle snoeren erin, klappen mijn stoppen meteen, echt super irritant. Nu haal ik de helft eruit, zet ik hem aan, en plug ik handmatig opnieuw paar extra snoeren erin, best omslachtig.
Alles in 1 keer aanzetten lukt blijkbaar niet., super irritant.
Ik kwam er ook achter dat het best een genuanceerd verhaal is, nadat ik eenzelfde soort verschijnsel heb gehad.
In mijn studio/werkkamer heb ik 1 WCD met 230V aansluiting, als onderdeel van een groep waarop nog meer ruimtes van stroom worden voorzien.

Na verloop van tijd klapte de automaat er op random momenten uit na inschakelen van de hoofdvoeding van de studioruimte.
Oorzaak bleek uiteindelijk dat aangesloten geschakelde voedingen (en die zitten tegenwoording bijna overal in) samen voor een korte maar wel te hoge energiepiek zorgden.
Dit staat in principe los van het feit of de apparatuur al ingeschakeld is of niet, maw het kwam niet door een overbelasting obv vermogen van de apparatuur.
Nadat ik onderstaande verdeler had geinstalleerd was ik eindelijk van dat probleem verlost, omdat de voedingen dan sowieso niet tegelijkertijd ingeschakeld worden.

Problemen (in het slechtste geval brand) kunnen ook ontstaan doordat de automaat er net niet uit klapt bij een overbelasting, omdat de elektrische weerstand te hoog is.
Elektrische weerstand wordt dus verhoogt door gebruik van dunne kabels, maar ook door meerdere connectorovergangen (bv doorlussen van verdeeldozen) of defecte kabels of stekkeraansluiting.
De verdeeldoozen geven vaak een max belasting qua totaal vermogen aan, maar de bijhorende kabellengte en diameter van de verdeeldooskabel zijn imo belangrijker.
De draaddikte van de kabel staat in principe altijd op de kabel vermeldt: bv. 3G1,5 betekent een draaddikte van 1,5mm2.
Elektrische installaties (WCD) zijn minimaal voorzien van een 2,5mm2 bedrading (NEN1010 norm).
 
Laatst gewijzigd:
Ik moet sowieso mijn stekkerdozen eens netjes aan de onderkant van mijn dragers schroeven zodat ze niet gaan lopen hangen. En dan ff stickertjes met de volgorde op de power switches plakken.
 
@Ravon maar wil dat dan zeggen dat de powerknop van al je apparaten op ON staan? Want ls ik de verdeeldozen hier aanzet, gebeurt er helemaal niks behalve de PC voeding. Alle andere apparaten staan immers nog steeds uit.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
@Ravon maar wil dat dan zeggen dat de powerknop van al je apparaten op ON staan?
Nee, dat was het vreemde inderdaad.
Het gebeurde ook al stonden de apparaten standby of “OFF”.

Laptops, printers, externe displays en meeste van mijn gear hebben een externe voedingsadapter en ik vermoed dat deze via het secundaire circuit “ON” worden gezet. In het primaire circuit zitten oa condensatoren die dergelijke inschakelverschijnselen veroorzaken.
 
Ik moet sowieso mijn stekkerdozen eens netjes aan de onderkant van mijn dragers schroeven zodat ze niet gaan lopen hangen. En dan ff stickertjes met de volgorde op de power switches plakken.
Ik sprak een keer een elektrische monteur die gaf aan dat als een huis is uitgebrand, de brandweer meteen kijkt naar hoe de bedrading erbij lag of hing, bij slordig omgaan met snoeren en beknelde draden kan je zelfs geen aanspraak meer maken op brandschade vanwege nalatigheid 8D
 
104EF16A-0321-4278-B1C8-F677BABD03DE.jpeg

Durf hem bijna niet te delen 8o) ik dacht lekker handig, grote verlengsnoer met 8 aansluit punten, een knop en dan heb ik de helft van mijn gear en lichten meteen aan, maar zoals @Ravon ook al zegt, piekbelasting 📈 stoppen slaan meteen door. Nu haal ik er een paar stekkers uit en dan plug ik die er 1 voor 1 weer in, beetje ghetto wel.

Ik ga kabelgoten binnenkort bestellen, om de losse snoeren op de vloer mooi weg te werken en dan wil ik ook kijken naar een betere spreiding van mijn energie. Dit is zo niet houdbaar.
 
Ik zag in de handleiding van mijn DX11 bijvoorbeeld dat je hem nooit aan moest zetten met een andere schakelaar dan de ingebouwde schakelaar. Daar zal wel een goede reden voor zijn. Ik zet gewoon alles één voor één weer aan. Ook die harde knallen steeds over mijn monitor speakers, ik vertrouw het niet.

Zie ik nergens staan in de DX11 manual, ben je daar zeker van?

Er is daar echt geen enkele goede reden voor.. Meer zelfs: je maakt je power switches sneller kapot zo.
Een fabrikant zal natuurlijk altijd proberen aansprakelijkheid te ontlopen, zoals je bijvoorbeeld enkel met de originele stroomtoevoer mag gebruiken.

Ik heb een aparte stekkerdoos met monitors en computer erop, dus gewoon beetje opletten met de volgorde van aanzetten/uitzetten, net zoals je nu waarschijnlijk al doet één voor één.
 
Back
Top