Audio/MIDI-configuratie MAC

Synthurion

Ouwe rot
Lid sinds
19 november 2004
Berichten
1.329
Weet iemand waarom de Audio/MIDI-configuratie in MAC niet verder gaat dan 8 kanalen?
Of is er een mogelijkheid om deze toch verder uit te bereiden naar 9 t/m 16 kanalen en zie ik dit over het hoofd?

Many thanks!
 
Versta eigenlijk je vraag niet?

Qua audio kan veel meer kanalen hebben, maar dat hangt af van je hardware
 
Dank je!

In dit geval zou het moeten gaan om een SPL Crimson eerste serie.

Ik kan me amper voorstellen dat deze begrensd is tot 8 midi kanalen?

De manual zegt daar even niks over zo te zien.

Zijn hier toevallig nog meer mensen die met de Crimson werken en dit probleem ook kennen?
 
Laatst gewijzigd:
Ok, en hoe kom je tot de conclusie dat er maar 8 kanalen zijn? Als je device openklikt in midi scherm kan je kanalen aan/uitzetten
 
Ja als je de Audio/MIDI configuratie opent en je wilt het midi kanaal instellen lukt dit in mijn geval slechts tot 8 kanalen.
Je kan proberen om 9 of meer in te geven maar dat lukt niet, de Audio/MIDI configuratie binnen Mac blijft vast houden aan 8 kanalen.
 
Je kunt bijvoorbeeld wel bij kenmerken 9 of meer kanalen aanvinken maar bij poorten niet.
 
Ja als je de Audio/MIDI configuratie opent en je wilt het midi kanaal instellen lukt dit in mijn geval slechts tot 8 kanalen.
Je kan proberen om 9 of meer in te geven maar dat lukt niet, de Audio/MIDI configuratie binnen Mac blijft vast houden aan 8 kanalen.
Ik heb geen mac maar probeer dit te volgen.
Kan het zijn dat er maar acht midikanalen worden toegewezen omdat er ook max 8 inputs zijn en dat je binnen je daw wel meer midikanalen kan toewijzen omdat je dan binnen je pc blijft?
Stel in het geval dat je eerst via een paar plugins in je daw 4 midikanalen toewijst dat dan de volgorde opschuift en je automatisch dan tot 12 kan gaan omdat het protocol op volgorde van toewijzing werkt?
Probeer eerst 'ns een paar plugins toe te wijzen en kijk 'ns of het dan wel opschuift of zit ik nu slap te ouwehoeren?
 
Ik heb geen mac maar probeer dit te volgen.
Kan het zijn dat er maar acht midikanalen worden toegewezen omdat er ook max 8 inputs zijn en dat je binnen je daw wel meer midikanalen kan toewijzen omdat je dan binnen je pc blijft?

Ja maar dat zou dan uitsluitend vanuit de DAW zijn toegewezen lijkt mij.
In feite word er in het gedeelte kenmerken gewoon 16 midi kanalen aangegeven, dus dat zou het ook moeten zijn.
Maar in het poorten gedeelte slechts 8. Het zou erop kunnen wijzen dat de Audio/MIDI configuratie de instellingen van de SPL overneemt en als deze begrensd is op 8 dan gaat dit ook niet verder in de Audio/MIDI configuratie van de Mac.

Stel in het geval dat je eerst via een paar plugins in je daw 4 midikanalen toewijst dat dan de volgorde opschuift en je automatisch dan tot 12 kan gaan omdat het protocol op volgorde van toewijzing werkt?
Probeer eerst 'ns een paar plugins toe te wijzen en kijk 'ns of het dan wel opschuift of zit ik nu slap te ouwehoeren?

Ik weet niet of dit wat uit gaat maken omdat het betrekking heeft op het aansturen van midi op externe hardware.
 
Maar in het poorten gedeelte slechts 8. Het zou erop kunnen wijzen dat de Audio/MIDI configuratie de instellingen van de SPL overneemt en als deze begrensd is op 8 dan gaat dit ook niet verder in de Audio/MIDI configuratie van de Mac.
Dit is waar ik op doelde en dat de mac dit gewoon volgt behalve als je al channels hebt toegewezen binnen je daw en dat het dan opschuift omdat dan de eerste kanalen al bezet zijn.
Je kan dan wel binnen mac en daw kanalen toewijzen maar zolang de midikanalen nog vrij zijn dat automatisch 1 t/m 8 wordt toegewezen.
 
Ik versta er nog steeds niets van eerlijk gezegd.
Het is een apparaat met 2 fysieke poorten (in en uit). Ik ken verder het apparaat niet maar ben helemaal niet mee waarom je “meer poorten” wil.

Op je mac is er in hulpprogramma’s het programma “schermafbeelding”. Het zou een stuk helpen als je enkele afbeeldingen post
 
Met beeld wordt het inderdaad wat duidelijker:

https://www.huygens-fokker.org/scala/macmidisetup.jpg

Hier een wat gedateerd plaatje even snel van het internet geplukt, maar deze geeft ook een goed beeld van wat de situatie is.
Hierop kun je bij connectors for IAC Bus (IAC Driver is in mijn geval dan een nieuw extern apparaat) het aantal midi kanalen ingeven, waarbij deze zoals op het plaatje aangeeft Midi In en Out op 1 staat.

Nu wil ik een nieuw extern instrument toevoegen en maak deze vervolgens aan. Vervolgens wil ik deze toewijzen aan midi kanaal 9 en dat lijkt niet lukken omdat je op de Ports niet verder kan gaan dan 8.
Dus komt het er op neer dat ik in de huidige situatie niet meer dan 8 externe apparaten kan toevoegen wat wellicht aan de SPL zal liggen.
 
Ben ook niet goed mee met deze thread. Zit ook op Mac, en heb in Audio Midi Setup nog nooit één seconde iets te maken gehad met enige MIDI kanaal obstakels (of zelfs iets te maken met kanalen full stop). De plaats waar ik wel met MIDI kanalen configuratie te maken heb is het third party programma Midi Patchbay. Ook daar geen enkele limieten qua kanalen.. alles gaat van 1 tot 16.
 

Attachments

  • Screen Shot 2021-12-27 at Monday 27 December 2021 2.png
    Screen Shot 2021-12-27 at Monday 27 December 2021 2.png
    403,3 KB · Bekeken: 143
Ah, je maakt een kleine denkfout. In je voordeel, trouwens..

Je vraagt gaat eigenlijk niet over je Mac, maar over je midi-interface. Het plaatje waar je het over hebt, is daarvan afhankelijk.

De Motu MIDI Expres 128 (te zien in je screenshot) is een 8-in / 9-uit midi interface. Als in: 8 x 16 midi-kanalen in, en 9 x 16 midi-kanalen uit. Die "16" waar je naar zoekt, is dus gewoon check. Niks aan de hand.

Als ik verder naar je routing kijk, pak je nu 1 poort per hardware-apparaat. Je kunt ook doorlussen via midi-through. Normaliter is dan, op die manier, 1 poort voldoende. Dus met al die poorten die je nu hebt, zou je zéker goed moeten zitten. :okdan:
 
Met beeld wordt het inderdaad wat duidelijker:

https://www.huygens-fokker.org/scala/macmidisetup.jpg

Hier een wat gedateerd plaatje even snel van het internet geplukt, maar deze geeft ook een goed beeld van wat de situatie is.
Hierop kun je bij connectors for IAC Bus (IAC Driver is in mijn geval dan een nieuw extern apparaat) het aantal midi kanalen ingeven, waarbij deze zoals op het plaatje aangeeft Midi In en Out op 1 staat.

Nu wil ik een nieuw extern instrument toevoegen en maak deze vervolgens aan. Vervolgens wil ik deze toewijzen aan midi kanaal 9 en dat lijkt niet lukken omdat je op de Ports niet verder kan gaan dan 8.
Dus komt het er op neer dat ik in de huidige situatie niet meer dan 8 externe apparaten kan toevoegen wat wellicht aan de SPL zal liggen.
Uh zoveel dingen mis hier

1) post een plaatje van jouw setup, geen random plaatje van internet

2) IAC heeft niets met externe devices te maken, is om interne applicaties te laten praten met elkaar

Nog altijd geen flauw idee waar je naartoe wil maar redelijk zeker dat je volledig op het foute pad zit
 
Allemaal super bedankt, maar geloof niet dat ik hier zo uit ga komen.

Het probleem zit in de SPL zo lijkt het en zal opzoek moeten naar een andere/aparte midi interface.
 
Echt niet hoor, volgens mij sla je kanalen en virtuele poorten door elkaar, en/of hang je de verkeerde zaken aan elkaar.
Je screenshot vant web toont welke midi kanaal de iac driver krijgt, niet het aantal poorten
Er is echt geen enkele begrenzing van channels per poort mogelijk zover ik weet, altijd 16 kanalen (configureerbaar).

Je kan meerdere virtuele devices aan 1 poort hangen, mocht dat het zijn wat je wil.
 
Om dit even uit de wereld te helpen:
De IAC Driver heeft in elk geval met dit hele verhaal niks te maken.
Wat ik probeerde aan te geven was dat je de IAC Driver even moet omwisselen in het voorbeeld voor een extern instrument dat van alles kan zijn.
Maar hou het gemakshalve even op een synth.

De Audio/MIDI configuratie op Mac herkent en gebruikt de SPL Crimson als (audio)midi interface en van daaruit sluit ik virtueel alle externe apparaten aan door voor elke synth een nieuw extern apparaat aan te maken en een midi kanaal toe te wijzen, zoals het ook bedoeld is en dat werkt ook allemaal prima.
Maar dat kan zoals eerder aangegeven slechts tot 8 apparaten en verder kan je niks meer aansluiten.
Je kunt dus wel virtueel apparaten blijven toevoegen tot in het oneindige, maar je kunt er geen midi kanalen meer bij aanhangen boven je 8 midi kanalen die al in gebruik zijn.
Daar zit ergens het probleem.

Mijn vermoeden is dat de SPL begrensd is tot 8 midi kanalen en dat Audio/MIDI configuratie van Mac dit ook als zodanig herkent en daarom niet meer dan 8 midi kanalen kan geven.
Het is puur hypothese, maar de enige verklaring die ik me zo bedenken kan.

In elk geval heb ik een midi interface besteld, wat sowieso al geen slechte investering is en dan zal ook meteen duidelijk worden of het inderdaad aan de SPL ligt of niet.

Ik kom hier nog wel op terug als de midi interface gearriveerd en aangesloten is.
 
De midi interface is binnen.
In tegenstelling tot de SPL (namelijk 2 poorten) geeft de Miditech midi interface meteen 16 poorten weer in de Audio/MIDI configuratie. So far so good.
Maar wanneer je een nieuwe poort/extern apparaat probeert aan te maken in de Audio/MIDI configuratie dan is het nog steeds niet mogelijk om er meer dan 8 midi kanalen aan te maken...8o)
Dan zit het probleem toch in de Audio/MIDI configuratie van Mac of zie ik een instelling over het hoofd?

Ik heb hier twee plaatjes als voorbeeld.

Plaatje twee laat zien dat het niet mogelijk is om meer dan 8 midi kanalen in te geven en daarmee is het niet mogelijk om een nieuw extern apparaat virtueel aan de midi interface te hangen zoals afgebeeld op plaatje 1.

Daarmee helaas weer terug naar de vraag: wat gaat hier nu mis?
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2021-12-30 om 16.12.31.png
    Schermafbeelding 2021-12-30 om 16.12.31.png
    426,6 KB · Bekeken: 130
  • Schermafbeelding 2021-12-30 om 16.14.55.png
    Schermafbeelding 2021-12-30 om 16.14.55.png
    151,9 KB · Bekeken: 139
Keek ff op internet en zag dat het wel 'ns meer voorkomt dat er max 8 virtuele poorten aangemaakt kunnen worden of dat opeens het switcht van 48 naar 8.
Hier bijv vanaf post 19 heeft iemand het over Logic en een bepaald OS, misschien dat dit je iets zegt;
Hier nog een keer; [SOLVED] VEP5 not showing all MIDI ports - Vienna Instruments & Ensemble Software - FORUMS - Vienna Symphonic Library
 
Bedankt Willem!
Helaas kom hier niet verder mee. Hij werkte toen ook met DP9. (Digital Performer 9) Heb ik verder ook geen ervaring mee.
Ik ga ook even een lijn uitgooien op het Mac Forum want het lijkt dat niemand hier die met Mac werkt bekend is met dit probleem.
 
Back
Top