Nieuwe Casio synth

Screenshot 2021-12-10 141515.png


Er gaan geruchten dat Casio in januari 2022 een nieuw keyboard zal uitbrengen. Het wordt een arranger keyboard met diverse geluiden uit de AiX geluidsbron en nieuwe Rhodes en CP geluidssamples.





Teaser:

 
Last edited by a moderator:
hoe objectief is het? Casio betaald hem voor het maken van deze video, zag hem ook in de Casio live video waar ze hem gingen interviewen. Geen hate ofzo, maar ik geloof niet dat hij hem over 2 jaar nog steeds gebruikt..

ach, hij zal wel en bedrag hebben gekregen voor die video maar hij laat als muzikant zien wat je er mee kan. Hij kan daadwerkelijk spelen en laat zo de mogelijkheden zien van dit keyboard van 450,-. Ik zie ook videos van synths die 5x zo veel kosten en waar de 'muzikant' enkel onmuzikale blieps en bloeps uit perst..
Uiteindelijk gaat het er om wat je er mee kan op creatief vlak. Een dikke analoge synth kopen maakt niet gelijk dat je er ook wat goeds uit kan halen..

Dit ding is aardig uniek alleen al door die vocal synth functie..
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben wel echt een stuk sceptischer als een bekende synth influencer is betaald om een product te promoten, Ben Jordan is zeker wel een chille guy, maar toch. Hij krijg hier heel veel poen voor, dus hoe objectief is het? Casio betaald hem voor het maken van deze video, zag hem ook in de Casio live video waar ze hem gingen interviewen. Geen hate ofzo, maar ik geloof niet dat hij hem over 2 jaar nog steeds gebruikt..
Als iemand die niets kent van vorige Casio producten vond ik die Ben Jordan video wel een eye-opener. Veel mogelijkheden voor weinig geld, IMO.
 
Gaat kennelijk iets duurder worden, bij Thomann staat het voor 499 euro op hun website. Het is inderdaad redelijk uniek met de vocal synthesis, maar voor de rest? Ik weet het niet, lijkt me vooral een homekeyboard. Zoek je iets in die richting om te gebruiken voor productie, misschien beter om even door te sparen voor een Korg Kross 2 ofzo?
 
een dingetje is wel dat dit ding wss niet multitimbraal is.. Dus 16 channels: een basje, lead, pad en drums etc er tegelijkertijd uit halen vanauit een externe sequencer zal niet kunnen.

leuke video dit:



dat ding ziet er uit als fun..

Hiero, lekker synthwave trackje. Deze is echt heel goed:

 
Laatst gewijzigd:
Casio-Casiotone-CT-S1000V-.001-678x381.jpeg



De CT-S1000V heeft een straatprijs van $ 450 USD en is verkrijgbaar bij landelijke muziekinstrumentenwinkels en via de Casio online winkel.




Number of Keys61
Touch sensitivity3 sensitivity levels, off
Sound SourceAiX
Polyphony (maximum)64
Tones800 + 100 Lyric
Advanced Tones15 + 100 Lyric
Classic Tones12
User Tones150 (preset for 100)
Layer3 (Upper1/2, Lower1)
SplitYes
SustainYes
PortamentYes
Reverb24
Chorus12 (+ Preset for some tones)
Delay15 (+ Preset for some tones)
DSP100
Master EQ10
Volume sync EQYes
SurroundYes
Active DSPYes
Demo Songs2
Number of Rhythms243
One Touch Preset243
Auto Harmonize12
User Rhythms50
Chord ModeCASIO Chord, Fingered 1, Fingered 2, Fingered On Bass, Fingered Assist, Full Range Chord
Rhythm ElementsIntro, Normal, Normal-Fill, Variation, Variation-Fill, Ending, Synchro Start, Synchro Stop
Sampling FunctionYes
Sampling Sound InputAudio In (wav)
Sampling Time10 sec (Melody) / 3 sec (Drum set)
Format44 kHz, 16 bit, Stereo
Vocal SynthesisYes
Lyric Tones100
User Lyric TonesTBD(Max. 100)
Vocalist type22 + 1 user
Format44 kHz, 16 bit, Mono
MetronomeYes
Tap TempoYes
Arpeggiator150
User Songs10
Demo Song1
Registration4 set x 16 bank
Freeze FunctionYes
My Set Up FunctionYes
TransposeYes
TuningYes
Octave ShiftYes
Scale SettingEqual temperament + 16 variations
MIDI RecorderYes
Songs5
Tracks6
Memory Capacity40,000 notes (for each song)
LCD44 kHz, 16 bit, Mono
TypeFull-dot
Back LightYes (white)
Available APPCasio Music Space
Bluetooth MIDI & Audio AdaptorYes (Bundled item)
Pitch Bend WheelYes
General MIDI3
KnobYes
PHONES / OUTPUTStereo mini
LINE OUTStandard x 2
PEDALStandard x 2
AUDIO INStereo mini
USB TO HOSTmicro B
USB TO DEVICEYes
Strap PinYes
Speakers(13cm x 6cm) x 2
Horizontal Bass ReflexYes
Amplifiers2.5W + 2.5W
Power SupplyDC 12V (RF change)
AC AdaptorAD-E95100L
Battery (Alkaline)AA type x 6
Dimensions (mm)930x258x91
Weight4.7㎏


JOIN THE BAND.
Opt in to our informative emails

 
Vreemd dat Casio nooit een heruitgave of doorontwikkelde Phase Distortion synth heeft gemaakt. Zoiets zou wel goed scoren in de huidige tijd, waarin ook weer wat FM synths zijn uitgebracht.
VZ10-m is behoorlijk doorontwikkeld! :D Topbak, ben er heel blij mee :)
 
Ik vind dat vocal gedoe nogal gimmicky. Knappe techniek misschien, maar het klinkt allemaal nogal ingeblikt en voor mij weinig bruikbaar.
Met de Vocal Designer in de Jupiter-X moet je weliswaar zelf de tekst uitspreken, maar dat klinkt wat natuurlijk (of, naar keuze, onnatuurlijker).

Verder ben ik zelf groot geworden met Casio, dus ik heb nog wel een zwak voor het merk, maar deze laat ik aan mij voorbij gaan.
 
Ik heb als zanger zonder talent snellere en betere middelen tot mijn beschikking om zonder vocoder toonvaste zangpartijen op te nemen maar de stemsynthese is wel een leuk extraatje op een licht keyboard met enorm veel waar voor weinig geld. Ik houd het in gedachten als cadeau-idee voor een muzikante in de dop....
 
Ik vind de articulatie niet zo heel duidelijk maar het klinkt zeker interessant.. lekkere jam !! :okdan:

Ja, dat is hier en ook in andere voorbeelden niet zo duidelijk. Het schijnt dat je eigen golfvormen voor de vocal synthese kunt gebruiken, dat zou ik 'ns willen horen, kan zijn dat het met een andere stem als bron voor de synthese beter is.
 
Back
Top