Escape - Laid Back / Chill / Downtempo

Ik kan natuurlijk ook gewoon alles in spelen op een midi keyboard bedenk ik me nu, instant shuffle en velocity terwijl je speelt.
Maar op de een of andere manier werkt intekenen ook goed voor mij, keyboard spelen doe ik vooral om inspiratie op te doen maar intekenen gaat bijna net zo snel als live inspelen en werkt eigenlijk net zo goed.
Ik denk dat je dan hele andere soort velocity changes krijgt dan bij gitaarspel. Ik ben geen gitarist maar volgens mij kun je "strummen" oftewel met je vingers of plectrum langs de snaren brushen. Een vrij constant volume per slag maar ook altijd meerdere snaren te horen. Of je gaat plucken, waarbij de hand vaak als een spin over de snaren beweegt. Daardoor ontstaan hele grote verschillen in volume per aangeraakte snaar. Maar waarom niet een SF-huisgitarist optrommelen voor een lekker riffje? :)
 
Ik ben bezig met een nieuwe track, beetje country achtig. Met wat werk vind ik het gitaarspel nu zelf wel redelijk overtuigend, een gitarist vinden die precies zo klinkt zoals ik wil, dat zal niet mee vallen denk ik, dit komt qua sound aardig in de buurt bij wat ik zoek.

Je hoort NI Session Guitarist Strummed Acoustic 2 en NI Picked Nylon Guitar en Scarbee Jay Bass, en daarnaast Addictive Drums en nog een gratis hammond VSTtje

Het is een work in progress hier onder, ik heb nog geen fatsoenlijke overgangen gemaakt en een globale song structuur is er ook nog niet, maar de sound is (wat ik er van hoor) wel erg fijn zo, vanaf de helft ongeveer gaat het los.. :D

 
Vraag me nog steeds af waarom het eigenlijk nooit lukt om de nuances van gitaarsnaren te vangen in een sequencer.

Omdat een toetsenist letterlijk anders speelt dan een gitarist, vanwege de fysieke verschillen tussen de instrumenten.

Vraag beiden een akkoord aan te slaan, en ze pakken allebei een andere ligging van dat akkoord. Of vraag ze allebei een toonladder te spelen, dan zie je dat dat heel verschillende "bewegingen" zijn.

Dat zorgt er tevens voor, denk ik, dat het opvalt als iemand met een midi-keyboard een gitaargeluid inspeelt.

Een snelle search leverde me dit op, misschien hebben jullie er iets aan


en

 
Ik ben bezig met een nieuwe track, beetje country achtig. Met wat werk vind ik het gitaarspel nu zelf wel redelijk overtuigend, een gitarist vinden die precies zo klinkt zoals ik wil, dat zal niet mee vallen denk ik, dit komt qua sound aardig in de buurt bij wat ik zoek.

Je hoort NI Session Guitarist Strummed Acoustic 2 en NI Picked Nylon Guitar en Scarbee Jay Bass, en daarnaast Addictive Drums en nog een gratis hammond VSTtje

Het is een work in progress hier onder, ik heb nog geen fatsoenlijke overgangen gemaakt en een globale song structuur is er ook nog niet, maar de sound is (wat ik er van hoor) wel erg fijn zo, vanaf de helft ongeveer gaat het los.. :D
vet! gitaar klinkt vaak idd best overtuigend.
Het zijn natuurlijk ook echte gitaren met multisamples op velocity en round robin.
De drums mogen wel iets dikker. beetje saturatie en compressie erop ?
Word dit je SF contest track?
 
Thanks!

Het valt me niet tegen die gitaren van Native Instruments, ik wilde eerst eigenlijk alleen voornamelijk een picked nylon hebben, maar na goed en veel demo's luisteren heb ik bijna alle gitaar plugins gekocht van NI.. :D

Je kan er echt veel kanten mee op en gelukkig kan je naast patterns spelen (in dit geval doe ik dat alleen voor de strum) ook gewoon zelf melodieën spelen, anders was ik er niet aan begonnen.

De drums verdienen nog wat aandacht qua mix, lastige is dat ik alleen met een hoofdtelefoon (Beyerdynamic DT999 Pro) mix, ik heb geen idee of dit een goede referentie is, mijn monitor speakers hebben hun beste tijd gehad, daar kan ik niet goed op mixen. Acoustiek is ook belabberd hier. Maar... hier vlakbij ken ik iemand met een profi opname studio (echt 30 meter hier vandaan ook gewoon) , ik ga vragen of ik daar mag afmixen, ik wil nu wel eens een keer een mix afleveren die gewoon echt goed is. Misschien dat ik de drums dus nog een beetje beter weet in te mixen, maar misschien gebruik ik nog een andere drumkit, even kijken wat hier goed bij past.

Word dit je SF contest track?

Ik hoop het, ik heb me zelf een tijdje geleden als doel gesteld dat ik meer pop song achtige tracks wil maken, minder synthesizer georienteerd, gewoon pop en goed klinkend. Ben eigenlijk wel onder de indruk van de tracks van Suzan en Freek, al vind ik het wel erg zoet, toch knap gedaan, ik wil ook zo iets maken. En dan uiteraard inzenden voor de contest na jaren van afwezigheid. :-)
 
Ik ben bezig met een nieuwe track, beetje country achtig. Met wat werk vind ik het gitaarspel nu zelf wel redelijk overtuigend, een gitarist vinden die precies zo klinkt zoals ik wil, dat zal niet mee vallen denk ik, dit komt qua sound aardig in de buurt bij wat ik zoek.

Je hoort NI Session Guitarist Strummed Acoustic 2 en NI Picked Nylon Guitar en Scarbee Jay Bass, en daarnaast Addictive Drums en nog een gratis hammond VSTtje

Het is een work in progress hier onder, ik heb nog geen fatsoenlijke overgangen gemaakt en een globale song structuur is er ook nog niet, maar de sound is (wat ik er van hoor) wel erg fijn zo, vanaf de helft ongeveer gaat het los.. :D
Wow, die klinkt dan wel weer heel goed zeg! Mooi gemaakt!
 
Thanks man! :)

Ik heb de track nog iets verder uitgewerkt, drums wat meer naar voren gebracht, country gitaarpartij meer kloppend gemaakt en nog een reggae piano skankje toegevoegd, het wordt al meer een nummer zo.

Maar ik geloof dat ik toch erg blijf hangen in roots en country sferen, ik wil suzanne en freek muziek maken, maar het wordt roots reggae slash country, gaat altijd zo bij mij, het wordt nooit wat ik voor ogen heb. :D

Volgende update zal ik jullie besparen, ik ga de track verder uitwerken, goed mixen en wanneer klaar inzenden voor de contest. :-)

 
Thanks man! :)

Ik heb de track nog iets verder uitgewerkt, drums wat meer naar voren gebracht, country gitaarpartij meer kloppend gemaakt en nog een reggae piano skankje toegevoegd, het wordt al meer een nummer zo.

Maar ik geloof dat ik toch erg blijf hangen in roots en country sferen, ik wil suzanne en freek muziek maken, maar het wordt roots reggae slash country, gaat altijd zo bij mij, het wordt nooit wat ik voor ogen heb. :D

Volgende update zal ik jullie besparen, ik ga de track verder uitwerken, goed mixen en wanneer klaar inzenden voor de contest. :-)
Echt heel lekker sfeertje.. en klinkt ook overtuigend die gitaar! Ik luister trouwens op een laptopje dus mix kan ik niet veel over zeggen..

Dat van iets willen maken in een bepaalde stijl en ergens anders uitkomen herken ik wel.. Maar dan leuk om ergens uit te komen.. wat dan je 'eigen' sound blijkt te zijn.. :D
 
Vet hoor! Ik wilde vragen of je dit nu allemaal zelf hebt ingespeeld, maar alles dus ingetekend en gesequenced? Hele fijne vibe in ieder geval =)
 
Alles is ingetekend. Maar om eerlijk te zijn heeft het resultaat mij ook verbaasd, dat snelle country stuk had ik helemaal niet gepland en ook die reggae vibe eigenlijk niet, toevallig viel alles zo in elkaar opeens.

Maar ik kan wel vertellen hoe ik het gedaan heb. Ik begin meestal altijd met een basis melodie in te spelen of in dit geval in te tekenen met een drumloop die ik laat meelopen. Wanneer die basis noten me bevallen ga ik kleine accenten aanbrengen.

Vervolgens maak ik meerdere loopjes met melodienlijntjes. De beste pak ik er uit en gooi ik een nieuw arrangement en daar ga ik verder de boel uitwerken.

Wat betreft dat country stukje, dat was eerst een simpel melodie lijntje met wat accenten maar daar ben ik extra nootjes gaan intekenen die achter de melodie aanlopen maar op een soort van arpeggio achtige manier zijn ingetekend. Voor (bijna) iedere noot van de basismelodie op een hele tel gaan er 2 of 3 noten omlaag op 1/4e tel een kwart noot nadat de melodie noot werd aangeslagen (en soms weer terug omhoog, dus 2 rijtjes van 2 of 3 noten achter elkaar, omlaag en omhoog) Als je dit doet in de juiste toonladder krijg je dus dit country effect.

Achteraf gezien heel erg makkelijk, maar ik zou er nooit opgekomen zijn als ik niet voor de inteken manier had gekozen.
 
Back
Top