• Het stemmen voor de Synthforum Contest 2021 is begonnen.
    En dat mag je hier doen.

• Welkom terug op het vernieuwde Synthforum!
    Lukt het inloggen niet meer? Voer dan een wachtwoord reset uit via Wachtwoord vergeten.
    Krijg je geen e-mail van Synthforum als je je wachtwoord probeert te resetten (bij hotmail, live of outlook accounts)?
    Lees dan deze mededeling!

Zoom R20: 16-track portable multi-track recorder met touchscreen?

"Staat Zoom op het punt de R20 te lanceren, een draagbare multi-track recorder met touchscreen-bewerking?
Foto's en specificaties die op de Japanse website van het bedrijf zijn opgedoken, suggereren van wel. De Zoom R20 is een compacte alles-in-één studio met 16 tracks, geïntegreerde effecten en een touchscreen met DAW-achtige bewerking."
zoom-r20-top-1536x848.jpg
Zoom-R20-.001-678x381.jpeg

"Op het moment van schrijven is er geen melding gemaakt van de Zoom R20 op de websites van het bedrijf op het westelijk halfrond.
Maar de fabrikant heeft foto's en specificaties van de nieuwe multi-track recorder op zijn Japanse website vrijgegeven, dus we denken dat het slechts een kwestie van tijd is voordat deze wereldwijd wordt aangekondigd."

Q'pnz

Stamgast
je kan altijd een spoor met timecode stripen zoals vroeger gedaan werd bij tapemachines.... die hadden ook geen midi toen hé ;)

SRPP

Ouwe rot
Heb zelf een R16, prima ding, maar g*ddammit wat zou het fijn zijn als daar midi in en out op zat, en wel heel spijtig dat dat op de nieuwe ook nog niet zit. Gemiste kans, IMHO.
Als geluidskaart doet de R16 het ook goed, als control surface heb ik hem aan de gang met Reaper (wat mij met de Korg Nanokontrol Studio niet gelukt is.....) maar daar gebruik ik hem eigenlijk nooit voor.
Hij hangt boven de rest van de gear, dus als ik wil opnemen kabels erin geen geklooi in de PC.
(en nu gebruik ik zelf vaak een van de kanalen als clicktrack)

MeneerJansen

y = sin (x)
je kan altijd een spoor met timecode stripen zoals vroeger gedaan werd bij tapemachines.... die hadden ook geen midi toen hé ;)
Heb zelf een R16, prima ding, maar g*ddammit wat zou het fijn zijn als daar midi in en out op zat, en wel heel spijtig dat dat op de nieuwe ook nog niet zit. Gemiste kans, IMHO.
Als geluidskaart doet de R16 het ook goed, als control surface heb ik hem aan de gang met Reaper (wat mij met de Korg Nanokontrol Studio niet gelukt is.....) maar daar gebruik ik hem eigenlijk nooit voor.
Hij hangt boven de rest van de gear, dus als ik wil opnemen kabels erin geen geklooi in de PC.
(en nu gebruik ik zelf vaak een van de kanalen als clicktrack)
Hoe doen jullie dat? Voor zover ik het kan zien op plaatjes heeft 'ie stereo out. Je zou zeggen: naar het linker kanaal alle audio out pannen (voor een speaker/monitor) en rechter kanaal als click track out gebruiken voor je drum computer o.i.d. Ik heb een portastudiootje (Tascam) maar die output altijd naar het rechter kanaal OUT wat je aansluit op het rechter kanaal IN (maakt niet uit hoe je het pant). En dat signaal verpoept de click-track. Enige oplossing: 1 enkele instrument (mono) per sessie opnemen.

P.S. In deze video van Espen Craft legt hij uit dat de aloude Cassette Tape Portastudio's een aparte uitgang hadden om track 4 te gebruiken als click track. Da's goed!

MeneerJansen

y = sin (x)
Zoom R20 is beschikbaar voor pre-order voor € 399 / $ 399 USD.
In de VS is de R20 al op voorraad terwijl je in de EU nog 3+ maanden geduld moet hebben.
Over dat filmpje: knap dat hij zoveel muzikanten op kan nemen met maar 2 jack ingangen en de rest XLR... Schetst een verkeerd beeld v/d Zoom R20. Het ding is bedoeld voor podcasters gezien de 6 XLR ingangen, niet voor bandjes.

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Het ding is bedoeld voor podcasters gezien de 6 XLR ingangen, niet voor bandjes.
Als je (kleine) bandjes opneemt dan heb je over het algemeen eerder XLR nodig dan jack. Ik weet niet wat je ervaring is maar als je een drumkit wil uitmic-en dan heb je niet veel aan jack. En als je de live feel wil dan ga je je bas en gitaar cabinets ook gewoon met een mic opnemen. Keys zijn dan eerder de uitzondering met jack.

MeneerJansen

y = sin (x)
Als je (kleine) bandjes opneemt dan heb je over het algemeen eerder XLR nodig dan jack. Ik weet niet wat je ervaring is maar als je een drumkit wil uitmic-en dan heb je niet veel aan jack. En als je de live feel wil dan ga je je bas en gitaar cabinets ook gewoon met een mic opnemen. Keys zijn dan eerder de uitzondering met jack.
Hmmmm. Nu je 't zegt. Inderdaad. Alleen (huiskamer) producers werken met jack. Bandjes eerder met mic's voor hun geliefde Marshall versterker. Misschien toch een "hit" i.p.v. een "miss".