Zoom R20: 16-track portable multi-track recorder met touchscreen?

"Staat Zoom op het punt de R20 te lanceren, een draagbare multi-track recorder met touchscreen-bewerking?
Foto's en specificaties die op de Japanse website van het bedrijf zijn opgedoken, suggereren van wel. De Zoom R20 is een compacte alles-in-één studio met 16 tracks, geïntegreerde effecten en een touchscreen met DAW-achtige bewerking."
zoom-r20-top-1536x848.jpg
Zoom-R20-.001-678x381.jpeg

"Op het moment van schrijven is er geen melding gemaakt van de Zoom R20 op de websites van het bedrijf op het westelijk halfrond.
Maar de fabrikant heeft foto's en specificaties van de nieuwe multi-track recorder op zijn Japanse website vrijgegeven, dus we denken dat het slechts een kwestie van tijd is voordat deze wereldwijd wordt aangekondigd."


 
je kan altijd een spoor met timecode stripen zoals vroeger gedaan werd bij tapemachines.... die hadden ook geen midi toen hé ;)
 
Heb zelf een R16, prima ding, maar g*ddammit wat zou het fijn zijn als daar midi in en out op zat, en wel heel spijtig dat dat op de nieuwe ook nog niet zit. Gemiste kans, IMHO.
Als geluidskaart doet de R16 het ook goed, als control surface heb ik hem aan de gang met Reaper (wat mij met de Korg Nanokontrol Studio niet gelukt is.....) maar daar gebruik ik hem eigenlijk nooit voor.
Hij hangt boven de rest van de gear, dus als ik wil opnemen kabels erin geen geklooi in de PC.
(en nu gebruik ik zelf vaak een van de kanalen als clicktrack)
 
je kan altijd een spoor met timecode stripen zoals vroeger gedaan werd bij tapemachines.... die hadden ook geen midi toen hé ;)
Heb zelf een R16, prima ding, maar g*ddammit wat zou het fijn zijn als daar midi in en out op zat, en wel heel spijtig dat dat op de nieuwe ook nog niet zit. Gemiste kans, IMHO.
Als geluidskaart doet de R16 het ook goed, als control surface heb ik hem aan de gang met Reaper (wat mij met de Korg Nanokontrol Studio niet gelukt is.....) maar daar gebruik ik hem eigenlijk nooit voor.
Hij hangt boven de rest van de gear, dus als ik wil opnemen kabels erin geen geklooi in de PC.
(en nu gebruik ik zelf vaak een van de kanalen als clicktrack)
Hoe doen jullie dat? Voor zover ik het kan zien op plaatjes heeft 'ie stereo out. Je zou zeggen: naar het linker kanaal alle audio out pannen (voor een speaker/monitor) en rechter kanaal als click track out gebruiken voor je drum computer o.i.d. Ik heb een portastudiootje (Tascam) maar die output altijd naar het rechter kanaal OUT wat je aansluit op het rechter kanaal IN (maakt niet uit hoe je het pant). En dat signaal verpoept de click-track. Enige oplossing: 1 enkele instrument (mono) per sessie opnemen.

P.S. In deze video van Espen Craft legt hij uit dat de aloude Cassette Tape Portastudio's een aparte uitgang hadden om track 4 te gebruiken als click track. Da's goed!
 
Zoom R20 is beschikbaar voor pre-order voor € 399 / $ 399 USD.
In de VS is de R20 al op voorraad terwijl je in de EU nog 3+ maanden geduld moet hebben.

Over dat filmpje: knap dat hij zoveel muzikanten op kan nemen met maar 2 jack ingangen en de rest XLR... Schetst een verkeerd beeld v/d Zoom R20. Het ding is bedoeld voor podcasters gezien de 6 XLR ingangen, niet voor bandjes.
 
Het ding is bedoeld voor podcasters gezien de 6 XLR ingangen, niet voor bandjes.
Als je (kleine) bandjes opneemt dan heb je over het algemeen eerder XLR nodig dan jack. Ik weet niet wat je ervaring is maar als je een drumkit wil uitmic-en dan heb je niet veel aan jack. En als je de live feel wil dan ga je je bas en gitaar cabinets ook gewoon met een mic opnemen. Keys zijn dan eerder de uitzondering met jack.
 
Als je (kleine) bandjes opneemt dan heb je over het algemeen eerder XLR nodig dan jack. Ik weet niet wat je ervaring is maar als je een drumkit wil uitmic-en dan heb je niet veel aan jack. En als je de live feel wil dan ga je je bas en gitaar cabinets ook gewoon met een mic opnemen. Keys zijn dan eerder de uitzondering met jack.
Hmmmm. Nu je 't zegt. Inderdaad. Alleen (huiskamer) producers werken met jack. Bandjes eerder met mic's voor hun geliefde Marshall versterker. Misschien toch een "hit" i.p.v. een "miss".
 
Waarom zou je een zoom kopen.
Met je daw en audiointerface met laptop op locatie opnemen.
Groeten van andreos.
 
Waarom zou je een zoom kopen.
Met je daw en audiointerface met laptop op locatie opnemen.
Groeten van andreos.
Omdat zo'n apparaat vaak degelijker is en makkelijker werkt (voor sommigen althans) en minder gesleep is.
Het hangt natuurlijk af van wat je nodig hebt, maar voor sommigen is zo'n alles in 1 oplossing prettig.
Ik heb er voor de band ook naar zitten te kijken, omdat ik nu de enige ben die begrijpt hoe e.e.a. in elkaar steekt.
Als het een 'plug en play' ding is (multitrackrecorder) dan is dat een stuk makkelijker.
Overigens zou ik niet direct deze kopen, maar eerder een Livetrack R20. Maar dat ter zijde.
 
Geen 48khz, jammer. Voor decreet wel een leuk een handig product, zo te zien.

Maar toch te veel, net niet qua specs.
 
Omdat dit een veel goedkopere oplossing is? Een beetje fatsoenlijke laptop en interface met 8 inputs met pre-amps is toch echt wel een heel stuk duurder.
Dag Smartbits,

Als je ervan uit gaat dat de meeste mensen een laptop hebben,ben je toch voordeliger uit!
Met een audiointerface van Behringer UMC 1820 248,- euro bij thomann,
En een goedkope DAW ,dan zit je lager in de prijs dan een ZOOM :D
En altijd meer mogelijkheden .

Groeten van Andreos:)
 
Als je ervan uit gaat dat de meeste mensen een laptop hebben
Dat is inderdaad het punt, dat is een aanname. Ik denk dat heel veel mensen een "vaste" PC hebben als DAW. Daar ga je niet mee rond lopen sjouwen. Het is ook een beetje appels met peren vergelijken als je de aanschafprijs van een laptop niet meeneemt in de vergelijking.
Met de Zoom heb je ook geen last van updates die een negatieve impact kunnen hebben. Ik geloof dat Mac gebruikers de laatste jaren hun portie wel voor hun kiezen hebben gekregen. Als je een stabiele setup wil die het altijd doet dan is een dergelijke computerloze oplossing toch echt wel een serieuze optie. Nabewerking kun je dan altijd nog in je DAW doen. Maar als het puur om het vastleggen gaat dan vind ik dit een goeie optie. Als ik bv met mijn modular ga zitten prutsen dan heb ik niet altijd zin om daar steeds de PC bij aan te zetten. Dit is een kwestie van stroom aan en opnemen maar. Het haalt je minder uit je flow. Maar het zal inderdaad niet voor iedereen hetzelfde zijn.
 
Dat is inderdaad het punt, dat is een aanname. Ik denk dat heel veel mensen een "vaste" PC hebben als DAW. Daar ga je niet mee rond lopen sjouwen. Het is ook een beetje appels met peren vergelijken als je de aanschafprijs van een laptop niet meeneemt in de vergelijking.
Met de Zoom heb je ook geen last van updates die een negatieve impact kunnen hebben. Ik geloof dat Mac gebruikers de laatste jaren hun portie wel voor hun kiezen hebben gekregen. Als je een stabiele setup wil die het altijd doet dan is een dergelijke computerloze oplossing toch echt wel een serieuze optie. Nabewerking kun je dan altijd nog in je DAW doen. Maar als het puur om het vastleggen gaat dan vind ik dit een goeie optie. Als ik bv met mijn modular ga zitten prutsen dan heb ik niet altijd zin om daar steeds de PC bij aan te zetten. Dit is een kwestie van stroom aan en opnemen maar. Het haalt je minder uit je flow. Maar het zal inderdaad niet voor iedereen hetzelfde zijn.
Dit allemaal. En vergeet ook niet - zelfs als mensen en laptop hebben. Hebben ze dan ook een 8 kanaals geluidskaart?? En heb je em toevallig moet je die ook los meenemen naar je oefenruimte. Dus moet je 2 apparaten hebben die met een kabel verbonden zijn wat al stukken minder handig is. Dat naast alle mogelijk gedoe dat je dan nog kaan krijgen van niet goed werkende kabel, tot driver-problemen met een laptop.

Alleen aan een geluidskaart met 8 ingangen ben je makkelijk 200 euro+ kwijt wat je weer in de buurt brengt van dit apparaat.
 
Dit allemaal. En vergeet ook niet - zelfs als mensen en laptop hebben. Hebben ze dan ook een 8 kanaals geluidskaart?? En heb je em toevallig moet je die ook los meenemen naar je oefenruimte. Dus moet je 2 apparaten hebben die met een kabel verbonden zijn wat al stukken minder handig is. Dat naast alle mogelijk gedoe dat je dan nog kaan krijgen van niet goed werkende kabel, tot driver-problemen met een laptop.

Alleen aan een geluidskaart met 8 ingangen ben je makkelijk 200 euro+ kwijt wat je weer in de buurt brengt van dit apparaat.
Hola ,

Waarom een geluidskaart :D
Een audiointerface is toch veel beter,mijn mrc 816 csx is stuk na jaren,dus nu een behringer Uphoria UMC 1820 voor 250.- euro!
En perfekt ,werkt ook meteen ,met midas!

Groeten van Andreos:)
 
Als je met een laptop/mac/pc, een betaalde(!) oefenruimte binnen komt stappen heb echt
geen anderhalf uur de tijd om eventjes alles aan te sluiten.

Men pleurt zo'n hardware Zoom en dergelijke op tafel,
een beetje band heeft een mengpaneel(tje), plug 'm zo aan de Zoom en je kunt recorden.

Met de laptop heb je: "F**K! ik ben het wachtwoord kwijt!" :D
 
Back
Top