Verkoper heeft racksynth alleen in bubbelplastic gewikkeld verzonden, zonder doos -> schade

Takegawa

Ouwe rot
Lid sinds
14 februari 2015
Berichten
997
Heyy lieve mensen,

Ik wil jullie even dit voorval voorleggen:

Ik heb via marktplaats een Yamaha TG-77 gekocht van iemand uit Limburg. Vriendelijk gast, verkoop snel rond niks aan het handje. Hij wilde verzenden en een paar dagen later gaat de bel: de postbode met een klont bubbelplastic. Met daarin dus m'n TG-77. Zonder doos erom. Ik zag op een hoek al een gat waar een van de rackoren door het bubbelplastic was geprikt. Bij verwidjeren van de (flinke) wikkel bubbelplastic zie ik waar ik al bang voor was; rackoor verbogen en een pit van de impact op de hoek.

Nu ben ik not amused. Ik zie dat de verkoper z'n naieve best heeft gedaan er extra veel bubbelplastic omheen te wikkelen, maar het missen van een subframedoor middel van een doos is in mijn ogen nogal dom. Graag hoor ik jullie mening. Verkoper geeft aan: ik verzend nooit meer iets met de post, alleen maar ellende. Terwijl ik zeg: dit ligt niet aan de post maar aan de wijze van verzenden, wat ik jouw daarom wel aanreken. Ik zit hier met een onnodig beschadigd instrument waar ik best wel de volle pond voor heb betaald. Rechtbuigen zonder dat dit zichtbaar blijft is onmogelijk. Nu vind ik een compensatie op z'n plek, de verkoper lijkt zich te willen verschuilen achter: verzending op eigen risico.

Wat nu?
 
Vervelend! Ik ben het met je eens. Hij had fatsoenlijk moeten verpakken of het niet moeten verzenden of het met jou moeten afstemmen.

De oplossing lijkt me prijsvermindering, als je de machine wilt houden. Het formeel aanpakken kan natuurlijk, maar schade zal objectief bezien meevallen: waardevermindering. Ik zou altijd proberen hier een regeling voor te treffen.
 
Veel mensen hebben hetzelfde meegemaakt. Door schade en schande wijs geworden halen ze dus dure spullen op: nooit per post.

Als je iets koopt v/e particulier is er geen wettelijke bescherming en geen garantie. Het moet in goed vertrouwen gebeuren. En als de postbode de boel heeft beschadigd dan ís en blijft de verzender de betalende klant: die zal PostNL moeten "aanklagen" of zoiets. Alleen heeft de verzender zijn geld al. Dus dat zal 'ie nooit doen. Vooral omdat een regulier pakketje niet verzekerd is, voor zover ik weet.

Ik vrees dat je je verlies zult moeten nemen. ;{
 
Laatst gewijzigd:
Zuur zeg. Werk ie nog wel? Formeel aanpakken zal wslk weinig zin hebben en alleen maar gedoe opleveren. Wellicht wilt de verkopen een gedeelte vergoeden?
Verzending is uiteraard eigen risico, maar een gevoelig elektronisch apparaat verzenden in een plastic zak met wat lucht is natuurlijk vragen om problemen. Dat had hij/zij zelf ook wel kunnen bedenken...

Wat sowieso helpt is even bespreken hoe het verzonden gaat worden.
Ik vraag meestal specifiek of ze het in bubbelplastic in een doos opgevuld met krantenproppen oid willen verzenden. Zijn ze gelijk van een deel oud papier af ;)
En alles boven de 100 a 200 euro sowieso ophalen.
 
Neem de synth ff mee naar een schade hersteller, die trekken het oortje zo recht en doen er een pufje lak op.
wanneer de oortjes kan losschroeven is het nog makkelijker.
voor een hsndige hersteller nog geen 5min werk.
 
Ja, vervelend voor je maar hier zal je aan het kortste eind trekken.
Het is altijd maar te hopen in een deal dat de ander het netjes verstuurd.

Als ie vriendelijk is komt ie je misschien tegemoet maar ik ben bang dat als iemand iets al zo verstuurt dat dan z'n verantwoordelijkheidsgevoel ook niet groot zal zijn.
 
Onbegrijpelijk zoiets.

hij had het dus fatsoenlijk moeten verpakken, of dit eerst met jouw moeten afstemmen alhoewel ik betwijfel hoeveel kopers daar mee akkoord zullen gaan
 
Blijft vervelend maar niet te veel negatieve energie in steken, is de cortisol niet waard.
 
Wat nu?
Ik vrees het ergste voor je. Enige kans is op zijn geweten inwerken.

Natuurlijk had verkoper het apparaat goed moeten verpakken (behoorlijk onnozel dat hij dat niet gedaan heeft) maar per post verzenden is een groot risico. Dure dingen gewoon afhalen en testen. Dat laatste moet je ook echt grondig doen:beard: want ik heb zelf al een iets duurdere synths ter plekke gekocht met verborgen gebreken die ik thuis pas merkte en daarna heb moeten laten repareren. Als je dan verkoper belt met dit verhaal, vertelt hij doodleuk dat die dit soort gebreken niet had opgemerkt toen hij zelf met de synth bezig was. En terugkopen deed hij ook niet aan.

Een (goedkope) racksynth die ik onlangs via marktplaats ongezien heb gekocht (laten leveren) is aan de bovenkant helemaal beklodderd met een dikke viltstift met zijn naam en adres en het display is bijna niet te lezen. Allemaal niet vermeld in de advertentie. Ook shit, maar dat is dan het risico dat je loopt.
 
Ik vraag meestal specifiek of ze het in bubbelplastic in een doos opgevuld met krantenproppen oid willen verzenden. Zijn ze gelijk van een deel oud papier af ;)

Zonder dat een koper erom hoeft te vragen gaat een artikel als het kan in de bubbelwrap en een eigen doos, nog een laagje bubbelwrap om deze binnendoos en de buitendoos goed opvullen met proppen. Meermaals kopers gehad die de moeite namen om even te laten weten dat ze deze manier van verpakken konden waarderen, dus ik ga hiermee door. Soms een beetje lastig om geschikte dozen te vinden, dat wel, vooral als de spullen wat groter zijn.
 
Neem de synth ff mee naar een schade hersteller, die trekken het oortje zo recht en doen er een pufje lak op.
wanneer de oortjes kan losschroeven is het nog makkelijker.
voor een hsndige hersteller nog geen 5min werk.
al gedaan, probleem is dat de voorzijde geannodiseerd is, niet gespoten, en het oortje is nu wel recht maar er blijft een golfje zichtbaar in het oppervlak waar de knik zat.
 
Zuur zeg. Werk ie nog wel? Formeel aanpakken zal wslk weinig zin hebben en alleen maar gedoe opleveren. Wellicht wilt de verkopen een gedeelte vergoeden?
Verzending is uiteraard eigen risico, maar een gevoelig elektronisch apparaat verzenden in een plastic zak met wat lucht is natuurlijk vragen om problemen. Dat had hij/zij zelf ook wel kunnen bedenken...

Wat sowieso helpt is even bespreken hoe het verzonden gaat worden.
Ik vraag meestal specifiek of ze het in bubbelplastic in een doos opgevuld met krantenproppen oid willen verzenden. Zijn ze gelijk van een deel oud papier af ;)
En alles boven de 100 a 200 euro sowieso ophalen.
Hij gaf aan veel bubbelplastic te hebben dus dat leek okay... wist ik veel dat hij vervolgens het geheel niet in een doos zou stoppen... echt hoe bedenk je het.
 
Theoretisch zou je het pakket eerst moeten controleren voordat je het aanneemt. In de praktijk werkt dat natuurlijk niet. Wellicht een idee om in toekomstige gevallen pakketten aangetekend of verzekerd te laten versturen?



Bij aangetekend verzenden (door PostNL) is het pakket tot 500 Euro verzekerd.
Ja dat is natuurlijk een theoretische oplossing, maar ik heb dit ooit met een pakket geprobeerd op te lossen dat zoek was geraakt en ik wacht nog steeds op m'n geld...
 
Bij aangetekend verzenden (door PostNL) is het pakket tot 500 Euro verzekerd.
Yep, en da's nog geen EU2 duurder, dus voor wat duurdere dingen heb ik dat er best voor over.
En ja, in een perfecte wereld zou er bij het pakketinleverpunt een check moeten zijn op beetje deugdelijke verpakking, zodat ze zelf niet nat gaan.
Maar zal vaak niet gebeuren, en bij zo'n inleverautomaat ook niet.

Ooit eens vanuit Berlijn een Roland rackmount ding opgestuurd gekregen, die was gewoon los in een doos gemieterd... :stupid
 
Theoretisch zou je het pakket eerst moeten controleren voordat je het aanneemt. In de praktijk werkt dat natuurlijk niet. Wellicht een idee om in toekomstige gevallen pakketten aangetekend of verzekerd te laten versturen?

En ja, in een perfecte wereld zou er bij het pakketinleverpunt een check moeten zijn op beetje deugdelijke verpakking, zodat ze zelf niet nat gaan.

Mja, de vervoerder doet die check niet. En als het misgaat zegt de vervoerder dat het heel slecht was verpakt (wat klopt) en de verzekering in zo'n geval niet gaat vergoeden? Ik denk dat dit heel lastig gaat worden in het geval van een particuliere verkoper.
 
Back
Top