Waldorf M, Wavetable Synthesizer

waldorf-teaser-synthesizer-microwave.jpg


Als je een rode knop op een marineblauwe oppervlakte ziet, denk je natuurlijk meteen aan de datacontroller van de Microwave of Microwave II. Maar lijkt het bij nader inzien niet meer op een knop? En waar is de ergonomische inkeping voor de vingertop? Even afwachten dus, wie we als oude vriend mogen verwelkomen.

bron: https://twitter.com/waldorfgmbh?lang=en

Update 14 september​

door: @theemagician

M_Banner.jpg


Waldorf keert volgens eigen zeggen terug naar zijn roots. Het bedrijf heeft de M uitgebracht, een Hybride Desktop Wavetable Synthesizer. De inspiratie komt van de classic Microwave en de modernere microwave II. De synth is voorzien van een analoog lowpass 24 dB/Oct VCF (SSI 2144 Improved Ladder Type) met resonance en analoge saturation feature, een stereo analogue VCA met panning opties en nogt veel meer. De synth komt met 2048 presets, verdeeld over 16 banksvan elk 128 sounds. Meegeleverd worden o.a. de klassieke MW1 Factory Sound Set, MW1 Soundpool 1-5, Analogue Bassco en de PPG Wave 2.3. Verder is de M voorzien van een ARP (arpeggiator) en MIDI-syncable global LFO.

De M is 8-stemmig polyfoon en gaat 1799 euro kosten.



bron:
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben op, verzoek van Waldorf, mijn 64 presets voor de Waldorf Microwave aam het converteren naar de Waldorf M. Ik heb een M toegestuurd gekregen van Waldorf en ben zwaar onder de indruk. Heel goede bouwkwaliteit en heel overzichtelijke UI. Helaas importeert de M nog niet 100% goed Microwave presets maar na het een en ander tweaken kun je het identiek krijgen. Maar als je de Microwave een beetje kent kun je meteen aan de slag met de M. Hij werkt super intuïtief en klinkt heel erg goed. Echt een Microwave. Ik zal nooit mijn Microwave wegdoen maar de M is absoluut een aanrader. Tuurlijk zijn er goedkopere opties maar dat zijn geen Microwaves. Dit wel.

Volgende week is mijn Waldorf M preset library te krijgen met 128 presets. Tzt post ik wel een video met wat vergelijkingen tussen de Microwave ne de M.
 
Ik ben op, verzoek van Waldorf, mijn 64 presets voor de Waldorf Microwave aam het converteren naar de Waldorf M. Ik heb een M toegestuurd gekregen van Waldorf en ben zwaar onder de indruk. Heel goede bouwkwaliteit en heel overzichtelijke UI. Helaas importeert de M nog niet 100% goed Microwave presets maar na het een en ander tweaken kun je het identiek krijgen. Maar als je de Microwave een beetje kent kun je meteen aan de slag met de M. Hij werkt super intuïtief en klinkt heel erg goed. Echt een Microwave. Ik zal nooit mijn Microwave wegdoen maar de M is absoluut een aanrader. Tuurlijk zijn er goedkopere opties maar dat zijn geen Microwaves. Dit wel.

Volgende week is mijn Waldorf M preset library te krijgen met 128 presets. Tzt post ik wel een video met wat vergelijkingen tussen de Microwave ne de M.
kicke! ik heb ook aardig wat sound libraries gemaakt voor de mw. heb je een tool? of heb je die van waldorf?
 
De M converteert je MW presets als je deze mbv sysex naar de M stuurt. Duurt wel lang (± 5 minuten) maar het werkt. Maar let op...de scaling van de envelops e.a. is way off. Ik ben al 2 volle dagen bezig om alle 64 presets te corrigeren. Als ik klaar ben stuur ik mijn bevindingen naar Vladimir van Waldorf (hij heeft de M ontworpen) en hopelijk kan ie het aanpassen. Er is geen aparte tool voor voor zover ik weet.
 
De M converteert je MW presets als je deze mbv sysex naar de M stuurt. Duurt wel lang (± 5 minuten) maar het werkt. Maar let op...de scaling van de envelops e.a. is way off. Ik ben al 2 volle dagen bezig om alle 64 presets te corrigeren. Als ik klaar ben stuur ik mijn bevindingen naar Vladimir van Waldorf (hij heeft de M ontworpen) en hopelijk kan ie het aanpassen. Er is geen aparte tool voor voor zover ik weet.
ik ga al jaren hard op de mw. talloze banks geprogrammed. wil die M graag proberen. het hands on aspect is te gek.. ik weet alleen niet of het voor mij de karaktervolle sound van de mw gaat overtreffen. het is toch die ranzigheid ofzo... ik vind overigens de resonantie echt wel bout op de mw... fluitketel. is dat anders op de M?
 
Haha...ik ga ook erg hard op de MW. Filter klinkt wel redelijk het zelfde vind ik...maw ook een fluitketel ;) Maar ook dat rauwe/ranzige heeft de M. Als je al een MW hebt is het misschien niet een grote toevoeging. Alleen de UI controls zijn heel erg fijn en voelt heel natuurlijk maar ik heb de Stereoping Synth Programmer voor de MW en dat is een beetje het zelfde. Alleen de M ziet er veel mooier uit. Wat wel gaaf is dat als je hem in MWII mode schakelt kun je per oscillator een wavetable selecteren, heb je hardsync tussen de oscillatoren en ringmodulatie. Daar ben ik nu veel mee aan het spelen. Daar kun je erg gave klanken mee maken. En je hebt een extra EG wat erg fijn is.

Ik heb toevallig net de Iridium vandaag eindelijk binnen gekregen (gekocht....de M te leen) en die ziet er super gaaf uit en klinkt werelds. Heeft ook wavetables maar klinkt totaal anders dan de MW of M. Geen vervanging maar totaal iets nieuws en futuristisch.
 
Hoezo? Als je geen MW hebt maar er wel een wilt zou ik voor de M gaan. Heb je een MW zou ik geen M kopen. En wbt de goedkopere opties...dat zijn idd geen MW's (maar daar bedoel ik ook de M mee aangezien dat ook een MW is ;) )

Tja hangt af he,ik lees er evengoed uit dat je indien je geen MW hebt je evengoed voor een echte MW kan gaan ipv een M,gezien dat goedkoper uitkomt als een M en gezien je zelf aangeeft dat je de M al zeker geen aanleiding vind om je MW te verkopen.
 
Tja hangt af he,ik lees er evengoed uit dat je indien je geen MW hebt je evengoed voor een echte MW kan gaan ipv een M,gezien dat goedkoper uitkomt als een M en gezien je zelf aangeeft dat je de M al zeker geen aanleiding vind om je MW te verkopen.
Lees wat je wilt. Wat een gezeur.
Je kan de moeilijke keuze tussen Microwave en M ook handig omzeilen door gewoon voor een Wave te gaan. 8o)
Als je er een weet die betaalbaar is houd ik me aanbevolen :D
 
Ik vind de M vergeleken met de Iridium, die veel meer kan, veel te duur. Maar de Iridium kan te veel. Ik zou me daarin verliezen. Voor mij zou de M interessant zijn als de klank die van de PPG Wave kan benaderen. Mijn PPG is gerepareerd en kan weer een tijdje mee maar een alternatief achter de hand is nooit weg.
 
Ik vind de M vergeleken met de Iridium, die veel meer kan, veel te duur.
Dat geldt natuurlijk voor iedere digitale vs analoge synth. Analoog (of hybride in dit geval) is meestal een stuk prijziger. En je kan met puur digitale apparatuur net zo goed muziek maken.
 
Heeft weinig met gezeur te maken, wel met het feit dat je een M een 'aanrader' vind maar nooit je MW zou verkopen zoals je zelf aangeeft.
Dude, ben je nu echt serieus? Heel erg triest. Ga eens wat nuttigs doen met je tijd. Forumleden zoals jij, die zo zitten te ziften maakt dat SF niet meer zo leuk is. Bedankt daarvoor. En dat is ALLES wat ik er met jou, @erges, over ga uitwisselen.
 
Popcorn? Standpunt! Het is tijd voor Taalstrijd Ik vind die M wel erg aantrekkelijk. Ik heb een MW I rev A. Zonder controller dus da's als pianospelen met bokshandschoenen.
 
Popcorn? Standpunt! Het is tijd voor Taalstrijd Ik vind die M wel erg aantrekkelijk. Ik heb een MW I rev A. Zonder controller dus da's als pianospelen met bokshandschoenen.
Ik ga mn rev B. en mn Microwave 2 ook in de verkoop gooien. Maar ik wacht even tot de voice expansion er is en de kinderziekten eruit zijn :-) Misschien na de eerste software-update...
 
Ik had al een post getypt om mijn XT te koop te zetten, maar besloot m toch weer eens een avondje aan te gooien en was weer voor een tijdje genezen. De sound van de M spreekt me enorm aan, maar mn Ambika zit daar qua sfeer in de buurt.

Ik zou graag eens een demo zien voor het importeren van wavetables e.d. Ik heb de Monstrum editor voor de XT, maar het blijft pielen... Als dat soort dingen op de M echt beter geregeld zijn dan gaat ie er toch een keer komen.

Tot zover mijn bijdrage in de Taalstrijd. Ten strijde!
 
Dat geldt natuurlijk voor iedere digitale vs analoge synth. Analoog (of hybride in dit geval) is meestal een stuk prijziger. En je kan met puur digitale apparatuur net zo goed muziek maken.
Daar geef ik je helemaal gelijk in. Maar als ik hem vergelijk met een andere hybride, de Novation Summit, dan vind ik hem ook duur. Afgaande op de meningen van de kenners hier lijkt het me wel een interessant instrument maar niet om nieuw te kopen. Hetzelfde heb ik met de Sequential Pro 3 SE.
 
Back
Top