Waldorf M, Wavetable Synthesizer

waldorf-teaser-synthesizer-microwave.jpg


Als je een rode knop op een marineblauwe oppervlakte ziet, denk je natuurlijk meteen aan de datacontroller van de Microwave of Microwave II. Maar lijkt het bij nader inzien niet meer op een knop? En waar is de ergonomische inkeping voor de vingertop? Even afwachten dus, wie we als oude vriend mogen verwelkomen.

bron: https://twitter.com/waldorfgmbh?lang=en

Update 14 september​

door: @theemagician

M_Banner.jpg


Waldorf keert volgens eigen zeggen terug naar zijn roots. Het bedrijf heeft de M uitgebracht, een Hybride Desktop Wavetable Synthesizer. De inspiratie komt van de classic Microwave en de modernere microwave II. De synth is voorzien van een analoog lowpass 24 dB/Oct VCF (SSI 2144 Improved Ladder Type) met resonance en analoge saturation feature, een stereo analogue VCA met panning opties en nogt veel meer. De synth komt met 2048 presets, verdeeld over 16 banksvan elk 128 sounds. Meegeleverd worden o.a. de klassieke MW1 Factory Sound Set, MW1 Soundpool 1-5, Analogue Bassco en de PPG Wave 2.3. Verder is de M voorzien van een ARP (arpeggiator) en MIDI-syncable global LFO.

De M is 8-stemmig polyfoon en gaat 1799 euro kosten.



bron:
 
Laatst gewijzigd:
En geen synth-demo zonder vetplant! Die nonchalant rondslingerende Microwave knop maakt het ook wel af!
 
Even contact gezocht met de distributeur, helaas dikke vertragingen met de leveringen. Ze leveren wel wat uit, maar mondjesmaat en first in first out. Dus je kan mazzel hebben, maar dikkere kans dat het februari/maart wordt.
 
Even contact gezocht met de distributeur, helaas dikke vertragingen met de leveringen. Ze leveren wel wat uit, maar mondjesmaat en first in first out. Dus je kan mazzel hebben, maar dikkere kans dat het februari/maart wordt.
En dan staat de kerstman toch ineens op de stoep!

Eerste indruk: super vet!!!! Bouw kwaliteit echt way different league dan zeg een moderne korg. En ook onder de indruk van de eerste klanken die ik hoor, zelfs zonder effects al impressive!
Mooi dat ie nog in mijn vakantie is gekomen, tenminste de tijd om er een beetje mee te spelen, happy camper here!!

1640870565993.png
 
En dan staat de kerstman toch ineens op de stoep!
Ooh, ik ben nu wel een beetje jaloers :-)

Mijn plan is nog steeds om te wachten tot de M met voice expansion verkocht wordt, om hem dan in een keer met 16 stemmen aan te schaffen. Maar nu ben ik wel benieuwd hoe hard dat nodig is. Merk je bij gewoon gebruik al dat je graag meer stemmen had gehad? Of zijn de 8 stemmen nu al ruim voldoende?
 
Ooh, ik ben nu wel een beetje jaloers :-)

Mijn plan is nog steeds om te wachten tot de M met voice expansion verkocht wordt, om hem dan in een keer met 16 stemmen aan te schaffen.
...?
Is daar al meer nieuws over van Waldorf zelf?
Kon er destijds nog helemaal niets over vinden op hun site.
 
Merk je bij gewoon gebruik al dat je graag meer stemmen had gehad? Of zijn de 8 stemmen nu al ruim voldoende?
Haha, ik heb um echt pas 2 uur in bezit :P Maar wat ik van de Peak weet, op zich gaat dat prima met 8, alleen uiteindelijk wil je toch meer (zeker voor pads natuurlijk) en de Peak heb ik dus ook geupgrade naar de Summit. Het schijnt niet zoveel voor te stellen om die expansion er zelf in te hangen, dus dat ga ik straks zeker doen.

Hier ff een kleine test run, icm Valhalla Supermassive en OTO Bim:
 

Attachments

  • Waldorf M test.mp3
    3 MB
Is daar al meer nieuws over van Waldorf zelf?
Kon er destijds nog helemaal niets over vinden op hun site.
Volgens mij had ik op Gearspace ergens gelezen dat ze de eerste expansion board rond de kerst klaar wilden hebben. Maar de hele productie ligt wel achter, door de chiptekorten en andere ellende.
 
Haha, ik heb um echt pas 2 uur in bezit :P Maar wat ik van de Peak weet, op zich gaat dat prima met 8, alleen uiteindelijk wil je toch meer (zeker voor pads natuurlijk) en de Peak heb ik dus ook geupgrade naar de Summit. Het schijnt niet zoveel voor te stellen om die expansion er zelf in te hangen, dus dat ga ik straks zeker doen.

Hier ff een kleine test run, icm Valhalla Supermassive en OTO Bim:
Zo dat kan wel lekker ranzig klinken - is dat de bim rauwheid of ook de M?
 
Zo dat kan wel lekker ranzig klinken - is dat de bim rauwheid of ook de M?
A little bit of both :P. Maar de distortion komt in dit geval zeker uit de BIM. Hier een droog en nat voorbeeld (heb ook maar ff opnieuw een wav met FX erbij gedaan, want die mp3 van net vond ik toch niet helemaal lekker klinken).

Grrr, wavs zijn te groot om te uploaden, dan maar ff zo:


Zonder FX

Met FX

Ow zucht.... dan heb je weer een account nodig blijkbaar.... Nou voor wie dat niet wil, hier dan toch maar ook een losse mp3 zonder FX
 

Attachments

  • Waldorf M test zonder FX.mp3
    2,6 MB
A little bit of both :P. Maar de distortion komt in dit geval zeker uit de BIM. Hier een droog en nat voorbeeld (heb ook maar ff opnieuw een wav met FX erbij gedaan, want die mp3 van net vond ik toch niet helemaal lekker klinken).
lekkere silky smooth sound in die droge test, kan me voorstellen dat je er super blij mee bent.

ik zou zelf denk ik de wavetable forward en reverse afspelen zodat die dat herhalende attack effect niet heeft, maar goed dat is een kwestie van smaak. De sound is lekker in ieder geval en biedt veel mogelijkheden voor sound design als ik dat zo hoor.
 
ik zou zelf denk ik de wavetable forward en reverse afspelen zodat die dat herhalende attack effect niet heeft
Haha, ik zit echt gewoon maar ff te pielen, dit is een edit op een bestaande preset. Serieus sound design zal nog wel ff op zich laten wachten, eerst maar eens gewoon wat rondneuzen….
 
Haha, ik heb um echt pas 2 uur in bezit :P Maar wat ik van de Peak weet, op zich gaat dat prima met 8, alleen uiteindelijk wil je toch meer (zeker voor pads natuurlijk)
Ja, dat is mijn ervaring ook, ik heb een Peak en een OB-6. En hoewel die prima voldoen leek het me wel fijn om er een poly met wat meer stemmen bij te hebben.

Ik maak me niet veel zorgen over het installeren van de expansie, maar wilde vooral even weten wat het allemaal bij elkaar gaat kosten voor ik een M ga kopen.

Die wavetables klinken inderdaad lekker crunchy! Zelfs dat herhalende attack effect voegt wel wat karakter toe...
 
Gave synth hoor, nogmaals ook zonder FX klinkt ie al fantastisch, hier nog een voorbeeldje, 2x dezelfde sequence/automation. Luister ff naar die zonder FX, ik gebruik daarin alleen de cut-off en dat klinkt (naar mijn oren) al heel vet! De fx in de 2e sample zijn een beetje Arturia Juno chorus en weer Valhalla Supermassive.
 

Attachments

  • Waldorf M - bells no FX.mp3
    2,4 MB
  • Waldorf M - bells with FX.mp3
    2,4 MB
Back
Top