muziektheorie ritme en lyrics

denk niet dat ritme uit een boek kan worden geleerd. ik zou adviseren om ritme te oefenen.
En eventueel te veel dansen. Daarnaast kun je ook bepaalde ritmes en grooves na proberen te maken
Dat heb ik dus ook altijd met boeken. Dan staat er feitelijk iets wat je moet voelen. Dat komt op mij heel statisch en stijf over.

Voor mij werkt na-apen het beste. Dit is misschien een leuke tip:



Bertolf en Ester Groenenberg analyseren daarin songs en geven opdrachten.

Deze is ook interessant:

 
Om nog even terug te komen op wat ik gisteren zei over theorie voor het schrijven van lyrics; daarmee wil ik niet zeggen dat je geen informatie kan gebruiken maar gevoel voor het woord en ritme is wel het belangrijkste.
Ik wil een paar opmerkingen en/of praktische tips geven waar je hopelijk iets mee kan wat je gevoel voor lyrics kan helpen ontwikkelen.
En luister naar zoveel mogelijk verschillende zangers en zangeressen en al is het je stijl niet dan nog kan je er dingen uitpikken die je verder brengen.

Er is een verschil tussen een tekst die in de beat meegaat of bijv in EDM waarin de tekst eigenlijk niet zo belangrijk is maar meer vooral het ritme en een tekst van een singer/songwriter.
Bijv een zinnetje als "music sounds better with you" in de gelijknamige track van Stardust dat is niet echt een verhaal maar heeft precies dat pakkende wat het nummer iets onweerstaanbaars geeft.
Iets wat lekker in de groove past doet het al gauw goed op zo'n manier.

Singer/songwriters zijn meer verhalen vertellers en die weten dat heel goed weer te geven, da's weer een hele andere manier.
Dan wordt ook de stemming van het verhaal belangrijk en daarmee ook de akkoorden die je gebruikt omdat je een sfeer weergeeft, je gaat niet een treurig verhaal vertellen en daar allemaal majeur akkoorden onder zetten bijv.
Als je luistert naar Carole King-You make me feel dan hoor je dat alle woorden echt en gemeend zijn en als je dan die bridge hoort waarin ze zingt ooh baby what you've done to me dan hoor je hoe mooi de tekst en de akkoorden helemaal kloppen, volledige overgave hoor je hier.
Of Joni Mitchell-Black Crow bijv dan zingt ze over een zwarte kraai die ze onderweg ziet en dan vertelt ze hoe die kraai symbool staat voor haar leven omdat zij net als die kraai continue vanuit de hoogte op zoek is naar glinsterende dingen die ze dan oppikt en zich weer uit de voeten maakt en die gejaagdheid, die onrust die hoor je helemaal terug in het ritme en de sfeer van de muziek, echt knap hoor.
Dat is hoe je tekst en akkoorden elkaar laat ondersteunen (en ik wou dat ik het kon ;))

Wil je iets meer over timing, improvisatie en frasering leren luister dan vooral naar jazz zangers en zangeressen.
Frank Sinatra-One for my baby is een goed voorbeeld, die geeft je het gevoel dat hij het persoonlijk tegen jou vertelt en dan z'n timing is geweldig.
Bij Sinatra denkt je soms op het einde dat hij het niet meer redt maar precies op het allerlaatst komt dan heel relaxed dat laatste woord, dat soort dingen doet hij geweldig met een perfect gevoel voor timing.
Door alleen al naar hem te luisteren kan je heel veel leren als het om zang gaat.

Frasering en improvisatie ofwel waar leg je de nadruk en hoe breng je het daarvoor is jazz heel geschikt.
Luister bijv 'ns naar Johnny Hartman met het John Coltrane trio bijv het nummer Lush Live en luister hou hij dit nummer interpreteert, z'n frasering en timbre zijn echt geweldig.
Ik zal 'm hieronder posten en misschien is dit totaal je muziek niet maar als je je ervoor openstelt en goed luistert dan kan je er best wat van opsteken.

Misschien vindt je het geouwehoer wat ik hierboven neerzet en negeer het dan maar wellicht haal je er een paar tips uit.

 
Bij Sinatra denkt je soms op het einde dat hij het niet meer redt maar precies op het allerlaatst komt dan heel relaxed dat laatste woord, dat soort dingen doet hij geweldig met een perfect gevoel voor timing.
Door alleen al naar hem te luisteren kan je heel veel leren als het om zang gaat.
Sinatra is inderdaad een geweldige timings-kunstenaar. Luister maar eens naar het verschil in deze twee versies, de ene een studio plaat, de andere een live performance van hetzelfde nummer:



 
Sinatra is inderdaad een geweldige timings-kunstenaar. Luister maar eens naar het verschil in deze twee versies, de ene een studio plaat, de andere een live performance van hetzelfde nummer:
Ja mooi hé, echt iemand die zich helemaal thuis voelt op het podium.
Ik weet dat op een synthforum de voorbeelden waar ik mee kom wel 'ns gezien kunnen worden als ouwe meuk voor ouwe lullen maar als het gewoon goede artiesten zijn waar je wat van kan leren dan moet je ze gewoon vermelden vind ik ook al zal het voor sommige mensen van 25 jaar die misschien vooral in EDM of techno zitten een beetje oudbakken zijn.
 
als het gewoon goede artiesten zijn waar je wat van kan leren dan moet je ze gewoon vermelden vind ik
Ik kan het alleen maar heel erg met je eens zijn. Het verbreden van je eigen muzikale horizon maakt dat je andere invalshoeken in je eigen muziek kunt gebruiken. Daardoor kan je eigen muziek (waarschijnlijk) ook alleen maar beter worden dan wanneer je jezelf beperkt. Maar dat geldt niet alleen voor luisteren naar oude dingen; het is ook interessant om juist de nieuwe muziek bij te blijven houden. Hoewel het net als vroeger voor een groot gedeelte niet mijn ding is zitten er soms wel degelijk pareltjes tussen waar je wat van opsteekt.
 
Maar dat geldt niet alleen voor luisteren naar oude dingen; het is ook interessant om juist de nieuwe muziek bij te blijven houden. Hoewel het net als vroeger voor een groot gedeelte niet mijn ding is zitten er soms wel degelijk pareltjes tussen waar je wat van opsteekt.
Zeker waar maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het niet meer zo bij houdt als vroeger.
Toen was het makkelijker; je kocht muziekkrant Oor en je las de recensies en zo hield je de nieuwe bands bij en daarnaast kwam ik met regelmaat in platenzaken waar ik dan vroeg om de nieuwste platen en zo hoorde ik het een en ander.
Maar tegenwoordig nu muziek produceren dmv een daw zo veel makkelijker is geworden is het geen doen meer dus soms zie/hoor ik op het forum iets en soms helpt youtube met z'n suggesties waardoor je andere interessante artiesten tegenkomt.
 
soms zie/hoor ik op het forum iets en soms helpt youtube met z'n suggesties waardoor je andere interessante artiesten tegenkomt.
Vandaar dat ik inderdaad het "waar luister je nu naar" draadje ook blijf checken. Van vrienden krijg ik af en toe ook wel tips en op Bandcamp is het soms leuk om te kijken wat anderen hebben gekocht die dezelfde releases hebben als jij. Maar meestal kom je daar geen Sinatra tegen... :D
 
Nog even over Frank Sinatra, volgens m'n (nu ex-) echtgenote uit Noord-Amerika zijn "we" als Europeanen behoorlijk gek op Sinatra. Het viel haar op dat waardering voor Sinatra breed is, jong en oud, dwars door bevolkingsgroepen, enz. Dat vond ze bijzonder.
 
Back
Top