muziektheorie ritme en lyrics

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
589
Hallo

Ik weet wat ritme is, hoe je het noteert (notenbalk) etc :p.
Maar welke ritmes 'werken', analoog aan weten welke toonhoogtes na elkaar spelen 'werkt' (= harmonieleer), weet ik niet.
Dus vroeg ik me af: zijn er theorieboeken die specifiek ritme behandelen?

Bijkomend zocht ik ook theorie omtrent lyrics schrijven.


Vriendelijke groet!
 
Godfried T. Toussaint: The Geometry of Musical Rhythm What Makes a Good Rhythm Good?
 
denk niet dat ritme uit een boek kan worden geleerd. ik zou adviseren om ritme te oefenen.
En eventueel te veel dansen.

Daarnaast kun je ook bepaalde ritmes en grooves na proberen te maken
 
Wat betreft lyrics, en hoe je dit in een nummer kunt verwerken, Tunesmith: Inside the Art of Songwriting, door Jimmy Webb. Denk dat het nog wel op papier is te krijgen, maar even zoeken online en je kunt een pdf vinden.
 
Ik rommel(de) ook weleens wat met teksten schrijven. Er is een soort manier waarop een tekst lekker loopt. Medeklinkers en of klemtonen op bepaalde tellen..

Met melodieën maken betrap ik mezelf er weleens op dat ik een reeks intervallen (die samen een melodie vormen) in die volgorde herhaal, en dan in een andere ligging. Het is eigenlijk net als bij rijm zo dat je iets probeert te creëren wat lekker loopt en een beetje op elkaar lijkt.. dan creëer je soortvan 'pakkende' melodieën en die blijven beter hangen omdat je bij de luisteraar onbewust melodieën repeteert door ze dus in een iets andere ligging te spelen, of de ritmeindeling hetzelfde te houden.
Ik vind teksten schrijven altijd maar een strijd.. omdat je toch wilt vasthouden aan een bepaald ritme.. en probeer dat maar eens in te vullen qua lettergrepen en de juiste woorden vinden.. daarom pak ik de laatste tijd de saxofoon. Dat is ook een instrument waarmee je toch flink wat expressie (net zoals bij zang) kunt toepassen en een melodie aantrekkelijker kunt maken door intonatie of versierinkjes.

Wat betreft de theorie voor melodieën schrijven. Die is er volgens mij niet echt en gelukkig maar.. :D Bij mij wekken sommige muziekstukken of akkoordenreeksen melodieën op maar het dan proberen te vertalen met een instrument of je stem is het lastigst.. Het eindeloos nootjes schuiven op een pianoroll is ook een manier natuurlijk maar vaak kom je dan toch heel ergens anders uit.
Vanmorgen hoorde ik het liedje hieronder en de hele dag spoken er dan melodietjes door mijn hoofd.. :D zojuist toch maar even geprobeerd wat op te nemen.. dan pak ik altijd mijn telefoon en opnemen, luisteren.. weer opnemen. Hieronder 1 van de takes waar ik de melodie wel ongeveer benaderde. Timing is hier en daar wat sloppy, maar gaat om het idee vastgelegd te hebben :)

 
Laatst gewijzigd:
Bijkomend zocht ik ook theorie omtrent lyrics schrijven.
Zoals MacGyverGear al zegt is er geen theorie voor het schrijven van teksten of lyrics.
Goede teksten maken is iets wat in je moet zitten, je gevoel ergens over uitspreken, of je van iemand houdt zoals al zovelen deden of het betere singer/songwriter werk zoals bijv Bob Dylan, Joni Mitchell, Carole King of echte tekstschrijvers die met een componist/muzikant samenwerken zoals Bernie Taupin met Elton John of Hal David met Burt Bacharach of in Nederland bijv Lenneart Nijgh ism Boudewijn de Groot.
Spinvis heeft een hele eigenzinnige manier van zaken beschrijven maar dat moet in je zitten om zo een eigen kijk zo creatief te gebruiken.
Je kan het simpel Houden en zoals Hazes het deed met een rijmwoordenboek of zoals mensen wel doen met sinterklaas gedichtjes maar dan blijf je op het niveau van "ik hou van jou en blijf je trouw" en dat soort dingen.
Of zoals Toon Hermans het deed; heel veel dingen waar hij wat over wilde zeggen die probeerde hij dan te zingen en zo werd soms een liedje geboren (Mien waar is m'n feestneus) leuk natuurlijk maar het wordt nooit Carole King of Joni Mitchell.
Goede teksten schrijven dat moet toch al een beetje in je zitten, als je enig gevoel ervoor hebt kan je wel door te oefenen er beter in worden maar teksten schrijven is net zoiets als dichten in een metrum.
Het is een stroom woorden die dan al in een soort ritme zitten in feite.
Als je er weinig gevoel voor hebt en het toch wilt leren dan is misschien het rappen over dingen die je interessant vindt of leuk wel een goede manier, dan rap je wat over dat wat je bezighoudt in je dagelijks leven, over je partner, je werk/de klotebaas, de voetbalclub of een andere interesse die je hebt en vooral iets waar je gevoel bij hebt dus waar je boos van wordt of waar je de humor van inziet of iets wat je triest maakt, relaties, een vriendschap die eindigt en je mist die persoon, verliefdheid, een scheiding of een sterfgeval van iemand dicht bij je bijv of misschien vindt je de wereld wel een plek waar niet alles altijd eerlijk verdeelt is of juist te gek, daar hebben al heel veel mensen over gezongen/geschreven.
En hou het dicht bij jezelf in jouw bewoordingen, dan is het echt en dat voelen mensen en daar gaat het om.
En veel luisteren naar de artiesten die de teksten hebben die jou aanspreken, daar kan je altijd van leren, eerst imiteren en dan je eigen stijl verder ontwikkelen.
 
Laatst gewijzigd:
Zoals al aangegeven bestaan er wel degelijk ook theorieën over ritme, zoals er over zoveel dingen theorieën bestaan. En dat is waar de topic starter naar vroeg. Maar zoals ook bij het afscheid van Roland Kuit al bleek bestaat er op dit forum kennelijk een breed gedeelde weerzin tegen alles wat maar even voorbij het direct invoelbare of waarneembare van muziek en instrumentarium gaat. Jammer - want zo wordt een topic als dit over theorie al direct weer afgeschoten.
 
... geen theorie voor het schrijven van teksten of lyrics.
Goede teksten maken is iets wat in je moet zitten

Je moet inderdaad talent hebben om een tekst te schrijven die an sich spreekt, maar er valt zeker wel iets te zeggen over hoe je een ruwe tekst kunt bewerken, polijsten en verbeteren zodat het goed in een nummer past. Zoek het boek maar 'ns op dat ik hierboven noemde, niet moeiljk te vinden online. In die zin is er wel degelijk sprake van theorie, naast de eigenlijke inhoud van de tekst. Ik denk dat dit is waar @jdDD naar zoekt.

Edit:

Ja, wat @ProgHead zegt. Net als bij alle andere kunsten is ook bij het schrijven van een tekst en dat verwerken in een nummer niet slechts één hersenhelft betrokken, om het maar zo te zeggen. Die andere kant mag ook belicht worden, de kunst zal daardoor beter worden.
 
Laatst gewijzigd:
Ik had het over melodieën schrijven en theorieën daarvoor. Of het nu een grote terts, een kwint of een prime is die verhoogd of verlaagd op de volgende tel.. zolang het maar past in de scale.. (wat over het algemeen prettig schijnt te zijn voor de doorsnee luisteraar. Sommige mensen horen dit, anderen niet en moeten er misschien een scale bij pakken om de noten te toetsen. Het is aan jou als melodieschrijver door welke mensen je liever niet en wel gehoord wilt worden. :D

Bij een gedicht zijn er wel degelijk theorieën hoe iets lekker loopt.. metrum.. rijm schema.. etc.. En natuurlijk is een melodie theoretisch gezien ook prettiger (voorspelbaarder) als er een bepaald ritme in zit..

Ik had vroeger een buurvrouw die mij mijn eerste pianolessen heeft gegeven. Ik vergeet nooit hoe ze mij ooit confronteerde met een liedje wat ik destijds vaak gedraaid schijnt te hebben.. Het ging de hele tijd maar hetzelfde door en iets met 'lovesong'.. Het bleek na lang nadenken dat om het liedje hieronder ging.. was ooit opgenomen op een bandje wat ik wel vaak draaide en ze vond dat liedje vreselijk bleek later.. Maar is natuurlijk maar iemands mening. :)

 
Laatst gewijzigd:
Ik had het over melodieën schrijven en theorieën daarvoor.
Nou je het hier over hebt vraag ik me tegenwoordig wel af of de melodie op zich niet een beetje een ondergeschoven kindje is tegenwoordig of komt dat omdat we op de radio toch voor een groot deel muziek horen die op de pc/daw is gemaakt en dat het dus vooral makkelijker is een beat in elkaar te flansen dan een mooie melodie?
Natuurlijk worden er nog steeds goede melodieën gemaakt (gelukkig wel) maar de tijd van goede melodieën lijkt wel een beetje voorbij of zijn beats nou eenmaal populairder tegenwoordig.
Misschien is het wel een kwestie van de tijdgeest, wie zal het zeggen?
 
Ik had het over melodieën schrijven en theorieën daarvoor. Of het nu een grote terts, een kwint of een prime is die verhoogd of verlaagd op de volgende tel.. zolang het maar past in de scale.. (wat over het algemeen prettig schijnt te zijn voor de doorsnee luisteraar. Sommige mensen horen dit, anderen niet en moeten er misschien een scale bij pakken om de noten te toetsen. Het is aan jou als melodieschrijver door welke mensen je liever niet en wel gehoord wilt worden. :D

Bij een gedicht zijn er wel degelijk theorieën hoe iets lekker loopt.. metrum.. rijm schema.. etc.. En natuurlijk is een melodie theoretisch gezien ook prettiger (voorspelbaarder) als er een bepaald ritme in zit..

Ik had vroeger een buurvrouw die mij mijn eerste pianolessen heeft gegeven. Ik vergeet nooit hoe ze mij ooit confronteerde met een liedje wat ik destijds vaak gedraaid schijnt te hebben.. Het ging de hele tijd maar hetzelfde door en iets met 'lovesong'.. Het bleek na lang nadenken dat om het liedje hieronder ging.. was ooit opgenomen op een bandje wat ik wel vaak draaide en ze vond dat liedje vreselijk bleek later.. Maar is natuurlijk maar iemands mening. :)


Ja, Rotten/PIL had wel de kunde om van knudde kunst te maken
 
Je moet inderdaad talent hebben om een tekst te schrijven die an sich spreekt, maar er valt zeker wel iets te zeggen over hoe je een ruwe tekst kunt bewerken, polijsten en verbeteren zodat het goed in een nummer past. Zoek het boek maar 'ns op dat ik hierboven noemde, niet moeiljk te vinden online. In die zin is er wel degelijk sprake van theorie, naast de eigenlijke inhoud van de tekst. Ik denk dat dit is waar @jdDD naar zoekt.

De beste kunst wordt in het moment geboren en in de meeste gevallen is dat wat spontaan gemaakt wordt ook het beste, daar komt weinig theorie bij kijken.
Daar kan je hele gesprekken over houden maar als je vraagt aan de mensen die grote hits hebben geschreven dan vertellen ze meestal dat het nummer in een kwartiertje gemaakt was.
Zodra je gaat polijsten aan teksten dan haal je vaak een stuk spontaniteit weg, daarom is het ook iets wat je van nature al een beetje in je moet hebben, je kan wel schaven maar doe het met mate denk ik.
Het talent dat je je gedachten omzet in tekst met een melodie is niet iedereen gegeven uiteindelijk en bij de beste songs hoor je ook dat vaak tekst en melodie samenvallen, dat gaat op hetzelfde moment.
En de echte grote songwriters hebben dat talent.
En dan kan je boeken lezen maar daar worden je melodieën niet beter van, wel als je beter een instrument leert spelen omdat je dan meer mogelijkheden je hebt in noten en/of akkoordenkeus.
Door te lezen ga je het beter begrijpen maar niet beter voelen en een tekst gaat vooral om wat je voelt.
Goede wielrenners zullen ook wel 'ns een boek over voeding lezen of over fietsen maar het is toch vooral veel fietsen denk ik.
 
Of theorie nu helpt bij het componeren of niet, er bestaan gewoon theorieën over ritme (evenals over andere aspecten van muziek). En als iemand daarnaar vraagt lijkt het me niet meer dan logisch dat je daar dan naar beste kunnen antwoord op geeft. Nu krijgt de topic starter vooral te horen dat die theorieën niet bestaan (wat simpelweg onwaar is), of dat ze nutteloos zijn. Over dat laatste kan men van mening verschillen, maar ik vind het altijd vreemd dat die veronderstelde nutteloosheid van theorie veelal verdedigd wordt zonder dat men ook maar de moeite neemt te bekijken wat die theorieën dan wel inhouden.
 
Ik had vroeger een buurvrouw die mij mijn eerste pianolessen heeft gegeven. Ik vergeet nooit hoe ze mij ooit confronteerde met een liedje wat ik destijds vaak gedraaid schijnt te hebben.. Het ging de hele tijd maar hetzelfde door en iets met 'lovesong'.. Het bleek na lang nadenken dat om het liedje hieronder ging.. was ooit opgenomen op een bandje wat ik wel vaak draaide en ze vond dat liedje vreselijk bleek later.. Maar is natuurlijk maar iemands mening. :)

Prachtig nummer! :okdan: :D
 
@krautrock1958 : Nu we het toch over teksten hebben, kun je je bijdragen iets leesbaarder maken? Het zijn nu lange regels, dan lange stukken leegte, geen alinea's. Of het moet aan m'n browser liggen, maar zoals ik het nu zie is het een beetje onoverzichtelijk en dat leest niet zo prettig.
 
@krautrock1958 : Nu we het toch over teksten hebben, kun je je bijdragen iets leesbaarder maken? Het zijn nu lange regels, dan lange stukken leegte, geen alinea's. Of het moet aan m'n browser liggen, maar zoals ik het nu zie is het een beetje onoverzichtelijk en dat leest niet zo prettig.
Ik had een paar keer lange zinnen ertussen, dan schets ik aan de hand van wat voorbeelden wat ik bedoel en dat kan wat lang zijn op zo'n moment.
Dat van lege stukken leegte kan ik niet zo plaatsen, na een zin staat er een punt achter en begin ik op de volgende regel opnieuw ( zo doe ik het meestal) of er is idd iets met je browser momenteel?
Ik zie dat jij na een punt erachter weer op dezelfde regel doorgaat, da's weer anders dan ik het doe en wellicht is mijn manier voor jou minder makkelijk te lezen, dat kan natuurlijk.
 
@krautrock1958 : Dit is hoe ik het zie, jouw post van vanochtend. Zie jij het anders? Kan inderdaad een probleem met m'n browser zijn.

krautrock.jpg
 
Dit is hoe ik het zie, jouw post van vanochtend. Zie jij het anders? Kan inderdaad een probleem met m'n browser zijn.
Nee dit klopt hoor.
Maar zoals ik al aangaf staat er na een lange zin een punt achter en begin ik op de volgende regel (zo heb ik het ooit op school geleerd) ik zie niet die lange stukken leegte?
Waarschijnlijk komt het omdat jij gewend bent na een punt gewoon op dezelfde regel een nieuwe zin te beginnen?
 
@krautrock1958 : Vrij algemeen gebruikelijk om een nieuwe zin te beginnen op dezelfde regel, maar ook om tegelijkertijd een overzichtelijke indeling in acht te nemen. Hieronder een willekeurig voorbeeld van nu.nl. Maar goed, het staat een ieder vrij om de tekst hier neer te zetten zoals men dat wenst. Maar ik heb wel de neiging om bij zo'n tekst af te haken, vooral als het een wat langer stuk is.

nu.jpg
 
Back
Top