[Ableton] Bestaat dit: State snapshots? Auto off unused devices/scene?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Bestaat het volgende: een snapshot plugin
...die de algehele staat van alle instellingen op dat moment opslaat. Device settings (compressor etc.) mixfader levels etc. Alles.

En die je dan snel kan A/B'en met een druk op de knop.

Auto off unused devices/scene

Bestaat er een plugin die automatisch per scene alles uit zet wat niet wordt gebruikt? Dus je hele intrument rack, synth VST .. Zodat je de CPU spaart?
 
Heb geprobeerd om met Kapture snapshots te maken van verschillende midi control envelope's van een midi clip, maar dit werkt niet.
Dacht misschien dat CyphX dit wel kon, maar dit lijkt ook niet te werken. :(

Iemand een idee hoe snapshots/presets te maken van midi control envelope's van een midi clip? :)
 
Jep, dat filmpje had ik gezien, ook de manual nagegaan. Maar waar ik het over had was specifiek ivm midi clip envelope's... :?

Dit zou in functie van improvisatie op en terugkerend naar eerder gemaakte midiclips zijn.. 8)
 
Jep, dat filmpje had ik gezien, ook de manual nagegaan. Maar waar ik het over had was specifiek ivm midi clip envelope's... :?
Dit zou in functie van improvisatie op en terugkerend naar eerder gemaakte midiclips zijn.. 8)
Ik antwoorde op de topic starter.

Wat wil je precies doen? Envelope bewaren en op nieuwe parameter zetten?
Clip zelf is een soort snapshot die je kan bewaren. Sleep de clip naar de map waar je deze wil bewaren. Envelopes op MIDI CC's en / of parameters kan je tussen elkaar copieëren en pasten.
 
Auto off unused devices/scene
Bestaat er een plugin die automatisch per scene alles uit zet wat niet wordt gebruikt? Dus je hele intrument rack, synth VST .. Zodat je de CPU spaart?

Leuke vraag, eventjes ingedoken, maar ik vrees van niet...

Dan zou diezelfde plugin ook de boel weer aan moeten zetten, zodra in de volgende scene wél iets wordt gebruikt, en dat zal waarschijnlijk een (kleine) hiccup geven.

Beetje dezelfde gedachte als waarom Ableton een track die in de mute staat wél meeneemt in de processing - zodat je de audio, op elk gewenst moment, weer kunt unmuten zonder problemen.

Gebruik je Live 11? Die heeft per kanaal tegenwoordig een CPU-ballast metertje, in de session-view, onderaan de mixer. Niet waar je naar vroeg, maar helpt wel om snel de grootste opslokkers eruit te pikken.
 
Ja ik gebruik Live 11..en idd, die cpu meter per kanaal is erg handig!

Mijn vraag uit de openingspost had te maken met de meeste performance persen uit een oude laptop.. Een *kuch* Core 2 Duo *kuch* :)
Ik wilde kijken hoe ver ik er mee zou kunnen komen... Het uitzetten van een Device chain is een manier om de cpu te sparen.
 
Laatst gewijzigd:
Ja ik gebruik Live 11..en idd, die cpu meter per kanaal is erg handig!

Mijn vraag uit de openingspost had te maken met de meeste performance persen uit een oude laptop.. Een *kuch* Core 2 Duo *kuch* :)
Ik wilde kijken hoe ver ik er mee zou kunnen komen...
Had je al gekeken naar macro variations? Daarmee kan je ook devices uit en aan zetten of chains aan of uit zetten. Wanneer er geen audio door een plugin gaat gebruikt deze weinig CPU.
 
Ik antwoorde op de topic starter.

Wat wil je precies doen? Envelope bewaren en op nieuwe parameter zetten?
Clip zelf is een soort snapshot die je kan bewaren. Sleep de clip naar de map waar je deze wil bewaren. Envelopes op MIDI CC's en / of parameters kan je tussen elkaar copieëren en pasten.

Sorry, ik dacht dat het naar mij was, beetje egocentrisch! :stupid

Wel, tijdens een optreden zou ik graag via Ableton icm external instruments de parameters van mijn hardware-synths aansturen met eerder gemaakte midi envelope's van een bepaald nummer. Na dit triggeren, met deze parameters improviseren/tweaken door nieuwe midi cc envelope's te maken met bv. een externe midi-controller, om uiteindelijk terug te kunnen gaan naar de oorspronkelijke midi envelope's van de hardwaresynth-parameters van het nummer.

Dus tijdens optreden een soort snapshots/presets van midi clip's envelope's maken? :eureka:


Na wat research kwam ik op enkele mogelijkheden uit :geslaagd:
- M4L Kapture: doet snapshots/presets, maar niet van toepassing voor envelope's
- CyphX: idem
- Ableton 11 Macro Variations: idem
- Ableton 11 MIDI Envelope Auto-Reset: geen idee of dit kan voor dit, heb geen Ableton 11...
- externe midi-controller Faderfox PC12: kan als toestel 30 snapshots maken, is niet duidelijk of dit ook voor midi envelope's is...


Misschien dat jullie andere ervaringen hebben hoe dit effectief te kunnen uitvoeren? :beard:
 
Ja ik gebruik Live 11..en idd, die cpu meter per kanaal is erg handig!

Mijn vraag uit de openingspost had te maken met de meeste performance persen uit een oude laptop.. Een *kuch* Core 2 Duo *kuch* :)
Ik wilde kijken hoe ver ik er mee zou kunnen komen... Het uitzetten van een Device chain is een manier om de cpu te sparen.


Zou dit geen mogelijkheid zijn: Mute Mean Disable A 1.5 by Takadimi?
 
@jdDD niet zeker, maar voor m'n gevoel haal je.. tja, hoe noem je dat.. typen data door elkaar?


Wel, tijdens een optreden zou ik graag via Ableton icm external instruments de parameters van mijn hardware-synths aansturen met eerder gemaakte midi envelope's van een bepaald nummer. Na dit triggeren, met deze parameters improviseren/tweaken door nieuwe midi cc envelope's te maken met bv. een externe midi-controller, om uiteindelijk terug te kunnen gaan naar de oorspronkelijke midi envelope's van de hardwaresynth-parameters van het nummer.

Als je doelt op het bewaren van die bolletjes waarmee je een envelope maakt, dan is dat "content", dus wat anders dan "de stand van de knoppen", waar de snapshot-vraag over gaat.

Wat jij "envelope" noemt, zou ik denk ik "automation" noemen.. dus je wil cc-automation (zonder midi-noten) opslaan en terug kunnen oproepen. Wist je dat je meerdere midi-sporen kunt maken, die allemaal betrekking hebben op hetzelfde instrument? Denk dat je daarmee een heel eind komt. Dus een midi-spoor aanmaken, output routen naar het instrument (zodat je de midi-dingen kunt scheiden) en dan je envelopes/automation daarin droppen.


P.S. Interessante tip, die van Takadimi! Misschien is dat 'm wel, inderdaad...!
 
Bedankt. Ik denk dat het niet echt duidelijk is wat ik bedoel.. kan het precies ook niet zo goed formuleren... Wel draait het inderdaad niet rond midi-noten!

Ff proberen..

manier van werken:
Ik maak met hardware-synth's muziek, bij het maken van een nummer worden hiervan de fysieke parameters opgenomen in Ableton als midi cc's. Niet persé als automation met een dynamisch verloop in tijd, gewoon vaste midi cc-waarden.

Bij het optreden worden per nummer deze midi cc's naar de betreffende parameters van de hardware-synth's gestuurd, om met deze parameters te improviseren a d h v
een externe midi-controller of de fysieke knoppen van de hardware-synth zelf, eventueel door automation te maken maar ook door gewoon te tweaken, om uiteindelijk dan terug naar de oorspronkelijke stand van de midi cc's van deze parameters te komen die opgeslaan zijn in... envelope's... waarvan ik snapshot/presets hoor te maken?


Dus eigenlijk snapshots/presets van de midi cc waarden in Ableton van een externe hardware-synth, zonder echte automation!

Hopelijk wat duidelijker!
 
Laatst gewijzigd:
Wanneer een clip automation heeft kan je tijdens het afspelen parameters aanpassen. Wanneer je clip re-launched gaat deze dan terug naar de opgeslagen automation.
Voor een enkele parameter kan je ook rechts klikken op de parameter en kiezen voor Re-Enable Automation.
 
Hopelijk wat duidelijker!

Misschien.

@Ytse was me net iets voor en zijn tip lijkt me idd de beste.

Voor het beeld: ook als de waarde constant blijft, is het automation. Namelijk dat ene "bolletje" op de lijn.

Denk dat jij vooral benieuwd bent naar snapshots om de knoppen op je hardware te "recallen". Da's net iets anders dan wat @Furious5 bedoelt, namelijk puur binnen het Ableton-project (waarbij die recall geen midi uitstuurt naar externe apparatuur).

Of ik denk nu helemaal verkeerd, dat zou ook goed kunnen :)
 
@stoter : helemaal correct! De eerder opgenomen midi cc waarden in Ableton van de parameters van een externe hardware-synth, kunnen her-activeren na het improviseren, door snapshots/presets/o.i.d.!
 
Nice. Check.

Dan gewoon de suggestie van Ytse volgen, zou ik zeggen. 1 spoor aanmaken, puur voor dit. En dan in de session-view die kolom vullen met clips die dienen om de snapshots uit te sturen. Mooie is dan ook dat je de clips een naampje kunt geven, zodat je nog makkelijker die momenten kunt oproepen.
 
Da's net iets anders dan wat @Furious5 bedoelt:)

Wat ik eigenlijk bedoelde is switchen tussen 2 'states' van je project. een beetje zoals tussen 2 project files, maar dan binnen 1 project.
Dus:
State A - mixer levels, sends percentages, aantal devices per track, de instellingen van die devices..

En
State B - aangepaste mixer levels, sends percentages, aantal devices per track, de instellingen van die devices..

En dat je dan snel even wisselt tussen State A en B binnen je project...
 
Laatst gewijzigd:
Yes, helder.

En Rekall, die tip van @flyweight, zou precies daarvoor bedacht zijn. Is trouwens gemaakt door/met Richie Hawtin aka Plastikman (vandaar de spelling van Rekall), voor z'n livesets. Fun fact.
 
Back
Top