4x4 op de MC-707

Ja, via USB opnemen moet via 'generic'. Daarna weer op 'vendor' zetten (als je wilt multitracken naar de DAW).
Even rebooten (bij het omzetten, dus 2x in totaal)
Hij slaat de wavjes in het project op. Volgens mij kun je er niet via de SD bij ofzo, maar staan ze ge encoded in het projectbestand.
Het 'hernoemen' weet ik zo niet meer. Ik gebruik dat niet, omdat mijn samples eenmalig waren (vocals)
Precieze volgorde van handelen weet ik niet meer.

Als ik tijd heb (ahum) ga ik er een x een video of 2 over maken.
Thanks! Ja muliti tracken werkt erg goed en snel. Zou top zijn! Ik ga ook weer verder met knutselen. Het is een leuke bak👌
 
@Montfrooij

Is het mogelijk om scènes uit andere projecten in je huidige project te kopiëren om er een complete liveset van te maken?

Fijn weekend!
 
@Montfrooij

Is het mogelijk om scènes uit andere projecten in je huidige project te kopiëren om er een complete liveset van te maken?

Fijn weekend!
Niet dat ik weet.
Je kunt wel geluiden importeren uit andere projecten, maar clips (en scenes) weet ik niet. Volgens mij niet. (kan het wel mis hebben hoor, ik heb het iig nog niet gezien, maar dat zegt lang niet alles :) )
Maar je blijft wel gebonden aan de 16 'regels' van clips per project, dus voor een liveset is dat matig.

Overigens kan elke clip wel z'n eigen geluid (preset) bevatten, dus per 'track' kun je wel verschillende geluiden gebruiken (instelbaar op trackniveau, volgens mij heet dat 'sound source' en dan 'clip' ipv 'track' )
Dus technisch kun je wel meer songs (tracks heeft een andere betekenis bij de 707) programmeren, mits je de variatie binnen een track beperkt houdt tot dat wat je met de hand kunt regelen.
Ik heb mensen gezien (youtube) die zo een 16 songs durende liveset spelen op de 707 (elke song een eigen regel)

Een leuke (handige) shortcut voor drumvariatie :
SEL + Pad mute de desbetreffende pad.
Dus zo kun je snel een kick oid muten, zonder er een aparte clip van te maken.
(misschien al bekend, misschien ook niet :) )
 
Ik zag dat je op FB al een antwoord had gekregen :)
Al krijg ik niet voor elkaar wat 'Maarten' zei.
(naar rechts scrollen, hele regel selecteren en dan 'load').
Ik zie die optie iig niet.
En in de manual ook niet....
 
Laatst gewijzigd:
Niet dat ik weet.
Je kunt wel geluiden importeren uit andere projecten, maar clips (en scenes) weet ik niet. Volgens mij niet. (kan het wel mis hebben hoor, ik heb het iig nog niet gezien, maar dat zegt lang niet alles :) )
Maar je blijft wel gebonden aan de 16 'regels' van clips per project, dus voor een liveset is dat matig.

Overigens kan elke clip wel z'n eigen geluid (preset) bevatten, dus per 'track' kun je wel verschillende geluiden gebruiken (instelbaar op trackniveau, volgens mij heet dat 'sound source' en dan 'clip' ipv 'track' )
Dus technisch kun je wel meer songs (tracks heeft een andere betekenis bij de 707) programmeren, mits je de variatie binnen een track beperkt houdt tot dat wat je met de hand kunt regelen.
Ik heb mensen gezien (youtube) die zo een 16 songs durende liveset spelen op de 707 (elke song een eigen regel)

Een leuke (handige) shortcut voor drumvariatie :
SEL + Pad mute de desbetreffende pad.
Dus zo kun je snel een kick oid muten, zonder er een aparte clip van te maken.
(misschien al bekend, misschien ook niet :) )

Ik zag dat je op FB al een antwoord had gekregen :)
Al krijg ik niet voor elkaar wat 'Maarten' zei.
(naar rechts scrollen, hele regel selecteren en dan 'load').
Ik zie die optie iig niet.
En in de manual ook niet....
Nee volgens mij kan het ook niet. Leuke feature voor de nieuwe update als die nog gaat komen🙏
 
Niet dat ik weet.
Je kunt wel geluiden importeren uit andere projecten, maar clips (en scenes) weet ik niet. Volgens mij niet. (kan het wel mis hebben hoor, ik heb het iig nog niet gezien, maar dat zegt lang niet alles :) )
Maar je blijft wel gebonden aan de 16 'regels' van clips per project, dus voor een liveset is dat matig.

Overigens kan elke clip wel z'n eigen geluid (preset) bevatten, dus per 'track' kun je wel verschillende geluiden gebruiken (instelbaar op trackniveau, volgens mij heet dat 'sound source' en dan 'clip' ipv 'track' )
Dus technisch kun je wel meer songs (tracks heeft een andere betekenis bij de 707) programmeren, mits je de variatie binnen een track beperkt houdt tot dat wat je met de hand kunt regelen.
Ik heb mensen gezien (youtube) die zo een 16 songs durende liveset spelen op de 707 (elke song een eigen regel)

Een leuke (handige) shortcut voor drumvariatie :
SEL + Pad mute de desbetreffende pad.
Dus zo kun je snel een kick oid muten, zonder er een aparte clip van te maken.
(misschien al bekend, misschien ook niet :) )
Nee die kon ik nog niet. Alleen als je record in Ableton wil ik alles op losse kanalen hebben voor afmixen.
 
Nee volgens mij kan het ook niet. Leuke feature voor de nieuwe update als die nog gaat komen🙏
Het kan blijkbaar wel.
Zie het antwoord van die Maarten.
Je moet nog even op clip drukken.
Dan heb je opties om te importeren.
Weer wat geleerd.
(Geen scene’s maar wel hele rijen blijkbaar)
 
Nee die kon ik nog niet. Alleen als je record in Ableton wil ik alles op losse kanalen hebben voor afmixen.
Dat staat los van elkaar.
(Of ik begrijp je niet goed)
Multitrack is afhankelijk van de USB mode. Bij Vendor krijg je 8 tracks en de master.
Enig nadeel is dat de master FX niet wordt meegestuurd (niet apart en niet bij de master) Dus die moet je in post nog toevoegen.
Het is logisch dat je niet op de aparte tracks de master FX meekrijgt, maar als je iig de MFX apart zou krijgen, kon je hem wel in de mix gebruiken (zoals dat bij een mengtafel ook gebeurt)
 
Hallo iedereen,

Ik heb mijn SP 16 als ex in (L/R op de MC 707 als track. Ik wil de Roland MC 707 synchroniseren met de SP 16 maar de MC 707 drift en niet loop synchroon. De SP16 is de master clock hoe kan ik ze in sync krijgen tevens klinkt de 707 veel harder als de SP 16
 
Hallo iedereen,

Ik heb mijn SP 16 als ex in (L/R op de MC 707 als track. Ik wil de Roland MC 707 synchroniseren met de SP 16 maar de MC 707 drift en niet loop synchroon. De SP16 is de master clock hoe kan ik ze in sync krijgen tevens klinkt de 707 veel harder als de SP 16
Heb je de 707 als slave ingesteld? Shift + knob, tab midi, sync op midi zetten.
Je kunt checken of dit goed gaat doordat de 707 dan geen BPM meer toont, maar EXT.
Stuurt de sp wel een clock uit?
(dan start de 707 pas als de SP begint, zonder dat je op de start / stop knop van de 707 drukt)

Qua inputs kun je het volume op meerdere manieren harder krijgen. In volgorde van 'logica'.
1. Volume SP omhoog (duh).

2. 707 input gevoeliger zetten : druk op de knop input en draai aan de grote knop.

3. Mocht dat niet werken, check dan de track waar je de sp op aan hebt gesloten.
Ik neem aan dat je bij de track settings de source op EXT L/R hebt staan? (zodat die track ook echt de SP laat horen en je niet de direct out gebruikt, de 707 kan ook het inkomende geluid 'direct out' sturen, zonder er zelf wat aan te doen). Houd SEL ingedrukt van die track en zet het level op 127.

4. Mocht dat niet werken, selecteer de track Shift + Sound en ga naar EQ en boost alles een beetje. Of kies een MFX die dat doet.

5. En de laatste optie : alle interne 707 tracks SEL inhouden en dan C4 draaien (level) zodat ze allemaal zachter klinken (ik zou zelf niet met de faders werken hiervoor, zodat je die vol open kunt laten staan en ze kan gebruiken om creatief te mixen) en dan het 707 volume algeheel omhoog. Soms is dat de enige manier als je zachte input krijgt van het apparaat. Mijn basgitaar kan ik bijv. niet harder zetten, dus dan moet het op deze manier.
 
Toffe track! Gelijk geabonneerd op je kanaal. Eigenlijk is de mc-707 gewoon de beste groovebox die Roland ooit heeft gemaakt. :D
2x thnx.
Ja, ik heb geen ervaring met ouder spul van Roland, maar op dit moment vind ik de 707 de beste keuze voor mij qua grooveboxen.
Ik wil eigenlijk nog een x een long term review maken, omdat de vraag 'is de 707 wat voor mij' best vaak voorbij komt bij m'n video's.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
2x thnx.
Ja, ik heb geen ervaring met ouder spul van Roland, maar op dit moment vind ik de 707 de beste keuze voor mij qua grooveboxen.
Ik wil eigenlijk nog een x een long term review maken, omdat de vraag 'is de 707 wat voor mij' best vaak voorbij komt bij m'n video's.
Leuk kijk ik naar uit! Ik heb deze ook en lang geleden de mc-505 gehad. Het enige minpuntje op dit moment vind ik de snelheid van het laden/wegschrijven van een track. Dat had met een iets sneller card slot makkelijk voorkomen kunnen worden.
 
Leuk kijk ik naar uit! Ik heb deze ook en lang geleden de mc-505 gehad. Het enige minpuntje op dit moment vind ik de snelheid van het laden/wegschrijven van een track. Dat had met een iets sneller card slot makkelijk voorkomen kunnen worden.
Ja klopt.
Het zit hem volgens mij ook in de manier van het laden van het hele project in het geheugen.
De SD kaart is daar geen onderdeel van. Dat kun je zien aan het feit dat je hem gewoon er uit kunt halen terwijl je een track afspeelt.
Hij gaat rustig door.
Totdat je gaat opslaan. (dan geeft hij een foutmelding)

De 707 laadt het complete project in het geheugen en doet daarbij wat conversies en andere bewerkingen.
Dat hadden ze (veel) sneller kunnen doen met efficiëntere firmware en waarschijnlijk wat betere hardware (processor oid).
Het wordt erger naar mate je meer samples gebruikt (die moeten allemaal geconverteerd worden).
Het is met een update al een x verbeterd, maar nog altijd niet heel snel.
Bij het wegschrijven moet hij dat blijkbaar omgekeerd doen, want ook dat kost weer zoveel tijd.

Een langzame kaart maakt het wel iets trager, maar echt minimaal.
Als je een heel grote kaart gebruikt, wordt hij wel veel trager (blijkbaar heeft dat ook nog invloed).

Overigens is dit bij (bijv) de MPC niet anders (zelfs veel slechter als je veel samples gebruikt).
Blijkbaar laden grooveboxen hun data liever in het geheugen in hun formaat. En dat kost tijd.

Aan de andere kant, als ik een Reason project inlaad, dan ben ik ook zo een seconde of 10-15 aan het wachten. Zo lang duurt het bij mij nooit bij de 707.
Ik gebruik bijna geen langere samples, alleen drums (one shots).

Maar de 707 is zeker niet perfect.
Ik kan zo 10 verbeteringen noemen die binnen de huidige hardware zouden moeten kunnen.
En een aantal is echt wel een serieuze beperking.
Maar goed.
Hij is nog altijd wel 'de beste' optie voor mijn situatie.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
Heb je de 707 als slave ingesteld? Shift + knob,

ga ik checken is een goede moet de midi ook op USB Midi? En alleen midi 1 moet aan omdat ik maar 1 midi aparaat er aan heb hangen.
tab midi, sync op midi zetten.
Je kunt checken of dit goed gaat doordat de 707 dan geen BPM meer toont, maar EXT.
Stuurt de sp wel een clock uit?

Ja die staat op clock enabled, dus daat gaat goed.
(dan start de 707 pas als de SP begint, zonder dat je op de start / stop knop van de 707 drukt)
👌
Qua inputs kun je het volume op meerdere manieren harder krijgen. In volgorde van 'logica'.
1. Volume SP omhoog (duh).

2. 707 input gevoeliger zetten : druk op de knop input en draai aan de grote knop.

3. Mocht dat niet werken, check dan de track waar je de sp op aan hebt gesloten.
Ik neem aan dat je bij de track settings de source op EXT L/R hebt staan?
yes heb ik.
(zodat die track ook echt de SP laat horen en je niet de direct out gebruikt, de 707 kan ook het inkomende geluid 'direct out' sturen, zonder er zelf wat aan te doen). Houd SEL ingedrukt van die track en zet het level op 127.
👌
4. Mocht dat niet werken, selecteer de track Shift + Sound en ga naar EQ en boost alles een beetje. Of kies een MFX die dat doet.

5. En de laatste optie : alle interne 707 tracks SEL inhouden en dan C4 draaien (level) zodat ze allemaal zachter klinken (ik zou zelf niet met de faders werken hiervoor, zodat je die vol open kunt laten staan en ze kan gebruiken om creatief te mixen) en dan het 707 volume algeheel omhoog. Soms is dat de enige manier als je zachte input krijgt van het apparaat. Mijn basgitaar kan ik bijv. niet harder zetten, dus dan moet het op deze manier.
Hij bedankt weer voor je uitgebreide feedback

Andere vraag ik heb de SP 16 op ext staan maar heb ook nog een sent / returns over waar ik nog losse outs van de SP 16 naar toe kan sturen want heb 2x stereo paar en 4 mono. Ik gebruik nu in Ableton 17/ 18 volgens mij. Welke io gebruik ik voor de sends en returns? Het mooie is dat ik 8 outs op de SP 16 en busses kan maken met opnemen naar Ableton.
 
ga ik checken is een goede moet de midi ook op USB Midi? En alleen midi 1 moet aan omdat ik maar 1 midi aparaat er aan heb hangen.
Dat ligt er aan wat je wilt en wat je aangesloten hebt. Als je midi van de 707 naar 'iets anders' wilt sturen, moet je iig één van drie aan zetten.
(out 1, 2 of USB). Dit kun je per kanaal instellen (track) zodat je midi channels kunt 'hergebruiken'. Het midi kanaal nummer (channel) wat je per track uitstuurt, stel je in in de algemene instellingen. (SHIFT + KNOB ASSIGN)
Domme vraag, heb je wel een midi kabel van de SP UIT poort naar de MIDI IN van de 707 lopen?

Ja die staat op clock enabled, dus daat gaat goed.
Als het goed is, zie je dan EXT staan bij de plek waar normaal de bpm staat (display 707)

👌

yes heb ik.

👌

Hij bedankt weer voor je uitgebreide feedback

Andere vraag ik heb de SP 16 op ext staan maar heb ook nog een sent / returns over waar ik nog losse outs van de SP 16 naar toe kan sturen want heb 2x stereo paar en 4 mono. Ik gebruik nu in Ableton 17/ 18 volgens mij. Welke io gebruik ik voor de sends en returns? Het mooie is dat ik 8 outs op de SP 16 en busses kan maken met opnemen naar Ableton.
Dat weet ik zo niet.
 
Kan ik de pioneer toraiz Sp-16 sequencen met de MC 707 zodat ik kan profiteren van het geluid en de filters van de SP 16, maar gebruik maken van de Sequencer van de MC 707? Met oneven stappen en en hoe kan ik dit instellen op de MC 707?
 
Kan ik de pioneer toraiz Sp-16 sequencen met de MC 707 zodat ik kan profiteren van het geluid en de filters van de SP 16, maar gebruik maken van de Sequencer van de MC 707? Met oneven stappen en en hoe kan ik dit instellen op de MC 707?
Dat verwacht ik wel.
Als de Toriaz zich gewoon als synth kan gedragen (dus reageert op midi commando's) dan kun je hem iig vanuit de 707 sequencen.
Vraag me niet hoe dat op de Toriaz werkt. Die ken ik niet.
Andere synths aansturen met de 707 is simpel, mocht je daar info over willen, dan hoor ik het wel.
 
Dat verwacht ik wel.
Als de Toriaz zich gewoon als synth kan gedragen (dus reageert op midi commando's) dan kun je hem iig vanuit de 707 sequencen.
Vraag me niet hoe dat op de Toriaz werkt. Die ken ik niet.
Andere synths aansturen met de 707 is simpel, mocht je daar info over willen, dan hoor ik het wel.
Yes dat kan hij, en CC messsages sturen hoe stel ik het in op de MC 707? Em dat zou ik met alle 8 kanalen van de MC 707 kunnen doen, de Toraiz heeft wel 16 kanalen.
 
Back
Top