Oplichter op Marktplaats.nl

Klopt. Ik laat nog weleens wat versturen, maar alleen met relatief goedkope dingen en ik let er dan ook wel op of iemand genoeg positieve 'ervaringen' heeft en altijd via de Marktplaats betaalverzoekomgeving ipv buiten MP om betalen zodat je eventueel nog iets hebt om op terug te vallen (stichting online betalingen). Ben er helaas ook een keertje ingetrapt en voor zo'n 150eu de boot in gegaan. Relatief gezien klein bier maar toch voel je je dan extreem lullig. En politie/bank/MP doen (vrijwel) niets.
 
Ben er helaas ook een keertje ingetrapt en voor zo'n 150eu de boot in gegaan.

Het is al vaker gedeeld sinds een tijdje, gewoon via whatsapp of Zoom ff live kontakt maken, zie je meteen of die persoon echt in bezit is van datgene wat aangeboden wordt.
Maar het blijft lastig want stel ales lijkt oké en dan stuurt die persoon een lege doos op als je betaald hebt, moeilijk te bewijzen dat je dan niets hebt ontvangen.
 
Ik wordt al via Whatsapp benaderd voor Marktplaats zaken. Alleen willen ze dan ter controle dat je €0,01 overmaakt. Daar trap ik dus mooi niet in. Hopelijk jullie ook niet.

Zie ook:
 
Ik ben er een paar jaar geleden ingetrapt. Een op-1 voor veelste weinig. Uiteindelijk wel het hele bedrag terug gekregen, maar met een hoop papierwerk inderdaad. Nu in de laatste paar maanden alweer een paar oplichters tegengekomen die zogenaamd een Digitakt hadden.
 
Ik wordt al via Whatsapp benaderd voor Marktplaats zaken. ..

Ja, en daarom heb ik mijn telefoonnummer ook er niet meer bijstaan op MP. Jammer hoor al die eikels die het verpesten voor de goeie..
 
Oh ruk inderdaad.
Ik ben er zelf ooit 1x ingetrapt.
Soort van.
Had een 360 camera gekocht zonder te komen kijken (Leeuwarden, was met te ver weg), maar hij bleek een barstje in de buitenlens te hebben wat een grijze vlek gaf in de opnames.
Ik zag op z'n laatste youtube video's eenzelfde grijze vlek, dus hij zat er al toen hij hem had.
Ja, dan had ik hem op moeten komen halen.....

Dat was dus eens maar nooit weer.

Tegenwoordig rijd ik er altijd heen.

En meestal zie je het ook wel aan de advertentie.
Vaak ergens in een uithoek.
Prijs net onder wat normaal is.
Foto's zijn soms te vinden via images.google.com
En ik bel altijd even voordat ik verder ga.
Als dat niet lekker loopt, dan is het een 'no way'....
 
Ik ga ook altijd alles halen boven de 100,- Het liefst handel ik via de SF marktplaats, daar heb ik nog niemand meegemaakt dat ie me probeerde te tillen. Marktplaats.nl daarentegen... hou op schei uit!
 
Altijd alleen maar betalen via de mp optie met gelijk oversteken en verzendcodes, oplichting is dan vrijwel onmogelijk. Ik ben voordat dat bestond ook wel eens opgelicht, gelukkig was dat maar 3 tientjes.
 
Altijd alleen maar betalen via de mp optie met gelijk oversteken en verzendcodes, oplichting is dan vrijwel onmogelijk. Ik ben voordat dat bestond ook wel eens opgelicht, gelukkig was dat maar 3 tientjes.
Heb je wel eens iets opgelost gekregen met dat 'gelijk oversteken'?
Ben wel benieuwd wat MP doet als ik een baksteen toegezonden krijg ipv die nieuwe synth en ik 's avonds een pakketje zie staan die m'n dochter heeft aangenomen.

Ik kan er weinig serieus over vinden en probeer het altijd onderling op te lossen (gewoon bellen en daarna afspreken).
 
Gelijk oversteken doe ook niet... betaalverzoek (op mijn verzoek) wel, maar verstuur pas iets als het is bijgeschreven op mijn rekening.

paypal ontvangen doe ik ook niet aan. Als het account gekoppeld aan een gestolen creditcard wordt het geld teruggevorderd, maar ben je wel je product kwijt.

Niet akkoord? Geen deal...
 
Heb je wel eens iets opgelost gekregen met dat 'gelijk oversteken'?
Ben wel benieuwd wat MP doet als ik een baksteen toegezonden krijg ipv die nieuwe synth en ik 's avonds een pakketje zie staan die m'n dochter heeft aangenomen.

Ik kan er weinig serieus over vinden en probeer het altijd onderling op te lossen (gewoon bellen en daarna afspreken).
Alleen al het feit dat iemand akkoord gaat met Gelijk oversteken verhoogt al de kans op een eerlijke deal. Het zorgt er in ieder geval voor dat ze de klassieke oplichtingstruc niet kunnen uithalen. Ze kunnen een baksteen sturen maar dat ook hooguit 1x flikken, de verzender is niet meer zo anoniem, je moet als je iets ontvangen hebt zelf op het knopje drukken dat het geleverd is. Voor grote aankopen is het ophalen uiteraard het beste, iets via marktplaats kopen heeft ook altijd een risico dat het niet 100% werkt, daar kom je meestal pas laat achter. Garantie tot om de hoek kan duur zijn.
 

deze vind ik ook heel verdacht, 450€ maar goed ik woon een dorpje verder op dus heb voorgesteld om hem op te halen voor de vraag prijs en toen niks meer gehoord.

5B9B49C1-5FE4-47D6-9C09-E7CE8DE2B81F.png

Jammer genoeg is het voor mij dankzij dit soort gevallen ook moeilijk om spullen te verkopen via mp. Dat is wel een nadeel van in een uithoek wonen.
 
Tot nu toe ben ik niet via Marktplaats opgelicht, althans het voelt niet zo. Ik heb vorig jaar door nota bene een vrouw van mijn generatie, eigenaresse van een centrum voor mindfullness, een TC Electronic Finalizer gekocht, waarvan de voeding kapot was. "Thuis deed hij het nog". Gelukkig was de schade beperkt tot een nieuwe voeding à raison de 107 euro's.

Vorige week heb ik nog een Lexicon PCM-91 gekocht van een Zeeuw die aanvankelijk onbetrouwbaar leek, maar zelf juist voorzichtig was. Uiteindelijk heeft hij me prima service geleverd en zelfs een nieuwe batterij in het apparaat gesoldeerd. Ik heb ook wel eens een Yamaha CS-80 in Italië laten lopen omdat ik het niet vertrouwde. Volgens mij was het Lt. Picard die er met de buit vandoor ging! Je kunt ook te voorzichtig zijn.

Ik ben wel in 2019 tijdens een zwakke periode, toen ik herstelde van een aantal levensreddende operaties, opgelicht door "dakdekker" [naam verwijderd]. Het schadebedrag staat gelijk aan een nieuwe Moog One 16v! Dit is een mooie gelegenheid om Nederland te waarschuwen voor deze gewetenloze boeven. Binnenkort wordt het bedrijf gedagvaard en de media hebben er ook aandacht voor, zo groot is het. Mijn advies is: laat Werkspot links liggen en kies voor een (duur) bedrijf dat is aangesloten bij een branchevereniging. Inmiddels ken ik een paar dakdekkers die wel betrouwbaar en vakkundig zijn.
 
Last edited by a moderator:

deze vind ik ook heel verdacht, 450€ maar goed ik woon een dorpje verder op dus heb voorgesteld om hem op te halen voor de vraag prijs en toen niks meer gehoord.

Bekijk bijlage 3808249

Jammer genoeg is het voor mij dankzij dit soort gevallen ook moeilijk om spullen te verkopen via mp. Dat is wel een nadeel van in een uithoek wonen.
Je ziet op de achtergrond van de tweede foto een poster met de tekst "possible on short term loan"... Wellicht woon je in een uithoek, maar daar spreken ze geen Engels lijkt me.
 
Aangifte doen bij de politie doen is ook een hoop papierwerk. Het helpt ook niet mee als je weet dat er vrijwel niks mee gedaan gaat worden.
Politie doet alleen iets als het uit de hand aan het lopen is.
Je kunt online aangifte doen tegenwoordig. Als er geen opsporingsindicatie is doet de politie er niks mee, maar als de banken nu makkelijker gegevens verstrekken aan gedupeerden wordt het waarschijnlijk voor de politie ook makkelijker om dit te verwerken tot proces-verbaal. Die aangifte is echt niet heel veel werk.
 
Je ziet op de achtergrond van de tweede foto een poster met de tekst "possible on short term loan"... Wellicht woon je in een uithoek, maar daar spreken ze geen Engels lijkt me.
Snap je... ik vond het gewoon leuk om dit soort mensen te checken. Aan gezien ik er praktisch naast woon. En in mijn uithoek spreken ze Duits
 
Ik moet ook wel zeggen dat ik volop dingen via marktplaats hier heen laat komen en dat het het grootste deel van tijd gewoon goed gaat gelukkig. Maar je moet idd wel altijd alert blijven als je het niet vertrouwd niet doen...
 
ik vraag altijd eerst of ik het apparaat op kan halen en of ik het ter plekke kan testen. Wanneer dat mogelijk is vraag ik of we met elkaar kunnen bellen. Tijdens het gesprek vraag ik altijd wat specifieke dingen over het apparaat, reden verkoop, ben je eerste eigenaar, factuur aanwezig, kun je filmpje maken, buiten studio gebruikt, rook en schade vrij, serienummer etc.

Wanneer het een duidelijk verhaal is en het komt vertrouwd over besluit ik
afhankelijk van het bedrag / kwetsbaarheid van het apparaat of ik het daadwerkelijk ga halen of laat verzenden. Betaling doe ik via overschrijving of ter plekke via betaalverzoek.

Natuurlijk niet 100 procent waterdicht maar toch een paar keer de koop niet door laten gaan omdat ik het niet vertrouwde of dat verkoper om de vragen heen draaide.
 
Ik had vorige week iets raars. Ging maar over 'n tientje (2 oude bankjes geheugen). Hij stuurde aan op een betaalverzoek via zijn bank. Iemand daar ervaring mee? Ik schreef em dat ik gewoon liever via zijn Iban en naam wilde overschrijven maar toen ging de deal van zijn kant niet door. Hij vertrouwde mij niet omdat ik niet wilde betalen via zijn methode. Ik heb er verder maar niet te lang over nagedacht maar vreemde ervaring. Hij had ook niet echt iets gangbaars op zijn account zoals een MPC voor weinig..
 
Back
Top