Oplichter op Marktplaats.nl

Dat had ik dus ook met die Zeeuw. De verkoper voorkomt daarmee dat zijn bankrekeningnummer bekend wordt. Sommigen zijn bang dat er misbruik van kan worden gemaakt.
 
Ja.. ok.. Maar via het MP betaalsysteem zie je geen gegevens. En hij bood het dus aan om een betaalverzoek van zijn eigen bank (met personal gegevens) te doen. Geen idee hoe je zoiets doet.. maar hij vertrouwde mij niet.. Het ging om 'n tientje trouwens ;)
Ik doe het standaard eigenlijk nooit via het MP systeem of iemand moet het persee willn. :) En er zijn meer mensen die het liever niet doen omdat ze als verkopers de sjaak zijn als je slechtwillend bent.

Ik kwam er later trouwens achter dat zijn feedback alleen maar aankopen waren.. :D Dus misschien maar beter dat het geen deal is geworden..
*de zin Naam=Iban moest: Naam+Iban zijn.. maar hij reageerde net dat ie ervan afzag..
Deal.png
 
Laatst gewijzigd:
Ik had vorige week iets raars. Ging maar over 'n tientje (2 oude bankjes geheugen). Hij stuurde aan op een betaalverzoek via zijn bank. Iemand daar ervaring mee? Ik schreef em dat ik gewoon liever via zijn Iban en naam wilde overschrijven maar toen ging de deal van zijn kant niet door. Hij vertrouwde mij niet omdat ik niet wilde betalen via zijn methode. Ik heb er verder maar niet te lang over nagedacht maar vreemde ervaring. Hij had ook niet echt iets gangbaars op zijn account zoals een MPC voor weinig..
Ik had vorige week bijna hetzelfde, met een CF kaartje.
Ik vroeg de persoon om zijn bankgegevens ipv betaalverzoek, zodat we 'elkaars gegevens' hebben als ik op basis van vetrouwen vooruit betaal.
Hij vond dat gevaarlijk want stel je voor wat mensen kunnen doen met je bankgegevens. Uiteindelijk heeft hij een tikkie gestuurd en had ook veel positieve ervaringen. Ging ook maar om 7 eu maar toch begrepen we elkaar niet.
 
Heeft iemand trouwens ervaring met problemen na betaalverzoek via markplaats? Ik vraag me namelijk geen zeerste af hoeveel ze meewerken om gegevens van de andere partij te geven voor een aangifte. Of gaat online betaalplatform zelf bemiddelen?
 
Ik had vorige week bijna hetzelfde, met een CF kaartje.
Ik vroeg de persoon om zijn bankgegevens ipv betaalverzoek, zodat we 'elkaars gegevens' hebben als ik op basis van vetrouwen vooruit betaal.
Hij vond dat gevaarlijk want stel je voor wat mensen kunnen doen met je bankgegevens. Uiteindelijk heeft hij een tikkie gestuurd en had ook veel positieve ervaringen. Ging ook maar om 7 eu maar toch begrepen we elkaar niet.
De persoon wilde een verzoek vanaf zijn eigen bank sturen.. daar zouden ook al zijn gegevens in staan. (zie screenshot). Als ie echt had vastgehouden aan het MP systeem had ik het ook geen probleem gevonden trouwens.

Ik haal ook weleens wat van Ebay.kleinanzeigen af. Verkopers komen dan vaak met Paypal, dat is nog beter. Heb je alleen maar een emailadres nodig. Of 'n tikkie is ook goed natuurlijk.. :)
 
Ja ophalen is het beste, doe ik meestal.
Ik snap ook niet waarom je zou betalen voor je de knoppen effe hebt kunnen testen,
Ik test sowieso graag alle toetsen van het toetsenbord eens.
Als het veel cash is, bel ik als het in orde is en stuurt iemand via instant banking het bedrag op hun rekening.
Of 50/50 vaak dat. Helft cash, helft instant banking.
( Wij komen je studio niet overvallen, en hij kan geen 4000 euro stelen op straat toen ik dacht een Juno 60 met een leuke prijs ).
Een deftige verkoper, normale mens snapt wel dat je niet met 4000 euro wil rondlopen in een stadje dat 99 percent van de mensen niet weet dat het bestaat ...
Als ze willen verkopen gaan ze meestal wel akkoord met de manier waarop jij wil betalen ... tenzij het een scam is ...

De post is niet altijd zorgzaam met pakketten.
Twee Hifi dingen heb ik zelf in elkaar mogen steken.
Dus vermijd ik liever.

Maar het gaat gewoon niet altijd met de wagen want ik heb geen rijbewijs.
Soms is het ver, ik woon in Gent en ga voor een Nord Rack 2 van 300 euro de persoon die altijd rijdt en meegaat naar Amsterdam en terug laten rijden.


Eerst zeggen dat je komt ophalen en wil testen en je dan bedenken ... want mijn oma moet naar haar werk die dag ...

De add zelf kan ook veel verklappen.
 
De persoon wilde een verzoek vanaf zijn eigen bank sturen.. daar zouden ook al zijn gegevens in staan. (zie screenshot). Als ie echt had vastgehouden aan het MP systeem had ik het ook geen probleem gevonden trouwens.

Ik haal ook weleens wat van Ebay.kleinanzeigen af. Verkopers komen dan vaak met Paypal, dat is nog beter. Heb je alleen maar een emailadres nodig. Of 'n tikkie is ook goed natuurlijk.. :)
PayPal werkt al jaren prima en dan heb je als koper ook zekerheid mocht je niks of een defect product ontvangen.
Schijnt wel erg op kopersbescherming te richten dus iets minder voor verkoper die moet tegendeel bewijzen.

Voor zover ik weet doet online betaalplatform niets in geval van een dispuut tussen koper en verkoper.
 
Alleen al het feit dat iemand akkoord gaat met Gelijk oversteken verhoogt al de kans op een eerlijke deal. Het zorgt er in ieder geval voor dat ze de klassieke oplichtingstruc niet kunnen uithalen. Ze kunnen een baksteen sturen maar dat ook hooguit 1x flikken, de verzender is niet meer zo anoniem, je moet als je iets ontvangen hebt zelf op het knopje drukken dat het geleverd is. Voor grote aankopen is het ophalen uiteraard het beste, iets via marktplaats kopen heeft ook altijd een risico dat het niet 100% werkt, daar kom je meestal pas laat achter. Garantie tot om de hoek kan duur zijn.
Marktplaats verdient er goed aan iig (dat gelijk oversteken), want die kleine bedragen tikken lekker aan voor ze.
Spullen die ik op MP koop zijn sowieso te duur voor gelijk oversteken, die wil ik absoluut eerst gezien hebben.
Dat is natuurlijk geen garantie dat alles het blijft doen, maar daarom zoek (en vraag) ik ook echt wel even door naar mensen met een kloppend verhaal en daarnaast een goede prijs.
Ik heb er overigens leuke contacten aan over gehouden. Zelfs met mensen waarmee ik niet tot een deal kwam.
Vaak is het interessant om te horen waarom ze datgene verkopen wat jij nu net wilt kopen en leuk om wat ervaringen uit te wisselen.
 
Ik had vorige week iets raars. Ging maar over 'n tientje (2 oude bankjes geheugen). Hij stuurde aan op een betaalverzoek via zijn bank. Iemand daar ervaring mee? Ik schreef em dat ik gewoon liever via zijn Iban en naam wilde overschrijven maar toen ging de deal van zijn kant niet door. Hij vertrouwde mij niet omdat ik niet wilde betalen via zijn methode. Ik heb er verder maar niet te lang over nagedacht maar vreemde ervaring. Hij had ook niet echt iets gangbaars op zijn account zoals een MPC voor weinig..
Ja, dat heb ik wel gehad, die betaalverzoeken van Marktplaats heb ik niet zoveel mee.
Ik stuur liever een ING betaalverzoek.
1x wilde iemand dat niet en moest het via MP.
Ging om € 10,-
Ik snap echt niet dat hij daar € 0,50 voor wil betalen oid.
 
Als iemand geen betaal verzoek via mp wil doen en ik ga het niet zelf afhalen haak ik ook af en het verzenden is ook goedkoper via die verzoeken dus als je dan nog moeilijk gaat doen over 0,50 dan jammer voor je.
 
Ik zou toch echt alleen maar van de MP betaalverzoeken gebruik maken, dan maar 50 cent meer. Het zit echt vol met bandieten op MP, uiteindelijk zijn de trucjes vaak opvallend en weet je meestal wel of iets wel of niet klopt, maar je ze zal er toch maar intrappen. En er worden ook accounts gehacked waarmee dit soort trucjes uitgehaald worden, dus als je denkt dat je met een geverifieerde verkoper te maken hebt, hoeft dat niet zo te zijn (ik heb dit al een keer mee gemaakt, gelukkig niet in getrapt). Er zijn ook al trucjes via tikkie:

Hoe werkt Tikkiefraude?​


  • Fraudeurs doen zich voor als (ver)kopers op bijvoorbeeld Marktplaats.
  • De oplichter vraagt u om via Tikkie een klein bedrag over te maken om te controleren of u betrouwbaar bent.
  • Via WhatsApp krijgt u een betaallink die uitkomt op een nagemaakte Tikkie-website.
  • Als u op deze nepsite inlogt, kunnen de fraudeurs bij uw bankgegevens. Om met uw gegevens te betalen of geld vanaf uw rekening naar zichzelf over te maken.
 
wow.. dus tikkie is ook beter van niet. Thanx @Jason31
Ja, dat heb ik wel gehad, die betaalverzoeken van Marktplaats heb ik niet zoveel mee.
Ik stuur liever een ING betaalverzoek.
1x wilde iemand dat niet en moest het via MP.
Ging om € 10,-
Ik snap echt niet dat hij daar € 0,50 voor wil betalen oid.
Sorry voor mijn ignorance. Maar betaalverzoek sturen via een bank kan dus wel? In mijn verhaal ging het ook om 'n tientje trouwens.
Volgens deze persoon stonden zijn gegevens dan ook in het betaalverzoek. Dat betreft dan toch naam + Iban ook?
Als er 'n Bunq bank rekening was verschenen had ik wel even 2 keer nagedacht.. maar dan nog... het gaat om 'n tientje.. waarom zou iemand daar de moeite voor nemen, een oplichter biedt liever een lens, camera, telefoon, iPad of iets anders kleins en duurs aan wat niet de moeite is om af te halen.
Misschien heb ik mezelf te druk gemaakt dat ik moet oppassen met betaalverzoeken.. de bekende cent voor het vertrouwen. Net zoals bij die tikkiefraude hierboven zal er dan geen groen slotje staan voor de link..

Misschien was deze persoon wel kunnen vertrouwen maar hij zag er zelf ook vanaf. Er is zoveel onwetendheid en verhalen dat mensen gewoon te voorzichtig worden ofzo. Maar zelfs dat MP betaalverzoek wordt vrolijk misbruik van gemaakt door kopers. Niks ontvangen = geld terug.. en MP doet zelf vrijwel niets om verkopers bij te staan.

Wat betreft mijn vertrouwen in de mens. Ik ben tot nu toe, gelukkig nog nooit opgelicht via MP. Wel 1 keer bijna via Ebay.kleinanzeigen.de. Toen vroeg ik of het goed was om even te bellen via een Whatsapp videocall. De persoon kon niets laten zien want hij zou ineens bij zijn ouders zijn ofzo.. was ook ineens verbaasd dat het met beeld was ofzo.. :D We hadden eerder een deal gesloten maar kreeg 2 uur na de videocall een bericht waarin ie met spijt moest melden dat het aan iemand anders verkocht was. (wilde zijn feedback veilig stellen waarschijnlijk).. Toen ik een paar weken later weer zocht op Ebay stond het er weer.... in een andere plaats maar wel wederom ergens rond Munchen.

Ow.. en natuurlijk mijn (inmiddels wel bekende) SF Monomachine avontuur. Nog net voordat ik op vakantie ging (voor 6 weken) even een deal proberen rond te maken :D (zocht al heel lang naar een Monomachine +drive. Persoon was hier 'n jaar ofzo ingeschreven. Hij had zelfs hier een Monomachine gezocht en nog meer spullen gezocht in de MP afdeling. Het apparaat ophalen in Antwerpen was voor mij te ver dus dan maar proberen met verzending. Toch voelde er iets niet goed met de foto's die ie leverde.. of eigenlijk de foto's die ie niet kon laten zien.. en dan alle vage verhalen over dat het bij zijn vriendin zou staan of dat er geen foto's gemaakt konden worden. Toen later alsnog minuscuul kleine foto's ontvangen.. maar had het al soortvan afgeschreven.. ik zou ook niet meer thuis zijn als er al een pakket ontvangen zou worden.

Een tijd later trof ik op Ebay.kleinanzeigen exact dezelfde plaatjes aan. En dit keer in veel hogere resolutie. Toen ik de verkoper vroeg hoe het kon dat iemand zijn foto's (in lagere resolutie weliswaar) had gebruikt om mij iets te verkopen wist hij hier ook geen antwoord op. Wel dat ie eerder te koop had gestaan. Kennelijk had de SFer dus de (kleinere) plaatjes ergens uit een google.cache bestand gepeuterd.
Ik heb later nog een filmpje gehad van de Ebayer waarin hetzelfde interieur is te zien en ben met hem in zee gegaan. De SFer heb ik ook nog even een berichtje gestuurd natuurlijk. Eerst over de foto's... reactie was dat het kon zijn dat iemand zijn foto's had gebruikt ofzo.. :dubbel: Later toen ik em veilig in huis had staan ook nog een plaatje. Er zit een kleine kras op de zijkant waardoor dit apparaat onmiskenbaar is. Hij is ook verder nooit meer ingelogd hier.. maar het blijft lastig of zo'n iemand nu wel of niet te vertrouwen is en vooral, welk verhaal iemand verteld. :D Dit was zijn reactie toen ik de Monomachine van Ebay had ontvangen.

Hey,
Eerst en vooral is het niet wat je denkt: ik ben geen oplichter. Wel wil ik me excuseren, want bij je vorige bericht had ik gewoon open kaart moeten spelen. Ik had toen geen zin om het hele verhaal te moeten doen, maar achteraf gezien was dat een domme zet. Dus bij deze: mijn oprechte excuses. Als je wil, dan doe ik je alsnog het hele verhaal. Ik weet dat het er slecht uitziet en het spijt me oprecht dat ik een en ander verzwegen heb maar oplichten was op geen enkel moment mijn intentie.
Mvg


Zijn naam heb ik niet verwijderd ;) Zo sloot ie standaard af. Ook zijn emailadres @gmail.com was iets waar geen naam in verwerkt zat.
Heb mijn hele verhaal ook nog bij de Forumleiding gemeld. Doordat ik niet ben opgelicht konden ze niets doen. Ik heb het monomachine verhaal al een paar keer verteld hier, sorry als ik in herhaling val voor sommigen maar je kunt dus niet voorzichtig genoeg zijn soms. Liefst ook gewoon afhalen, al wil je natuurlijk dan wel eerst zien wat je koopt. :)
 
Laatst gewijzigd:
@MacGyverGear : Pff, wat een verhaal, zeg. Heel jammer, maar blijkt dus dat je inderdaad soms niet voorzichtig genoeg kunt zijn. Toch zou ik wat gemakkelijker iets kopen van iemand hier op het forum, als een lid al een hele tijd een account heeft en regelmatig 'ns iets post. Je weet het natuurlkijk nooit, maar denk dat de kans dat het een oplichter is dan maar klein is. Accounts met heel weinig activiteit zijn misschien minder betrouwbaar.

Wat betreft Marktplaats, als ik daar iets koop dan ook liever afhalen. Wat lastiger in corona-tijd, en woon toch wel een beetje in een uithoek van het land, al snel is het een heel eind rijden om iets op te halen. Heel jammer dat Marktplaats vol zit met bandieten, zoals @Jason31 al zegt. Nou ja, procentueel gezien is het waarschijnlijk maar een klein deel van alle gebruikers, maar ze verzieken het wel voor iedereen.
 
Ik had vorige week bijna hetzelfde, met een CF kaartje.
Ik vroeg de persoon om zijn bankgegevens ipv betaalverzoek, zodat we 'elkaars gegevens' hebben als ik op basis van vetrouwen vooruit betaal.
Hij vond dat gevaarlijk want stel je voor wat mensen kunnen doen met je bankgegevens. Uiteindelijk heeft hij een tikkie gestuurd en had ook veel positieve ervaringen. Ging ook maar om 7 eu maar toch begrepen we elkaar niet.
Persoonlijk doe ik het altijd met een standaard bankverzoek, nooit problemen mee gehad.
Via een Marktplaats betaalverzoek geeft geen garantie dat je geen baksteen verstuurd gaat worden en ook op die manier is al menig koper opgelicht.
Het blijft een kwestie van goed inschatten en bij voorkeur altijd beginnen de indruk te geven, dat je vlakbij woont en het product op komt halen dan heb je iig een adres mocht het fout gaan.
Daarna kun je het alsnog laten versturen
En inderdaad valt op, dat oplichters vaak in een uithoek wonen.
 
Vervelend te lezen. Het gebeurd helaas te vaak. Als een deal “too good to be true” is, dan haal ik het sowieso op. Als er moeilijk gedaan wordt over ophalen, haak ik af. Dan klopt er gewoon iets niet. Corona wordt nu gebruikt om contact te beperken, dus wordt aangestuurd op verzenden.

Al met al, zoek ik in de buurt zodat ik het kan ophalen. Dat beperkt ook de verleiding om het toch te doen. Wat mij ook opvalt is dat “zo goed als nieuw” niet altijd op dezelfde manier wordt geïnterpreteerd. Of dat zelfs slechte foto’s krassen en gebruiksporen verdoezelen. Mijn methode: ophalen en betalen na een inspectie. De goede moeten helaas onder de kwade lijden.
 
We hebben het er al vaker over gehad; ophalen is de beste manier natuurlijk en anders gewoon ff videobellen.
Gasten die de boel willen neppen die haken dan al af en breng je hoofd niet op hol door te denken dat je anders misschien net te laat bent want beter te laat dan betaald en niets ontvangen. :(
Enigste wanneer ik wel op laat sturen is bij echte kleine bedragen bijv minder dan 25 euro of zo en dan calculeer ik in dat het een keertje mis kan gaan want ze zijn zo gehaaid dat ze telkens weer nieuwe manieren verzinnen om de boel op te lichten.
 
Back
Top