Oplichter op Marktplaats.nl

Hoe werkt Tikkiefraude?

  • Als u op deze nepsite inlogt, kunnen de fraudeurs bij uw bankgegevens. Om met uw gegevens te betalen of geld vanaf uw rekening naar zichzelf over te maken.
dus... theoretisch (ik heb er nog nooit mee vandoen gehad (tikkies dan, ik doe enkel gewoon overschrijven, paypal of niet)
als je met een verkeerde login en password (expres) gewoon bij je bank inlogt na zo'n linkje gekregen te hebben, weet je dat het fout zit?
lijkt me een eenvoudig protocol ...
 
Betaalverzoek en geven nul,nul zekerheid. Marktplaats helpt je ook weinig maar incasseren graag wat extra geld voor deze "schijnzekerheid service". Ook eerlijk oversteken werkt niet met scammers.
Ze maken het ook haast onmogelijk om vanuit Belgie iets te verkopen met dat "Ideal systeem".
 
dus... theoretisch (ik heb er nog nooit mee vandoen gehad (tikkies dan, ik doe enkel gewoon overschrijven, paypal of niet)
als je met een verkeerde login en password (expres) gewoon bij je bank inlogt na zo'n linkje gekregen te hebben, weet je dat het fout zit?
lijkt me een eenvoudig protocol ...
Ik weet niet precies wat je bedoelt maar de link lijkt denk ik op een echt tikkie, je vult daar je login gegevens van internet bankieren in. Wat je vervolgens ziet weet ik niet maar de daders kunnen dan inloggen onder jouw naam. Met wat alertheid is het denk ik makkelijk te onderscheiden.
 
oh ok ik begrijp het verkeerd, je logt niet door een pagina van hen in in je eigen bank(of ze kijken mee op een andere manier mee) maar je logt gewoon bij de oplichter's nagemaakte bankpagina in, wat ze jouw gegevens verschaft? Maar dat zie dan toch aan het webadres?
 
oh ok ik begrijp het verkeerd, je logt niet door een pagina van hen in in je eigen bank(of ze kijken mee op een andere manier mee) maar je logt gewoon bij de oplichter's nagemaakte bankpagina in, wat ze jouw gegevens verschaft? Maar dat zie dan toch aan het webadres?
Ik denk inderdaad dat het zo gaat, maar ze zijn tegenwoordig erg gewiekst, ik heb wel eens iets van phishing gezien en dat lijkt net echt, ik krijg op mijn werk hier ook regelmatig cursussen over hoe je ze het beste kan herkennen. Zo'n link is dan bijvoorbeeld op 1 letter na hetzelfde als de echte. Zelfde als phishing per mail, altijd eerst het mail adres checken of de mail op spelfouten. Je kan het dus zien als je alert bent, maar niet iedereen is dat, er zijn nog altijd mensen die erin tuinen.
 
Ik ben opgelicht door een zekereTIM op markt plaats uit Groningen voor een digitakt, nooit mijn geld terug gekregen of een digitakt aangifte loopt nog.
 
je logt niet door een pagina van hen in in je eigen bank(of ze kijken mee op een andere manier mee) maar je logt gewoon bij de oplichter's nagemaakte bankpagina in, wat ze jouw gegevens verschaft?
Wat dat betreft zou eigenlijk elke bank met een indentifier moeten werken zoals bij abnamro ipv met wachtwoorden om in te loggen, da's in ieder geval safe.
 
Oppassen met deze Bart uit Assen: ≥ Strymon Effectpedalen — Effecten — Marktplaats

Ik vond het al iets te goedkoop. Op verzoek stuurde hij een pakket foto's. Precies dezelfde set als deze (op de eerste na):


Sukkel. Overigens vond ik de kleinanzeigen foto's niet met Google Lens, was gewoon een gokje.
 
Vervelend te horen allemaal.

Ik was bezig met een TS 12 op Marktplaats aan de rand van Nederland. Kreeg meteen een betaal verzoek toen mijn bod geaccepteerd was, niet de vraag wat je wilt doen. Daarna een boodschap betaal snel en loop deze deal niet mis.....

Buikgevoel??

Ik probeer alles zelf op te halen... alleen als ik het risico acceptable vind.
 
Het is komkommertijd dus de tijd van herhalingen, maar inmiddels mag toch wel als algemene kennis worden verondersteld wat de risico's zijn want dit onderwerp is al zo vaak en uitvoerig behandeld:

- (Te) lage prijs (en ondanks die 'buitenkans' blijft de advertentie langere tijd staan)
- Woonplaats ergens in een uithoek
- Oude account, maar meestal 0 of weinig 'ervaringen'
- Geen foto's of foto's afkomstig van andere sites
- Snel akkoord gaan met (te) laag bod
- Ophalen afhouden maar aandringen op versturen
- Betalen buiten Marktplaats om

Heb je meerdere van deze te pakken? Dan is de kans erg groot dat je gescamd wordt.
 
Is het niet een idee voor een onderneming om ergens in de polder een heule grote hal neer te zetten om als 'man in the middle' te fungeren? Verkoper stuurt het daarheen, het mannetje in het midden checkt of alles ok is, stuurt het door naar de koper. Centjes betalen en uitbetalen zou ook kunnen via die route.
 
Het is komkommertijd dus de tijd van herhalingen, maar inmiddels mag toch wel als algemene kennis worden verondersteld wat de risico's zijn want dit onderwerp is al zo vaak en uitvoerig behandeld:

- (Te) lage prijs (en ondanks die 'buitenkans' blijft de advertentie langere tijd staan)
- Woonplaats ergens in een uithoek
- Oude account, maar meestal 0 of weinig 'ervaringen'
- Geen foto's of foto's afkomstig van andere sites
- Snel akkoord gaan met (te) laag bod
- Ophalen afhouden maar aandringen op versturen
- Betalen buiten Marktplaats om

Heb je meerdere van deze te pakken? Dan is de kans erg groot dat je gescamd wordt.
Ook met betalen via Marktplaats zelf kan het flink misgaan, ik ben zelf bijna de sjaak geweest, zo ontzettend dom :( Dr was een toen nieuwe feature van MP, jaar of 4 terug, volgens mij was dat "Gelijk oversteken". Dan kreeg je een link in de chat van MP. MP zelf promootte deze feature, maar legde niet 100% goed uit hoe het werkte <- dat was mijn valkuil helaas, naast m'n eigen haast/onkunde.

Ik logde in, nietsvermoedend en toen ging meteen de telefoon "Hoi, met de ING, ik heb je rekening geblokkeerd" :) met schrik, verbazing en een beetje zure blijdschap ben ik er goed vanaf gekomen, geen cent weg. (geen reclame voor ING, dit hebben ze uitstekend gedaan! was bijna een bloemetje gaan brengen).

Ik zou daarom willen toevoegen: Gebruik nooit (nieuwe, snellere, etc) features waar je niet volledig mee bekend bent. De fraudeur is hier heel gewiekst ingesprongen toen de feature net uit was, en maakte misbruik van de door MP zelf gecreeerde onduidelijkheid. Uiteraard heb ik na de bijna-scam elke letter gelezen, hoe zij dit promootte, en het was niet glashelder.
 
Ik zou daarom willen toevoegen: Gebruik nooit (nieuwe, snellere, etc) features waar je niet volledig mee bekend bent. De fraudeur is hier heel gewiekst ingesprongen toen de feature net uit was, en maakte misbruik van de door MP zelf gecreeerde onduidelijkheid. Uiteraard heb ik na de bijna-scam elke letter gelezen, hoe zij dit promootte, en het was niet glashelder.
Fijn dat het goed is afgelopen! Zelfs als je ergens volledig mee bekend bent moet je nog zo voorzichtig zijn met nieuwe features, die oplichters vinden altijd nieuwe sluwe en slinkse wijzen om je op te lichten.
 
Oppassen met deze Bart uit Assen: ≥ Strymon Effectpedalen — Effecten — Marktplaats

Ik vond het al iets te goedkoop. Op verzoek stuurde hij een pakket foto's. Precies dezelfde set als deze (op de eerste na):


Sukkel. Overigens vond ik de kleinanzeigen foto's niet met Google Lens, was gewoon een gokje.
Grappig, hij gebruikt een IBAN van MODULR Finance, wat is nou weer voor een bankinstelling voor een gitarist?
 
de door MP zelf gecreeerde onduidelijkheid.

Iets anders, maar wellicht verwant qua Marktplaats als tussenpartij:

vandaag een betaalverzoek op Marktplaats, van een transactie naar mij toe (ik verkoop).
Omdat het boven de 250 is vraagt Marktplaats ineens allerlei identificatie.
Herkenbaar? Nog niet eerder gehad.

Ik heb niks te verbergen qua transactie, maar Marktplaats hoeft niet allerlei vertrouwelijke info van me te weten. Heb er eigenlijk niet zo'n zin in dat Marktplaats eventueel op 't geld bljft zitten totdat zij alles wat ze kunnen verzinnen aan komma's en uploaded scans gaan goedkeuren.

*** Update *** ah, via iDIN was fluitje van een cent. Eens kijken of het nu inderdaad binnen 1 werkdag goedgekeurd is.
 
Laatst gewijzigd:
Er wordt geluisterd, hopelijk niet te laat
1692958903322.png
 
Het is komkommertijd dus de tijd van herhalingen, maar inmiddels mag toch wel als algemene kennis worden verondersteld wat de risico's zijn want dit onderwerp is al zo vaak en uitvoerig behandeld:

- (Te) lage prijs (en ondanks die 'buitenkans' blijft de advertentie langere tijd staan)
- Woonplaats ergens in een uithoek
- Oude account, maar meestal 0 of weinig 'ervaringen'
- Geen foto's of foto's afkomstig van andere sites
- Snel akkoord gaan met (te) laag bod
- Ophalen afhouden maar aandringen op versturen
- Betalen buiten Marktplaats om

Heb je meerdere van deze te pakken? Dan is de kans erg groot dat je gescamd wordt.
"Betalen via Marktplaats om" ? Ik betaal nooit meer via MP zelf, Heb dagenlang problemen gehad om mijn geld gestort te krijgen terwijl de koper mijn pakketje al lang en breed binnen had.
Was niet de schuld van de koper maar van het Marktplaats betaalverzoeksysteem .
 
Iets anders, maar wellicht verwant qua Marktplaats als tussenpartij:

vandaag een betaalverzoek op Marktplaats, van een transactie naar mij toe (ik verkoop).
Omdat het boven de 250 is vraagt Marktplaats ineens allerlei identificatie.
Herkenbaar? Nog niet eerder gehad.

Ik heb niks te verbergen qua transactie, maar Marktplaats hoeft niet allerlei vertrouwelijke info van me te weten. Heb er eigenlijk niet zo'n zin in dat Marktplaats eventueel op 't geld bljft zitten totdat zij alles wat ze kunnen verzinnen aan komma's en uploaded scans gaan goedkeuren.

*** Update *** ah, via iDIN was fluitje van een cent. Eens kijken of het nu inderdaad binnen 1 werkdag goedgekeurd is.
Jazeker, dat overkwam mij ook, Na volgen van de instructies en telefonisch contact werd mijn geld na enkele dagen overgemaakt. Voor mij dus nooit meer via een MP betaalverzoek.
Problemen komen inderdaad bij bedragen hoger dan 250 euro
 
Back
Top