Bitwig Thread

Ik werk tegenwoordig enkel nog in Bitwig omdat ik zonder noemenswaardige latency mijn modulaire synth kan opnemen (met gebruik van de interne clock).

Bij Ableton Live heb ik dit nooit goed gekregen. Er was altijd een variabele latency die synchroon opnemen onmogelijk maakte ( wat heel raar is want ze hebben een hele set cv tools en clocks). Urenlang fora afgezocht, zaken uitgeprobeerd, maar niets dat werkt. En bij Bitwig gaat het out of the box, dus het ligt niet aan mijn hardware.

Iemand die in Ableton Live een clocksignaal kan uitsturen en strak een modulair kan opnemen?

Dit heb ik eerder met een midigal gemeten. Op mijn systeem had live een jitter van ca 5% en bitwig 1%. Dit betreft dus de fluctuatie in het midi-out signaal.

Althans, ik weet niet of je midi voor je modulair verder gebruikt? Misschien stuur je direct cv uit. Audio lijkt me audio, beetje raar als live daar niet mee zou kunnen omgaan.
 
Ik ben het dus zeker niet met je eens dat ze hier geen tijd in moeten steken. Een kaal DAW zonder ook maar wat erin zou ook geen lang leven beschoren zijn.
Ik denk ook dat ze dan de concurrentie voor laten gaan als ze hun DAW niet vol proppen met devices, dat doen anderen ook. Ik denk ook dat er best veel mensen zijn die niet veel 3rd party plugins hebben maar juist vooral de stock plugins gebruiken. Dan zijn die + devices wel een uitkomst want die zijn (naar mijn mening) toch wel een stuk beter dan de tegenhangers van concurrerende DAWs.
Ik gebruik ook best veel stock devices, ook omdat het heel laag CPU verbruikt zijn ze erg handig. De reverb, delay-2, convolution, compressor, transient controller, blur en tool gebruik ik het meest. Ik zou een Reverb+ overigens best wel fijn vinden als ze dat toevoegen.

Ik heb verder ook weinig verzoekjes voor toekomstige updates, behalve dan wat meer midi functies in de pianoroll. De swing functies uit Ableton staan bij mij dan bovenaan.

@one_b : Wat zou jij graag zien dan als toevoeging voor komende updates?
 
Dit heb ik eerder met een midigal gemeten. Op mijn systeem had live een jitter van ca 5% en bitwig 1%. Dit betreft dus de fluctuatie in het midi-out signaal.

Althans, ik weet niet of je midi voor je modulair verder gebruikt? Misschien stuur je direct cv uit. Audio lijkt me audio, beetje raar als live daar niet mee zou kunnen omgaan.

Enkel audio clock en CV. Ik heb al meerdere sporen geprobeerd, bijv. ook het opnemen van een audioclock en het resultaat in een audioclip rechtstreeks uitsturen, maar ook hier geeft Ableton Live een variabele latency. Er is ook een direct verband tussen de variabele latency en de audiobuffer, hoe kleiner de audiobuffer en hoger de samplerate, hoe minder de variabele afwijking. Ik vermoed dat het te maken heeft met de blokgewijze verwerking van audio; na deze vaststelling ben ik gestopt met het gebruiken van Ableton Live om op deze manier op te nemen.
 
Enkel audio clock en CV. Ik heb al meerdere sporen geprobeerd, bijv. ook het opnemen van een audioclock en het resultaat in een audioclip rechtstreeks uitsturen, maar ook hier geeft Ableton Live een variabele latency. Er is ook een direct verband tussen de variabele latency en de audiobuffer, hoe kleiner de audiobuffer en hoger de samplerate, hoe minder de variabele afwijking. Ik vermoed dat het te maken heeft met de blokgewijze verwerking van audio; na deze vaststelling ben ik gestopt met het gebruiken van Ableton Live om op deze manier op te nemen.
Ik ben destijds daardoor ook met Bitwig in aanraking gekomen, heb toen de ES-8 van ES bitwig editie gekocht. Vandaar nu ook de cheape upgrade nu.

Maar wat betreft Cv en Clock opnemen dat kan met elke Daw toch? als je interface maar DC coupled is.
 
Ik ben destijds daardoor ook met Bitwig in aanraking gekomen, heb toen de ES-8 van ES bitwig editie gekocht. Vandaar nu ook de cheape upgrade nu.

Maar wat betreft Cv en Clock opnemen dat kan met elke Daw toch? als je interface maar DC coupled is.

Uitsturen doet Ableton Live wel Via Expert sleepers ES3, maar met de audio die terugkomt kan ik niets doen als ie continue van latency verandert. Elke keer ik op de record knop mag ik een andere vertraging verwachten.
 
Ik denk ook dat ze dan de concurrentie voor laten gaan als ze hun DAW niet vol proppen met devices, dat doen anderen ook. Ik denk ook dat er best veel mensen zijn die niet veel 3rd party plugins hebben maar juist vooral de stock plugins gebruiken. Dan zijn die + devices wel een uitkomst want die zijn (naar mijn mening) toch wel een stuk beter dan de tegenhangers van concurrerende DAWs.
Ik gebruik ook best veel stock devices, ook omdat het heel laag CPU verbruikt zijn ze erg handig. De reverb, delay-2, convolution, compressor, transient controller, blur en tool gebruik ik het meest. Ik zou een Reverb+ overigens best wel fijn vinden als ze dat toevoegen.

Ik heb verder ook weinig verzoekjes voor toekomstige updates, behalve dan wat meer midi functies in de pianoroll. De swing functies uit Ableton staan bij mij dan bovenaan.
tja, ik denk dat mensen, ook als ik in mijn omgeving kijk, juist weinig de natives gebruiken. Je wilt toch je eigen weg zoeken en onderzoeken welke oplossingen aansluiten op jouw vraag/probleem/fun. Natuurlijk kan je ook alles doen met de native tools van welke DAW ook, maar die eenzijdige oplossing is niet altijd heilig, alleen maar omdat de native is. Misschien zelfs niet echt goedkoper, want je moet toch upgrade geld betalen.

Ik snap dat een DAW een bepaalde set tools nodig heeft en ze ze zo om de tijd willen verbeteren maar please alleen dan als al het andere wat volwassener is.
(dit zijn overigens argumenten die ik (en niet alleen ik hoor) al zo'n 7 a 8 jaar (!) in type)
Ik denk ook dat mensen die zich zo krampachtig vasthouden aan "native" zichzelf pijnlijk te kort doen, er is zoveel meer en moois dan dat een klein groepje devs kan verzinnen.

@one_b : Wat zou jij graag zien dan als toevoeging voor komende updates?
dat is het wrange, eigenlijk hoef ik niets meer toegevoegd hebben, als het frame maar stabiel blijft, ik heb dus alles wat ik nodig heb en meer, _INMIDDELS_ , bij andere net zulk een slimme en 'alternatieve' eigenzinnige devs. Of ook bij Cubase (mijn partner in crime zweert daar nog volledig bij) en Studio One.
Bitwig gaat denk hier ook wel langzaam uitgefaseerd worden, nu we het er weer zo over hebben en alles op een rijtje zetten.
Was al een paar keer eerder zo, maar telkens lijkt het vernieuwend wat ze toevoegen, maar het is meestal niet beter, bruikbaarder of makkelijker dan wat we al hebben en natuurlijk ook gewend zijn, qua HW en qua software en blijkt dat de andere opties de voorkeur blijven houden, zoals voor bijv. the grid, de sampler of de gewone en de wtsynth. Die achterstand vergroten ze steeds maar weer, door dev tijd te verspillen aan dingen die meesten al lang hebben.

Maar goed zo belangrijk is "De Tool" nou ook weer niet, we hebben een album en een EP gemaakt met Caustic 3, en uitverkocht, dus de luisteraar boeit het niet :D

Trouwens, bedankt jullie :D voor deze gedachtewisseling, wij zijn er uit, Bitwig gaat eruit, de code die we nog hebben is de laatste... We zien (ook gezien de nieuwe ontwikkelingen die je merkt in ander standalone programma's) die +jes en micro-purpose-device-dump als iets waar een DAW zich niet zo mee bezig zou moeten houden.

Ik stop, ik voel een track opkomen :D
 
tja, ik denk dat mensen, ook als ik in mijn omgeving kijk, juist weinig de natives gebruiken. Je wilt toch je eigen weg zoeken en onderzoeken welke oplossingen aansluiten op jouw vraag/probleem/fun. Natuurlijk kan je ook alles doen met de native tools van welke DAW ook, maar die eenzijdige oplossing is niet altijd heilig, alleen maar omdat de native is. Misschien zelfs niet echt goedkoper, want je moet toch upgrade geld betalen.

Ik snap dat een DAW een bepaalde set tools nodig heeft en ze ze zo om de tijd willen verbeteren maar please alleen dan als al het andere wat volwassener is.
(dit zijn overigens argumenten die ik (en niet alleen ik hoor) al zo'n 7 a 8 jaar (!) in type)
Ik denk ook dat mensen die zich zo krampachtig vasthouden aan "native" zichzelf pijnlijk te kort doen, er is zoveel meer en moois dan dat een klein groepje devs kan verzinnen.

dat is het wrange, eigenlijk hoef ik niets meer toegevoegd hebben, als het frame maar stabiel blijft, ik heb dus alles wat ik nodig heb en meer, _INMIDDELS_ , bij andere net zulk een slimme en 'alternatieve' eigenzinnige devs. Of ook bij Cubase (mijn partner in crime zweert daar nog volledig bij) en Studio One.
Bitwig gaat denk hier ook wel langzaam uitgefaseerd worden, nu we het er weer zo over hebben en alles op een rijtje zetten.
Was al een paar keer eerder zo, maar telkens lijkt het vernieuwend wat ze toevoegen, maar het is meestal niet beter, bruikbaarder of makkelijker dan wat we al hebben en natuurlijk ook gewend zijn, qua HW en qua software en blijkt dat de andere opties de voorkeur blijven houden, zoals voor bijv. the grid, de sampler of de gewone en de wtsynth. Die achterstand vergroten ze steeds maar weer, door dev tijd te verspillen aan dingen die meesten al lang hebben.

Maar goed zo belangrijk is "De Tool" nou ook weer niet, we hebben een album en een EP gemaakt met Caustic 3, en uitverkocht, dus de luisteraar boeit het niet :D

Trouwens, bedankt jullie :D voor deze gedachtewisseling, wij zijn er uit, Bitwig gaat eruit, de code die we nog hebben is de laatste... We zien (ook gezien de nieuwe ontwikkelingen die je merkt in ander standalone programma's) die +jes en micro-purpose-device-dump als iets waar een DAW zich niet zo mee bezig zou moeten houden.
Interessante gedachtengang als bij jullie Bitwig toch weer er uit gaat met wat gaan jullie verder (oa Cubase en SO begrijp ik) en welke tools zien jullie wel toekomst in?
Zou interessant zijn om je gedachtengang in een nieuw draadje te openen als je daar zin in hebt, kan wel een aardig "gesprek" opleveren tussen forumleden en hun/haar zienswijzen.
 
Trouwens, bedankt jullie :D voor deze gedachtewisseling, wij zijn er uit, Bitwig gaat eruit, de code die we nog hebben is de laatste... We zien (ook gezien de nieuwe ontwikkelingen die je merkt in ander standalone programma's) die +jes en micro-purpose-device-dump als iets waar een DAW zich niet zo mee bezig zou moeten houden.

Ik stop, ik voel een track opkomen :D
haha toppunt van een haat-liefde verhouding lijkt dit.
 
Nou het is gelukt.. zit al zeker een uur met Bitwig.. wel geinig even een andere Daw en het klinkt heel goed..
Wat me opvalt is dat ik de oversampling 1 tm 8 en en HQ aan/uit hoor.. dat is me in Ablton nog nooit overkomen. Althans bewust.
 
Nou het is gelukt.. zit al zeker een uur met Bitwig.. wel geinig even een andere Daw en het klinkt heel goed..
Wat me opvalt is dat ik de oversampling 1 tm 8 en en HQ aan/uit hoor.. dat is me in Ablton nog nooit overkomen. Althans bewust.

met renderen?
 
Nee realtime..
Met de RRS Ivoks.
Moet het morgen nog eens doen.. eerste indruk op 1 organischer op hoog strakker.

opvallend, ik zag dat het een iOS app is, maar blijkbaar kan die dus ook gehost worden op MACos... ik weet niets van mac's of iPads....

maar het is zeer vreemd, DAWs klinken gewoon identiek... dit is wel een immense samenvatting, identiek, want er spelen meer zaken een rol.

ik weet b.v. dat Ableton, bepaalde plugins, gemaakt met Juce, offline, dus tijdens het renderen, de plugin niet doorheeft dat ie offline staat, en dus b.v. geen offline oversampling waarde zal gebruiken.

maar zonder effekten, een kale plugin in een DAW, verschil? (het zou kunnen maar dan is het een grooote bug, en realtime oversampling, daar heeft een host geen invloed op, nou ja, binnen de plugin...).

dezelfde plugin dus.. moet in elke DAW (onder voorwaarden) identiek klinken...
 
Ja ik vind het ook opvallend, ik ben ook niet het type van alles moet op oversampling gezien ik ook hoor dat het nadelen kan hebben.
Zelf weet ik er nu weinig van maar het was opmerkelijk vandaar.
Zal het eens opnemen morgen en wellicht een spectraal meter.

P.s. ik heb hem in Bitwig in een daw draaien dus niet op pad.
 
haha toppunt van een haat-liefde verhouding lijkt dit.
ja dat klopt wel hihi, al vanaf het begin... ik kwam Claes (Surge! en Shortcircuit!) een keer tegen op een beurs in Duitsland en die maakte me toen razend enthousiast en toen ik met 1.3.* werkte bleef dat ook zo voor een hele tijd. Veel requests en leuke mails heen en weer.
Tot er ineens een wending kwam in de ontwikkelrichting en een soort van starheid.
Het werd toen een bedrijf denk ik nu.
Vanaf toen ben ik eigenlijk lichtelijk in ze teleurgesteld en elke update is er weer een bevestiging van, maar ik wil eigenlijk ook loyaal zijn vooral aan die leuke tijd en mensen in het begin :D

Het basis design is oer en oer sterk, alleen wat mij betreft hadden ze met "de muzikant" moeten mee gaan. Hun initiële idee was een DAW maken waar een zo kort mogelijk pad werd ontwikkeld tussen idee in je hoofd en geluid uit je box, of zoiets was hun motto. Daar is niet zoveel meer van over :D

Ook zoiets: er gaat rond dat The Grid al vanaf het begin in de plannen stond, dat is helemaal niet zo. Een bewijs was een screenshot van een zogenaamd prototype al heel vroeg, zo rond 1.2.* geloof ik. Dat was dus gewoon post met een screenshot van de grafische flow programmeertool die ze gebruik(t)en om iets aan te tonen.

WTB feature requests, upgrades en updates is er wel een patroon te zien. Het lijkt erop dat ze om beurten onderdelen van de code "opentrekken" en daar dan verbeteringen en nieuwigheden in stoppen. Je request komt eventueel aan de orde als dat betreffende gedeelte "open" is. Het duurt wel heel lang voor het MIDI/Pianoroll gedeelte open gaat. :D
Is ook wel logisch als je het aantal core-programmeurs ziet.
Bitwig is nog steeds echt heel klein, schat ik.
 
Interessante gedachtengang als bij jullie Bitwig toch weer er uit gaat met wat gaan jullie verder (oa Cubase en SO begrijp ik) en welke tools zien jullie wel toekomst in?
Zou interessant zijn om je gedachtengang in een nieuw draadje te openen als je daar zin in hebt, kan wel een aardig "gesprek" opleveren tussen forumleden en hun/haar zienswijzen.
sorry ik moet van mezelf tijd-managen, forums (zeker 1 als deze) zijn bijna net zo "gevaarlijk" voor mij als gamen.
Wat je hier voorbij ziet komen van mij is steeds een manage-faal van me.
:D
 
Voor de liefhebbers en (nieuws)gierigen onder ons:

* een voorbeeld van sound-design-mogelijkheden binnen Bitwig Grid



* een voorbeeld voor het bouwen van een generatieve patch binnen Bitwig Grid



Mooie vind ik zelf dat je je eigen creaties kunt opslaan. Dat is een van de redenen dat ik weiger om voor veel geld fysieke eurorackmodules te kopen (hoe leuk die ook ogen).
 
Back
Top