Bitwig Thread

Ik heb als "bedankje" een extra jaar upgrade plan gekocht, tegen het normal tarief (normaal pak ik een aanbieding mee). Mijn bestaande upgrade plan is nog 11 maanden geldig maar mijn vertrouwen in de toekomst van Bitwig Studio is hersteld na deze 180 graden draai van Bitwig. En ze schijnen inderdaad niet heel ruim in het sop te zitten en ik heb belang bij het voortbestaan van Bitwig... dus ik ga voor een doorlopend upgrade plan.
Top. Ik zou het ook hebben gedaan als ik niet net al een upgrade plan had aangeschaft, vanwege die U-he aanbieding, waardoor ik al voorzien ben tot zomer 2024.
 
Mooi dat ze het hebben aangepast. Ik was inmiddels al op het punt om ze te vergeven en ik was al van plan om de Spectral Suite te kopen, dit is dus mooi meegenomen. Voor mij is er namelijk geen enkele concurrent die maar een beetje in de buurt komt van Bitwig, en ik heb bijna alle daws wel eens een kans gegeven. Ik vind juist het eigenwijze van Bitwig prettig, een hoop roepen om features die Ableton of andere daw's hebben, en vervolgens gooit Bitwig daarvoor in de plaats weer wat vreemde functies erin, met deze "add-on" debacle waren ze net even iets te eigenwijs. Wellicht is deze DAW niet voor iedereen geschikt maar ik heb al sinds 2014 nooit de gedachte gehad om over te stappen naar iets anders. Nu maar eens de spectral suite echt gaan gebruiken.
 
Mooi dat ze het hebben aangepast. Ik was inmiddels al op het punt om ze te vergeven en ik was al van plan om de Spectral Suite te kopen, dit is dus mooi meegenomen. Voor mij is er namelijk geen enkele concurrent die maar een beetje in de buurt komt van Bitwig, en ik heb bijna alle daws wel eens een kans gegeven. Ik vind juist het eigenwijze van Bitwig prettig, een hoop roepen om features die Ableton of andere daw's hebben, en vervolgens gooit Bitwig daarvoor in de plaats weer wat vreemde functies erin, met deze "add-on" debacle waren ze net even iets te eigenwijs. Wellicht is deze DAW niet voor iedereen geschikt maar ik heb al sinds 2014 nooit de gedachte gehad om over te stappen naar iets anders. Nu maar eens de spectral suite echt gaan gebruiken.

nahja, eigenwijs is wel charmant maar uiteindelijk gaat het toch om hoe het draait. Ik ben overgestapt op bitwig omdat het stabieler was dan ableton i.c.m. de plugin wrapper. En in de basis is er een veeeel betere midi clock (dan live, niet getest met andere daws). Ook vind ik de scene/arrangement veel beter met elkaar geintegreerd, bij live bleef ik altijd hangen in 1 van de 2. De rest zie ik meer als bonus
 
Naar aanleiding van dit topic mijn Bitwig studio licentie maar geregistreerd. Na een aantal avonden verdiepen in Bitwig moet ik wel zeggen dat het een geweldige DAW is. De opzet is heel gestructureerd en logisch met een hele prettige workflow. Ook geweldig hoe je alle parameters kunt moduleren met bijvoorbeeld een random LFO (ik zou niet weten hoe ik dat bijvoorbeeld in FL studio zou kunnen doen). Automation werkt ook erg prettig en is gemakkelijk in te 'tekenen' en te kopieren wat in FL studio toch vaak een gepiel is. Verder is de schermindeling geweldig voor kleinere schermen, bijvoorbeeld op een 13 inch MacBook. Het enige wat ik nog niet helemaal kan plaatsen zijn de scenes.

De afgelopen periode heb ik alleen maar met FL studio gewerkt, na een paar avonden Bitwig lijkt het erop dat FL studio het onderspit gaat delven.
 
Naar aanleiding van dit topic mijn Bitwig studio licentie maar geregistreerd. Na een aantal avonden verdiepen in Bitwig moet ik wel zeggen dat het een geweldige DAW is. De opzet is heel gestructureerd en logisch met een hele prettige workflow. Ook geweldig hoe je alle parameters kunt moduleren met bijvoorbeeld een random LFO (ik zou niet weten hoe ik dat bijvoorbeeld in FL studio zou kunnen doen). Automation werkt ook erg prettig en is gemakkelijk in te 'tekenen' en te kopieren wat in FL studio toch vaak een gepiel is. Verder is de schermindeling geweldig voor kleinere schermen, bijvoorbeeld op een 13 inch MacBook. Het enige wat ik nog niet helemaal kan plaatsen zijn de scenes.

De afgelopen periode heb ik alleen maar met FL studio gewerkt, na een paar avonden Bitwig lijkt het erop dat FL studio het onderspit gaat delven.
De scenes kan je gebruiken als een groepje clips dat je tegelijk kan launchen. Je kan volledig in de tijdlijn werken, maar als je in session view werkt kan je beetje spelen met welke clips bij elkaar passen en daar een scene van maken. Dan kan je bvb een soort refrein scene maken en couplet scene en kan je daar makkelijk tussen wisselen. Dit live aan/uit zetten van clips/scenes kan je dan weer opnemen naar de tijdlijn om daar verder te finetunen.
 
Cool. ga em uitproberen! Wel alleen voor IOS 16+
Overigens, zou dit ook via normaal midi werken en niet alleen via WiFi?
Ik denk alleen via WiFi omdat die extensie die je in Bitwig moet installeren via WiFi werkt.
 
Ziet er zeker leuk uit! Al geprobeerd? De app kost 10 euro en volgens mij geen optie om eerst uit te proberen.
Nee omdat me niet duidelijk is of het ook onder Linux werkt. Ik kan daar niks over vinden.
 
Bitwig 5.....



nog een beta dus, zal snel een volledige versie zijn

nu een livestream:

 
Jawel, iedereen zeurde om MSEG, nu is het er in 5voud, + nu echt alles moduleren, zelfs op andere channels of de project tempo. Best een goeie update, moet wel nog even upgraden weer.

ja de MSEG zit er ECHT nu in, inderdaad 5voud..... en dieper alles, nu.....

EDIT: ik denk dat best een mooie update is, het zit diep in Bitwig, wat veel kan geven (zeker als je een modular/soft modular kent, weet je dat een utility, zoveel kan geven...).

ik heb zelf de update plan ge-aktiveerd toen de spektral suite kwam....... dus.... ik kreeg op dat moment al wat ik een jaar niet 'gekregen' had....
zo, heb ik het een mooi moment ge-aktiveerd dunkt me... ja kunt altijd...

goed..

ik wacht tot een final release, om m te gaan gebruiken.
 
Ik vind de track and project remote hele mooie toevoegingen en ik dat dit, samen met de nieuwe clip opties, m.n. goed voor een meer performance achtige aanpak.

Het zal wel even puzzelen worden wat hier het beste in gaat werken, maar ik schat wel in dat ik hier een dedicated controller voor ga opofferen.
 
Ik vind de track and project remote hele mooie toevoegingen
Ja dit opent gelijk weer een hoop deuren, zoals Bitwig dat vaak doet, wat dat betreft vind ik ze toch altijd wel weer pioniers. Je kan bijvoorbeeld 1 sidechain modulator gebruiken en gewoon op de tracks open draaien waar je dat wilt, er zijn opeens ontzettend veel nieuwe mogelijkheden.
 
Hier een video hoe je de project controls zou kunnen gebruiken om variatie te krijgen. Zelf denk ik dat ik zo wel snel het overzicht kwijt zal raken, zeker als je na een tijdje een oud project weer opent, maargoed, het is zeker creatief goed toe te passen.

 
Back
Top