Hoe ga jij te werk? + tips van anderen

DJ41

Lid sinds 1834
Lid sinds
20 december 2001
Berichten
1.910
Locatie
Nieuwerkerk a/d IJssel
Natuurlijk hangt deze vraag helemaal af van de soort setup die je hebt. Maar een aantal dingen blijven toch wel hetzelfde. Begin je eerst met het uitzoeken van samples, of bouw je eerst een vet lead geluidje en ga je een melodietje spelen?

Ik ben zelf, na een tijdje gestopt te zijn met muziek maken, nu weer begonnen met een digitale setup i.c.m. Cubase SX2. (Yamaha 01x). Het is een pracht apparaat, de yamaha 01x, maar mijn PC trekt meer dan 2 vsti's + wat effecten al niet meer. (p4 2,8 ghz, 1 gb ram). Misschien komt het omdat ik de yamaha 01x op 24bit 96khz heb gezet, wat een enorme load geeft op de VSTi's?

Dit duwt mij in ieder geval in een bepaalde richting. Ik word gedwongen om de VSTi's inclusief de effecten op te nemen in een audio spoor. Wat zou in dit geval het handigst zijn? De bewerkte audio in een softsampler gooien, of gewoon als audio laten staan? Gebruiken jullie uberhaupt audio-sporen voor bijvoorbeeld drums of leads?

Het lijkt me leuk om te horen hoe jullie te werk gaan en anderen kunnen hier ook hun werkwijze plaatsen en om tips vragen bij een specifieke setup. Vergeet niet je gear te posten, zodat iedereen elkaar goed kan helpen.
Dan kunnen anderen tips geven voor eventuele volgende aanschaffen.

Mijn gear :

Yamaha 01x
Juno 2
Nord Micromodular
Event Tr8's (in bestelling }:| )

binnenkort : Jomox X/Air-base
Muziekstyle: Hardcore
 
Re: Hoe ga jij te werk? + tips van anderen

Origineel geplaatst door DJ41
Natuurlijk hangt deze vraag helemaal af van de soort setup die je hebt. Maar een aantal dingen blijven toch wel hetzelfde. Begin je eerst met het uitzoeken van samples, of bouw je eerst een vet lead geluidje en ga je een melodietje spelen?

Ik ben zelf, na een tijdje gestopt te zijn met muziek maken, nu weer begonnen met een digitale setup i.c.m. Cubase SX2. (Yamaha 01x). Het is een pracht apparaat, de yamaha 01x, maar mijn PC trekt meer dan 2 vsti's + wat effecten al niet meer. (p4 2,8 ghz, 1 gb ram). Misschien komt het omdat ik de yamaha 01x op 24bit 96khz heb gezet, wat een enorme load geeft op de VSTi's?

Dit duwt mij in ieder geval in een bepaalde richting. Ik word gedwongen om de VSTi's inclusief de effecten op te nemen in een audio spoor. Wat zou in dit geval het handigst zijn? De bewerkte audio in een softsampler gooien, of gewoon als audio laten staan? Gebruiken jullie uberhaupt audio-sporen voor bijvoorbeeld drums of leads?

Het lijkt me leuk om te horen hoe jullie te werk gaan en anderen kunnen hier ook hun werkwijze plaatsen en om tips vragen bij een specifieke setup. Vergeet niet je gear te posten, zodat iedereen elkaar goed kan helpen.
Dan kunnen anderen tips geven voor eventuele volgende aanschaffen.

Mijn gear :

Yamaha 01x
Juno 2
Nord Micromodular
Event Tr8's (in bestelling }:| )

binnenkort : Jomox X/Air-base
Muziekstyle: Hardcore

De Yamaha gebruik je toch puur als mixer of is die gelinkt met de mixer van Cubase?
 
De 01x is een digitale mixer, 2 X DSP, DAW, 24/96 geluidkaart en midi-interface in 1. Dit gaat allemaal via een firewire protocol dat Mlan heet.
 
Re: Hoe ga jij te werk? + tips van anderen

Origineel geplaatst door DJ41
mijn PC trekt meer dan 2 vsti's + wat effecten al niet meer. (p4 2,8 ghz, 1 gb ram).

???

Heb je wel een serieuze geluidskaart?!

Ik heb een Audiophile 2496 en daarmee kan ik zo'n 20 VSTi's draaien op een P42ghz, 512mb ram.
 
Het verschilt nogal hoe ik te werk ga. Meestal begin ik met een aantal drumloops te layeren in Reason die ik weer heb gerewired aan Cubase. Met de Redrum voeg ik dan nog allerlei drums en hats toe. Als ik dan een lekker klinkende loop heb, maak ik een aantal variaties.
Na de loops komen meestal de baslijnen. ALs de boel lekker klinkt komen de synths erbij.

Soms ben ik verschillende geluiden)meestal bassen) aan het maken met de Virus die ik dan sample met de Emu en verder bewerk met de Emu filters. Of ik bewerk de samples in de pc met soundforge.
OP deze manier creeer ik een lekkere bibliotheek aan geluiden die ik dan op elk gewenst moment kan aanspreken.

Pas als ik helemaal klaar ben met het componeren van de track neem ik audiosporen op in Cubase voor nabewerking.
 
DJ41, kijk ook even naar de issues met mLan/firewire CPU load met bepaalde firewire kaarten.
Hier op het forum, http://www.01xray.com en http://www.mlancentral.com

En of je de 1.5.3 mlan drivers, XP sp2 en firmware upgrade van je 01x hebt gedaan.
Schijnt ook uit te maken.
 
Laatste versie drivers mlan en 01x firmware heb ik. Alleen geen SP2 op mijn "muziek" dual boot installatie.
Ik zal nog eens neuzen in de Mlan forums.
 
hoe ik start hangt er een beetje vanaf maar meestal ben ik sounds aan t zoeken met één van m'n synths of machinedrum. als k er één te pakken heb ga ik een simpele loop sequencen vanaf mn machinedrum (ik gebruik mn MD ook als MIDI sequencer).
heb ik die basis loop klaar dan ga ik die uitbreiden met drum- en andere synthsounds. Dan maak ik daar variaties enzo op tot ik een aantal loops heb waarmee ik n track kan beginnen arrangeren.
dat is waar ableton live in het spel komt. ik neem de losse loops in live, elk instrument/sound op een apart spoor. en in live maak ik de arrangementen met de opgenomen loops, voeg ik effecten toe, enz.

combo live-MD werkt supergoed voor mij. waarom ik geen hele tracks met de MD sequence is omdat live veel meer mogelijkheden en gebruiksgemak biedt daarvoor. en mijn effecten moeten zowizo met soft plugins want ik heb (en wil) er geen hardware voor.
 
Re: Hoe ga jij te werk? + tips van anderen

Origineel geplaatst door DJ41
Het lijkt me leuk om te horen hoe jullie te werk gaan en anderen kunnen hier ook hun werkwijze plaatsen en om tips vragen bij een specifieke setup. Vergeet niet je gear te posten, zodat iedereen elkaar goed kan helpen.
Dan kunnen anderen tips geven voor eventuele volgende aanschaffen.

(...)

Muziekstyle: Hardcore

Ik denk dat de muziekstijl wel veel uitmaakt. Stel ik zou ooit alles goed aangesloten hebben en tijd nemen om weer eens dingen te gaan maken (pff, klinkt optimistisch zeg...), dan zou ik het ongeveer als volgt doen, denk ik:
- een concept voor een nummer bedenken (verhaalthema, verhaaluitwerking);
- bijbehorende muzikale thema's bedenken;
- themavariaties per verhaalonderdeel uitwerken
- arrangement maken in een sequencer (begeleiding, overgangen, opbouw);
- per instrument het juiste geluid maken en per spoor opnemen;
- afmixen.

(liever zou ik het hele nummer perfect in elkaar zetten in de sequencer (incl. de juiste geluiden en de mix), zodat ik in één keer een wave kan opnemen die dan helemaal af is, maar ik denk dat mijn apparatuur dan gaat steigeren (in alles wat na mijn synths komt moet ik nog investeren...). Dus dat zal wel per spoor worden)

Omslachtig? ;) Nou ja, om op die muziekstijl terug te komen: ik zou dan ook graag een soort synthesizer-neo-klassieke muziek maken (ja, ik weet het, ik luister te veel klassieke muziek tegenwoordig...); als hardcoreproducer (of bij de meeste muziek wel, denk ik) heb je met deze werkwijze waarschijnlijk weinig te maken (ik wil niet uitgaan van een goed muzikaal idee of een vette riff - ook al levert dat waarschijnlijk lekkerdere nummers op!). Maar goed, het is in ieder geval weer een variant, of je er nou wat aan hebt of niet.

En in de praktijk zal ik voor dit soort gedoe toch wel te lui voor zijn en gewoon riffs tot nummers uitwerken... :D
 
Laatst gewijzigd:
Lachen, je haalt net zo veel uit je P4 2,8 GHz als ik uit mijn Celeron op 600MHz. Er lijkt me echt iets verschrikkelijk mis in je setup.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Lachen, je haalt net zo veel uit je P4 2,8 GHz als ik uit mijn Celeron op 600MHz. Er lijkt me echt iets verschrikkelijk mis in je setup.

Nou, zo lachen vind ik het niet. =(

Ik moet er inderdaad achter komen waarom dit zo rot gaat.
 
Ik heb ook een 01x en een AMD 2700+ met 512 meg geheugen als muziek pc maar ik kan er behoorlijk wat vsti's gelijk draaien (meer dan ik tracks heb op m'n 01x :)) en dan heb ik cpu ruim over om nog andere dingen te doen zonder problemen, wellicht je pc met www.musicxp.net tunen ? Scheelde bij mij al bakken met performance (en dbc gezeik), mocht je nog wat dingen willen weten, laat maar horen. :)

Mijn werkwijze is heel verschillend, soms drums, soms leads waar ik mee begin. Meestal is het inspiratie van een patch in een synth/softsynth of een coole sample waar ik dan op verder borduur maar als ik bepaald genre wil gaan maken dan kies ik daar weer de instrumenten op uit alvorens ik de melodie verzin, tis net hoe de wind staat eigenlijk :) Ik vind wel dat de 01x er heerlijk aan bijdraagt me niet te vertragen in m'n creatieve flow, alles wat in je hoofd zit heb je in no-time vertaald naar iets hoorbaars :)
 
Re : Hoe ga jij te werk? + tips van anderen

Re : Hoe ga jij te werk? + tips van anderen

Ik werk met Reason en samples (van onder andere softsynths)
en ga als volgende te werk :

Eerst stel ik een loop gebied in.
Daarna komen de drumpartijen.
Vervolgens de bass partijen.
Hierna doe ik de synth partijen.
Dan de strings en sample partijen.

(misschien een tip : wat ik zelf persoonlijk lekker vind klinken is
als je op de plekken waar de ene partij NIET staat een andere
partij neerzet, een soort vraag/antwoord effect op de korte afstand)

Als ik hiermee een aardige collectie heb, dan laat ik de loop
lopen en ga spelen met de mute knoppen om te kijken wat
goed bij elkaar past en wat leuk op en af bouwt.

Als ik hieruit een idee heb opgemaakt dan ga ik het uiteindelijke
arrangement achter elkaar kopieren.

Dan ga ik spelen met de (filter)knoppen enzo, en dat dan opnemen
tot het gewenste resultaat.

Vervolgens ga ik drops/spacegeluiden toevoegen aan het hele
arrangement.

(misschien nog een tip : als je deze zelf gaat maken met een synth
en je hebt wat gevonden maar het past niet helemaal bij het
arrangement wat je dan hebt, WEL saven want in een ander nummer
kan dit weer goed van pas komen)

Tenslotte probeer ik dan het tot een goed klinkend geheel af
te mixen.
 
Laatst gewijzigd:
Misschien eens tijd om SiSoftware Sandra of een ander tool voor performance metingen op je PC los te laten
2VSTis op een 2.8 Gig pentium is niet echt veel. Bij mij (2.6g) komt de meter dan nauwelijks uit de hoek...

Groeten, Gerard
 
Back
Top