synths restaureren.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.922
Locatie
Utrecht, NL
Hoe kan je het beste krasjes bijwerken? Welk spul leent zich er het best voor? En andere tips over het restaureren zijn ook welkom over bijvoorbeeld butsjes in het hout of ander mankementen die makkelijk op te lossen zijn.

Ik heb alvast zelf een tip (Die ik weer van Sander heb): Smeer de binnenkant van je synths met een metalen plaat (bijv. TR808 ) in met vet, dit voorkomt roest.
 
Re: synths restaureren.

Origineel geplaatst door bounce


Ik heb alvast zelf een tip (Die ik weer van Sander heb): Smeer de binnenkant van je synths met een metalen plaat (bijv. TR808 ) in met vet, dit voorkomt roest.

ok.. dat verklaart waarom de 808 waar ik gister mee heb staan spelen zo vet klonk... 8o)

maar verder.. revisie ?
Contacten schoonmaken, connectors op printboards schoonmaken met een beetje alcohol, geen contactspray, dat is het begin van het einde..
Ik heb hier nu een jupiter6 staan ter reparatie en een van dingen die ik eerst ga doen is contacten reinigen (en de bodemplaat invetten hoewel die jupiter van zichzelf al vet genoeg klinkt.. als ie het doet..)

Zijkantjes van hout, schuren, plamuren en lakken (bel Nico van eigen huis in puin ff, die weet het wel ..)

krasjes op de display?? bij belcompany hebben ze polijstmiddel voor displays van GSM's, moet ook wel werken op synth display's denk ik ... nooit geprobeerd... jiff/cif lijkt me niet zo'n heel goed plan..
 
Laatst gewijzigd:
kijk, dat soort tips bedoel ik! :okdan:

Ik heb ook een KORG met van dat, ja hoe noem je dat ookalweer, spaanplaat met vyneer eroverheen. de foto zal wel duidelijker zijn. één van de hoekjes is daar flink beschadigd. daar nog wat aan te doen?
 

Attachments

  • korg_poly61mdamage.jpg
    korg_poly61mdamage.jpg
    22,3 KB · Bekeken: 131
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door bounce
kijk, dat soort tips bedoel ik! :okdan:

Ik heb ook een KORG met van dat, ja hoe noem je dat ookalweer, spaanplaat met vyneer eroverheen. de foto zal wel duidelijker zijn. één van de hoekjes is daar flink beschadigd. daar nog wat aan te doen?

tja... poly six zo te zien ?
hmmm.. nieuw plankie maken van triplex ? gewoon de oude maten overnemen op een nieuwe plank en zagen geblazen.. zou het anders ook niet weten..
 
inderdaad, die is niet te repareren dus namaken is het beste.

Dat spul voor GSMetjes werkt ook voor displays, mits deze van kunststof gemaakt is. Krassen uit een glazen plaatjes, wat sommige synths hebben krijg je nooit meer weg.

Al zijn voor sommige sinths deze mog wel nieuw te krijgen.
 
en alvorens je vaseline op de roestige plekken aan de binnenkant van de behuizing smeert, moet je ze eerst afschuren.
 
:) nico heeft wel wat hout pasta voor in zijn bakfiets liggen
ik heb dat ook eens gebruikt voor mijn kozijnen
je doet er niets aan met deze spaanplaat panelen

krassen kan je best wel weg krijgen op synths (tenzij ze heel diep zitten)
denk eens aan cleaner en poets voor de auto en de panty van oma
ps en niet te lang op een plekje poetsen
 
Dat spul van de Belcompany werkt inderdaad prima. Naam is me alweer ontschoten (tsja, de leeftijd gaat me parten spelen) maar als je vraag naar het middel om GSM display's te polijsten (heb ik ook gedaan) weten ze zo waar je het over hebt. Kost ongeveer 4 Euro, en je display ziet er weer als nieuw uit (bij mijn D70 tenminste wel....).
 
Jongens, gefineerd spaanplaat schade bijwerken valt best wel mee. Gewoon bij de gamma een tube houtpasta kopen. wel zorgen dat de kleur overeenkomt. netjes aanspatelen, drogen, licht schuren en evt al het hout licht schuren en een lakje er over. Lekker glimmen weer.
 
yep, houtpasta is superspul...wel een beetje oppassen met schuren: EERST SUPERGOED LATEN UITHARDEN, zeker als je een redelijke dikke laag gebruik....sommige mensen (zoals ik) hebben nogal weinig geduld en dan gaat het helemaal mis.
 
Nou Mirna, vandaag gaan we synthesizers opknappen, we maken ze weer als nieuw ! ;)

ok, point taken ;)

is inderdaad een beetje truttig onderwerp maar het toch wel zonde als zo'n mooi oud bakkie een lelijke beschadiging heeft. en als het makkelijk te verhelpen is...

ik heb maar besloten om het zo te laten
 
polysix met een joystick?!
soms vind ik repareren lelijker dan bijwerken. heb de afgestoten hoek van een m/p gewoon glad afgezaagd met een ijzerzaag en bruin geverfd met acrylverf. valt het niet meer op, maar het zit er toch.
 
Krassen of butsen in het hout?

Krassen of butsen in het hout?

:eureka: Als het echt massief hout is (geen fineer dus), is opvullen niet altijd de mooiste oplossing.
Je blijft het zien. In veel gevallen wil het volgende meestal verrassende resultaten geven:
Leg een vochtige doek over de deuk of kras en ga er met een strijkbout overheen. Onder invloed
van vocht en warmte zullen de in elkaar gedrukte houtvezels weer opwellen. Goedkoper kan niet.
 
Ja echt zielig. Net Theo de tobbende robot.
Zo van - het leven, praat me niet van het leven, of, hebben julie daar oceanen - gatverderrie, ik haat oceanen. Nu heb je daar in oostvoorne wel geen oceaan, maar wel een soort van zee achter die duinen. leuk - kan je op rustige dagen met je ruisgenerator toch het ruisen van de zee nadoen. En dan vraag je de toeristen luistergeld. En van dat luistergeld koop je gewoon een Mini-Voyager. Idee??
 
Origineel geplaatst door John
Ja echt zielig. Net Theo de tobbende robot.
Zo van - het leven, praat me niet van het leven, of, hebben julie daar oceanen - gatverderrie, ik haat oceanen. Nu heb je daar in oostvoorne wel geen oceaan, maar wel een soort van zee achter die duinen. leuk - kan je op rustige dagen met je ruisgenerator toch het ruisen van de zee nadoen. En dan vraag je de toeristen luistergeld. En van dat luistergeld koop je gewoon een Mini-Voyager. Idee??

wij zitten helemaal op een lijn... de stenalijn
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top