Korg Minilogue XD

Ik weet dat er ergens een topic is over deze nieuwe incarnatie v/d Minilogue, maar ik kan het niet meer vinden... Mijn excuses als het een dubbelpost is. Korg heeft een "opvolger" voor de Mililogue: de Minilogue XD. Zie Youtube:



Wat was de Minilogue (ong. € 500) ook al weer? Een 4 stemmige poly synth met mini keys: het grote broertje v/d Monologue (slechts € 250!!) en het kleine broertje v/d Prologue 8 (8 stemmig, ong. € 1.300) en de Prologue 16 (16 stemmig, ong € 1.630). De Minilogue had een 16-step sequencer met 8 druktoetsen en een kleine oscilloscoop. Wat heeft de XD extra voor de ong. € 100 prijsverhoging? Een joystick i.p.v. de "rocker" stick die maar een kant op kan. Je kunt dus pitch-benden en de intensiteit v/d mod tegelijk bedienen: de niet-XD kon maar 1 tegelijk. De sequencer heeft nu 16 drukkoppen, net als kleine broertje Monologue.

De oscillators zijn "programmeerbaar", wellicht dat een ander forum lid kan uitleggen hoe dit precies werkt en wat het is... Zou het een soort wave-table ding zijn? Verder zitten er nu effecten op zoals delay en reverb.

De "nieuwe" Minilogue XD:
miniloge_xd_top-1024x611.jpg



De "oude" Minilogue:
IS712758-01-01-BIG.jpg
 
Hoewel ik mijn hok eigenlijk vol had verklaard en ik alleen nog wilde uitbreiden met Eurorack, bleek de Minilogue XD toch een te grote verleiding.

Nou Tom dat gaat wat worden als ik zie wat er het komend jaar allemaal op de markt komt.
Behalve het goedkopere spul zijn synths als een Udo 6, een Summit en een Kyra toch hele aantrekkelijke bakken die er aan komen.
Keuzes, keuzes, keuzes.......:mega:
Veel plezier met je XD in ieder geval!
 
Ja, maar ik probeer de verleidingen toch zoveel te temmen. ;)
Kyra vind ik een mooie bak, maar niet één die direct mijn hebberigheid oproept. De Summit vind ik zelfs heel erg mooi, maar ook weer niet genoeg om de Peak, die ik nog niet zo lang heb, voor te vervangen.

De komende tijd zal de nadruk komen te liggen op Eurorack, om te beginnen een nieuwe kast.
De enige twee verleidingen die ik waarschijnlijk niet ga weerstaan zijn de Behringer Synthi en CS80....en ik breek me het hoofd er al over waar ik ze ga neerzetten. ;)
 
Over de Korg Minilogue XD: Ik heb zelf geen Minilogue XD, maar er zit een interessante optie op, de waveshaping. Wat ik begrijp uit demo's is dat waveshaping de oorspronkelijke vorm van de oscillator wave aantast en deze bijvoorbeeld vervormt van blokgolf naar richting zaagtand. Nou heb ik een synth die dit niet heeft maar wel met de mogelijkheid om te syncen of te mixen van blokgolf met zaagtand. Is dit hetzelfde effect?
 
OS 2.0 voor de Minilogue XD

- Display original value
- Support for key trig feature (as on monologue)
- Support for active step feature
- Support for reception and assignment of MIDI after touch
- Added controls for arpeggiator speed and gate time
- Added option to turn off oscilloscope display
(Please download the latest manuals as they have been updated accordingly.)

- Support for MIDI set position messages
- Logue-sdk minor update to API version 1.1-0 (developer features)
- Fixed occasional inversion of swing pattern when changing programs
- Fixed other minor bugs
 
Sinds gisteren eentje hier staan. Op slimkeys na wat een waanzinnige bak. Zoveel beter dan de standaard versie.

Toch apart dat zoiets basics als een 303 clone binnen een week meer dan 10 pagina's heeft en een bak als deze net 2 pagina's in een half jaar. :D
 


Wow die tweede video. Wat een programming. Raar idd de minilogue is best een sucses. Maar de Prologue en mini xd lijken wel helemaal in de vergetenheid te raken.
heb mijn Prologue16 voor 1500 euries nieuw gekocht wellicht dat deze nog goedkoper gaat worden.
de xd en pl kunnen gewoon letterlijk ieder soort sound maken. En dat met 1 lfo en geen modmatrix. Geniaal.
 
Wow die tweede video. Wat een programming. Raar idd de minilogue is best een sucses. Maar de Prologue en mini xd lijken wel helemaal in de vergetenheid te raken.
heb mijn Prologue16 voor 1500 euries nieuw gekocht wellicht dat deze nog goedkoper gaat worden.
de xd en pl kunnen gewoon letterlijk ieder soort sound maken. En dat met 1 lfo en geen modmatrix. Geniaal.

De Korg Minilogue XD staat bij mij ook hoog op het verlanglijstje. Betaalbaar en veelzijdig. Mijn voorkeur gaat uit naar de desktop versie want ik heb al genoeg toetsen.
Zodra ik er eentje 2dehands kan aanschaffen zal ik niet lang twijfelen.
 
Back
Top