Dank jullie allemaal voor jullie reacties.
Ze zijn allemaal toepasselijk. Vooral omdat wat men er van vind bij elke luisteraar afzonderlijk ligt.
Dus leuk om de diversiteit van de reacties te zien.
Wat is het snijvlak tussen muziek en geluidskunst? Ik onderzoek dit soort dingen.
Ook de vraag: wat is nog compositie?
De X en de Y energie van de Van Der Pol Oscillator zijn hier een weg aan het vinden in een 2D veld.
De bewegingen die hieruit voortkomen maken die 'kraakjes" en krijgen 'een lichaam' door de FilterBank.
Een mooi schrijven:
J o h n C a g e :
"I think the term "worth listening to" depends on who`s listening. I think it would be right to say that no matter what, if it is sound, one could listen to it. I haven't yet heard sounds that I didn't enjoy, except when they became too musical.
I have trouble, I think, when music attempts to control me. I have trouble, for instance, with the Hallelujah Chorus. But if the sound is unintentional, then I have no problem."
aus:
A Meeting Of Sound Minds
John Cage + Brian Eno
http://www.b22.de/innovat/fluxus.html
Hier schrijf John Cage dat voor HEM de manipulatie, dus het sturen, van gevoelens door muziek als hinderlijk word ervaren.
Dat heb ik ook vaak, hoewel dit NIET wil zeggen dat klanken GEEN emoties oproepen.
Wel is het zo dat de massa zich graag emotioneel wil wentelen in voorgekauwde emoo's.
Er bestaan zelfs A.I. programma's voor die deze trucjes, zo zie ik ze, kunnen toepassen voor mensen die hits willen scoren.
P.S. Volgende week heb ik tijd om te luisteren naar de andere inzendingen.
Dus.....Fijne Feestdagen!