label eigenaren lees dit!!!!

Ik begrijp dat het in deze draad vooral ging om het al dan niet illegaal aanbieden van mp3s, maar volgens mij bestaat er nog wat onduidelijkheid wat betreft het DOWNLOADEN.
Even los van alle persoonlijke meningen... laat dit nu eens duidelijk zijn, voorzover het nog niet duidelijk was:

- MP3 en films downloaden voor eigen gebruik is in Nederland legaal. Ook al ben je niet in het bezit van de originele cd/dvd/video.

- Het aanbieden van auteursrechtelijk beschermde werken is illegaal.

Downloaden van muziek en films wordt toegestaan in de rechtspraak.

MP3's zijn dan wel auteursrechtelijk beschermd, maar de wet bevat een aantal belangrijke beperkingen op de rechten van de auteur. Volgens artikel 16b Auteurswet 1912 is het toegestaan om een kopie te maken van een auteursrechtelijk beschermd werk, mits die kopie enkel en uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik. Dit heet een thuiskopie. Je mag dus rustig je CD-collectie naar MP3 omzetten op je harddisk. Ook mag je die MP3's dan meenemen naar je werk en daar afspelen, mits je dat maar niet over de bedrijfs-intercom doet.

Dit geldt zelfs voor gehuurde of geleende CD's, want dit wetsartikel zegt niet dat je de eigenaar moet zijn van het werk om er een thuiskopie van te mogen maken. En naar analogie geldt het dan ook voor muziek in andere formaten, zoals een MP3 op Internet. Je mag dus voor jezelf een gehuurde of geleende CD kopiëren, of voor jezelf muziek in MP3-formaat van Internet downloaden.

Een thuiskopie mag je niet verder verspreiden, want deze is immers uitsluitend voor eigen gebruik bestemd. Gedownloade muziek mag je dus niet weer op Internet zetten of doorgeven aan iemand anders.

Zie oa deze links voor meer info:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/mp3/pcactive0210/
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/mp3/mythes/

http://www.webwereld.nl/nieuws/18515.phtml
http://www.recht.nl/proxycache.html?cid=30991
Quote uit deze uitspraak van de rechtbank:

Anderzijds heeft de wetgever blijkens zowel de huidige Auteurswet en de Wet op de naburige rechten als de reeds genoemde Richtlijn en het daaruit voortvloeiende Wetsontwerp bepaald dat op zichzelf het kopiëren (in dit geval door middel van downloaden) van een inbreuk-makend/illegaal mp3-bestand voor eigen gebruik, geen strijd met de Auteurswet of de wet op de naburige rechten oplevert.
 
Ehmmm puur uit nieuwsgierigheid?

Welke wet of precedent wijst er op dat digitale thuiskopieeen niet mogen? Er zweven nogal veel 'wetten' rond die nergens op slaan.

Ik weet niet hoe het zit met die belgische wetten maar die van Nederland zijn hopeloos verouderd en superingewikkeld. Je kunt er van alles van maken wat je maar wilt.

Stel het hele thuiskopieverhaal wordt verboden. Mag je dan nog wel een video maken dat je naar je legale muziek zit te luisteren en te genieten? Maar mag je het geluid niet opnemen met je DV?

@MadR Over dat zakelijk slagen. Ik heb al teveel dingen fout zien gaan om te durven zeggen dat je er vanuit moet gaan dat iedereen zich zakenlijk genoeg opstelt en z'n afspraken nakomt.
Sterker nog, als ik bepaalde dingen aan de grote klok ga hangen dan ben ik misschien wel m'n baan kwijt. En dan hebben we het over bedragen waar je verschrikkelijk veel synths van zou kunnen kopen.
 
Origineel geplaatst door fuse
Welke wet of precedent wijst er op dat digitale thuiskopieeen niet mogen?

Geen? Het mocht kennelijk altijd al, volgens deze uitleg van de auteurswet. Denk ik hoor.
De rechtbank verwijst naar de wet en de bedoeling van de wetgever. En misschien dat in de genoemde richtlijn en wetsontwerp het auteursrecht naar deze tijd wordt uitgelegd ivm mp3s e.d.
 
Ik weet ook geen bron, maar hier sprak ik laatst ook iemand over, die hetzelfde zei: downloaden is niet strafbaar, aanbieden wel.

Downloaden kunnen ze ook niet strafbaar stellen: als ze het zelf aanbieden is het uitlokking, wat niet mag, en anders is niet te traceren waar het vandaan komt. Kopiëren van bijvoorbeeld uit een bibliotheek geleende cd's mag wel, dus da's altijd een geldig excuus. Downloaden strafbaar stellen is dus zelfs nauwelijks te doen, al zouden ze het willen.

Waar het ze dus om gaat is de aanbieders pakken. And I agree with that (maar dat terzijde).
 
Voorzover ik kan zien heeft de Hoge Raad zich nog niet over downloaden van mp3/film uitgelaten. In de zaak van Buma tegen Kazaa wordt er iig niet op ingegaan.
 
Bahamut : Een bank vooruit en een kus van de lerares.

Origineel geplaatst door Subgroover
Hallo Synthforumers!Geen een studio die ik via internet gevonden heb neemt stagaires aan. Puur omdat er te weinig te doen zou zijn. Opzich logisch met de muziekindustrie van nu, maar toch.

Deze quote komt uit een andere thread.
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Bahamut : Een bank vooruit en een kus van de lerares.



Deze quote komt uit een andere thread.

in Nederland zijn de laatste jaren steeds meer snackbarren en andere horeca-gelegenheden dichtgegaan wegens gebrek aan klandizie en dus omzet. Komt vast en zeker door het downloaden via internet
 
:D

Is het misschien ook zo dat studio's het moeilijker hebben omdat ze minder afmix klussen krijgen. Met de huidige software kun je namelijk een stuk meer dan 10 jaar geleden. Van alle jongens die ik ken die vinyl uitbrengen gaat er geen 1 naar een studio om zijn werk te laten afmixen. Dat doen ze allemaal zelf op hun slaapkamer/zolder.
 
Origineel geplaatst door olafmol
in Nederland zijn de laatste jaren steeds meer snackbarren en andere horeca-gelegenheden dichtgegaan wegens gebrek aan klandizie en dus omzet. Komt vast en zeker door het downloaden via internet
 

Attachments

  • frikandel.jpg
    frikandel.jpg
    26,4 KB · Bekeken: 90
Origineel geplaatst door omc

15.4MB!!! da's een MODDERVETTE frikandel!
 
ROTFLMAO!

Trouwens zie ik wel een trend dat de snackbarren ed worden opgenomen door anderen. Een chinees die ook vette happen gaat aanbieden is toch wel verdomde handig moet ik zeggen. Maar natuulk geen sambal bij de frikandel.
Wel een mooi beeld van integratie. De nederlandse snackcultuur die zich vermengd met diverse buitenlandse eetculturen.

Frietje knoflooksaus iemand?
 
ik vind analoge frikandellen lekkerder....
 
Ik ben voor de multiculturele snackbar: ik kan hier nou bijna overal een Dürüm Döner krijgen. BRILJANT!

Alleen snap ik niet waarom Kees Kroket zijn frikandellen zelf op het internet ter downloading aanbiedt; da's toch dom? Of omc heeft ervoor betaald en dan is het niet illegaal meer en dus ... OFF-TOPIC! }:|
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Bahamut : Een bank vooruit en een kus van de lerares.

Ja dat heb ik wel verdiend... het haalt namelijk een hoop gebazel uit deze en vorige discussies onderuit.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Cheimoon
Ik ben voor de multiculturele snackbar: ik kan hier nou bijna overal een Dürüm Döner krijgen. BRILJANT!

Alleen snap ik niet waarom Kees Kroket zijn frikandellen zelf op het internet ter downloading aanbiedt; da's toch dom? Of omc heeft ervoor betaald en dan is het niet illegaal meer en dus ... OFF-TOPIC! }:|

hier in Utrecht zijn veel van de snackbarren als sinds jaren in handen van Chinezen of Grieken....dus een gefrituurde babipangang met patat, of een patatje giros is geen enkel probleem ....de laatste tijd gaan er trouwens weer veel over naar Turkse uitbaters, dan komt er gelijk idd durum donner op het menu........ wat ik wel jammer vind: bijna geen enkele snackbar snapt meer dat je een frikandel speciaal maakt met een sneetje erin! hallo zeg! eerst een sneetje erin, dan in de frituur, en dan CURRY (geen ketchup!), mayo en uitjes..hoe moeilijk kan het zijn?!?!? ;)
 
Iedereen snap natuurlijk wel dat deze analogie in die zin wel opgaat.
Frikandellen kun je niet downloaden natuurlijk (zou wat zijn als je hem koud binnen krijgt zeg(2x), hoe heter hoe beter).

Maar wel hoe een beroepscategorie zich aanpast aan de altijd veranderende omgevinging in het zakelijk klimaat. Wat dan niet wegneemt dat een of andere uitbater thuis illegale doner kebab aan de deur gaat verkopen. En je nog een darminfectie oploopt ook nog.
 
Origineel geplaatst door fuse
Ehmmm puur uit nieuwsgierigheid?

Welke wet of precedent wijst er op dat digitale thuiskopieeen niet mogen? Er zweven nogal veel 'wetten' rond die nergens op slaan.

Ik weet niet hoe het zit met die belgische wetten maar die van Nederland zijn hopeloos verouderd en superingewikkeld. Je kunt er van alles van maken wat je maar wilt.

Stel het hele thuiskopieverhaal wordt verboden. Mag je dan nog wel een video maken dat je naar je legale muziek zit te luisteren en te genieten? Maar mag je het geluid niet opnemen met je DV?

@MadR Over dat zakelijk slagen. Ik heb al teveel dingen fout zien gaan om te durven zeggen dat je er vanuit moet gaan dat iedereen zich zakenlijk genoeg opstelt en z'n afspraken nakomt.
Sterker nog, als ik bepaalde dingen aan de grote klok ga hangen dan ben ik misschien wel m'n baan kwijt. En dan hebben we het over bedragen waar je verschrikkelijk veel synths van zou kunnen kopen.

je dacht toch niet dat je daar mee weg kwam ?
we hadden het over ethiek ...

wat je hier boven schrijft is leuk .. maar het is niet relevant
(tenzij je contractuel bent overeen gekomen dat alles binnen het bedrijf vertrouwelijk is )

Afspraken die contractueel zijn vastgelegd moeten gewoon nagekomen worden ..
als ze dan shady gaan doen .. doe ik dat ook .. vrij simpel !
 
Back
Top