Bouwverslag Gyraf SSL Kloon

wat ik me afvraag is als je de ratio meer standen kan geven omdat ik die 3 standen die er nu opzitten eigenlijk te weinig vind. heb jij er iets over gelezen radiance???
 
Origineel geplaatst door radiance
Hoe omgewisseld?:confused:

Om welke THAT VCA gaat het?

de thats 2180 b met de dbx 146732 werkt prima maar ik denk zelf als je die aanpassingen doet met die weerstanden dat hij er alleen maar beter word. ik heb zelf geen trimmers er nog in zitten en dat zal het resultaat van de dbx ook verbeteren.
 
Check ook even dat ratio verhaal. Als je er THAT's in heb zitten dan is de ratio op stand 10 niet 10:1 maar oneindig, dus dan is het meer een limiter. Wat betreft die meer standen ratio: check het schema, zoals je ziet is er meer aan de hand dan alleen de ratio. Als je de ratio aanpast word de threshold ook aangepast. Ik heb wel eens iets gelezen op het LAB forum van iemand die ipv een draaischakelaar een potmeter had gebruikt. Weet alleen niet meer waar. Check anders ff de ssl kloon meta thread op het LAB forum of zoek naar SSL en RATIO.

Dit is wat een THAT medewerker te zeggen had over de verschillen tussen DBX en THAT VCA's in deze thread.


It seems that neither the 2180B nor the 2181B are meeting their specifications, which is something that we take very seriously at THAT Corp. I'd like to ask a few questions to find out why.

1. Did you trim the symmetry for the 2181B? They should typically trim to less than .003% with the with 0 dBu, 1 kHz input (presumably below the compressor's threshold).

2. For the 2180LB, was the resistor between pins 2 and 4 for the 2159/1252 left in the PCB when this was measured? The 218x VCAs have an internal 25 ohm resistor across these pins. Paralleling it with the external 51 ohm resistor will upset the internal symmetry trim. (BTW, you can trim the 2180 devices if you so desire.)

Some additional information: The THAT2159 and uPC1252 are the same device, with the same specs. The uPC1252 was sold to dbx licensees for use in licensed noise reduction products. (Where do you guys find these things?)

You should find that the 218x-series VCAs will have substantially lower THD as you increase the measurement frequency. At the levels that you used, the 218x should essentially have flat THD in the audio band at unity gain (assuming no capacitive crosstalk of signal into the control port). The 215x parts will show increasing THD above 2 kHz (and this will, of course, get worse at gains higher than unity due to gain-bandwidth effects.) The 215x devices will also exhibit higher THD at gains other than unity.

Regards,
Gary Hebert
 
@radiance

dat is een goeie van je heb ik niet bij stil gestaan :okdan:

hier een afbeelding van de allan smart
 

Attachments

  • afbeelding 159.jpg
    afbeelding 159.jpg
    15,5 KB · Bekeken: 68
Heb je wel toestemming gevraagd om die te mogen publiceren... .:D

Over dat That verhaal Radiance; dat de ratio van 10:1 dan oneindig zou zijn.
Waarom geven ze dan in die clone manual aan dat je deze Thats vca's kunt gebruiken?:confused:
Dan is dat verkeerde informatie want zo'n chip willen we dan natuurlijk niet hebben.



gr. Tom
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
.....Over dat That verhaal Radiance; dat de ratio van 10:1 dan oneindig zou zijn.
Waarom geven ze dan in die clone manual aan dat je deze Thats vca's kunt gebruiken?:confused:
Dan is dat verkeerde informatie want zo'n chip willen we dan natuurlijk niet hebben.



gr. Tom

Manual?! Waar dan?


Het is allemaal geen ramp hoor, je kunt die THAT VCA's helemaal goed krijgen. Kwestie van één weerstand een andere waarde geven. THAT's it.:)
Ik heb hiervoor ook alle links gepost die hierover gaan. THAT's vca's, mits goed gebruikt, hebben betere spec's dan die dbx VCA's. THAT heeft de dbx vca afdeling opgekocht en hun vca's zijn gewoon doorontwikkelde dbx vca's. Ze schijnen wat cleaner dan de dbx vca's te klinken, minder distortion, minder nois etc. etc.....
DBX vca's worden niet meer gemaakt. Het schijnt dat THAT nog wel een vooraadje heeft maar die alleen leverd als replacement voor bepaalde apparaten vanwege autenticiteid.
 
Nou ja, manual. Die ' uitleggerij' dan .:D


Ah, klukig kunnen die Thats wel gebruikt worden.
Alhoewel die DBXen beter schijnen te klinken.

Moeten we maar'ns effe beluisteren.:{



grtz. Tom
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Alhoewel die DBXen beter schijnen te klinken.

That's klinken cleaner.
Wat EDP hierboven beschrijft komt waarschijnlijk (correct me if I'm wrong..) omdat ie de THAT vca zonder aanpassingen heeft gebruikt.
Wat je dan hoort als je de dbx voor de THAT vervangt is: eerst de DBX, klinkt goed, zoals het hoort. Dan de THAT, compressed iets meer (zeker op stand 10), en heeft ook iets meer TDH distortion omdat ie in een circuit zit dat is afgestemd op de DBX.

Als je echt voor de "oude" ssl sound gaat moet je eigenlijk de oude DBX 202 VCA's gebruiken. Dit zijn geen IC's maar discrete (met losse onderdelen gemaakt) VCA's en zitten ook in de eerste FX 384 compressors, dat is de SSL compressor die de meeste mensen het mooist (mooi is rauw in dit geval, zeker niet clean) vinden klinken. Over het algemeen vind men de nieuwe ssl compressor te clean klinken....(zitten dus ook THAT's in ):)
 
Ik heb begrepen dat jij die 202's ook besteldt hebt.
En,...hoe klinken ze!?



gr. Tom
 
Heb ze nog niet geprobeerd. Je kan ze ook niet ipv de dbx2150 of de THAT 2180 er in zetten, ik zou dan eerst van alles moeten los solderen omdat die DBX202's veel groter zijn, vergelijken word dus moeilijk.
Ze schijnen niet zo clean te klinken, geen 2 bus compressie dus. Toch zijn die oude fx384's (met de 202's d'r in) zeer gewild.
 
Dit is een fantastische thread. Het lijkt me leuk om ook zo'n ding zelf te bouwen, maar vroeg mij af wat is interessanter om te bouwen, die kloon van de 1176 of de Gyraf SSL? Beide zijn erg mooi, maar als ik de geschatte kosten bekijk voor een zelfbouw versie, dan is de 1176 een stuk duurder dan de SSL; voor het geld van een mono 1176 bouw je stereo SSL (ongeveer). Kan iemand mij iets vertellen over het geluid van beide, welke raden jullie aan? Alvast bedankt!
 
Origineel geplaatst door ****
Dit is een fantastische thread. Het lijkt me leuk om ook zo'n ding zelf te bouwen, maar vroeg mij af wat is interessanter om te bouwen, die kloon van de 1176 of de Gyraf SSL? Beide zijn erg mooi, maar als ik de geschatte kosten bekijk voor een zelfbouw versie, dan is de 1176 een stuk duurder dan de SSL; voor het geld van een mono 1176 bouw je stereo SSL (ongeveer). Kan iemand mij iets vertellen over het geluid van beide, welke raden jullie aan? Alvast bedankt!

SSL is een goed project om mee te beginnen denk ik. Hij is iets makkelijker te maken en goedkoper omdat hij stereo is.
Wat de klank betreft is de ssl veel cleaner dan de 1176. Ik weet niet wat je zoekt qua klank....?

Begin gewoon met de ssl en maak daarna de 1176 of de pultec of whatever, want als je eenmaal begind dan wil je uiteindelijk toch alles maken.....
 
Dank je radiance voor je advies! Op zich zoek ik niet een hele cleane klank dus dat maakt niet uit, maar misschien is de SSL wel een mooi start project.
 
volgende 5 exemplaren zijn al in de maak alleen worden dit metal film versies en ik ga andere condensatoren gebruiken
 

Attachments

  • afbeelding 041.jpg
    afbeelding 041.jpg
    42,7 KB · Bekeken: 66
op de achter grond van deze ssl print zie je nog 4 x een mono calrec EQ waar ik ook aan begonnen ben

morgen krijg ik een paar 19 inch kasten in huis om de eerste 2 exemplaren die ik heb gemaakt in te bouwen
ik heb toch besloten om alle ssl clonen in een 1 he kast te bouwen

de calrec komt wel in een 2 HE kast

de calrec EQ is trouwens ook een makkelijk project alleen het zoeken naar de goede potmeters kan een probleem zijn
dat verhaal komt wel eerdaags in een nieuwe draad
 

Attachments

  • afbeelding 040.jpg
    afbeelding 040.jpg
    32,2 KB · Bekeken: 72
Back
Top