potmeter vraagje

chielos

...
Lid sinds
11 Maart 2003
Berichten
2.704
Locatie
delft
beste sfers,

ik ben bezig net een circuit bend projectje en ik heb even een vraagje over potmeters
zover ik weet zijn er lineaire en exponentiele potmeters verkrijgbaar.
wanneer gebruik je welke?

en welke waardes moet je gebruiken voor instrumenten?
(denk aan cheap ass keyboardjes ed.)
 
Logarithmische gebruik je normaal gesproken voor ingang- en uitgang-signalen, die net zoals het menselijk gehoor een logarithmisch karakter moeten hebben.

Voor de waarde, dat ligt eraan hoe je hem schakelt;

Als vervanging van een bestaande weerstand;
Schakel je hem als regelbare weerstand - dus de loper direkt verbonden met 1 van de aansluitpootjes - dan moet je circa dezelfde waarde nemen als de oorspronkelijke weerstand in de schakeling. Het is verstandig om een kleine weerstand in serie te nemen, om problemen te voorkomen (zoals te hoge stromen, kortsluiting etc), die kleine weerstand zou bijvoorbeeld 10% tot 25% van de normale weerstand kunnen zijn.
Bedenk wel dat je een E12 reeks hebt, je kunt niet zo maar elke weerstand nemen, je hebt met E12 de keuze uit
10 12 15 18 22 27 33 39 47 56 68 82 100 (en dit dan maal 0,1 1 10 100 etc).

Een potmeter die je 'zomaar' tussen twee plaatsen op je PCB aansluit moet een redelijk hoge waarde hebben, denk aan een aantal megaohms.

In het algemeen kan een weerstand beter te hoog zijn dan te laag, dan houdt je de boel heel. Ik denk alleen dat je meer geluidsmatig-effect hoort bij lagere weerstandwaaraden, dus probeer de grens op te zoeken. Neem eerst eens een vrij hoge waarde, bijvoorbeeld 10 MegaOhm, vervang dan de potmeter door een lagere waarde, bijvoorbeeld 1 MegaOhm, en daarna door bijvoorbeeld 100 kilo-Ohm, en luister eens naar het resultaat. Veel experimenteren hè.
 
Back
Top