van midi naar audio (in cubase se)

Oswald

Nieuwkomer
Lid sinds
15 mei 2004
Berichten
15
Locatie
Veenendaal
Hallo allemaal,

Even een vraag waar ik zelf niet uitkom. Ik heb mijn Korg Karma aan de lap top via midi-interface aan de laptop aangesloten en nu wil ik graag dat de midi gegevens van de synt als audio wordt opgenomen in cubase se en ik krijg dat niet voor elkaar! Weet één van jullie toevallig hoe dat werkt? Moet ik het geluid (audio) van de Karma rechtstreeks naar de laptop sturen ipv actieve monitoren? (zo ja gebeurt dat dan via een mixer, of ingang microfoon van de laptop?). Of is de geluidskaart het probleem (ik heb een realtec=1 in en 1 out) en is dan een externe geluidskaart met meer poorten de oplossing?
Ik hoop dat iemand een antwoord heef, ik ben echt een beginneling en vindt het behoorlijk ingewikkeld allemaal, maar wel vreselijk leuk!! Ik heb er zelfs het handboek cubase voor gekocht, maar kan het niet vinden! Ik heb nog veel meer vragen maar ik zal hier al errug mee geholpen zijn!
 
wees gerust, dit moet zeker wel de meest gestelde vraag ooit zijn voor beginners :)
Het is altijd goed om even te visualiseren hoe de midi en audio stromen lopen en wat het verschil tussen de twee is. Midi is alleen een protocol waarmee Cubase tegen je Karma zegt "speel deze noot op dit moment en voor zo lang". De Karma doet dat vervolgens en dit hoor je als audio terug op de audio uitgangen van je Karma.
Je kunt dus niet "midi naar audio converteren", wat je moet doen is het geluid van de outputs van je Karma opnemen. De audio outputs van je Karma moeten dus aangsloten worden op de geluidskaart van je laptop. De gemiddelde laptop heeft hier meestal geen mogelijkheid voor (voor zover ik weet) behalve idd een microfoon ingang, dus heb je een externe geluidskaart/audio interface nodig. (je kunt met de zoekfuntie vast al heel wat topics over geluidskaarten vinden hier)
 
Thanks King of Snakes!

Ik had al zo'n vermoeden! Dus of met een audiokabel van de Karma naar de microfoon ingang van de laptop of naar een externe geluidskaart. Als ik het goed begrijp geeft de geluidskaart omdat het audio is, exact dezelfde klank door als dat je het rechtstreeks van de Karma hoort, toch? En de actieve monitoren passen dan vervolgens op de externe geluidskaart?
En die van audio midi interface is misschien ook wel wat! Dus eigenlijk drie oplossingen mogelijk! Wat werkt denk je het best?
 
de monitoren zou je dan idd weer op de uitgang van je geluidskaart aansluiten.
Microfooningang zou ik vergeten, die ingebouwde geluidskaarten zijn sowieso niet geschikt om behoorlijk audio op te nemen met Cubase.
Ik weet niet zo goed wat er allemaal op de markt is voor laptops, dus misschien dat iemand anders daar wat advies over kan geven.
Je kan in ieder geval denken aan dingen zoals deze interfaces van M-Audio, maar er zullen er vast nog veel meer zijn.
De klank zal niet exact hetzelfde zijn omdat het geluid door de DA/AD convertors van de geluidskaart gaat (het analoge signaal wordt omgezet naar digitaal en weer terug) maar dat is natuurlijk niet iets wat je normaal gesproken duidelijk zult horen. Het is wel meestal zo dat geldt: hoe duurder hoe beter, qua geluidskwaliteit.
 
Oke, ik denk dat ik het snap, bedankt! Moet dus even gaan sparen om een interface of geluidskaart te kopen!!
 
Back
Top