[Roland] Jupiter 8 12 bits / 14 bits : hoe zit het nu ?

ButtonPusher

Stamgast
Lid sinds
4 augustus 2003
Berichten
177
Locatie
België
Hallo,

Ik kan dit weekend een Jupiter 8 kopen met flightcase, er waren 2 slechte oscillatoren maar hij is nu gereviseerd door Roland met garantie erbij. Alleen is het een 'ouder' model (12 bit), serienummer 07XXXX.

Nu lees ik dit op het net :

http://www.sonicstate.com/synth_reviews/_inc/user_comments.cfm?id=57&p=26
"The 12-bit problem on early models causes the Autotune to be innacurate rather than making the synth unstable, it can actually knock the synth slightly off kilter even if it is perfectly set up inside, thesedays it is less of a problem than when new as a bit of voicecard bandiness can give character, Fine on a CS80 but on the JP8 it annoyed me so I sold it and have now got a tidier late one with MIDI."

http://www.alphazone1.com/jupiter8/faq.html
"The original Jupiter 8 was released in 1981. Throughout the production of the JP-8 there were a few changes made. Starting at serial #171700 the D/A converter on the Interface board was changed from 12-bit to 14-bit format. This change was made mainly to improve tuning stability. The problem with the 12-bit digital-to-analog converter on the original JP-8 is that it could cause the autotune to be innacurate in some instances. Some say to avoid these early JP-8's while others say they haven't experienced tuning problems."

http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Roland/Jupiter-8-01.html
"I have an early Jupiter 8, rev. 1.0 S/N 0906XX While the tuning complaints of numerous early rev owners can't be ignored. My Jup tunes well and holds."

Daarnaast kan ik ergens anders een 14 bit kopen, maar zonder flightcase en 150 euro duurder.

Zijn er forumgenoten die hier meer info over kunnen geven ?

PLEASE HELP ME OUT !!

Alvast bedankt, :halleluja

Peter
 
Origineel geplaatst door 6 trak
wat een mieren detail zeg... volgens mij iets om je niet al te druk over te maken...

Ik wil niet overkomen als een muggezifter maar ik wil me toch goed informeren en daarvoor is het hier de goede plaats denk ik. Een Jupiter 8 koop ik niet elke dag zoveel geld heb ik niet dus wil ik niet voor verrassingen staan...
 
Klinkt hij goed? Indien 'ja', dan is hij goed.

Er zijn massa's oude analoge synthesizers die niet een digitaal gestuurde tuning hebben en die zijn in veel gevallen stabiel. (mijn Minimoog bijvoorbeeld)

Maak je niet druk. Ik hoop dat je blij bent met je Jupiter!
 
Bedankt 6 en Pim,

Ik ga er morgen naartoe. Zal hem eerst uitgebreid testen.
Als alles OK is met de Jupiter zal het weekend veel te kort zijn voor mij !!
 
Dat beetje onstabiliteit moet je er altijd bijnemen bij die oude analoge synthesizers. Het is ook een deel van hun charme.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
wat een mieren detail zeg... volgens mij iets om je niet al te druk over te maken...

Mee eens! :confused:
 
Nou ja, het is toch leuk om te weten?
Ik kan me herinneren dat mensen zich wel eens druk hebben gemaakt over kleinere verschillen (het serienummer van een 808, de bitrate van een MP3 etc.... ;) )
Zo zijn er ook pagina's vol geschreven over het verschil tussen een MKS-80 rev. 4 en 5; na een grondige A/B vergelijking kan ik me niet voorstellen waarom eigenlijk... het zal wel bij de hobby horen!

Maargoed, een Juup is natuurlijk sowieso fijn. En 't is een luxe om te kunnen kiezen uit 2!

Waar ik trouwens wel om moest grinniken is het 'detuning = goed' argument
(de vergelijking met de Yamaha CS synths vind ik als CS bezitter wel een leuke)...
 
Deze bit kwestie heeft alleen maar met de autotune routine te maken. Ik heb een 12-bits en een 14-bits jupiter en de 14-bits jupiter loopt sneller door de autotune routine dan de 12-bits versie. De een klinkt toch net even iets anders dan de andere maar dat heeft te maken met de afstelling van filters en envelopes. Over tijd ontstaan er natuurlijk afwijkingen. Beide klinken - na autotune - even goed.

Waar je op zou moeten letten is of alle 8 voices goed klinken. Geen modulatie tussen OSC1 en OSC2 bij een standaard patch. Klinken alle 8 filters gelijk. Is de resonantie bij alle 8 filters gelijk. Zitten er geen grote verschillen in de 8 envelopes... enzovoorts. Als de 12-bits net bij Roland vandaan komt mag je verwachten dat alles in orde is. Hoewel...

Advies: beide goed uitproberen. Kijk ook goed naar de staat van het instrument. Ontbreken er schroeven. Stof... Vuil...
 
Origineel geplaatst door P-Five
Deze bit kwestie heeft alleen maar met de autotune routine te maken. Ik heb een 12-bits en een 14-bits jupiter en de 14-bits jupiter loopt sneller door de autotune routine dan de 12-bits versie. De een klinkt toch net even iets anders dan de andere maar dat heeft te maken met de afstelling van filters en envelopes. Over tijd ontstaan er natuurlijk afwijkingen. Beide klinken - na autotune - even goed.

Waar je op zou moeten letten is of alle 8 voices goed klinken. Geen modulatie tussen OSC1 en OSC2 bij een standaard patch. Klinken alle 8 filters gelijk. Is de resonantie bij alle 8 filters gelijk. Zitten er geen grote verschillen in de 8 envelopes... enzovoorts. Als de 12-bits net bij Roland vandaan komt mag je verwachten dat alles in orde is. Hoewel...

Advies: beide goed uitproberen. Kijk ook goed naar de staat van het instrument. Ontbreken er schroeven. Stof... Vuil...

Tnx, ik zal ze woensdagnamiddag alletwee goed bekijken en testen. (Vandaag kan niet want de bank is gesloten:erm: ). Van de 14 bits heb ik veel foto's gekregen en hij ziet er heel goed uit, van de andere heb ik maar één foto in lage resolutie.
 

Attachments

  • eeslinks-3b.jpg
    eeslinks-3b.jpg
    45,5 KB · Bekeken: 119
PS : Ik heb toch de 12 bits gekocht, die 12 bits stuff is zever denk ik want ze klinkt perfect. Ben er heel tevreden mee !!

Alles OK verder, al suist m'n oor op dit moment een beetje omdat ik net de unison knop ingedrukt heb met m'n koptelefoon een beetje te luid.

:dj:
 

Attachments

  • jp8_small.jpg
    jp8_small.jpg
    24,9 KB · Bekeken: 141
lijkt wel of die dingen tegenwoordig als broodjes te koop zijn, keuze uit een 12 of een 14bit.....
hoe kom je er eigenlijk aan, via particulier of zaak?
 
Dat viel mij ook al op!
Je hoort en leest er zoveel ineens over de laatste tijd.
Alsof het niks is...

Verkoop is toch meestal wel particulier hoor.
En rond de 2000 euro toch wel, toch ook niet niks!

Misschien willen ze allemaal een Andromeda!! :D
 
Origineel geplaatst door paol
lijkt wel of die dingen tegenwoordig als broodjes te koop zijn, keuze uit een 12 of een 14bit.....
hoe kom je er eigenlijk aan, via particulier of zaak?

Ik heb ze gekocht in een zaak (Music Electronics) maar die verkochten ze zelf in opdracht van een klant. De Jup stond op hun site te koop maar nogal verscholen in een hoekje (heb het toevallig gevonden via Google "Jupiter te koop"). De andere was een particulier en had (heeft?) er twee te koop (heeft een eind geleden op marktplaats gestaan). Als je één wilt kopen kan ik z'n email geven als je me PB'd. :)

En rond de 2000 euro toch wel, toch ook niet niks!

Das waar, maar ik had het ervoor over - zal nu toch een hele tijd niets meer kopen denk ik... .:)
 
Origineel geplaatst door Aaron


Misschien willen ze allemaal een Andromeda!! :D
heb eeb jupiter 8 (12 bits versie en nooit (knockknock) stemproblemen gehad!) en een a6, zou
nooit m'n jp8 verkopen voor een a6 .zijn echt twee verschillende apperaten . de jp klinkt helderder
, is veel directer in gebruik en heeft een betere autotune! de a6 klinkt meer naar moog(vetter) , daarnaast
echter is de basisklank ook vaak gewoon "goedkoper'", wel zijn de mogelijkheden veel groter en daarmee
toch ook het klankpakket . wel is het veel meer werk om er wat van te maken, de jp8 klinkt bijna altijd goed.
kortom samen kom je tijd te kort.:kimono:
 
Back
Top