EQ tips van de pro

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.669
Locatie
Zwolle
Probeer de laatste tijd het mixen te doorgronden en nous stuitte ik op internet op het volgende artikel:

http://www.thewhippinpost.co.uk/mixing-music/mixing-steps-interview.htm

Wellicht ooit al gelinkt, maar het is een gesprek tussen een nitwit en een professionele producer die stap voor stap uitlegt hoe hij een voorbeeldtrack eq'ed in Cubase. Leuk om te lezen en lekker concreet!
 
Koffie is goed! :D


De link ook btw. ;)
 
Heee! Handig 8)

Als je nog meer goede links hebt... :{
 
Altijd leuk om te weten hoe andere mensen een mix benaderen.. ! Ik lees regelmatig de Resolution, de interviews met de engineers die daar in staan gaan ook meestal vrij ver in ' hoe heb heb je dat-en-dat effect gemaakt.
In een van de laatste nummers stond bijv. Tony Maserati, o.a. over hoe hij 'crazy in love' heeft gemixed.
Wel grappig trouwens dat wel heel veel engineers protools meer gebruiken als multirack en editor, dan als virtuele studio. Ook mixen ze zoveel mogelijk analoog, en worden er wel heel veel fijne compressors etc gebruikt , als de neve's, de tubetechs, en ik kom de empirical labs distressor ook vaak tegen in die artikels.
 
Nog meer EQ, met pleidooi om EQ-cut te gebruiken i.p.v. EQ-boost

vond ik erg leerzaam:

EQ:how and when to use it


en deze, over het EQ en de natuur:

Natural selection

vast een citaat:

My contention is that EQ isn't so much about tone as it is about psychoacoustics -- the way various nuances of sound affect our perception of the world around us. And, like so many areas of psychology, the root of psychoacoustics undoubtedly date back to the days when survival was more important than setting up a really hot mix...
 
Origineel geplaatst door Tactic
Altijd leuk om te weten hoe andere mensen een mix benaderen.. ! Ik lees regelmatig de Resolution, de interviews met de engineers die daar in staan gaan ook meestal vrij ver in ' hoe heb heb je dat-en-dat effect gemaakt.
In een van de laatste nummers stond bijv. Tony Maserati, o.a. over hoe hij 'crazy in love' heeft gemixed.
Wel grappig trouwens dat wel heel veel engineers protools meer gebruiken als multirack en editor, dan als virtuele studio. Ook mixen ze zoveel mogelijk analoog, en worden er wel heel veel fijne compressors etc gebruikt , als de neve's, de tubetechs, en ik kom de empirical labs distressor ook vaak tegen in die artikels.

Is dat een blad, de Resolution?
 
Origineel geplaatst door bombario
Nou ja, als het maar lekker klinkt! ;)

daar gaat het natuurlijk om...:biertje:
 
Back
Top