mLan16e vo9or Motif ES (demo video)

Op de website van KeyFax staat sinds vandaag een demo video van de mLan16e kaart voor de Motif ES.

Geeft een leuke impressie van de mogelijkheden van een Motif ES in combinatie met deze kaart en je DAW.

> Link naar info pagina met de videolink <
 

Attachments

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    13,7 KB · Bekeken: 91
Last edited by a moderator:
Dat ziet er cool uit, volgens mij kan dit alleen niet met de mLan die op m'n A5000 zit bijvoorbeeld.

Druid
 
Dat klinkt heel erg goed! Balen dat ik een 'oude' Motif zonder de ES toevoeging heb... maar ik moet niet zeiken want ook zonder al die toevoegingen is het een bakbeest :-)
 
Ik heb beide kaarten (gehad).

De mLAN8E is geschikt voor Motif, CS6X/R, A4000/A5000 ,en S80/90.
De mLAN16E is geschikt voor Motif ES (en wellicht toekomstige toestellen?)

Een mLAN16E kan niet in een S90 worden geplaatst en een mLAN8E kan niet in een Motif ES worden geplaatst. De kaarten zijn dus niet uitwisselbaar.

De mLAN16E is een fantastische uitbreiding voor m'n Motif. Hierbij tover ik m'n Motif ES al bijna om tot een heuse 01X. Eigenlijk is een Motif ES met een mLAN16E alles wat je maar nodig hebt. Het is niet enkel een geluidskaart, niet enkel een midi-interface,.. Oh ja, in de demo is het niet erg duidelijk maar via mLAN heb je dus meer dan slechts 1x16 kanalen.

Deze vraag wordt vaak gesteld over mLAN:

"Wat is de mLAN IN en mLAN OUT?"

mLAN is bidirectioneel en maakt geen gebruik van IN/OUT, gewoon je firewirekabel inpluggen en het toestel wordt aangemeldt op het mLAN-netwerk

Gedaan met kabelspaghetti :okdan:

De mLAN8E is (was) pokkeduur en niet zo makkelijk te vinden. De mLAN16E is gelukkig wel betaalbaar en niet te duur maar deze kaart kon ik ook nergens in Europa kopen, ik heb 'm uiteindelijk in de VS gekocht.
 
Origineel geplaatst door druid
Dat ziet er cool uit, volgens mij kan dit alleen niet met de mLan die op m'n A5000 zit bijvoorbeeld.

Druid

Het zou leuk zijn als dit zou kunnen op je A5000, maar denk het ook niet dit is waarschijnlijk iets voor erg handige jongens, die het misschien wel kunnen klaarspelen.
 
Verrek joh, ik zie nou pas voor het eerst dat het met FireWire kabel werkt. Altijd gedacht dat het net als bij computernetwerken met UTP kabel en RJ45 pluggen ging.

Over dat bi-directionele: dat moet in principe toch ook mogelijk zijn met MIDI? Je gebruikt volgens mij maar 2 of 3 aders van de draad, terwijl de plug er 5 kan hebben. 't Voldoet niet meer aan de huidige standaard, maar volgens mij moet je met wat soldeerwerk ook een bi-directioneel spulletje voor "regular" MIDI kunnen maken.

Of zie ik wat over het hoofd...?
Ah, offtopic... don't answer that ;)
 
misschien een domme vraag,

maar kan dit ook allemaal in combinatie met een digi002 rack samen met protools le ?
 
Origineel geplaatst door gilson
maar kan dit ook allemaal in combinatie met een digi002 rack samen met protools le ?

Je kan een mLAN16E niet in je Digi002 stoppen, deze past (voorlopig) enkel in een Yamaha Motif ES. Er zijn wel andere mLAN-toestellen om bv een Digi002R te integreren met een mLAN netwerk.

Zowel de Yamaha i88X als de Yamaha 01x zijn voorzien van S/PDIFdigitale inputs de i88x heeft ook nog ADAT i/o en jouw Digi002R beschikt ook over beiden. Dus digitaal werken alvast geen probleem.

Ook nog dit: Je zou je Digi002R ook via Firewire met bv een mLAN16E verbinden. Hiermee wordt je Digi002R wel niet in het mLAN-netwerk opgenomen maar kan je wel daisychainen met andere FireWire toestellen. Interessant als je slechts 1 FireWire-poort op je computer hebt.

Opmerking: een mLAN16E kan niet stand-alone worden gebruikt, je moet het in een compatibele host inbouwen (voorlopig dus enkel een Motif ES), dus als je geen Motif ES hebt, is een mLAN16E een nutteloze investering

Mocht je interesse hebben in mLAN16E, dan denk ik dat de i88x het meest interresant zou kunnen zijn (kost wel 'een beetje') maar vergeet ook niet dat er nog andere digitale interfaces zijn die in jouw situatie misschien interessanter/goedkoper kunnen zijn. Bv Apogee, Presonus,...
 
ok bedankt Hover , ben ik weer wat wijzer
 
Leuke info. Denk dat veel mensen hier veel van te weten komen.

Maar wat ze er niet bij vertellen.
De effecten die zo handig zijn van de Motif hoeven niet perse beter te zijn dat bepaalde VST's. Qua convolutiegalm bijv levert een computer veel meer kwaliteit. Dus het geweldige van effecten van de Motif te kunnen gebruiken is ook maar relatief. Niet dat ze goede effecten hebben maar als je veeleisend bent wil je meestal toch meer.

En 16 kanalen lijken veel. Maar als je toevallig een wat grotere studio hebt en naast een Motif ES ook nog eens een digitale mixer met een mLan connector aansluit dan zit je al aan het maximum aantal kanalen wat de drivers aankunnen. En kan je niet zomaar straffeloos een TC firestation (die ook mLan gaat ondersteunen als ze de hardware stabiel krijgen) aansluiten zonder kanalen op te geven. De drivers zijn namelijk fixed op 32 ins en outs. En die drivers zijn ook nog maar sinds een paar maand echt stabiel te noemen naar verluid en zijn ze nog steeds in ontwikkeling.

En de firewire aansluiting van je computer heeft ook nog eens een bepaald type firewire controller. (Geen Nec maar een Texas Instruments?) Anders vreet hij teveel CPU power omdat dit ook nog eens uitmaakt. Dus je kunt niet zomaar je Motif ES aan je computer hangen.

En op het gebied van Steinberg en Yamaha zijn ze wel bezig om de integratie van dit concept meer in de software te integreren, maar voorals nog zijn die opties er nog niet. En dan is ook maar de vraag hoe stabiel de eerste versies zijn. En nu moet ik zeggen dat op het vlak van software bij hun hardware Yamaha redelijk goed bezig is (op de drivers na).
 
Klopt allemaal... maar ja... alles heeft zijn grenzen toch? Je kunt niet verwachten dat je ALLES en ook nog eens UNLIMITED kunt doen.

Daarnaast kan het qua effects natuurlijk ook andersom. VST op je Motif sounds. Two ways... remember? ;)

En voor wat betreft die FireWire chip... daar mag Yamaha inderdaad wel eens wat meer ruchtbaarheid aan geven. Het maakt inderdaad heel veel uit wat voor chipset je gebruikt. Maar goed... er is daar een lijst van beschikbaar op 01xRay.com, echter niet in/bij de gedrukte handleiding. Een goede controller (kost maar een paar tientjes) scheelt een hoop ellende.

Maar goed... nu de mLan drivers van heel behoorlijke kwaliteit zijn (de 01x was de grote test), denk ik dat Yamaha snel het mLan aanbod uit zal gaan breiden. het concept is gewoon superb!
 
Laatst gewijzigd:
in de september editie van het duitse Keyboards staat een artikel over Mlan en ze hebben een motif, o1X, laptop en zo'n 19"yammie gleuidskaart aan elkaar gehangen met Mlan. het artikel was best lovend alhoewel de onderkenning er wel was voor het geringe mlan aanbod. vooral de routing tussen mlan apparaten schijnt niet afhankelijk te zijn van de manier van daisy chaining maar kun je volledig vrij in software bepalen.dat was een van de sterkste troeven.
 
Zijn er inmiddels meer gebruikers die zelf ervaring hebben opgedaan met mlan? Is het bijvoorbeeld handig om de synth als geluidskaart in te zetten? Werkt de remote optie prettig?

Hoe handig is het nou eigenlijk allemaal? Of is het eigenlijk alleen maar gedoe...

[iemand specifiek ervaring met de S90 ES?]

:kroon:
 
Als concept is mLan wel OK. Maar Yamaha heeft het zodanig verprutst dat ik het iedereen afraad om aan te beginnen.

( Iemand nog een mLan YGDAI bordje kopen? :D )
 
Origineel geplaatst door fuse
Als concept is mLan wel OK. Maar Yamaha heeft het zodanig verprutst dat ik het iedereen afraad om aan te beginnen.

( Iemand nog een mLan YGDAI bordje kopen? :D )

Ja hier nog eentje, op alle punten. ASIO drivers die niet helemaal lekker werken is wel de grootste ergernis. Ondergetekende heeft ook nog zo'n Yamaha insteekkaart liggen.
 
Origineel geplaatst door fuse
Als concept is mLan wel OK. Maar Yamaha heeft het zodanig verprutst dat ik het iedereen afraad om aan te beginnen.
Kan je eens een paar voorbeelden noemen? Is het daarmee volledig onwerkbaar of zou je er deels gebruik van kunnen maken?
 
Voorbeelden?

Zelfde als Frank. Het werkt wel maar niet fijn. Je moet echt een goede firewire controller/kaart hebben met de juiste chipset. Gelukkig heb ik een goeie kaart ervoor gevonden.
Maar dan nog. Als je dan je computer opstart dan werkt de autoconnector niet. En moet je het weer handmatig doen.
Of als je teveel CPU trekt dat hij gaat kraken en dus de latency omhoog moet. (6ms voor mij)
Maar vooral dat je geen UAD, mlan kan combineren met dual-core X2 setup (met een gigabyte moederbord).

Om even samen te vatten. De sjaak of sjaken die de drivers voor PC/Mac heeft gemaakt is complete broddelaar die niet weet hoe je fatsoenlijk drivers moet bouwen.

Maar als je bijv een Motif aan een mixer wil knopen heb je daar eenmalig een computer voor nodig en daarna onthoud hij de settings wel. Dan is het goed te doen. Of een (of twee) i88x aan je mixer knopen werkt ook wel.
 
Dank voor je uitleg Fuse (en Frank). Jammer dat het zoveel haken en ogen heeft, het concept lijkt zo goed. Is er ergens info te vinden over de juiste chipsets?

Ik lees trouwens elders dat de nieuwe Motif XS serie van Yamaha een nieuwe mlan architectuur zou hebben...
 
Back
Top