Eerste elektronische muziek Nederland op cd

Zaaz

Layering different sounds
Lid sinds
18 juli 2003
Berichten
217
Locatie
Amsterdam
Van Nu.nl:

AMSTERDAM - De eerste elektronische muziek ooit in Nederland gemaakt, is sinds deze week verkrijgbaar in een cd-box. Alle muziek op deze box komt uit het Philips NatLab uit de periode 1956-1963.

Bekijk video: Modem/ Breedband


Philips gaf in 1956 Dick Raaijmakers de opdracht elektronische muziek voor de massa te maken. 'Elektronfonische muziek ter vermaak' werd dit ook wel genoemd. Raaijmakers, die net was afgestudeerd aan het Conservatorium in Den Haag, nam de uitdaging aan en werd zo de eigenlijke grondlegger van de elektronische muziek in Nederland. Hij heeft echter nooit het succes gekend van bijvoorbeeld Stockhausen, een Duitse componist die wordt gezien als één van de grootste pioniers op dit gebied.

Laboratorium

Het eerste nummer dat Raaijmakers in zijn 'laboratorium' componeerde, heette 'Song of the Second Moon'. Dit was geïnspireerd op de lancering van de Russische Spoetnik in 1957.

Raaijmakers zelf is nogal bescheiden over zijn rol als pionier. "Ik zag het gewoon als mijn werk. Er was een heel laboratorium voor gebouwd. Ik ging elke dag naar het lab en deed daar wat mij gevraagd was. Wanneer ik op mijn zolderkamertje had zitten ploeteren om dit voor elkaar te krijgen, was ik nu denk ik trotser op wat ik bereikt heb."

Tazelaar

De cd-box is samengesteld door Kees Tazelaar, zelf een grote naam in de muziekwereld. Tazelaar kwam op het idee elektronische pioniersmuziek te verzamelen op cd. Zo kwam hij bij dit unieke materiaal terecht.
 
Back
Top