Kurzweil XM-1 Expression Mate

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
0112951.jpg


Toen ik gisteren wat Kurzweil informatie aan het opsnorren was, kwam ik het bovenstaande apparaatje tegen; de Kurzweil XM-1 Expression Mate.
Kort en goed: de veelgeprezen ribbon controller van Kurzweil, zonder de meestal daaraan vastgeschroefde overbodige 30 kilo oud ijzer... ;)
Om het helemaal leuk te maken, er is een vrij uitgebreide arpeggiator sectie (x3) ingebouwd, en een aantal masterkeyboard functies zoals zones en controller remapping.

Nou ben ik benieuwd van de Kurzweil fans alhier (anderen mogen ook reageren hoor):
-Wie heeft er één?
-Is dit een beetje een leuk apparaat? Of zijn er veel problemen mee bekend?
-Was dit apparaat commercieel gezien soms een flop? Waarom is het zo onbekend, en niet meer leverbaar?

Oh, en om mezelf even te bezondigen aan off-topic;
-(Prijswijzer) Wat mag zoiets nou nog kosten?
-(Te koop gevraagd) Als iemand er nog ééntje heeft liggen, mag deze persoon me altijd een PB'tje sturen... ;)

The ExpressionMate is a powerful MIDI processor that can be added on to any MIDI device. It comes as two parts: the desk top control box, and the 600 mm ribbon controller, similar to the ribbon controller on the K2500. Hook it up to a MIDI synth and you will find you have a whole new level of expression and control over your instrument.

In addition to the ribbon, the ExpressionMate has two pedal inputs, a breath controller input, and two button switch controllers. All of these physical controllers can be assigned to send any MIDI message you want, include, all MIDI controller messages, note messages, and even sysex.

For older MIDI synths that don't have very many physical controllers, the ExpressionMate will give you many possibilities for controlling your sound. Use the ribbon to open and close filters, crossfade between two sounds, change panning and volume - the possibilities are as endless as your synths ability to respond to MIDI control. And since you can assign notes to the ribbon ( as well as all other controllers), you can use the ribbon to actually play your synth. Just tap on various spots on the ribbon to play different notes! And with 16 preset and 8 user created scales available, you have complete control over exactly which notes you will use the ribbon to play.

Incredible Arpeggiaton Capabilities
The ExpressionMate contains three arpeggiators, each of which can run independently. Just play a chord on your keyboard and the arpeggiator will play those notes as an arpeggio. Each arpeggiator can use a different source of note events, so if you keyboard controller can send on more than one MIDI channel, you can play different chords simultaneously with each zone on your keyboard being arpeggiated differently. In addition, you can create specified note lists to be used by the arpeggiator so you don't even have to play your keyboard. Finally, each arpeggiator can be used as a source for the next arpeggiator, allowing you to create cascading arpeggios of incredible complexity.

In addition to playing arpeggiated notes in a constant stream of notes, you can choose among 8 preset or 64 user created rhythms. And a wide variety of note order and latching modes give you virtually endless possibilities.
 
Die Kurzweil is een wrede controller. Meer dan een simpele strip waaraan je een CC aan kan hangen. K'heb een keer een demonstratie gehad van wat hij allemaal wel kan en da's zeker niet mis. En ook niet zo makkelijk te programmeren.
 
Wordt volgens mij niet meer gemaak; het is geen gemakkelijk aan te wenden
apparaat door de vele mogelijkheden. Wie het gebruikt, is er erg tevereden over.
Doe eens een search op www.sonikmatter.com m.n. de archives van Kurzweil.

Geen persoonlijke ervaring hiermee, misschien heeft sweetwater er nog eentje liggen.
www.sweetwater.com

Met vriendelijke groeten,
ISPdeRuiter
 
expression-mate

expression-mate

Yo , ik heb een expression-mate te koop , inclusief een Quicklok-paneeltje waar de ribbon opgeplakt kan worden als je geen plaats op de synth hebt ; werd verkocht in Europa voor 500 euro , is hier niet meer te krijgen , dus nu te koop voor 500 euro !!!
 
Re: expression-mate

Re: expression-mate

Origineel geplaatst door zongada
werd verkocht in Europa voor 500 euro , is hier niet meer te krijgen , dus nu te koop voor 500 euro !!!

Da's echt weer zo'n Kurzweil prijs. Daar koop je over enkele dagen 2 Doepfer R2M's voor 8D

230,00 EUR: R2M, ribbon controller, power supply (230v)
115,00 EUR: R2M, power supply (230V)

Ik vind die R2M best interessant.

Voeg er nog een Roland A-80 aan toe en je hebt 'bijna' een CS-80 :D
 
ik ken het niet

ik ken het niet

tot mijn grote schaamte moet ik zeggen dat ik dit ding helemaal niet ken...

wil er wel graag meer over weten..

(een kurzweil fan)
:D
 
De expression-mate is wel veel meer dan een ribbon-controller ; arpeggio's in cascade zetten en zo.. Tik het eens in op de zoekmachine van Google of zo...
 
Origineel geplaatst door zongada
De expression-mate is wel veel meer dan een ribbon-controller ; arpeggio's in cascade zetten en zo.. Tik het eens in op de zoekmachine van Google of zo...

Kan best, toch zullen de meeste niet verder kijken dan het te gebruiken als een superpitch-bender.

Hier staat een K2600x waarop ik gisterennamiddag zat te tokkelen. Trouwens, voor arpeggio's bestaan er voldoende alternatieven die goedkoper/beter zijn.

Maar jij hebt hem gebruikt, waarom post je niet eens een mp3-tje waarin je die expression-mate gebruikt op een wijze die niet met een gewone ribbon controller kan worden verwezenlijkt? Ik ben alvast benieuwd :)
 
Sorry, maar ik vind 500 voor een gebruikte een tikje onrealistisch.
Ik kan 'n nieuwe kopen voor 450 Euro!

Blijft nog steeds véél geld trouwens, zeker als ik lees dat ding ding eigenlijk bedoeld is als upgrade van een K2000 naar K2500. Als je dan weet dat complete K2500's inderdaad zo rond de 900 Euro weggaan, tja...

Dat ding van Doepfer ziet er leuk uit. Heeft ook een arpeggiator zie ik, al lijkt die een stuk eenvoudiger dan die in de Kurz.
 
Back
Top