Geluidskaart Audigy 2

ik denk dat je me in de verkeerde categorie plaatst.
ik let niet alleen op het muzikale gedeelte. ik let wel degelijk op geluidskwaliteit, hoe dingen uitgemixed zijn, etc.
en ik ben geen gamer. ik speel nooit spellen.

ik schrijf software die geluiden analyseert en vervormt:
http://www.xs4all.nl/~niff/fs1r/
en ik maak muziek
http://www.discogs.com/artist/Drum_Origins

-juist- als je naar geluidskwaliteit kijkt, en echt gaat vergelijken hoe groot de verschillen daadwerkelijk zijn, dan moet je tot de conclusie komen dat het allemaal eigenlijk bar weinig uitmaakt welke geluidskaart je koopt wanneer je er meer dan 200 euro aan uit gaat geven.

mijn stelling is niet dat geluidskwaliteit niet uitmaakt.
mijn stelling is dat het verschil in da converters echt te verwaarlozen is, helemaal als je kijkt over wat voor versterker en monitors het signaal afgespeeld gaat worden.

bij de aanschaf van een geluidskaart moet je je niet blind staren op geluidskwaliteit. je moet ook moet kijken naar welke extra features je krijgt.

je maakt tegenwoordig vrijwel alles digitaal, dus de da speelt geen rol voor het eindresultaat.
het gaat dus alleen om hoe je het signaal hoort tijdens het maken van de muziek.

je kan veel grotere vooruitgangen boeken qua sound door een betere versterker en monitors te kopen, en door je monitors goed te plaatsen, en door je muur met isolerend materiaal te bedekken.

wouter.
 
Zelfs het verschil in de hogere klasses pro kaarten is er een duidelijk verschil te horen tussen der verschillende kaarten. Laat staan dat je een Audigy vergelijkt met een RME of Motu.

Je hebt tot op zekere hoogte absoluut gelijk. Je kan een prachtige set ADDA's hebben, maar als je dat vervolgens afluistert op Samson en Reveals dan maakt het weinig verschil met goedkopere convertors.

En natuurlijk hoef je niet gelijk te kijken naar een HD systeem oid, je kan ook gewoon een Audiophile kopen. Die scoor je voor 100 euri 2dehands en dat ding klinkt en presteert gewoon veel beter dan een Audigy. Je kan deze discussie wel uit verhouding trekken door een goede audiokaart gelijk in de 1000 euri+ categorie te plaatsen, maar het is dus gewoon niet nodig om zo veel geld uit te geven voor een knappe (semi-pro) audiokaart.

Want wat je over het hoofd ziet is bijvoorbeeld ook die performance. Voor de topicstarter kan een Audiophile bijvoorbeeld betekenen dat hij veel meer performance uit z'n systeem haalt. Waarom? (Betere) ASIO drivers en geen overbodige rotzooi.

Juist wat betreft geluidskaarten moet je juist niet kijken naar extra's maar kiezen voor een kaart met de juiste specs en een goede driver. Al het andere doet er namelijk niet toe. Tenzij je kiest voor een deal compleet met Cubase of weet ik wat al niet. En dan bekijk ik dit vanuit het oogpunt muziek maken, want als je wil gamen of je huiskamerding wil doen zijn die extra's bij zo'n Creative kaartje natuurlijk weer hartstikke geinig.

En wat betreft alles digitaal doen mag je voor jezelf spreken, daar doe ik namelijk niet aan mee :D
 
jouw voorstel om een audiophile te kopen onderstreept nogmaals dat je niet goed op de hoogte bent van wat er op een audigy kaart zit.

met extra's bedoel ik niet handige dvd afspeel software, een afstandsbediening, of een mooie pet met 'creative' er op.

ik doel er op dat er een complete synthesizer op de kaart gebakken zit.
een krachtige dsp chip met 32 resonant filters, meerdere gelijktijdige effecten zoals pitchshifter, formant filter, reverb, etc.
je hebt 64 kanalen, door een slimme architectuur heb je een vrijwel onbeperkt samplegeheugen, etc.
wanneer je dit gebruikt kost het nauwelijks cpu tijd. het werkt prima op een 200mhz computer met 64mb geheugen, en net zo makkelijk op een 3.4ghz machine, omdat alles op de kaart gebeurt.

de kaart waar jij het over hebt is gewoon een i/o kaart met verder niets.
dat is muzikaal gezien dus echt een stap achteruit ten opzichte van een soundblaster.
misschien is het signaal meer 1:1 met het origineel als je dingen gesampled hebt en het weer afspeelt, maar je kunt ineens geen muziek meer maken met de hardware.

je zou wel zo'n kaart er bij kunnen plaatsen als 106db of 108db s/n verhouding niet genoeg is voor je tijdens het maken van de muziek. persoonlijk vind ik het niet prettig om muziek te maken als het volume zo hoog staat dat je -108db nog duidelijk kunt horen met al het omgevingsgeluid dat ik hier heb.

voor mij heeft het dus geen enkele toegevoegde waarde om zo'n kaart te installeren, maar iedereen heeft zijn eigen wensen natuurlijk.
 
Nee, wat ik dus zeg is dat je daar juist vanaf moet blijven. Ik citeer mezelf:

Kijk, dat is nou zo mooi. Als je een knappe kaart koopt hoeft het helemaal niet (veel) meer te kosten dan zo'n consumerdingetje, maar je wordt niet opgescheept met allerlei rommel waar je niets aan hebt en wat eigenlijk toch niet klinkt...

Al die mogelijkheden lijken op papier leuk maar stellen bijzonder weinig voor. Zeker als je als de topicstarter al met software als Logic werkt. De geluidskwaliteit van die rommel en zeker ook van de meeste soundfonts is gewoon om te huilen.

Maar goed, deze discussie is vrij zinloos. Ik zeg, als je muziek wil maken is het crap, jij vind het juist waardevol. Daar valt niet echt een compromis tussen te sluiten. Als jij tevreden bent met een Audigy en daar je ding mee kan doen dan is dat prima. Heel mooi zelfs. :okdan:
 
te koop: Audigy... :D

Heej Anne als je een beetje kan werken deze zomer en je hebt het ervoor over kan je natuurlijk ook kiezen voor een yamaha 01X of een soortgelijke controller+audiokaart...

en als je de loterij wint: de Mackie d8b....werkt heerlijk maar veels te duur voor mij...

groet Hans
 
wat ik me nu afvraag ?

stel je geluidskaart is nu de bron van je muziek !!
je speelt het geluid af via je geluidskaart --> versterker --> speakers.
Als je nu een audiophile geluidskaart hebt, dan moet de rest wat daarachter hangt ook van goede aard zijn, lijkt mij zo.

een goede geluidskaart in een pc kan je nog lang niet vergelijken met een bron (cd speler) in een high end geluidsset.

een doorsnee pc is meer storings gevoelig (minder afscherming) of heb ik het nu mis.
 
Je hebt natuurlijk gelijk en dat was waar ik Wouter ook gelijk in gaf. In de meeste gevallen zla je toch concessies moeten doen. Een Audiophile bijvoorbeeld is in mijn ogen een beduidend betere kaart dan een Audigy, maar het is ook weer geen RME of Motu.

De meer naar echt high-end neigende kaarten hebben over het algemeen een break-out box waarbij het anloge signaal gedigitaliseerd wordt voordat het naar via pci-kaart of via usb/firewire in eentjes en nullen de computer in en uit gesleurd wordt. Geen invloed op het geluid door de pc dus...


Origineel geplaatst door ratsja
wat ik me nu afvraag ?

stel je geluidskaart is nu de bron van je muziek !!
je speelt het geluid af via je geluidskaart --> versterker --> speakers.
Als je nu een audiophile geluidskaart hebt, dan moet de rest wat daarachter hangt ook van goede aard zijn, lijkt mij zo.

een goede geluidskaart in een pc kan je nog lang niet vergelijken met een bron (cd speler) in een high end geluidsset.

een doorsnee pc is meer storings gevoelig (minder afscherming) of heb ik het nu mis.
 
ik heb zelf een audigy platinum ex
en heb het geluid via spdif aangeloten op mijn audio set (high end)

en ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben met het resultaat (bij vst's)

moet ook zeggen dat ik een beginner ben en dat ik meer verstand heb van hifi en home theater.

misschien als ik later serieuzer mee bezig ga en een goede geluidskaart koop en veel met vst ga werken dat dan het geluid van de vst beter benut wordt.

beetje mooie soundkaart kost zeg maar 300 euro, kan ik beter daar geld aan besteden dan aan een nieuwe synth, toch ?

voor een beginner is VST een mooie oplossing
 
Origineel geplaatst door NiFF
ik schrijf software die geluiden analyseert en vervormt:
http://www.xs4all.nl/~niff/fs1r/
-juist- als je naar geluidskwaliteit kijkt, en echt gaat vergelijken hoe groot de verschillen daadwerkelijk zijn, dan moet je tot de conclusie komen dat het allemaal eigenlijk bar weinig uitmaakt welke geluidskaart je koopt wanneer je er meer dan 200 euro aan uit gaat geven.

mijn stelling is niet dat geluidskwaliteit niet uitmaakt.
mijn stelling is dat het verschil in da converters echt te verwaarlozen is, helemaal als je kijkt over wat voor versterker en monitors het signaal afgespeeld gaat worden.

Heel juist Niff ! fijn dat er nog mensen die verder kijken dan alleen de prijs...
Ik heb het al ontelbaar keer gezegd dat het echt weinig uitmaakt of je nou een Edirol van 300 euro, een RME of Motu van 800 euro koopt.
Vaak worden dezelfde componenten gebruikt binnen diverse merken.
Het enige verschil is de prijs en een RME, Terratec, Motu of wat dan ook klinkt allemaal even plat en hebben allemaal dezelfde dunne "home" sound. Punt andere lijn. Laat in godsnaam die domme argumenten en discussie nu eens en voor altijd achterwege want ik wordt er stillaan onnozel van !
Mensen die het tegendeel geloven zijn goedgelovig...of hebben echt geen oren aan hun hoofd en DENKEN alleen maar dat omdat ze 3x zoveel geld uitgeven dan een DMX6 of een simpel M-audio kaartje dat het ook beter klinkt...sure, want dat is wat de fabrikanten hen wil laten geloven met cijfertjes op papier en ze trappen er met beide voeten in ! Ik kan het weten want ik verkoop die dingen al 10 jaar !

Als je echt aanzienlijk betere klank wil, nou, dan ga je kijken bij Apogee (Mini DAC bv) en een aantal duurdere ProTools (HD192) of Motu doosjes. Sonic solutions ea onbekende merkjes. Dan bedoel ik dus vooral het 192 khz spul. Zij die willen blijven geloven in hun wijsheid... nou ze doen maar, maar stop alsjeblieft met te beweren dat RME of Motu van 800 euro beter klinkt dan een kaartje van 200 euro want het is echt larie en apekool voor zoveer je de echte misbaksels en non_asio kaarten niet meetelt. Punt andere lijn.

Bovendien heeft Niff net als ik al zo dikwijls heb gezegd, aangehaald dat er maar wordt op losgelult over die kaarten van "ik heb een RME" en "ik heb een Motu" want die klinkt beter om dan het signaal uiteindelijk langs een Pioneer versterkertje te jagen waar dan bovendien Alesis monitor prul aan hangt... Sure. En dan de term "kwaliteit" in de mond nemen en daar dan nog betweterig over staan doen ook..sure

Nee, ik vind het Synthforum een reuze forum maar sommigen hebben het echt niet begrepen en slaan de bal kompleet mis.
Èn al bij al maakt het helemaal niet uit welk materiaal je hebt want "muzikale inhoud" telt, en niet hoe of met wat je dat bereikt. Nog niet duidelijk ?
 
Laatst gewijzigd:
Nog meer gelul, zucht...

Het enige wat ik nog even kwijt wil is dat iedereen die PT aanhaalt als goed klinkend z'n hoofd in z'n hol heeft... Gelukkig krijgen steeds meer mensen dat door. Verder zoeken jullie het allemaal maar uit...

Topicstarter, je hoort het, vooral geen andere geluidskaart kopen. :stupid
 
volgens mij gaat het nog altijd om het geheel aan componenten stroom het moet in dezelfde orde van kwaliteit zijn.

Er is altijd beter en duurder, maar ergens ook een grens, welke voor mij prijs/kwaliteit heet.
 
Protools = brol...

Protools = brol...

Origineel geplaatst door n0_key
Nog meer gelul, zucht...

Het enige wat ik nog even kwijt wil is dat iedereen die PT aanhaalt als goed klinkend z'n hoofd in z'n hol heeft... Gelukkig krijgen steeds meer mensen dat door.

Vooral mensen die DENKEN er iets van te kennen weten intussen dat Protools brol is.
Dat 85% van alle Hollywood fimltracks met Protools opgenomen en verwerkt wordt doet niets terzake*, evenmin het feit dat Avid, de nummer 1 inzake broadcast/film/video-editting Protools heeft opgekocht. Dat het overgrote merendeel van alle grote TV en radiozenders (inclusief Veronica, SBS, Jim TV, MTV, VRT, RTL, enz...) met Protools werken is ook verwaarloosbaar. Zonder enige twijfel allemaal mensen met hun hoofd in hun hol...echt een bende amateurs !

*(Let u graag de volgende maal op de barslechte sound tijdens de filmvoorstelling. De oorzaak hiervan is Protools)

Maar soit, offtopic gelul. Het ging hier om de Audigy2. Best te gebruiken, waarom niet. Nogmaals : niet wat je hebt maar wat je ermee doet is belangrijk. Immers, als je straks die grote hit thuis maakt, dan betaalt de platenfirma graag een remix in één of andere hyperdure studio...zo gaat dat heren.
 
Laatst gewijzigd:
Jongens waarom je druk maken om een geluidskaart er zijn wel ergere dingen op de wereld. De meesten hier zijntoch maar hobbymatig bezig en een klein deel zal mischien deels zijn brood eruit kunnen verdienen. Of je nu met protools werkt of niet en of het daadwerkelijk brol is of superieur, ik denk persoonlijk dat de meesten hier er niet eens verstand van hebben om hierover te kunnen oordelen.Maar ik denk toch wel dat er zeker een verschil zit in produkten hoofdzakelijk gericht op de consumenten markt en de sellectieve professionele markt. Aangezien de meesten behoren tot de consumenten markt is het normaal dat je bij bepaalde dingen gewoon geen eerlijke vergelijking kunt trekken.
 
geachte heren,

ik vindt dat je best wel muziek kan maken met de audigy 2 (dat doe ik ook al en ben er zeer tevreden mee)
ik gebruik mijn externe apperatuur heel weinig en gebruik bijna alleen maar vstis
dus alles gebeurd in die ene doos wat pc heet
wat ik bedoel is fuck de geluidskwaliteit boeit niet het gaat om de skills
en ik snap ook niet waarom jullie zulke lange discussies voeren over de audigy :confused: het is een kaart van rond de 45 euro kost geen shit dus
gewoon kopen bevalt het niet pleur je het weg ik ben er tot nu toe zeer tevreden mee!8)
 
maar ik heb nog een vraag over de audigy,
hoe kan ik de effecten op de dsp unit van de kaart gebruiken onder cubase?
 
ja, das een minpunt...die zijn volgens mij dus niet als vst (of dx) in te laden...
 
Origineel geplaatst door Dj Tony-E
dus heb je er niks aan:P

tenzij je tussentijdse multitracks erdoor haalt, wegschrijft en opnieuw importeert...of galm over je eindmix wilt :S
 
oeeeei das wel veel werk:confused: en trouwens de line ingang van de audigy is bagger vind ik teveel ruis enzo dus lijkt me niet zo slim om de dsp te gebruiken dan=(
 
Back
Top