Damn, weeral pc-problemen..

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

ikke

Ouwe rot
Lid sinds
5 augustus 2003
Berichten
1.781
Locatie
Antwerpen
Dit is geen synth related post, daarmee post ik hem ook in de 'hardware' sectie. [mods! ;)]

Anyway,
Daarstraks zet ik mn pc aan, nadat die een dag ofzo niet had aangestaan (daarvoor, gisteren dus, ging alles perfect!).. dus, ik zet hem aan en komt daar toch wel een hels geluid uit (net of er een telefoon heel hard rinkelt) en hij vertelt me netjes: 'system drive error, blah blah'.. :frons: Ok, pc terug opgestart, weeral dat gerinkel! :( en er kwam niets op het scherm.. :confused:

Mn harde schijf eruit gehaald en alles ging terug :erm: Andere harde schijf genomen, XP geinstalleerd en die nieuwe als master ingesteld. De rinkel-HD ingesteld op slave zodat ie niet bootable is.. Wééral dat gerinkel!! WTF?! :confused:
Windows start nu op, tijdens het opstarten rinkelt mn pc en als XP is opgestart herkent hij enkel de master.

Rinkel-HD in andere pc geprobeerd, nada... Wéééral dát gerinkel!

Dus, nu de vraag: Valt die data nog te redden? =(
Via de gewone IDE kabel is ze onbereikbaar,.. Nu dacht ik, als ik die HD in een case steek (zoéén waar ge een IDE HD insteekt en dan in de USB poort ramt), dan XP opstart en dan die USB inpluggen.. Zou dat werken?

Ps: De rinkel-HD is/was gepartitioneerd, twee delen, eerste: OS, tweede: data.
 
Nope, dat met die case gaat niet werken. In zo'n case zit nl niks meer als een soort van "omzetter" van usb naar ide. Als je schijf naar god is, zal je hem toch niet aan kunnen spreken.

Ik vrees dat je naar je data kunt fluiten. Er zijn bedrijven die aan data-recovery doen, maar dat is ellendig duur.
 
Nope......het ziet er naar uit dat die schijf naar de eeuwige jachtvelden is.

Dat is het risico van IDE schijven (vooral oude of goedkope, maar het kan gewoon bij elke schijf gebeuren).

Als je je data echt terug wilt kun je een data recovery bedrijf proberen maar prepare to pay up! Deze bedrijven schromen er niet om je even 1000 Euro te vragen om de schijf uit te lezen. (Dan halen ze hem uit elkaar en proberen de magneetschijven met een speciaal apparaat uit te lezen.) Als de magneetschijven fysiek beschadigt zijn kun je lachen want dan heb je geen data maar mag je wel betalen.

Dus tip voor volgende keer: Backuppen die handel. Vooral je sample's en gemaakte muziek....ff op cd branden om de zoveel tijd. En ook niet onhandig is een 2e schijf in je pc plaatsen en periodiek je zooi daar naartoe kopieren. Verkleint het risico ook weer.

Een RAID setup met meerdere schijven is natuurlijk het mooiste maar wel duur!

Succes i.i.g.
 
Bericht door een moderator:
De threadstarter is in eerste instantie hiermee geholpen...
Meer informatie kan je echter beter vinden op www.tweakers.net.
Omdat PC hardware problemen niet tot ons onderwerp behoren, sluit ik deze thread.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top