Emu4 vervangen door EXS24?

David

Ouwe rot
Lid sinds
13 mei 2002
Berichten
923
Locatie
Antwerpen
Hoi iedereen! Zoals velen onder jullie heb ik lang lopen ouwehoeren (ook op dit forum) of het nou beter is met hardware dan wel met software te samplen. Nou moet ik vooraf wel toegeven dat ik een sampler vooral als ROMpler gebruik, dus om banken van Akai of E-mu CD's in te laden.

Ik heb behoorlijk wat spaargeld zitten in mijn Emulator-4, en het leek wel alsof ik dit in rook zag opgaan toen ik de mogelijkheden en voordelen van de veel goedkopere Emagic EXS24 uittestte in Logic. ..

Dit vind ik de belangrijkste voordelen van EXS24, waarin Emu-4 de duimen moet leggen :
- ultrasnelle laadtijd
- converteren van vele Akai-CD's naar de HD : geen geklooi meer met CD-Roms
- overzichtelijk & snel catalogiseren van 1000en presets in windows explorer

Dus, zouden jullie me gek verklaren als ik een Emu-4 (full option) te koop zou aanbieden, omdat ik mijn sample CD-Roms alleen nog maar met EXS24 zou willen gebruiken? Ik zou vooral thuis willen werken, en niet echt live ; maar als het er ooit van komt, heb ik ook nog een prima laptop klaar liggen, waarvoor ik dan een Emagic EMI6|2 USB audio interface zou kopen.

(By the way, hoeveel zou een E4 nu nog waard zijn...?)
 
Laatst gewijzigd:
Ik kan de overstap naar de EXS 24 van harte aanbevelen. Ik zou niet meer terugwillen naar een hardware sampler. Wat dacht je van de, naast de door jou genoemde voordelen, het voordeel van total Recall, dus al de ouwe liedjes met de juiste samples weer op zijn plek.
Ik heb zelfs mijn MPC weggedaan om het gemak. Sorry, ik weet dat er mensen bij zweren, maar ik ben toch meer een computerman en hou erg van het gemak ervan.
Ik heb overigens mijn Kurzweil K2000 met alle opties in de hoek staan en gebruik 'm alleen maar voor typische Kurzweilsounds en dus niet meer voor de samples.
Succes ermee

Maarten

P.S. ik hoop dat er ook een handige manier is om jouw Emu bibliotheek om te zetten naar EXS, dat wordt (nog) niet gesupport.
 
Origineel geplaatst door Heli
ik hoop dat er ook een handige manier is om jouw Emu bibliotheek om te zetten naar EXS, dat wordt (nog) niet gesupport.

Om Emu CD-'s om te zetten naar EXS24 gebruik ik Translator : een superhandig conversie-programmaatje waarmee je alle soorten sample formats kunt omzetten! (dus van en naar Emu, Akai, Roland, Yamaha, SoundFont, Giga, HALion, EXS24, ...)
Zie ook : http://www.chickensys.com

Een bijkomend voordeel is dat je met Translator zelf kan aanduiden in welke map je de geconverteerde .wavs wil plaatsen. Want de EXS24 kan natuurlijk zelf wel Akai omzetten naar .exs en .wav, maar dan plaatst hij alle wavs van ongeacht welke CD-Rom steevast in hetzelfde mapje "Akai samples" onder je Logic folder. Da's niet zo handig als je veel CD-Roms gaat converteren, want het wordt meteen een onoverzichtelijke warboel van 1000en wavs :[>

Het is veel handiger om alle geconverteerde wavs te kunnen onderbrengen in 1 apart mapje per individuele CD-Rom, zodat je meteen weet welke wavs afkomstig zijn van welke sample CD-Rom ; en dan kan je meteen ook het hele mapje met de exs24-conversie op een CD-erretje kwakken.

Samengevat: met de EXS24 kan je dus niet aangeven in welk mapje op welke schijf de geconverteerde .wavs geplaatst worden, maar wel als je de conversie vooraf doet in Translator !

Een opmerkelijke geest die dit leest, zal misschien een berichtje posten dat ik zit te ouwehoeren, omdat je de geconverteerde .wavs toch net zo goed manueel kunt verplaatsen naar een andere schijf of ander mapje in de goeie ouwe Windows Verkenner?? NOT !! 8>

MAAR vergis je niet : de EXS24 begint dan je hele schijf te scannen omdat hij z'n wavs niet meteen terugvindt. Uiteindelijk zal ie ze wel vinden, maar het kost 'm best flink wat tijd. En was die ultrasnelle laadtijd soms niet hét grote pluspunt van de EXS?? Ahaaa... 8D

Conclusie: EXS24 + Translator vervangt een Emu E4. Iedereen akkoord?
 
Origineel geplaatst door David




Een opmerkelijke geest die dit leest, zal misschien een berichtje posten dat ik zit te ouwehoeren, omdat je de geconverteerde .wavs toch net zo goed manueel kunt verplaatsen naar een andere schijf of ander mapje in de goeie ouwe Windows Verkenner?? NOT !! 8>

MAAR vergis je niet : de EXS24 begint dan je hele schijf te scannen omdat hij z'n wavs niet meteen terugvindt. Uiteindelijk zal ie ze wel vinden, maar het kost 'm best flink wat tijd. En was die ultrasnelle laadtijd soms niet hét grote pluspunt van de EXS?? Ahaaa... 8D

Conclusie: EXS24 + Translator vervangt een Emu E4. Iedereen akkoord?

ik heb idd verschillende mappen. maar in de map akai samples. dan heb je idd die lange zoek tijd niet. maar idd ze moeten bij emagic zorgen dat je kan aangeven waar je je samples wil plaatsen.

ik was idd ook zo iemand die zijn samples naar een andere partitie trok. maar heb het idd weer terug gezet. duurde veel te lang. Komt vast nog wel is een update van exs.

verder kende ik dat programmatje niet, ondanks dat ik een exs gebruiker van het begin ben. ga er toch maar is naar zoeken.
goeie tip!


maar ff over exs, als het over logic of exs gaat moet ik me er ff mee bemoeien, ik zou het vanuit mijn eigen ervaring gewoon doen.

het is veel makelijker werken daardoor ga je (ik iig) veel creativer te werk. de kosten zijn veel lager. erg goede kwaliteit. (tuurlijk speelt je comp + soundcard hierbij ook een grote rol. je kunt de plugins gebruiken in logic.

verder ken ik nog 13 a4tjes vol schrijven met pluspunten.

enige nadeel van exs is wel: het gebrek aan filter. heeft alleen maar lowpass. (4 types) beetje jammer is ook idd dat je niet makelijk je samples kan ordenen.
 
ik weet niet of jullie het programma Akai cd x-tract kennen, maar het is echt een geweldig programma om je akai cd's om te zetten naar bijvoorbeeld .exs of halion formaat (en nog vele anderen. Ik heb het programma gebruikt om makkelijk je samples en programma's van de exs sampler te ordenen en bovendien converteerd het programma 20x sneller dan exs zelf :). Kijk maar even op de volgende url: htttp://www.cdxtract.com/cdxd.htm
 
Origineel geplaatst door redje
ik weet niet of jullie het programma Akai cd x-tract kennen, maar het is echt een geweldig programma om je akai cd's om te zetten naar bijvoorbeeld .exs of halion formaat (en nog vele anderen. Ik heb het programma gebruikt om makkelijk je samples en programma's van de exs sampler te ordenen en bovendien converteerd het programma 20x sneller dan exs zelf :). Kijk maar even op de volgende url: htttp://www.cdxtract.com/cdxd.htm

Ja, je hebt gelijk dat de conversie met CDXtract sneller gaat dan met EXS24 of met Translator. MAAR OPGELET : ik heb ook al ondervonden dat het resultaat met CDXtract NIET EXACT IDENTIEK is aan de conversie met EXS24 of Translator. Soms klinkt een preset zelfs helemaal anders! De meest betrouwbare conversie blijkt dan toch Translator te zijn.

Ik ben tot deze conclusie gekomen door eenzelfde bank in te laden van Akai CD-Rom in de Emu E4, en nadien de verschillende conversies door EXS24, Translator en CDXtract objectief A-B met mekaar te vergelijken met de versie in de Emu 4.
 
Origineel geplaatst door EDP

enige nadeel van exs is wel: het gebrek aan filter. heeft alleen maar lowpass. (4 types) beetje jammer is ook idd dat je niet makelijk je samples kan ordenen.

1) Als je andere filters wil gebruiken op de EXS24, dan pak je toch gewoon de AutoFilter plug-in van Logic zelf? De Opcode Fusion Filter plug-in vind ik anders ook geweldig.

2) Bedoel je de audio ordenen (.wav-files), of de EXS24 presets (.exs-files)? Die laatste kan je zonder probleem gewoon in Verkenner onderverdelen in verdere thematische mapjes hoor (bv alle SFX, alle strings, alle drums enz). Enige voorwaarde is dat alle EXS-presets in het mapje "Sampler instruments" onder je Logic folder blijven staan, anders "ziet" de EXS24 ze niet staan.
 
Origineel geplaatst door David


1) Als je andere filters wil gebruiken op de EXS24, dan pak je toch gewoon de AutoFilter plug-in van Logic zelf? De Opcode Fusion Filter plug-in vind ik anders ook geweldig.

2) Bedoel je de audio ordenen (.wav-files), of de EXS24 presets (.exs-files)? Die laatste kan je zonder probleem gewoon in Verkenner onderverdelen in verdere thematische mapjes hoor (bv alle SFX, alle strings, alle drums enz). Enige voorwaarde is dat alle EXS-presets in het mapje "Sampler instruments" onder je Logic folder blijven staan, anders "ziet" de EXS24 ze niet staan.

1 ja maar ff makelijk je filter door het lfo laten beinvloede of door de envelope gaat niet zo makelijk en bij mij weten zijn dat ook alleen maar lowpass types (6/12/18/24 db)

2 als je onder akai convert samples convert maakt kan je ze iig in mappen zetten. en de .exs verdeel ik onder sample cd,s en mijn eigen (als je ze gewoon saved)
 
Origineel geplaatst door EDP


1 ja maar ff makelijk je filter door het lfo laten beinvloede of door de envelope gaat niet zo makelijk en bij mij weten zijn dat ook alleen maar lowpass types (6/12/18/24 db)

2 als je onder akai convert samples convert maakt kan je ze iig in mappen zetten. en de .exs verdeel ik onder sample cd,s en mijn eigen (als je ze gewoon saved)

1) Logic autofilter plug-in heeft toch z'n eigen ingebouwde LFO en envelope? Je hebt wel gelijk dat het alleen maar LP-filters zijn.

2) Wil je Punt 2 eens wat duidelijker uitleggen aub? Want hier snap ik echt niks van. En ik vind het echt wel belangrijk wat je probeert te zeggen. Bedoel je dat het mapje "Akai samples" een andere naam moet krijgen, en dat je er dan zoveel subfolders en herindelingen in kan maken als je maar wil?
 
Back
Top