Belangrijke tip voor EXS24 gebruikers !

David

Ouwe rot
Lid sinds
13 mei 2002
Berichten
923
Locatie
Antwerpen
DE SITUATIE :
Zoas iedereen ondertussen wel weet, kan je met de EXS24 softsampler plug-in voor Logic alle Akai-CD-Roms converteren naar .wav. De EXS24 laadt ultrasnel en werkt dus handiger dan een hardware sampler. Maar dat wist iedereen wel zeker?

HET PROBLEEM :
Alle .wavs die de EXS24 converteert van ongeacht welke CD-Rom gaat hij steevast in hetzelfde mapje "Akai samples" onder de Logic folder plaatsen. En da's best niet zo handig als je véél CD-Roms gaat converteren, want het wordt meteen een onoverzichtelijke warboel van 1000en wavs. :[>

En het is toch veel handiger om alle geconverteerde wavs te kunnen onderbrengen in 1 apart mapje per individuele CD-Rom, ja?! Zodat je meteen weet welke wavs afkomstig zijn van welke sample CD-Rom ; en dan kan je meteen ook het hele mapje met de exs24-conversie op 1 CD-erretje kwakken voor back-up.

Een opmerkelijke geest die dit leest, zal misschien terugmailen dat ik flauwe kul uitbraak, omdat je de geconverteerde .wavs toch net zo goed manueel kunt verplaatsen naar een andere schijf of ander mapje in de goeie ouwe Windows Verkenner??

NOT !! De EXS24 begint dan blijkbaar de hele schijf te scannen omdat hij z'n wavs niet meteen terugvindt. Uiteindelijk zal ie ze wel vinden, maar het kost 'm best flink wat tijd. En was die ultrasnelle laadtijd soms niet hét grote pluspunt van de EXS?? Ahaaa... 8D


DE OPLOSSING :
Gebruik Translator van www.chickensys.com om te converteren van Akai (of ook Emu) naar EXS24. In Translator doe je gewoon CTRL+F, en dan het tabblad aanklikken met EXS24 ; daar kan je dan de bewuste map opgeven waar je de wavs definitief wil onderbrengen na de conversie door Translator. Dus per CD-rom die je integraal converteert, telkens eerst CTRL+F, en een nieuw mapje met bv. de titel van die CD aanmaken!

That's my tip-of-the-day for EXS24 users !
8)
 
het programma Akai cd x-tract doet het overigens ook geweldig, ik ken chickensystems niet, dus ik zou niet kunnen zeggen welke beter is, maar kijk hier in ieder geval ook even naar: htttp://www.cdxtract.com/cdxd.htm
 
CDXtract is veeeeeel sneller, in de nieuwe versie van Translator zitten nog wel wat bugs. Ik raad echt CDXtract aan, en het kan zelfs hele programmas converteren naar .EXS plus andere samplecollecties zoals .SF2.
Check redjes link.
 
Origineel geplaatst door Cromz 1R
CDXtract is veeeeeel sneller, in de nieuwe versie van Translator zitten nog wel wat bugs. Ik raad echt CDXtract aan, en het kan zelfs hele programmas converteren naar .EXS plus andere samplecollecties zoals .SF2.
Check redjes link.

mmm cd extract is ook raar hoor .. ik heb al cd;s geconverteerd die meer dan 1 gieg waren terwijl de cd dat natuurlijk nooit heeft gehad ... ik moet het nog een testen .. maar mocht de fout niet bij mij liggen dan is het te debiel voor woorden natuurlijk
 
Origineel geplaatst door MadR
mmm cd extract is ook raar hoor .. ik heb al cd;s geconverteerd die meer dan 1 gieg waren terwijl de cd dat natuurlijk nooit heeft gehad ...

dat vind ik helemaal niet raar. daar is het toch conversie voor?

als je bijvoorbeeld een cd vol mp3's converteert naar wavs dan kom je uit op iets van 7 Gig... logisch toch?
 
Origineel geplaatst door cyan_circle
dat vind ik helemaal niet raar. daar is het toch conversie voor?

als je bijvoorbeeld een cd vol mp3's converteert naar wavs dan kom je uit op iets van 7 Gig... logisch toch?

volgens mij mis je wat ... van mp3 naar wav is conversie van de samples .. hier gaat het alleen om de headers en programs files ... 16 bit mono 44 khz is het en blijft het

het enige wat dus geconverteerd word is het formaat voor het inlezen in een andere sampler .. de bitrate e.d. blijft gelijk

maar misschien heb ik wat fout gedaan en meerdere cdroms naar 1 dir laten schrijven .... maar ik denk het niet :engel:
 
Origineel geplaatst door MadR
volgens mij mis je wat ... van mp3 naar wav is conversie van de samples .. hier gaat het alleen om de headers en programs files ... 16 bit mono 44 khz is het en blijft het

het enige wat dus geconverteerd word is het formaat voor het inlezen in een andere sampler .. de bitrate e.d. blijft gelijk

maar misschien heb ik wat fout gedaan en meerdere cdroms naar 1 dir laten schrijven .... maar ik denk het niet :engel:

maar het wordt toch gecomprimeerd? volgens mij heb je bij iedere conversie wel verschil in grootte.
zoals van mpeg naar SVCD bijvoorbeeld... beeldkwaliteit blijft gelijk maar de data wordt 10% minder.
 
bij exs mk2 kan je aangeven waar de samples staan, maak dus een partitie aan waar je alleen je akai samples zet. en het werkt prima zonder vervelende zoek tijden.

en een mapje maken kon al van af de eerste versie
 
Origineel geplaatst door cyan_circle
maar het wordt toch gecomprimeerd? volgens mij heb je bij iedere conversie wel verschil in grootte.
zoals van mpeg naar SVCD bijvoorbeeld... beeldkwaliteit blijft gelijk maar de data wordt 10% minder.

mmm ik zit nog steeds met het probleem .. zal er eens een topic over openen want van 600 mb naar 2,4 GB !!! kan toch echt niet

en dat voorbeeld van mpg naar svcd snap ik ook niet helemaal
is toch allebei mpg2 ? zit geen conversie tussen mijn inziense
 
Back
Top