Beginnen met produceren.

Bubbles

Stamgast
Lid sinds
10 mei 2004
Berichten
247
Locatie
Utrecht
heej,

ik ben al sinds een tijd bezig met produceren, zo ongeveer een jaar. Ik ben begonnen met fruityloops, maar heb gemerkt dat ik meer wil. Ik wil aan de gang met hardware. maarrrrr.... Ik ben een echte n00b wat hardware betreft, ik heb geen idee wat ik moet doen! Ik weet alleen dat ik niet meer alleen met software aan de gang wil blijven, maar nu echt serieus met hardware aan de gang wil! Ik heb mijn oog op een Korg Electribe laten vallen. maar nu heb ik een vraag:

1) Als ik zo'n groove-box (of noemt alleen roland ze zo???) heb, wat moet ik dan nog meer aanschaffen? Noem A.U.B. alles op, want zoals gezegd, ik ben een rasechte n00b :) (Dus iets als een geluidskaart voor je pc, software, enz. enz.)
2) Hoe zorg je er dan voor dat je die geluiden uit dei groovebox in dat software programma krijgt?
3) Is een groovebox wel ok om mee te beginnen?

Laters, Bubbles.
 
vraagje:

Waarom wil je eigenlijk niet meer alleen met software aan de gang blijven ?

Wat denk je dat hardware aan jou manier van werken toe kan voegen ?

Dit lijkt mss zielig-doenerij, maar volgens velen is het grootste verschil tussen software en hardware de interface, oftewel de manier van werken.
Als je puur naar het resultaat kijkt, is het best mogelijk dat jij met software net zover komt als met hardware.
 
Heej,

Ik wil met Hardware aan de gang, omdat hardware gewoon the real thing is...
Ik wil ook met software blijvenwerken, maar ook hardware erbij... Lijkt mij gewoon leuker dan alleen software... Ik wil gewoon serieus ermee aan de slag... En ik weet dat dat ook met software kan, maar het lijkt mij veel leuker om het rustig aan eens naar een hoger niveau te tillen.

laters, Bubbles
 
Nee, maar je snapt toch wat ik bedoel? Het lijkt me gewoon fijner werken met iets wat je, om het zo maar uit te drukken 'vast kan pakken' (okay, ik weet dat dit lomp klinkt, maar je snapt waar ik heen wil)
En het was niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen, No Offense.

Bubbles
 
Hallo
Ja wat heb je nog meer nodig, er vanuitgaande dat je een groovebox wilt aanschaffen.
Allereerst een versterker en 2 boxen. Dat zou om het goedkoop te houden een gewone stereo installatie kunnen zijn.
Die versterker moet dan wel een extra ingang hebben natuurlijk (bv. een aux ingang)
zo geluid heb je nu, maar je moet je soundje ook ergens op vast kunnen leggen.
dit kan hardware en softwarematig
Software matig ligt wat meer voor de hand
ja dan moet je een "goede" geluidskaart hebben. Software om het vast te leggen.
Je kan ook nog met midi werken, ja dat kost je het je nog een midi-interface.
Een midi programma zoals cubase ,logic of cakewalk enz.

Dan kan je je eigen afvragen is een groovebox een slimme zet
Ikzelf zou voor een goedkope multitimbrale synth gaan. (maar dat is mijn mening)
 
Het enige wat je naar een hoger niveau kan tillen, zijn je eigen skills. Dat heeft niks met spullen te maken.
Er zijn mensen die maken tracks van het niveau "wereldhit" met alleen een laptopje.

Wat wel een goed argument is, is het "niet meer iets achter een schermpje".
Ikzelf moet er niet aan denken om alleen met een pc te moeten werken. Knopjes, knopjes en nog es knopjes, waarop je sneller kunt zien wat er gebeurd als dat je daarvoor door menu's moet gaan scrollen.
Maar dat is iets heel persoonlijks !

Wat je nodig hebt aan spullen als je met hardware aan de gang wilt, is afhankelijk van veel dingen.
Enkelen hiervan zijn:
- Wat wil je ermee doen/welke muziek wil je maken.
- Hoeveel wil je nog doen met je pc.

Je kunt bijv. ervoor kiezen om je pc nog wel te gebruiken als sequencer en/of om het zaakje op te nemen.
In dat geval kom je met wat bakjes waar geluiden uitkomen (synth's/samplers), een mixer en iets fatsoenlijks om over af te luisteren (monitors en evt. versterker) al een heel eind.

Vergeet nooit dat het bezit van (dure) hardware geen garantie is voor het "verbeteren" van je nummers, of het verbeteren van de geluidskwaliteit. Ook is het vaak lastiger om je stuk gear fatsoenlijk onder de knie te krijgen als een stukje software. (al was het alleen maar omdat velen wel gewend zijn aan de structuur van een willekeurig computerprogramma)
 
Ik (als alleen-hardware gebruiker) moet bekennen dat pc/software echt niet minder professioneel is, hoor. En tegenwoordig heb je hele fatsoenlijke controllers voor Muziek-programma's [zie pics]
tns_uc33e.jpg
evo_uc16usb.gif
etc.

Maar zelf vind ik hardware-zooi leuker.
Hebben allebei zo hun voor en nadelen.

Ik zou zeggen: probeer een keer bij iemand langs te gaan om te kijken hoe het een beetje werkt, of ga langs een (grotere) muziekzaak waar je een dagje kan pielen. Dat scheelt veel!

Succes!!
 
Origineel geplaatst door Bubbles

7) ????


Dit lijstje kun je zo lang maken als je zelf wilt....... ;)
Wat ik je kan aanraden, is met dat lijstje te beginnen, en pas iets bij te kopen als je iets mist in je sound.

en veel suk6 ! :)

als je nou wat specifiekere vragen hebt over bepaalde apparaten, stel ze dan gerust, of beter nog -> gebruik ff de zoekfunctie ! Er staat idioot veel info op dit forum.
 
Dat heb ik al eens gedaan...
Ik ken 2 mensen die er mee bezig zijn, een daar van heeft op misteryland gestaan... Daar heb ik al eens rond gekeken, en dat vond ik erg leuk. Daarom ben ik begonnen met produceren :). En hij zei ook tegen mij dat hij veel liever hardware had dan software, en dat heb ik eens allemaal bekeken, en toen kwam ik ook tot die conclusie. Niet door de muziek die hij maakte, maar door de werkwijze.

Laters, Bubbles
 
Zeg bubbles,

Op www.soundonsound.com zijn heel veel reviews te vinden, je kan voor relatief weinig geld vast op www.marktplaats.nl of op www.interface.nl wel een 2e hands groovebox vinden.

Een korg electribe is naar mijn mening een erg beperkte bak maar beperking kan ook een hele goede uitwerking hebben op je creativiteit, dus is het maar net hoe je het ziet. Het kan heel leuk zijn om met hardware te werken van wegen het tastbare en het live aspect.

'Produceren' is in mijn woordenboek eigenlijk een woord dat gebruikt wordt door mensen die geld verdienen met hun muziek. Muziek maken lijkt me een veel beter passende benaming, zeker als je net begint!

Verwacht niet dat je dingen met hardware kan die je met software niet kan, zoals iemand al eerder op merkte gaat het om skills, om vakmanschap. Dus ziet mijn lijst er iets anders uit.

1. Sequencer + geluidsbron (soft of hard)
2. Midi klavier
3. Solfege (muziek theorie)
4. Luisteren naar muziek van anderen
5. Heel veel oefenen!

Veel succes,

Druid
 
solfege------>heel goed gezegd/geschreven, ik heb 10 jaar klassieke viool en jazzpiano gespeeld . destijds was ik er niet altijd blij mee maar nu snap ik waarom m'n pappa en mamma me het lieten doen......

grappig eigenlijk..als je hoort wat ik nu doe....heeft weinig met klassiek te maken......eerder met een op hol geslagen kudde robot-koeien......alhoewel...wacht ff..ik woonde vroeger...tegen een weiland aan...zou 't dan toch....
 
Origineel geplaatst door Bubbles
Heej,
Ik wil met Hardware aan de gang, omdat hardware gewoon the real thing is...

Yeahhh. Eindelijk weer een hardware liefhebber op dit forum, aangezien software aanhangers hier de overhand lijken te krijgen. "Iemand die het begrijpt" Je houdt van echte synths of je houdt er niet van? Met jou kunnen we praten;)

Ik zou als ik jou was met een Workstation beginnen. Het liefst met een sample-optie, zodat je niet gebonden bent aan de klanken in het ROM geheugen, maar eventueel wat toe kan voegen. Een keyboard die samples in kan lezen is al voldoende. Hoeft niet zelf te kunnen samplen, daar kan je immers de computer wel voor gebruiken:D

Kijk op http://www.vintagesynth.org/index.html

type als zoekwoord WORKSTATION en je krijgt al aardig wat workstations te zien



Let wel op de polyfonie. Minimaal 64 stemmen.
En multitimbraal. Wanneer een oudere synth 16 sporensequencer aan boord heeft is ie minimaal 16 parts multitimbraal (dus 16 tonen tegelijkertijd af kunnen spelen). Modernere synths kunnen veelal meedere stemmen tegelijkertijd weergeven, dus dat is nog beter (aangezien je nogal eens akkoorden gebruiken, die per aanslag al 3 nootjes kosten)

Succes met je zoektocht
Meerdere outputs is mooi meegenomen
 
Origineel geplaatst door cirkelzaag
grappig eigenlijk..als je hoort wat ik nu doe....heeft weinig met klassiek te maken......eerder met een op hol geslagen kudde robot-koeien......alhoewel...wacht ff..ik woonde vroeger...tegen een weiland aan...zou 't dan toch....

:dubbel: Whahaha!!

Affijn,

IMHO heb je 't volgende 'nodig' als basis zooi ('k weet natuurlijk niet wat je budget is..):

-Een groovebox-achtig ding: persoonlijk zou ik dan kiezen voor zoiets als de Yamaha RS7000: sequencer, geluiden(incl.drums), sampler in één. Kan je voorlopig goed mee vooruit, zéker als beginner. Nadeel(?): rond de 1500 euro nieuw, 2e hands soms te krijgen voor een kleine 900!
-een koptelefoon
-een mixer(tje) om FruityLoops er óók bij te gebruiken. (als je dat niet van plan was, zou ik zelfs nog even wachten met een mixer)
-eventueel een versterker met boxen of een setje actieve boxen

-qua geluidskaarten/pc-gebeuren kan je beter bij iemand anders zijn.. ;)


Geloof me, koop ZEKER niet teveel de eerste keer!
Er zullen ZAT figuren zijn die zeggen dat je MINIMAAL een grote mixer nodig hebt, een paar synths, een sampler, een paar drumcomputers, TOPmerk actieve monitors, een opgefokte pc, 2 rekken vol met effectbakken en weet ik veel wat nog meer, maar da's onzin.

Begin eens met zoiets als een RS of z'n kleinere (en oudere en niet in bezit van een sampler zijnde) broertje de RM1X. Of de E-MU Commandstations, of... (typ maar eens Groovebox in bij de zoek-machine hier). Met alleen zo'n bak kan je al hele fatsoenlijke (zelfs TOP)muziek maken!
Als je dat door hebt ga dan eens verder kijken/navragen voor leuke uitbreidingen.

Laat je niet gek maken door alle gear-lijstjes en verkopers. Neem je tijd ervoor!!


Succes!

:biertje:
 
Veel Schuifjes en knopjes zijn wel handig, want dit scheelt weer menuutjes doorlopen.

Een groovebox heeft geen masterklavier. Een workstation wel.
 
Origineel geplaatst door Zoidsity
Of de E-MU Commandstations, of... (typ maar eens Groovebox in bij de zoek-machine hier). Met alleen zo'n bak kan je al hele fatsoenlijke (zelfs TOP)muziek maken!
Als je dat door hebt ga dan eens verder kijken/navragen voor leuke uitbreidingen.

Mja wat kan ik daar aan toevoegen... Een goede bak met HEEL veel mogelijkheden. Daarom ook zou ik hem zeker niet aanraden aan de beginner. Zou goed kunnen dat die bij het aanschouwen van de handleiding (toch bijna 400 bladzijden) zijn zin in muziek maken gauw verliest.

Ik zou eerder iets minder complex aanraden.

Ga eens naar de winkel en test daar het één en ander uit. Da's nog altijd de beste methode om erachter te komen wat het meest voor jou geschikt zou zijn.

Sucses verder.
 
Back
Top