Gains op O2R

2FLY

Stamgast
Lid sinds
6 mei 2002
Berichten
147
Locatie
De Studio
Dag dames (?) en heren,

Ik heb een O2R.

Heb al zo’n 40 tracks in pre-production ruw gemixt… maar de gains (bovenaan helemaal) staan op elk kanaal bijna anders.

Nu wil ik de gains op 1 plek hebben omdat ik op het punt sta samen met iemand een project af te gaan mixen (we zijn eigenlijk al begonnen)

We maken uiteraard gebruik van Total Recall.. en met constant veranderende gains wordt het gekkenwerk…

Dus wat is de beste manier om je gains te zetten…

Thanx
 
Gain op 02R

Gain op 02R

Aangezien de meeste ongebalanceerde signalen rond de -10 dBu zitten, kan je overwegen alle gains op deze stand vast te spijkeren. Nadeel is dan wel dat je bij (erg) zachte signalen een (zeer) slechte AD-conversie krijgt (veel ruis, weinig signaal), wat resulteert in een (behoorlijk) slechter resultaat en verlies van dynamiek. Als je signalen altijd ongeveer even hard zijn, lijkt me dit de makkelijkste manier.

Of: je kan alle gains standaard ook iets harder zetten (bv -5), en vervolgens met de attenuate (in het eq-scherm) je signaal per kanaal -waar nodig- zachter zetten. Dit kan je dan weer per scene opslaan.

Ikzelf heb echter een scene-sheet gemaakt waarop ik per nummer/scene alle gainsettings en instrumenten/signalen noteer (is ook handig met mixen). Ik doe dit met m'n 03d, dus dat zijn wel wat minder knopjes, maar de gainknopjes hebben (net als de 02r dacht ik) wel van die "klikljes", wat het instellen vergemakkelijkt (helemaal links beginnen op -16 en vervolgens per klikje terugtelllen).
Het instellen per nummer doe ik net zolang totdat er op de inputmeter-screen één rechte horizontale lijn van peak-indicators staat op -6 (peakhold aanzetten, alle eq en dynamics uitschakelen en de meters op pre-fader zetten). Je hebt dan een optimale signaal/ruis-verhouding per kanaal en daarmee de best mogelijke ad-conversie.
Het is wel jammer dat dit op deze manier moet met een digitale tafel (...), maar een digitale gain is ontzettend duur (en heel ingewikkeld). Dan zouden die tafels echt onbetaalbaar worden.
Eigenljik valt het (afgezien van de eerste keer instellen) ook wel mee, 2 minuten en alles staat...
Groetjes,
Rene.
 
waarom wil je je gains op een plek hebben? ze zijn juist bedoeld om je geluid zo hard mogelijk je tafel binnen te laten komen. idd het op een papiertje schrijven of een info blokje in je sequencer is de beste manier aangezien de gains de enigste knoppen zijn die geen midi zenden en ontvangen.
 
Okay

Okay

Nee het punt is juist dat we altijd 1 nummer afmixen 1x in de week... En voor de rest zijn we gewoon altijd nieuwe nummers aan het maken/nummers aan het afmaken (dus we werken soms aan 3 verschillende tracks per week - dit i.v.m. de verschillende mensen die op de liedjes zingen).

Dus vandaar dat 1 stand ideaal zou zijn - en dan elke total recall andere settings uiteraard...

Ik heb er eerlijk gezegd ook aan gedacht zo'n overzicht te maken per mix....

Het enige is dat veel dingen die opgenomen dus nog niet gemixt zijn...


;0)


T H A N X Y ' A L L
 
Back
Top