overlast van subwoofer in oud huis

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
allo!

mijn vriendinnetje woont (nog) in een oud (denk meer dan 100 jaar oud) studentenhuis.....het huis bestaat uit 2 gedeeltes met elk een eigen voordeur en ingang........zij woont in het gedeelte op de begane grond....nu is er boven haar een nieuw iemand komen wonen die blijkbaar een surround-installatie gebruikt, inclusief subwoofer...... de huizen zijn ERG gebrekkig geisoleerd, en de subwoofer staat op de houten vloer (zonder vloerbedekking of kleed naar ik vermoed)..... het resultaat is te raden: de kamer van mijn vriendinnetje begint ongeveer als een klankkast voor de subwoofer te werken, en de lage tonen trillen door alles heen.....

het huis is dus zoals gezegd behoorlijk antiek, en dus is de isolatie ook verre van ideaal......maar tot nu toe had ze eigenlijk nooit zoveel problemen met geluidsoverlast......er is ooit een poging ondernomen om de boel beter te isoleren (toen het bovenhuis verkocht werd) maar dat is volgens mij zo amateuristisch gedaan (lees: het verlagen van het plafond) dat het de zaken zeker niet beter maakt maar misschien nog wel slechter.....

anyway, natuurlijk heeft ze aangebeld en haar probleem uitgelegd, de persoon in kwestie vind echter dat ie het recht heeft om z'n muziek te luisteren zoals hij dat zelf wil, en dat ze maar rekening moet houden met het feit dat ze in een oud en slecht geisoleerd huis woont...hij kan haar genies bv ook horen zegt ie.....niet echt een oplossing voor het subwoofer probleem dus...

nu de grote vraag: wat is de slimste en makkelijkste oplossing voor dit probleem? de subwoofer van de vloer optillen, bv door op een stoel of tafeltje te zetten, zou volgens mij al een stuk moeten schelen...of komen de laag frequente trillingen dan nog steeds net zo hard door de vloer en muren naar beneden? het is echt resonantie enzo wat je hoort en voelt nl........ een opblaaskussentje van de bijenkort onder de subwoofer zetten? stoeptegels zijn niet zo snel te regelen......de oplossing lijkt me in 2 richtingen gezocht te kunnen worden: "ontkoppeling" van de subwoofer met de kamer boven die van mijn vriendin..dus van de vloer en of muren weg....en meer isoleren van vloer/plafond en evt gaten...

de grap is dat de huisbaas en de huurder dus niet echt mee willen werken, en een simpele doeltreffende oplossing (in de trant van: hier is een opblaaskussen of stuk foam om onder je subwoofer te zetten) is dus mijns inziens de beste weg....

iemand dus tips ed hierover?

thanx! Olaf
 
Tjeeee lastig dit!

Ik ken dat ja, want tegenwoordig schijnt iedereen een mega sub woofer blaster shit hifi setup voor de tv te willen. Mijn buren kunnen er ook wat van.. Ik zou zo snel geen oplossing weten, omdat dan de buurman moet willen meewerken! Het isoleren aan je vriendinnetjes kant lijkt me dwijlen met de kraan open (ik heb ervaring in een oud studentenhuis..). Vooral dat sublaag gaat overal heerlijk doorheen.

Open deur: toch vriendelijk doch dringent bedelen bij de bovenbuur om gezamelijk tot een compromis te komen, want anders zit er nix anders voor je vriendinnetje op om zo een gelijksoortige SUB te kopen en tegen het plafond te timmeren...!! MAKE HIS LIFE A LIVING HELL! :D

Nee.. dat is ook geen oplossing.. Hmm... lastig dit..
 
ik stel voor dat je enkele stoer uitziende mensen van het forum hier
optrommelt en even gaat aankloppen bij meneer. en heel mooi
gaat vragen om iets te doen aan die sub

-kevin
-bambam
-kratarknathrak
-isniezot

ik denk dat je met die 4 genoeg hebt. :D
 
Als het goed is zijn er regels voor de geluidsisolatie bij verhuur van appartementen. Of het pand nieuw dan wel oud is lijkt me niet zo belangrijk. Ben zelf met het indelen van een rijksmonument bezig en zodra ik de gemeente weer spreek zal ik eens vragen waar deze precies staan vastgelegd en wie het evt. zou kunnen controleren. Echter wil het niet zeggen dat je kamertje op dit moment niet aan de eisen zou voldoen. Want bij een subwoofer zul je toch altijd wel last blijven houden van je bovenburen. Maakt hij overdag herrie is er helaas niet zoveel aan te doen. In het uiterste geval kun je het probleem samen met je buren in aanwezigheid van de man met de pet oplossen :D
 
Tja, das zeker klote.. geluidsoverlast overlast door de buren. Een vrij asociale instelling die de eigenaar van de subwoofer heeft.. een beetje meewerken en zich inleven in het woongenot van je vriendin is vrij normaal.

Ik heb zelf ook een subwoofer in de woonkamer staan, maar hij staat op een stukje piepschuim. Ook staat hij niet in een hoek want dan word de bas erg versterkt... oh, en hij staat nooit vol open.

Je zou dus even met die buurman kunnnen kijken naar een betere plaatsing van dat ding. En, piepschuim ofzo er onder.
Het is natuurlijk erg belangrijk dattie meewerkt, anders word het lastig.

En tja, in het ergst egeval moet je die gast ook maar lastig vallen.. het is niet anders. Laat eens een drumcomputer een dagje aan staan met een onregelmatig ritme....
Of vraag aan de Artis directie of zij even je minidiskje volspelen met het geluid van parende bavianen.. Speel dat eens af op luid volume af 's nachts terwijl jullie lekker samen aan het stappen zijn.... :)

Succes ermee
 
Origineel geplaatst door Arv
Tjeeee lastig dit!

Ik ken dat ja, want tegenwoordig schijnt iedereen een mega sub woofer blaster shit hifi setup voor de tv te willen. Mijn buren kunnen er ook wat van.. Ik zou zo snel geen oplossing weten, omdat dan de buurman moet willen meewerken! Het isoleren aan je vriendinnetjes kant lijkt me dwijlen met de kraan open (ik heb ervaring in een oud studentenhuis..). Vooral dat sublaag gaat overal heerlijk doorheen.

Open deur: toch vriendelijk doch dringent bedelen bij de bovenbuur om gezamelijk tot een compromis te komen, want anders zit er nix anders voor je vriendinnetje op om zo een gelijksoortige SUB te kopen en tegen het plafond te timmeren...!! MAKE HIS LIFE A LIVING HELL! :D

Nee.. dat is ook geen oplossing.. Hmm... lastig dit..


ja dat bedelen is al menigmaal gebeurd, ik ben daar ook bij geweest, maar ik geloof niet dat de persoon in kwestie helemaal wil inschikken (en ook niet of ie echt beseft hoe verschrikkelijk hard het doorkomt, resonantie is lastig uit te leggen, je moet het meemaken..met de vorige bovenbuurvrouw was de muziek ook wel eens hard maar hoge en middentonen kan je prima maskeren met je eigen muziek of geluid van de tv) ... ik heb mijn vriendinnetje al verteld dat ze hem het beste even kan uitnodigen om mee te luisteren in haar kamer, dat wil wel eens helpen...maar hij heeft al duidelijk aangegeven dat hij vindt dat ie de muziek gewoon moet kunnen luisteren zoals hij dat wil....en waaarschijnlijk heeft ie net z'n zakcentjes in een fijne surroundset geinvesteerd en wil ie dus niet z'n investering teniet doen ofzo ;)

hij stelt zelf dingen voor als: ik draai tot 2100 hard muziek. en daarna niet meer...maargoed, dat is een beetje een tricky oplossing, want je beperkt iedereen ermee.....het is veel prettiger dat hij gewoon desnoods tot 0100 z'n muziek draait, of DVD's kijkt, maar mijn vriendin er gewoon niet zoveel last van heeft...ze is geen zeikster, een beetje overlast, daar kan ze prima mee leven, maar de hele tijd dat getril en gebrom 's avonds door je kamer is gewoon erg vervelend........

ik zit zelf beetje richting een opblaaskussen te denken, net zoals die dingen die je onder technics draaitafels kan zetten om feedback tegen te gaan.......werkt dat een beetje met subwoofers om de boel te ontkoppelen?

gr. Olaf
 
Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Als het goed is zijn er regels voor de geluidsisolatie bij verhuur van appartementen. Of het pand nieuw dan wel oud is lijkt me niet zo belangrijk. Ben zelf met het indelen van een rijksmonument bezig en zodra ik de gemeente weer spreek zal ik eens vragen waar deze precies staan vastgelegd en wie het evt. zou kunnen controleren. Echter wil het niet zeggen dat je kamertje op dit moment niet aan de eisen zou voldoen. Want bij een subwoofer zul je toch altijd wel last blijven houden van je bovenburen. Maakt hij overdag herrie is er helaas niet zoveel aan te doen. In het uiterste geval kun je het probleem samen met je buren in aanwezigheid van de man met de pet oplossen :D

politie en dat soort dingen lijken me idd last resort....dan is het woongenot al behoorlijk verneukt, inclusief de onderlinge relaties...bijkomend probleem is nl dat de eigenaar/verhuurder van het bovenhuis de zoon van de eigenaar van het benedenhuis is (waar mijn vriendin dus woont)..... dus politie erbij, zover zou het niet moeten komen aangezien dan de boel tever op de spits wordt gedreven...

volgens mij is het per gemeente geregeld hoe het zit met geluidsoverlast, meestal mag je tot 2200 redelijk vrij met je geluid omgaan, tenzij het niet meer binnen normen van redelijkheid enzo valt....volgens mij valt dit er niet meer binnen, je kan je eigen muziek bijna niet eens meer horen zeg maar....volgens mij voldoet die kamer compleet niet aan isolatie eisen en normen, want je kan de mensen boven en naast haar gewoon met elkaar horen praten als ze op bepaalde plekken staan, andersom vermoedelijk ook (oeps ;) etc.etc.... het gaat niet zozeer om overdag, alswel dat het structureel elke avond is zeg maar.....want dat ding hangt volgens mij ook gewoon aan z'n TV....

zal eens checken bij de gemeente utrecht of er regels over zijn...een verhuurde kamer moet volgens mij wel aan minimale regels voldoen, anders kan je er punten vanaf trekken en dus de huur omlaag gooien, wat meestal prima werkt om de huisbaas de boel wat beter te laten isoleren..
 
...ben ik blij dat ik bijna geen buren heb rond mijn appartement :P

Maar je haalde aan om de subwoofer op een tafeltje te zetten. Zelf heb ik mijn tv op een massief houten tafeltje staan, en op een of andere manier lijkt deze constructie resonantie te versterken... Nu trilt zelfs de helft van de spullen in mijn huis mee als ik het 8uur-journaal kijk :stupid
Dus het is een beter idee van je om de demping-weg in te slaan,
succes!
 
Re: overlast van subwoofer in oud huis

Origineel geplaatst door olafmol
... en dat ze maar rekening moet houden met het feit dat ze in een oud en slecht geisoleerd huis woont...

...en wanneer begint de bovenbuurman daar zelf rekening mee te houden dan ?? :stupid

Een plaatje piepschuim doet in een dergelijk geval idd wonderen. Ik heb ooit iets vergelijkbaars gehad toen ik nog op een flatje woonde, en heb dat weten op te lossen met een 5 cm dik plaatje piepschuim.
Dit tot volle tevredenheid (van m'n onderburen).

tipje: scoor op de stort een (afval)plaatje en geef dit aan de bovenbuurman

mocht dit niet werken: scoor een kratje bier een stuur me een pb-tje :maffia:
 
Origineel geplaatst door Furious5
Tja, das zeker klote.. geluidsoverlast overlast door de buren. Een vrij asociale instelling die de eigenaar van de subwoofer heeft.. een beetje meewerken en zich inleven in het woongenot van je vriendin is vrij normaal.

Ik heb zelf ook een subwoofer in de woonkamer staan, maar hij staat op een stukje piepschuim. Ook staat hij niet in een hoek want dan word de bas erg versterkt... oh, en hij staat nooit vol open.

Je zou dus even met die buurman kunnnen kijken naar een betere plaatsing van dat ding. En, piepschuim ofzo er onder.
Het is natuurlijk erg belangrijk dattie meewerkt, anders word het lastig.

En tja, in het ergst egeval moet je die gast ook maar lastig vallen.. het is niet anders. Laat eens een drumcomputer een dagje aan staan met een onregelmatig ritme....
Of vraag aan de Artis directie of zij even je minidiskje volspelen met het geluid van parende bavianen.. Speel dat eens af op luid volume af 's nachts terwijl jullie lekker samen aan het stappen zijn.... :)

Succes ermee


hmm ja...een hoek is idd ook tricky....nou hij heeft half toegezegd dat ie de subwoofer op een tafeltje ofzo zou gaan zetten (hij had er al een handdoek onder gelegd vertelde ie, dus hij heeft zelf ook wel door dat er veel last van zou komen)... eens kijken of dat een verbetering gaat opleveren, als ie dat al echt gaat doen, en anders lijkt me idd de oplossing dat hij eens komt luisteren, en dat ik dan eens met mijn vriendinnetje naar zijn opstelling ga kijken en suggereer of er misschien iets qua plaatsing en materiaal te doen is.....ze wil er best wel wat geld in investeren als dat de boel verbeterd....
 
Ik ken het probleem. Ik woon zelf ook in een studentenhuis en zit ik 's nachts een film te kijken (uiteraard met el cheapo subwoofer aan) klopt mijn buurjongen opeens op de deur met de vraag of dat ding uitkan.

Wat de overlast wel verminderd is de subwoof op z'n kop leggen en van de muur af zetten. Bij mij staat hij onder m'n buro, dus ik schuif hem gewoon naar voren en keer hem om. Ik zeg niet dat het dan helemaal opgelost is, maar het wordt i.i.g. wel een stuk minder.
 
goeie tips, tanx allemaal..keep em coming!
 
die subwoofer moet dan van de grond af (luchtkussen, goede laag open schuim , ophangen aan rubbers ...) om het contactgeluid tegen te gaan , luchtgeluid isolatie kan je verbeteren door de hele scheidingsconstrucitie aan te pakken.


meer info bij de Nederlandse Stichting Geluidhinder (ook over wetgeving e.d.)
www.nsg.nl
 
Origineel geplaatst door matt second
die subwoofer moet dan van de grond af (luchtkussen, goede laag open schuim , ophangen aan rubbers ...) om het contactgeluid tegen te gaan , luchtgeluid isolatie kan je verbeteren door de hele scheidingsconstrucitie aan te pakken.


meer info bij de Nederlandse Stichting Geluidhinder (ook over wetgeving e.d.)
www.nsg.nl

wat precies is "open schuim" en wat is een goede laag? 2 cm of 10 cm?

thanx voor de tips!
 
Je kan ook is kijken naar cones. Dat zijn ijzeren puntige kegeltjes voor speakers. Met vier van die dingen, het puntje op de grond en het breede vlak boven, wat piepschuim, een kussen en daar bovenop de subwoofer ondersteboven moet je eind kunnen komen. :)
 
Origineel geplaatst door Ytse
Je kan ook is kijken naar cones. Dat zijn ijzeren puntige kegeltjes voor speakers. Met vier van die dingen, het puntje op de grond en het breede vlak boven, wat piepschuim, een kussen en daar bovenop de subwoofer ondersteboven moet je eind kunnen komen. :)


ohja die dingen......maar die zijn volgens mij wel reteduur........ ik heb zelf in mijn studio ijshockeypucks onder mijn monitors (=hard rubber) zouden die evt wat kunnen oplossen?
 
open schuim / zacht materiaal , waar je doorheen kunt blazen bijvoorbeeld , matrassen schuim ,en dan zo groot mogelijke bubbels erin

hard rubber werkt niet
 
Origineel geplaatst door matt second
open schuim / zacht materiaal , waar je doorheen kunt blazen bijvoorbeeld , matrassen schuim ,en dan zo groot mogelijke bubbels erin

hard rubber werkt niet

ok
 
ik zou ook zeggen check even hoe duur die spikes/cones zijn.
hiermee verklein je op de meest efficiente manier het raakvlak speaker/ondergrond.
veel succes in ieder geval!
 
Back
Top