De twijfel neemt steeds meer toe (PC versus Hardware vraagje)

Lid sinds
20 oktober 2002
Berichten
4.304
Hoi!

Ik denk er al een tijdje aan om toch maar over te stappen op PC recording.
De twijfel zit hem in het gegeven dat het een investering is en dus geld kost
Jaren geleden een VS 1880 recorder gekocht. Ben ik zeer tevreden over. Ik kan hem goed bedienen. Nadeel vind ik dat het omslachtig werkt. Bijv. een extern hardware effect toevoegen. Dat werkt aan de ene kant ook NIET motiverend om veel tracks af te mixen.
Een PC van vergelijkbare kwaliteit kost me dan ook weer geld. Wat krijg ik terug voor de VS 1880. Vermoedelijk 1000 Euro (misschien iets meer).
Twijfel zit hem ook in het gegeven dat ik die DIGIDESIGN 002 nu alweer te koop ziet staan op marktplaats, terwijl die toch wel van hoge kwaliteit is beweerd(e) men. Maar goed dat beweerde men ook van die LEXICON STUDIO. gelukkig die toen niet gekocht, want die is ook geen stuiver meer waard.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is gebruikers die overgestapt zijn van HARDWARE recording naar PC recording.
Hoe het bevalt? Met name gericht op de kwalitiet? Ook of het makkelijker werkt c.q. zijn je produkties ook beter geworden? Aan welke combi moet ik denken wil ik vergelijkbare audio kwaliteit hebben als de VS1880?

Ook benieuwd of mensen goede ervaringen hebben met het combineren van hardware met PC recording, m.n. gebruik van inserts via de ins-outs van de geluidskaart?

Ik zou alleen de VS 1880 dan eventueel wegdoen en mijn overige hardware houden, want vind die geweldig klinken en kan ze goed bedienen.

Alvast bedankt

Erik
 
Ik ken het gevoel. Ik werk eigenlijk nog steeds met een Zoom harddiskrecorder. Gewoon nog 16/44.1. Bevalt eigenlijk nog steeds goed. Belangrijk in deze is, dat het apparaat zo mee kan om op locatie op te nemen, vooral vocals. Dit is thuis nl. nogal moeilijk ivm. achtergrond lawaai zoals Pizzabrommertjes e.d.

Eind vorig jaar nieuwe pc aangeschaft met de bedoeling om hier mijn muziek mee te maken. Geluidskaart is er echter nog steeds niet, zijn steeds weer andere uitgaven nodig, zoals nu weer een nieuwe mixert.

Mijn ervaring op de pc tot nu toe, met het geluid via mijn P4P800 de luxe moeder, is toch wel positief, vooral het bedienings gemak. Met de Zoom is editten niet echt moeilijk als je de werking een beetje door hebt, woorden copieren van een track naar de andere is een fluitje van een cent, op de pc vind ik dit soort zaken nog steeds wat lastiger, maar dat komt waarschijnlijk ook dat ik mijn software (sonar) nog niet helemaal doorgrond heb.

Wat ik overigens wel bijzonder irritant vind is dat de commercie, maar ook veel medeforummers, ons willen doen geloven dat het allemaal beter moet, meer bitjes e.d. Kijk de CD is ook nog steeds 16/44.1, dus waarom mijn opnames niet? Natuurlijk moeten we niet stil blijven staan bij het oude, het nieuwe is ook wel beter misschien, maar het gaat allemaal zo snel en het kost zo veel geld allemaal.

Ik denk toch dat ik binnenkort alles op de pc doe. De zoom blijft voorlopig echter wel, al was het maar om vocals op te kunnen nemen.
 
Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Ik ken het gevoel. Ik werk eigenlijk nog steeds met een Zoom harddiskrecorder. Gewoon nog 16/44.1. Bevalt eigenlijk nog steeds goed. Belangrijk in deze is, dat het apparaat zo mee kan om op locatie op te nemen, vooral vocals. Dit is thuis nl. nogal moeilijk ivm. achtergrond lawaai zoals Pizzabrommertjes e.d.

Hey bedankt voor je reaktie.
De geluidskwaliteit is bij mij een belangrijke faktor. Die van de VS1880 klinkt zeer goed. De EQ vind ik weer wat minder.
Maarja dan zie je alsmaar weer de laatste geluidskaarten te koop staan en dan denk ik "goh was ie persoon niet tevreden?"
Uiteindelijk zal je dat altijd hebben. En in 1 jaar kan er een hoop gebeuren. Ze komen toch weer steeds met iets nieuws.
Wat je zegt dat het niet altijd beter is. Zo denk ik erover, hoewel fabrikanten dat meestal wel doen geloven.
 
De geluidskwaliteit is bij mij een belangrijke faktor
Dat is het natuurlijk ook, zo moet het ook zijn. Toch denk ik vaak (vooral bij veel tracks die mensen hier posten) dat juist die geweldige goede geluidskwaliteit soms wel eens te koste gaat van de energie in de muziek. Ik loop al wat jaartjes mee, kom nog echt uit het analoge tijdperk. De opnames uit die tijd waren kwalitatief natuurlijk veel minder dan nu, maar toch hadden veel tracks een energie die je tegenwoordig nauwelijks meer terug hoort. Een foutje was ook niet zo erg, het moest gewoon lekker klinken tussen de ruis door . . .
Ik ben bijvoorbeeld niet echt een Beatle fan. Als je die oude opnames hoort en dat vergelijkt met opnames die mensen nu gewoon thuis maken, is de kwaliteit echt bagger. De songs en de manier van brengen, spelen is echter zo goed dat het nog steeds scoort.
Het is natuurlijk wel een heel ander soort muziek dan we hier op het forum tegen komen, maar het geeft wel een beetje mijn gevoelens over muziek weer tov opname kwaliteit.
 
Ik denk dat pc hd recording veel voordelen heeft t.o.v. een hd-recorder.
Visueel gemakkelijke bediening, veel plugins, meer edit-mogelijkheden. En natuurlijk heb je geluidskaarten met een goede kwaliteit die ook nogeens de kwaliteit van de 1880 overtreffen. Je moet dan wel bereidt zijn om dat te betalen.
En met een breakoutbox van 8 outputs kun je op je mixer ook nogeens alle kanten op.
Betaalbare kwaliteit zou ik bij RME gaan zoeken ook qua outputs genoeg opties.



gr. Tom
 
Overstap naar PC

Overstap naar PC

Hallo,

Datgene waar je mee zit is heel spannend. Zelf heb ik ongeveer 5 jaar geleden die beslissing genomen. (ik was iemand die met een analoge 19 sporen tape recorder werkte.) Ik heb toen de beslissing genomen een PC te kopen met Logic Audio erop.
Het heeft me ongeveer 1 jaar gekost om er vlot mee te kunne werken, maar ik denk dat als jij die stap neemt dat je het veel sneller voor elkaar hebt. (software is nu makkelijker te bedienen en je hebt al een digitale recorder die natuurlijk wel enkele banadingswijzes overeenkomt met een PC).

Mijn aanpak was om zo snel mogeljik de dingen te leren op de computer die ik al kon op de bandrecorder. (dat zijn er natuurlijk niet zo veel) En ik denk dat ik een gouden greep gedaan heb door de gebruiksaanwijzeing van Logic Audio van A tot Z door te lezen.

Nu kan ik makkelijk 30 sporen tegelijkertijd weergeven...WAT EEN LUXE!!! (je pakt voor elk wissewasje een nieuw spoor)

De geluidskwaliteit vond ik ook erg belangrijk, maar daar ben ik ook goed tevreden over hoor. Ik werk met een Hammerfall Digi 9652. Dit is een kaart die Adat uitgangen heeft. Daaraan heb ik 2 AD/DA Converters hangen. Deze geven een prima geluidskwaliteit. (Terratec, M-Audio, Steinberg, Emagic, Digidesign, noem maar op...) Ik denk zelfs dat je binnen een redelijk budget met de PC nog een betere geluidskwaliteit kan realiseren dan je hebt met de Roland Vs1880

Alles bij elkaar kost een PC je nu ongeveer 2000,- euro denk ik. Ik kan je aanbevelen het samenstellen en bouwen van de PC uit te besteden aan een muziekwinkel of iets dergelijks. Dan kan je er van op aan dat je een stabiel systeem hebt voor muziek en je kan je specifieke muziekwensen doorgeven aan de verkoper. Het kost ietjes meer, maar ik heb er nooit ene cent spijt van gehad.

Veel succes!!!!
 
Re: Overstap naar PC

Re: Overstap naar PC

Origineel geplaatst door MatthijsBlom

De geluidskwaliteit vond ik ook erg belangrijk, maar daar ben ik ook goed tevreden over hoor. Ik werk met een Hammerfall Digi 9652. Dit is een kaart die Adat uitgangen heeft. Daaraan heb ik 2 AD/DA Converters hangen. Deze geven een prima geluidskwaliteit. (Terratec, M-Audio, Steinberg, Emagic, Digidesign, noem maar op...) Ik denk zelfs dat je binnen een redelijk budget met de PC nog een betere geluidskwaliteit kan realiseren dan je hebt met de Roland Vs1880

Wat doe je dan met die Adat uitgangen? Heb je die gekoppeld aan een mixer?
Of gebruik jij een ADAT als convertor?
Mijn Alesis mixer heeft wel balanced tape ins/outs (volgens mij ADATS aansluiting)


Tom en Matthijs bedankt voor jullie reakties
 
A) Naast PC's zijn er ook Macs, de keuze tussen deze twee is persoonlijk
B) Je bent veel geld kwijt dus kijk goed uit voordat je beslissingen neemt
C) Als je eenmaal met software bezig gaat blijf je aan de gang met nieuwe dingen als je niet oppast
D) Ga er maar vanuit dat je heel veel tijd kwijt bent met het jezelf aanleren van nieuwe dingen
E) Ik ben met je eens dat externe hardware FX iets extra's toevoegd, nadeel is wel dat je daar qua geluidskaart rekening mee moet houden
F) Software is niet zaligmakend, hou er nu al vast maar rekenening mee dat je voor rare problemen af en toe komt te staan
G) Niet alle tips door iedereen gegeven zijn even waardevol voor jouw, probeer ze op waarde inschatten (dus ook die van mij)
 
Ik heb erg lang m'n audio recording (acoustische gitaar & vocals) op de pc gedaan met Cubase en een Echo Audio Gina kaart. Op een gegeven moment begon die kut-pc weer es te crashen enzo en was ik het zat. Ik had ook veel last van ruis en allerlei vage brommen...
Heb toen naast de pc een Korg D1200 recorder gekocht... De opnames zijn veeel beter geworden, geen ruis of brommen, er zitten degelijke pre-amps in en een heleboel modeling effecten voor je gitaar, bas, mic etc..
(Via de usb kun je trouwens wav tracks exporteren naar je pc ofzo)

Daarnaast kan ik die korg ook meenemen naar een studio ofzo...handig ivm met die pizzabrommer en de trap van de buren... En die 19 inch monitor op me rug binden is gewoon niet fijn...

Tja, beste alternatief op een hardware recorder is een laptop met goede geluidskaart (incl pre-amps, als je die niet al hebt)

Ik heb trouwens pas de EQ's van Cubase, Korg en mijn Behringer mengtafeltje vergeleken... Mijn persoonlijke mening
is dat die van de Korg en Cubase niet te vergelijken zijn met de analoge EQ van m'n behringertje, die ie echt veeeeel warmer dikker etc..

Een enorm feit is wel dat het editen van tracks, knippen en plakken dus, supermegekut werkt op die Korg en op cubase (of logic of protools of..) doe je dat met je ogen dicht...

Anyways, de keuze is wel heeeel persoonlijk...veel onderzoek doen dus, en niet alles aannemen...

Succes...

Ra
 
Origineel geplaatst door fuse
E) Ik ben met je eens dat externe hardware FX iets extra's toevoegd, nadeel is wel dat je daar qua geluidskaart rekening mee moet houden
[/B]

Maar Fuse, waarmee dien je dan rekening te houden?
Dat vraag ik me al een tijdje af, of Je de ins en outs van geluidkaartsen als AUX kan gebruiken om externe effecten toe te voegen? Dus wel met een intern mixertje waarbij je bijv. de hoeveel analoge delay wilt toevoegen en de hoeveelheid delay per kanaal kunt instellen? Of moet je het hardware effect wel op een stereospoor terug laten komen?
Nog een vraag. " Zit er bij geluidkaarten meestal ook software om bijv dus die 8 ins en outs in te stellen voor bijv. AUX doeleinden?" En gaat het routen eigenlijk makkelijk? dus dat je via een softwareprogramma makkelijk kan bepalen dat biv. input 1 naar kanaal 3 moet in bijv. Cubase.

Wat een vragen he? U begrijpt ik heb er nog weinig kaas van gegeten.

Ik werk op dit moment met Cakewalk. Nu vraag ik me af of dan een overstap op Sonar makkelijker voor me zou zijn dan bijv. naar Cubase. En wat ik ook vernomen heb is dat je bij Cakewalk maximaal 2 of 4 sporen tegelijk kan opnemen. Is dat met Sonar ook?
 
De Adat in en uitgangen van mijn geluidskaart gaan naar 2 losse 8 kanaals AD/DA converters (die kastjes kan je los kopen). Vanuit die dingen gaan de analoge signalen weer een analoge tafel in.
Op zich heeft het voor mijn geen nut meer dat ik met de Adat interface werk, maar toen ik het setje kocht was het wel een elegante oplossing voor een PC met veel in en uitgangen. Als ik nu een geluidskaart zou moeten kopen zou ik geen Adat kaart met losse converters kopen omdat dat doorgaans toch een stuk prijziger is dan kaarten van vergelijkbare kwaliteit met alles erin. (ik heb tenslotte ook geen digitale mengtafel ofzo...en die komt er ook niet :)
Maar jij zou die alesis idd als DA/AD converter kunnen gebruiken.

Sonar schijnt wel goed te zijn...maar al die programma's zijn weg goed hoor (Cubase, Logic, Protools e.d.). Je zou eens wat recencies kunnen opzoeken over die programma's (internet en tijdschrijften).

Stel je koopt een geluidskaart met 8 in/outputs, dan kan je makkelijk 2 outputs als main out gebruiken en 6 outputs als FX send. Dit kan je regelen in de software zoals Sonar, Logic e.d.
Je heb 8 inputs die je kan gebruiken op mee op te nemen of je kan de retern van je FX er in stoppen

succes
 
Laatst gewijzigd:
Misschien is de RME multiface wat voor je.

Heeft 8x8, adat wordclock etc + een mooie interne mixer / submix matrix;
 

Attachments

  • mix.gif
    mix.gif
    87,9 KB · Bekeken: 43
Origineel geplaatst door fuse

C) Als je eenmaal met software bezig gaat blijf je aan de gang met nieuwe dingen als je niet oppast

Dat is een luxe probleem dus eigenlijk géén.

Origineel geplaatst door fuse
D) Ga er maar vanuit dat je heel veel tijd kwijt bent met het jezelf aanleren van nieuwe dingen

Dat is met alles.


Een computer als basis HD-systeem wordt in 90% van alle studio's gebruikt en dat is niet voor niets.
Aan elk systeem zitten nadelen maar de voordelen om en computer als HD-systeem te gebruiken zijn enorm.
Op dit forum is genoeg te vinden waarom.

Je kunt de outputs van je geluidskaart als auxsends gebruiken de inputs niet, wel om je aux-effecten op te nemen.
Houdt wel rekening met latency. (geluidskaart/software afhankelijk)

Bij veel geluidskaarten zit een programmaatje waarmee je e.e.a. kunt routten maar over het algemeen doe je dit in je sequencerprogramma. Routten gaat 'gemakkelijk' als je weet hoe het werkt. Dus eerst leren die hap.

Ik weet niet of Sonar veel doorgeborduurd heeft op Cake Walk, ik ken het programma niet maar ervanuitgaande dat dit wel het geval is (net zoals bijv. cubase vst naar cubase SX) is het inderdaad het gemakkelijkst om daarbij te blijven. Alhoewel veel mensen met Logic en SX werken is dat ook het overwegen waard i.v.m. eventuele uitwisselbaarheid.
Ook om het feit dat een softwarepakket leren behoorlijk wat inzet vraagt, zou ik van te voren goed kijken welke je het meest zint. Dit omdat je waarschijnlijk 'de rest van je leven' met dit pakket zal werken. (Door de leercurve van zo'n pakket zul je niet snel switchen naar een andere)

Je kunt met alle grotere pakketten meerdere sporen tegelijk opnemen. Het ligt echter aan je geluidskaart of dit ook kan. Heeft je geluidskaart 8 inputs, dan kun je 8 sporen tegelijk opnemen. Vergt wel meer van je systeem maar dat is een kwestie van trial en error.



Succes met je keuze,




gr. Tom
 
Back
Top